Neskutočne hlučné električky na Račianskej

Zodpovednosť za riešenie: Dopravný podnik Bratislava, a.s.

V riešení
meno
Tomáš 15. júna 2014

Byvame na Racianskej 47 na druhom poschodi s oknami do ulice. Hluk elektriciek je z roka na rok je vacsi a vacsi. Tie elektricky BUCHOTAJU NESKUTOCNE!!! Meral som hluk na nasom balkoniku a nameral som 96-101dB. Pri otvorenom okne ked ide elektricka okolo sa nepocujeme pri rozpravani ani ked sme v susednej izbe. Navyse mame pod oknom prechod pre auta a mam pocit ze tam to bucha este viac. V spalni nemozeme mat otvorene okno ani v lete pretoze sa pri tom hluku neda spat. Navyse nasa dvojmesacna dcerka sa na prechod elektricky casto budi, co nam ako rodicom na pohode vobec nepridava.
Dalsia vec je, ze vdaka hluku z elektriciek sa znizuje aj cena bytov v tejto lokalite. Ked pozvete niekoho na obhliadku prve co ho zaujima je hluk. Mozeme oponovat ako chceme, akonahle prejde elektricka okolo je vsetko jasne.
Vyrazne by pomohlo znizit rychlost na tomto useku, nech sa dostaneme aspon na 50dB. Idealne vymenit celu trat a vsetky rozhrkane elektricky.
Bohuzial hluk dosiahol uz taku uroven, ktoru nie sme ochotni akceptovat a preto sa stahujeme prec...

16. jún 2014

Di

Zníženie rýchlosti nič nedosiahne, len zníženie úrovne MHD, akurát pribudne nových majiteľov áut. Každé zníženie kvality MHD a tým je aj zníženie jej rýchlosti je nezmysel.
Treba tlačiť mesto a kompetentných v DPB aby investovali do rekonštrukcie tratí a tiež do zatrávnenia koľají, čo znižuje hlučnosť ale zlepšuje aj vlhkosť a klímu v okolí.
16. jún 2014

Peter Bánovec

električka na otvorenom zvršku má hlučnosť cca. 82dB, odrazy zvukových vĺn v rámci uličného priestoru však vedia urobiť svoje, ešte horšie je to na betónových paneloch, od ktorých sa priamo zvuk odráža, tam sú hodnoty ďaleko vyššie.
Zníženie rýchlosti nepomôže, len minimálne zníži tvorbu hluku, zatrávnenie trate zníži hluk na úroveň 70dB, spolu s modernými električkami je možné klesnúť na hodnotu 65dB. To je preukázané meraniami.
Problematika neúdržby je však iná vec a je nutné sa zaoberať systémovými opatreniami. O to viac ma prekvapujú vyhlásenia kandidátov, ktorí majú megalomanské plány, pričom z rozpočtu najchudobnejšieho hlavného mesta EÚ, kde celá 1/4 rozpočtu ide na MHD a výška tejto dotácie je nedostatočná (v porovnaní s kýmkoľvek). Bratislava má problém si udržať prevádzkované trate a tým by sa mala zaoberať na čele s jej predstaviteľmi.
16. jún 2014

vvvvv

Ja byvam od malicka na vajnorskej medzi polusom a trnavskym a tiez mame okno do ulice. Cela elektrickova trat v bratislave je hanba!!!
16. jún 2014

BA4

Teraz začína rekonštrukcia električkových tratí v Dúbravke, dokonca z eurfondov. Myslíte že sa ráta so zatrávením? No nedajme sa vysmiať, menej by im ostalo na kradnuitie. A ešte majú tú drzosť tvrdiť že podporujú MHD! Oni si myslia že sme fakt padnutí na hlavu! zatrávnenie koľají je na Západe bežný štandrd, to len u nás ho prezentujú ako niečo naviac. pri komunálnych voľbách to treba politkom spočítať.
16. jún 2014

Ivan

fuuu...nechcel by som a to kazdych par minut.A to mi vadia susedia s deckami ked su vonku s deckami na lavicke...
Nabuduce si spomeniem na vas a ten krik deti mi bude zniet ako symfonia.
(nastastie ked zavriem balkon,okno,je ticho)
18. jún 2014

Tomáš

Podbijacka tam uz bola cca 2 mesiace dozadu, ale nijako to nepomohlo. Tam je najvacsi problem prechod pre automobily, ktory je zaliaty asfaltom. Kolajnice su pod tymto asfaltom uvolnene, pretoze ich nie je ako dotiahnut. Buchoce to aj ked cez kolaje prejde auto.
04. august 2014

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

odpovedáme Vám stanovisko Dopravného podniku Bratislava, a.s.:

Dopravný podnik Bratislava už v mesiaci jún 2014 naplánoval úpravu geometrickej polohy koľají v nasledovných úsekoch tratí: Račianske mýto – Ursínyho, Pionierska – Žst. Vinohrady, Nový záhon – Pekná cesta, Hečkova – Hybešova. Špeciálnou požiadavkou bola jednokoľajná úprava v úseku Jurajov Dvor – Odborárska. V tomto úseku sú totiž plánované skúšobné jazdy nových električiek.

Neustále rastúce požiadavky na kvalitu, komfort, ale najmä bezpečnosť koľajovej dopravy, ako aj zvyšujúce sa nároky na prepravu, spôsobujú aj zvyšovanie nárokov na stabilitu a kvalitu koľajového zvršku a spodku. Od týchto faktorov priamo závisí geometrická poloha koľaje. Udržaním predpísaných hodnôt geometrickej polohy koľají sa zabezpečí plynulá a bezpečná jazda električiek a zároveň sa eliminujú možné nepriaznivé vplyvy, napríklad opotrebenie koľajníc, pokles nivelety koľaje (projektovou dokumentáciou predpísaná skutočná "nadmorská" výška koľaje), pokles zvarov, či eliminácia odstredivých síl pri jazde v oblúkoch. Práce v koľajach s otvoreným štrkovým lôžkom DPB realizoval automatickým strojným zariadením – tzv. podbíjačkou. Dňa 17.6.2014 sa vo vozovni Krasňany realizovalo zloženie podbíjačky z prepravného návesu, ktoré sa vykonalo bez komplikácií. Samotná podbíjačka má totiž v úrovni kabín hydraulické podpery na oboch stranách, ktorými sa dokáže z prepravného zariadenia zdvihnúť a po vysunutí prepravného zariadenia spod podbíjačky sa samostatne uloží do koľaje. Začiatok prác sa realizoval na Račianskom mýte dňa 20. júna a všetky boli ukončené dňa 1.7.2014 v skorých ranných hodinách podľa navrhnutého harmonogramu. Prínos podbíjania bol zistiteľný okamžite po podbití uceleného úseku, nakoľko použitý typ podbíjačky má vlastné záznamové zariadenie, ktorého výstupom sú dva grafy – geometria koľaje pred podbitím a po podbití. Pozitívny prínos potvrdili aj samotní vodiči električiek ihneď po odskúšaní jázd v opravených úsekoch.
DPB verí, že skvalitnenie električkovej dopravy v Rači ocení aj cestujúca verejnosť, nakoľko úprava geometrickej polohy koľaje minimalizovaním smerových a výškových závad koľaje zabezpečí pokojnejšiu jazdu električkových vlakov bez výrazných otrasov a vibrácií, čím sa jazda stane komfortnejšou a pohodlnejšou. Zároveň tieto zmeny zaregistrujú aj tí, ktorí električkou necestujú - vylepšením geometrickej polohy koľaje sa totiž zmierni aj negatívny dopad električkovej prevádzky na okolité prostredie - zníženie intenzity hluku a vibrácií vznikajúcich pri jazde električkových vozidiel.

Mgr. Marek Papajčík
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
05. august 2014

Peter

Pan Papajcik, to myslite vazne co ste napisal? Neak som nepostrehol ziadnu zmenu v hlucnosti elektriciek
13. august 2014

Peter

No "parada" pam Papajcik, este minuly rok ste pisali:

Oprava geometrickej polohy koľaje Račianskej radiály (radiálou sa rozumie trať od Račianskeho mýta po obratisko Komisárky) s otvoreným koľajovým zvrškom je plánovaná v roku 2013, resp. 2014 v súvislosti s prípravou električkových koľajových trati na príchod nových električkových súprav, ktorých nákup je z veľkej miery financovaný z európskych fondov.

Vami navrhované zatrávnenie koľajového zvršku je možné realizovať ako následný krok po realizácii kompletnej opravy električkovej koľajovej trate v uvedenom úseku. Vzhľadom na plánovanú životnosť koľajovej trate ( 25 rokov) je v uvedenom úseku plánovaná oprava až v roku 2016 a pri oprave trate budú určíte použité najmodernejšie koľajové komponenty, ktoré zabezpečia tlmenie hluku a vibrácií počas jazdy električiek."

A teraz toto:

Prečo nie je predmetom modernizácie aj Račianska radiála, ktorá je podobne stará ako ostatné radiály? Kedy sa bude táto radiála rekonštruovať a ktorý subjekt bude túto rekonštrukciu financovať?

Podľa podkladov z DPB je táto radiála najzachovalejšia. Jej modernizácia by mala byť po roku 2020.

http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/13123/Opytali-sme-sa-mesta-ako-sa-budu-modernizovat-elektrickove-trate.html

Preco si z ludi robite srandu?
16. október 2014

Ladislav

Nie je pravdou, že opravou geometrie koľají sa znížila hlučnosť prejazdu električiek. Pred samotnou úpravou geometrie sa vy malých úsekoch trate pred domom Račianska 47 - 51 vymieňali koľaje, ktoré sú teraz zvarené na viacerých miestach ako boli doposiaľ. Priamo pred spomínaným domov je takých zvarov minimálne na 3 miestach. Zvary nie sú kvalitné, električky na nich "nadskakujú" a vytvára sa pri ich prejazde hluk ako keby traťou prechádzal nákladný vlak. Neviem odkiaľ teda pán Mgr. Marek Papajčík si dovolí tvrdiť, že opravou geometrie koľají sa výrazne znížila hlučnosť prejazdu električiek. Áno, časom nás samotné mesto prinúti vysťahovať sa z týchto domov, pretože vôbec nepočúvajú podnety dotknutých obyvateľov. Hlučnosť z trate je výrazne počuť aj pri zatvorených oknách, ktoré sú plastové s trojsklom. Takže ako je to pán Papajčík s tou "úspešnou" geometriou?
24. november 2014

aaa

Pekne to buchoce aj ked ide elina z Lafrancon smerom k PKO, to sa neda ani slovo pocut...kto tam byva toho lutujem....
10. august 2020

Martin Uváček

Od roku 2014 sa situácia celkom dosť zmenila. Na Račianskej radiále premávajú od roku 2016 väčšinou nové nízkopodlažné ekektričky z menšou hlučnosťou. Takisto trať medzi pionierskou a Ursínyho prešla viacerými lokálnymi opravami, podbitím a opravou či zrušením niektorých priecestí. Je teda tento podnet ešte aktuálny či je to už lepšie s tou hlučnosťou?
20. august 2020

Marek

Byvam v projekte Urban Residence, blizsie pri Mikona servise, a mozem povedat ze hluk novych suprav elektriciek je relativne v poriadku, len kym neprechadzaju cez priecestie Sunavcova( tie kolaje rezonuju na ako keby boli vo vzduchu), a tiez ked prechadzaju cez zvar ktory je myslim len v jednom smere - na racianske myto(tam zas bucha kazde jedno koleso elekticky ako vlak). Nebyt tychto dvoch veci, tak sa mozno da aj celodenne existovat s otvorenymi oknami. Stare supravy su na tomto useku samozrejme vyznamne hlucnejsie, nehovoriac o tom ked si to vodici elektriciek vypeckuju o jedenastej v noci smerom do vozovne. Na to som pisal uz aj staznost na DPB, ale bez odpovede. Takze podnet je stale aktualny a nezda sa ze by bol rieseny.
24. február 2021

Marek

Blizi sa nam jar, obcas budeme musiet mat aj otvorene okna, tak posielam prispevok na ozivenie diskusie. Pred par dnami som nahral video ako prechadza moderna ticha elektricka cez spoje pred Prezidiom policajneho zboru. . Zda sa mi ze sa to pocas jesene/zimy este zhorsilo. Preco sa to v opacnom smere dalo spravit o nieco tichsie a v smere von z mesta je to takyto ramus? O rozbehnutych starych supravach v noci po 23:00 som sa uz zmienil vyssie, bolo to zle a teraz je to horsie. Prosim dalo by sa uz v tejto veci nieco riesit?
24. február 2021

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ospravedlňujeme sa, že sme na podnet v minulosti neodpovedali. Mrzí nás nedôsledná komunikácia z minulosti. Dnes sa snažíme o jej zlepšenie a v rámci toho sa vraciame aj k starším podnetom.
Veľmi radi by sme na túto trať nasadzovali iba nové električky, ale to z pochopiteľných dôvodov, nie je možné. Momentálne finišuje obstarávanie ďalších 40 kusov moderných nízkopodlažných električiek, ktoré budú dodané v priebehu budúcich rokov.
V súčasnosti mesto dokončuje prípravu projektovej dokumentácie pre opravu Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Po nich príde na rad oprava Račianskej radiály, ktorá prinesie zníženie hlučnosti a vibrácii. Táto rekonštrukcia bude riešená tzv. "od fasády k fasáde". Obnovou teda prejde celý uličný profil s pešími, cestnými a cyklistickými komunikáciami a kvalita rekonštrukcie sa tak už bude rovnať európskym štandardom.
Na zábere sa jedná pravdepodobne o dilatačný spoj. Jeho lokálnu opravu rieši Dopravný podnik Bratislava a ich oddelenie zodpovedné za údržbu koľajových tratí. Podnet im preto preposielame.
Ďakujeme za nahlásenie podnetu a veríme, že Vaša skúsenosť v budúcnosti bude s našou komunikáciou lepšia.

S pozdravom
Kto? Dopravný podnik Bratislava

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
24. február 2021

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Dopravný podnik Bratislava, a.s.
24. február 2021

Marek

Dakujem Vam za rychle vyjadrenie,
Mate priblizne predstavu v horizonte kolkych rokov sa bude riesit ta racianska magistrala?

Este doplnim, aby to bolo jasne. Tento dilatacny spoj je dost hlucny nielen pri prejazde starymi elektrickami, ale takmer rovnaky hluk uz na nom robia aj nove elektricky, to bolo ucelom prilozeneho videa.

Kedze vec sa posuva na dopravny podnik na ktory som uz davnejsie pisal staznost, dalo by sa prosim nieco robit aj s upravou rychlosti nocnych elektriciek co idu plnou rychlostou do vozovne? Tie stroje predsalen prechadzaju cez obyvanu stvrt. a nam to tu po jedenastej trasie oknami.

Dakujem
02. marec 2021

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

veľmi pekne ďakujeme za nahlásenie podnetu. Prišiel nám až v týchto dňoch. Týmto Vám potvrdzujeme jeho prijatie a už sa ním zaoberá príslušné oddelenie. Veríme, že Vám odpoveď prinesieme čo najskôr.

Odbor marketingu a komunikácie
Dopravný podnik Bratislava, a.s.
15. jún 2021

Marek

Dobry den prajem,
Spominany spoj kolajnic je casom stale hlucnejsi,vecer sa neda v blizkom okoli kvoli tomu ramusu ani vetrat. Bude DPB v tejto veci v blizkej dobe nieco riesit?

dakujem
15. jún 2021

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol preposlaný samospráve s upozornením na aktualizáciu.

S pozdravom

Veronika Prachárová
Odkaz pre starostu
pracharova@institutsgi.sk
19. august 2021

Marek

Dobry den, aktualizacia v priebehu dvoch mesiacov nebola ziadna, spoj je stale nadmerne hlucny. mozem poprosit aspon o vyjadrenie kompetentnych, ked sa s vecou nic nerobi? Nove supravy problem vobec neriesia, stare si to tu ženú kazdu noc po 23:00 plnou rychlostou do depa akoby v tejto casti mesta nikto nebyval.
19. august 2021

Katarina B.

Dobry den Marek, rovnaky problem je na Spitalskej v centre, ktora je dokonca v zone 30. Nase okna su od trate cca 3-4m a elektricky jazdia tadialto daleko nad 30km/hod. aj po desiatej a rano o stvrt na pat znovu. Okrem toho, ze porusuju dopravne predpisy (elektricka bez zabezpecenej trate je povinna dodrziavat zakon o cestnej premavke ako ktorykolvek iny ucastnik premavky), tak porusuju aj hygienicke normy, ktore urcuju limit hluku v styku s obyvanymi budovami. Ja som komunikovala priamo s DPB a niekolkokrat som ich upozornovala - bez zmeny. Naposledy mozno cca 2 tyzdne dozadu a pan, ktory so mnou hovoril, mal tlmocit tieto staznosti na prevadzku ale napriek deklaracii, ze problem budu riesit poucenim vodicov a zabezpecia meranie a vyvodenie zodpovednosti, k naprave neprislo ziadnej a okrem par dni, kedy sa zdalo, ze jazdia pomalsie (mozno prave vtedy, kedy mali merat alebo len mozno zufalo chcem verit, ze k naprave doslo). Ziadala som o dodrziavanie predpisov aspon v noci od desiatej do 6:00 rana v case nocneho pokoja ale bez zmeny. Plne s Vami teda sucitim a zelam nam obom, aby kompetentni konecne tento problem vyriesili.
24. august 2021

Marek

Rozbity a nadmerne hlucny buchotajuci dilatacny spoj kolajnic

Rozbity a nadmerne hlucny buchotajuci dilatacny spoj kolajnic v smere do Race, oproti Prezidiu PZ na racianskej ulici. Na foto vidiet praskliny a kazy na kolajnici, ako aj odpadnute ocelove lanko.
24. august 2021

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol opätovne preposlaný Dopravému podniku.

S pozdravom,

Barbora Kmeťová
Odkaz pre starostu
odkaz@institutsgi.sk
30. august 2021

Marek

Dilatacny spoj bol cez vikend opraveny a hluk na ulici vyznamne klesol. Velka vdaka za vyriesenie situacie!

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania