Pokládka vozovky na Karloveskej ulici

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Neriešený
meno
Roman Mihalik 19. októbra 2020

Touto cestou dávam podnet na pokládku obrusnej vrstvy vozovky na Karloveskej ulici dňa 15.10.2020, nakoľko mám podozrenie na nedodržanie STN 73 6121.

Podľa STN 73 6121, ktorá stanovuje aj požiadavky na podklad asfaltových hutnených vrstiev sa v kapitole "7.4 Klimatické podmienky pri pokládke asfaltových zmesí" uvádza: "Asfaltové hutnené zmesi sa nesmú klásť za dažďa, ani ak je na podkladovej vrstve súvislý vodný film, sneh alebo zvyšky ľadu. Horná podkladová vrstva alebo ložná vrstva sa môže rozprestierať na mierne zavlhnutý povrch, obrusná vrstva len na suchý povrch."

Z priložených fotografií je vidno, že vozovka nebola suchá a obrusná vrstva sa pokladala na mokrú ložnú vrstvu vozovky, čím došlo k porušeniu spomínanej STN.

19. október 2020

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Magistrát hlavného mesta
20. október 2020

Peter Mravec

Jednoducho povedané asfalt nie je betón! Budú sa robiť diery! 🚴
20. október 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

sme radi, že vám záleží na stave nášho mesta. O vašom podnete sme informovali kompetentné oddelenie, ktoré sa ním už zaoberá.

S pozdravom
Kto? Oddelenie správy komunikácií

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
20. október 2020

Pozorovatel

@Roman

ziadne obavy, v odpovedi budeme urcite ubezpeceni, ze vsetko prebehlo v najlepsom poriadku !
...ako vidno na videu asfaltovat sa da aj za daleko narocnejsich klimatickych podmienok :-)))
20. október 2020

Peter Mravec

Rusi !😁
20. október 2020

Roman Mihalik

@Pozorovatel Uvidíme, som zvedavý na postup, pretože ak sa nedodrží STN, tak to asi nie je v poriadku. Môže byť znížená životnosť vozovky alebo dochádzať k poruchám a predražiť tak náklady na prevádzku.
20. október 2020

Milan

To je take Slovenske. Vozovka za dva roky s prichutou emental.
20. október 2020

Tomas Mahi

To je tak keď neexistuje žiadna kontrola kvality... žiadna priebežná kontrola počas kritických bodov stavby... nie sú peniaze... a potom nie sú peniaze ani na opravu... načo vôbec niečo staviame potom... Vôbec by som sa nečudoval, ak by pri odovzdávaní projektu prišla stavbu skontrolovať nejaka teta z kancelárie, ktorá im na úrade robí účtovníctvo...
20. október 2020

Pozorovatel

@Roman
Plne s Vami suhlasim, to bolo len na odlahcenie, pretoze niektore odpovede od uradnikov co sem chodia su ... 😱🤕
21. október 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

Oddelenie správy komunikácií uvádza k podnetu nasledovné stanovisko:
priložené fotografie nepreukazujú dážď. Priľahlá komunikácia v smere do Dúbravky a povrch chodníka priečne zeleňou je suchý. Para v mieste valcovania je z dôvodu ochladzovania valca (hutniaceho). Bez ochladzovania by valec vytrhával horúcu zmes, ktorá by sa naň lepila. (viď nižie Podľa STN 73 6121)
9.3 Úprava podkladu
Pre zlepšenie adhézie dvoch asfaltových vrstiev a zároveň pre zamedzenie nalepovania spojovacieho postreku na pneumatiky je vhodné použiť napr. kropenie vápennou suspenziou. Táto technológia umožňuje aj redukciu solárnych tepelných ziskov a rýchlejšie vychladnutie podkladovej vrstvy. V prípade, že napriek vyštiepeniu emulzie sa táto v dôsledku horúceho počasia vytrháva a lepí na pneumatiky stavebných vozidiel (zvyčajne iba PMB emulzie), je povolené vytvorenie veľmi jemného vodného filmu.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
21. október 2020

Roman Mihalik

Na fotografiách si všimnite na vozovke smerom do mesta vlhké miesta. Prikladám aj ďalšiu foto pre názornosť. Tiež si treba uvedomiť, že niekoľko dní po sebe intenzívne pršalo a vozovka nestihla dostatočne uschnúť, vidno to na vyjazdených stopách na fotke v smere do mesta. Rovnako to vidno na mokrom chodníku.

V TKP06 sa tiež v rovnakej sekcii 9.3 píše
"Podklad musí byť suchý, nezamrznutý, čistý s opravenými výtlkmi, trhlinami alebo škárami.
Postrek asfaltovou emulziou sa vykoná v dostatočnom časovom predstihu pred kladením asfaltovej zmesi tak, aby došlo k vyštiepeniu emulzie a odpareniu vody."

Argument použitia jemného vodného filmu je neaktuálny, nakoľko ranné teploty v októbri nemožno považovať za  horúce počasie, kde by dochádzalo k lepeniu asfaltu na pneumatiky.
06. november 2020

Roman Mihalik

Aký je prosím stav riešenia podnetu?
06. november 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

STN vraví, že povrch musí byť suchý pri ukladaní obrusnej vrstvy. Aj z Vašich fotografii je vidno, že konečná vrstva asfaltu na ukladanie ešte len čaká. Ďakujeme za kontrolu.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
06. november 2020

Roman Mihalik

Veď hneď na úvodnej fotografii vidno finišer pri pokladaní obrusnej vrstvy a za ním válec, ktorý ju valcuje. Na ostatných foto je ukázané, že vozovka na protiľahlej strane a ani chodník pri prechode k ZŠ nie sú suché.
06. november 2020

Peter Mravec

Budú dávať ešte jednu vrstvu? Nemalujú už čiary?🚴
09. november 2020

Maxi King

Asfaltové zmesi na zhotovenie asfaltových vrstiev sa nesmú klásť za dažďa alebo ak je na podkladovej vrstve súvislý vodný film, sneh či zvyšky ľadu. Horná podkladová vrstva a ložná vrstva môžu byť rozprestierané na mierne zavlhnutý povrch pri teplote vzduchu najmenej + 3 °C, pričom priemerná teplota vzduchu za posledných 24 h nesmie klesnúť pod ± 0 °C.
10. november 2020

Roman Mihalik

Maxi King, išlo o pokládku vrchnej, obrusnej vrstvy a tá sa smie pokladať len na suchý podklad, čo v dnaý deň nebol. Tri dni pred pokládku pršalo a vozovka nebola suchá ako vidno napr. na fotkách protiľahlej strane a chodníkoch.
10. november 2020

Maxi King

Z fotiek sa mi zdalo že to je ešte ložná vrstva kvôli tomu zubu čo vidno pri prídlažbe ale pravda, nebol som tam takže sa nemôžem hádať .
10. november 2020

Milan

Treba si odlozit toto vlakno a pripomenut o dva roky ked to bude derave po dvoch zimach po celom useku.
16. november 2020

Roman Mihalik

Dňa 15.11. sa asfaltovalo za dažďa, miestami do mlák, ktoré sa tvorili v ryhách po odfrézovaní. Mám za to, že došlo opäť k porušeniu spomínanej STN. Vozovka nebola mierne zavlhnutá, ale komplet mokrá, na chodníkoch boli mláky
30. november 2020

Roman Mihalik

Posledný novembrový deň sa opäť koná pokládka obrusnej vrstvy v rozpore s STN, keďže sa pokladá na vlhkú ložnú vrstvu. Ako vidno na videu (https://youtu.be/ViqNvUpmYpw), okolité chodníky sú vlhké, na schodoch cez prechod sú mláky a na odbočke k ulici Baníkova vidno aj mláku. Nie je predpoklad, že vozovka by mala byť suchá ak je celé okolie vlhké, navyše okolitá teplota vzduchu bola menej ako 5C. Mám za to, že vozovka aj teplota vzduchu nespĺňali klimatické podmienky dané STN 73 6121.


Pre zopakovanie:
"Obrusná vrstva sa môže položiť len na suchý povrch ložnej vrstvy. Teplota vzduchu pri
kladení nesmie byť nižšia ako + 7 °C, pričom priemerná teplota vzduchu za posledných 24 h nesmie
klesnúť pod + 5 °C. "
30. november 2020

Roman Mihalik

Pre porovnanie ako vyzerala vedľajšia vozovka ráno a poobede. Na hlavnej ceste vzhľadom na jej farbu nie je ten rozdiel na fotkách dobre vidieť, preto pripájam túto odbočku.
01. december 2020

Roman Mihalik

1.12. 9:45, teplota okolo 0C a ani to nebráni zhotoviteľovi asfaltovať. Pripomínam, že v STN sa uvádza minimálna teplota 7C pri ktorej je možné asfaltovať. Prosím o preposlanie magistrátu.
02. december 2020

Roman Mihalik

2.12. sa opäť asfaltovalo, teplota okolo 0C.
14. december 2020

Roman Mihalik

Prosím o preposlanie samospráve
15. január 2021

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

STN 73 6121 bola zrušená.
Počas pokládky bol prítomný stavebný dozor, ktorý kontroloval a potvrdil, že všetky práce prebiehali správnym technologickým postupom tak, že cesta by mala vydržať kvalitná, čo najdlhšiu dobu. Para v mieste valcovania je z dôvodu ochladzovania valca (hutniaceho). Bez ochladzovania by valec vytrhával horúcu zmes, ktorá by sa naň lepila (v tomto prípade voda zvyšuje kvalitu prác).
Podnet preto navrhujeme uzavrieť.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
15. január 2021

Roman Mihalik

Dobrý deň, prečo stále uvádzate paru z valca ako relevantný dôvod, keď som Vám tu na viacerých fotkách aj videu doložil, že sa viac krát asfaltovalo na mokrý povrch a dokonca v nižších teplotách ako umožňuje STN? Nestačí, že je vyfotografovaná mokrá vozovka, mláky na nej, mokré chodníky a ešte aj nízka teplota v okolí? Aký bol dôvod urobiť pokládky v rozpore s STN a navyše to tu obhajovať, že to je para z valca? Toto Vám príde ako dôvod na uzavretie podnetu? Lebo mne naozaj nie a preto žiadam o riešenie problému
15. január 2021

Peter Mravec

Stavebný dozor čo pije? Nevidí nevie nepočuje? Na običajne betónovánie treba aspoň 10c!😱 🚴
15. január 2021

Admin KV

Dobrý deň, pán Mihálik, ďakujem Vám za vecnú argumentáciu. Snažím sa vyhodnotiť status podnetu s prihliadnutím na Vaše pripomienky a odpovede samosprávy.
Vy aj Magistrát sa opierate o STN 73 6121. V poslednej odpovedi však Magistrát uvádza, že táto STN je zrušená (ak správne rozumiem informácii z webu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR - https://stn-online.sk/eshop/public/standard_detail.aspx?id=69263 - STN 73 6121 bola zrušená k 1. máju 2009). Akou normou sa potom táto pokládka riadi?
Spomínate tiež bod 9.3 dokumentu TKP 6 (https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tkp/tkp_06_2019.pdf ), ktorý vymenúva konkrétne typy asfaltových zmesí. Viete s určitosťou povedať, že tieto podmienky sa záväzne týkajú aj pokládky povrchu na Karloveskej ulici?
Ospravedlňujem sa, že Vám ako občanovi kladiem tieto otázky, no tento podnet je odborný a laickej verejnosti (vrátane mňa) ťažko zrozumiteľný. Zároveň vidím, že Magistrát sa opiera o potvrdenie stavebného dozoru, ale Vy nie ste s touto odpoveďou spokojný.

Ďakujem vopred za pomoc s porozumením.

Michal Molčányi
administrátor OPS Bratislava - Karlova Ves
15. január 2021

Roman Mihalik

Dobrý večer pán Molčányi. Magistrát sa o STN najprv opiera a následne si zrejme ako Vy vygooglil, že je norma zrušená. Podľa webu ÚNMS už od 1.5.2009. No ale na rovnakom webe úradu (https://normy.unms.sk/eshop/public/standard_detail.aspx?id=108176) sa dá nájsť aj iný údaj a to ten, že norma bola vydaná 1.5.2009 a je platná a preto som sa s otázkou obrátil na ÚNMS aby to objasnili. Ich odpoveď sem následne uvediem, zatiaľ prosím podnet neuzatvárajte. P. S. Na stránke Slovenskej správy ciest je technický prespis TKP06, z r. 12/2019 a odvoláva sa na (podľa magistrátu zrušenú) STN 73 6121 (viď foto) . Takže buď nevie SSC aké platia normy, alebo to nevie magistrát.
21. január 2021

Roman Mihalik

Dobrý večer p.Molčányi,

v prílohe je vyjadrenie z ÚNMS, ktoré sa vyjadrilo, že STN 73 6121 je platná.

Ak je teda všetko podľa magistrátu v poriadku, mohol by zverejniť relevantné dokumenty, na základe ktorých by preukázal, že nedošlo k porušeniu platnej STN 73 6121, časť klimatické podmienky.
22. január 2021

Admin KV

Dobrý večer, pán Mihálik. Ďakujem veľmi pekne. Podnet opätovne preposielam na Magistrát.

Michal Molčányi
administrátor OPS Bratislava - Karlova Ves
25. apríl 2021

Roman Mihalik

Aký je stav riešenia podnetu prosím?
18. máj 2021

Peter Oravec

Dobrý deň,
prosím admina, aby požiadal samosprávu o aktualizáciu vyjadrenia k podnetu.
S pozdravom.
24. september 2021

Roman Mihalik

Aký je stav riešenia podnetu prosím?
19. október 2021

Roman Mihalik

Dnes je to rok od založenia podnetu a riešenie zo strany magistrátu neprišlo žiadne. Dočkali sme sa len neohrabaných argumentácii o horúcom počasí v októbri, neplatnej norme (ktorá podľa ÚNMS platí) ale aj vyjadrenia, že podľa dozoru bolo všetko OK... Ako ale mohlo byť všetko OK, keď je zdokumentovné porušenie STN na fotografiách a ani akými normami/predpismi sa zhotoviteľ pri pokládke riadil sme sa nedozvedeli. Ale skúsim to cez 211, tam sa musia v lehote vyjadriť.
19. október 2021

Pozorovatel

Obavam sa, ze aj odpoved podla 211 bude rovnaka
03. máj 2022

Roman Mihalik

Prosím o preposlanie samospráve
10. máj 2022

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol opätovne preposlaný samospráve.

S pozdravom,

Barbora Peregrim
Odkaz pre starostu
[email protected]
17. máj 2022

Martin Uváček

Nie je náhodou podstatné, že asfalt je v poriadku a drží? Ak by sa po roku rozpadol, tak vidím dôvod živiť tento podnet, inak je to už len mlátenie prázdnej slamy a silenie niečieho ega. Pardon za výraz.
17. máj 2022

Roman Mihalik

Ako viete že je v poriadku a nerozpadne sa o niekoľko rokov skôr ako v prípade správnej pokládky? Podstatou podnetu je nedodržanie noriem a z toho plynúce riziká.
17. máj 2022

Martin Uváček

Nato je tu myslím 5 ročná záručná doba na stavebné práce. Aspoň tak zvykne mesto odpisovať na dodatočne vzniknuté preliačneniny na novej vozovke.
17. máj 2022

Roman Mihalik

ale záručná doba je iba 5r, pričom životnosť vozovky sa ráta na 30r (ak sa dobre pamätám). Ak vinou zlej pokládky asfalt degraduje po 15r, tak nám záruka nepomôže. Ostatne nie je dôvod na nedodržanie STN, ktoré sú v platnosti.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania