14. február 2023
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň.
Priechody pre chodcov sa vyznačujú len tam, kde je potrebné dať chodcom prioritu pri prechádzaní cez vozovku, nakoľko inak by bolo ich prechádzanie cez vozovku na danom mieste náročné a potenciálne nebezpečné. Zároveň sa priechod sa smie zriadiť len vtedy, ak je na danom mieste prechádzanie chodcov cez vozovku potrebné a súčasne to dovoľujú intenzity cestnej premávky.
Výnimočne sa smú zriadiť aj cez cestičku pre cyklistov, je však nevyhnutné zvážiť miestne pomery, najmä vzdialenosť priechodu od kolízneho priestoru, rýchlosť cyklistov a pod., pričom v blízkosti križovatiek treba brať do úvahy riziká vzájomného ovplyvňovania oboch druhov účastníkov.
Tabuľka 6 určuje prípustné rozsahy vyznačovania priechodov pre chodcov podľa intenzít premávky v špičkovej hodine. Špičkovou intenzitou pešej premávky sa rozumie najvyšší počet chodcov, ktorí prechádzajú cez vozovku počas jednej hodiny v rámci týždňa; špičkovou intenzitou premávky vozidiel je počet vozidiel prechádzajúcich daným miestom počas tej istej hodiny.
Tieto hodnoty sa zistia dopravným prieskumom (kde už k vyšším pohybom chodcov dochádza) a dopravným modelovaním (pri plánovaní napr. nových obytných súborov, novej občianskej vybavenosti atď.). Na miestach, kde sa v nezanedbateľnej miere pohybujú deti, seniori a osoby so zdravotným postihnutím, sa zistený počet detí pri vyhodnotení intenzít násobí koeficientom 2,5 a zistený počet seniorov a osôb so zdravotným postihnutím sa násobí koeficientom 5,0.
Význam jednotlivých klasifikácii v tabuľke je nasledovný:
• odporúčaný: zriadenie priechodu je spravidla potrebné, a to aj mimo križovatky,
• možný: zriadenie priechodu je spravidla vhodné najmä v križovatke; mimo križovatky je potrebné zvážiť jeho opodstatnenosť,
• nevhodný: priechod sa smie zriadiť len pri dostatočných stavebných opatreniach na ochranu chodcov (napr. zúženie jazdných pruhov, zriadenie stredových ostrovčekov a pod.), odporúča sa zriadenie miesta na prechádzanie riadeného SSZ,
• neprípustný: v danej lokalite sa priechod nesmie zriaďovať.
Ak je v tabuľke uvedená pomlčka, platí:
• pri špičkovej intenzite premávky vozidiel ≤ 200 skv/h alebo špičkovej intenzite premávky chodcov ≤ 50 os/h je v danej lokalite priechod spravidla nepotrebný a sa smie zriadiť len v osobitne odôvodnených prípadoch, keď je to potrebné na ochranu zvlášť zraniteľných účastníkov cestnej premávky (teda najmä pri školách, komunitných centrách a pod.),
• pri špičkových intenzitách premávky vozidiel > 600 skv/h alebo pri špičkových intenzitách premávky chodcov > 150 os/h je potrebné zvážiť stavebné opatrenia na ochranu chodcov alebo zriadenie miesta na prechádzanie riadeného SSZ.
• Jednotlivé priechody pre chodcov sa musia nachádzať v dostatočne dlhých vzájomných vzdialenostiach; to neplatí pre dvojicu priechodov pred a za križovatkou.
Kto? Referát dynamickej dopravy
Kedy? február 2023
Dávid Pavlík, referát komunikácie MiÚ Bratislava-Petržalka
Ján Krúpa