03. február 2021
Odpoveď samosprávy
Dodržiavanie VZN platí pre každého, avšak je potrebné zistiť, či nešlo odstraňovanie momentálneho havarijného stavu.
Pojem nadmerný hluk nie je v zákone o priestupkoch bližšie špecifikovaný. Najvyššie prípustné hodnoty hluku vo vonkajších priestoroch a stavbách sú uvedené v nariadení vlády o ochrane zdravia pred hlukom a vibráciami č. 40/2002 Zb. Hlukový limit pre obytné zóny cez deň predstavuje 50 decibelov. Cez noc je limit znížený na úroveň 45 decibelov. Kompetentný orgán pre meranie hladiny hluku, povoľovanie prevádzky, ako aj kontroly je iba Regionálny úrad verejného zdravotníctva.
Preverovanie oznámení o rušení nočného pokoja alebo oznámení spojených s nadmernou hlučnosťou je však problematické tak pri verejných kultúrnych podujatiach, ako aj v prípadoch individuálnych. MsP nemá k dispozícii zariadenie na meranie úrovne hluku. Príslušníci MsP nie sú oprávnení, ani vyškolení k relevantnému používaniu takýchto zariadení, a môžu hluk posudzovať iba subjektívne, na základe vlastných sluchových vnemov. Preto v mnohých prípadoch sa subjektívne hodnotenie úrovne hluku príslušníkom nezhoduje s taktiež subjektívnym názorom oznamovateľa, naviac, po spozorovaní príchodu policajnej hliadky rušenie spravidla ustane alebo jeho intenzita sa zníži.
Toto však neznamená, že sa o subjektívne zistenie okolností hliadka ani nepokúsi. Ak sú okolnosti náležite zistené a páchateľ s riešením v blokovom konaní súhlasí, je možné mu uložiť pokutu v blokovom konaní. Preto je potrebné v takýchto prípadoch kontaktovať linku 159 a neriešiť vec prostredníctvom webovej stránky. Ak táto osoba nesúhlasí s priestupkom alebo jeho riešením, MsP takýto priestupok postúpi oprávnenému správnemu orgánu na riešenie v priestupkovom konaní. Správny orgán má ale pri riešení priestupkov tohto druhu tie isté problémy s objektívnym preukázaním prekročenia hlukového limitu, ako hliadka MsP na mieste, to isté platí aj pre príslušníkov Policajného zboru.
Základným problémom pri riešení hluku je v súčasnosti platný legislatívny rámec, ktorý vymedzuje jediný subjekt oprávnený k meraniu hladiny hluku – regionálne úrady verejného zdravotníctva. Kontrolní pracovníci týchto úradov nie sú v pohotovosti pre prípad potreby okamžitého výjazdu na sporné miesto, bez predchádzajúcej požiadavky na merania hluku u konkrétneho prevádzkovateľa. Preto tento spôsob nevyhovuje pre potreby okamžitého riešenia podozrenia z prekročenia hlukových limitov na mieste.
Pritom je na trhu už dostatok moderných ciachovaných meračov hluku, ktoré by mohli byť použité aj inými orgánmi (podobne ako u iných ciachovaných meracích zariadení) pri riešení podozrení z prekročenia hlukových limitov. Tento spôsob však aktuálne právne predpisy neumožňujú.
Bc. Marcela Ťarcha
Odkaz pre starostu