Trnavská cesta-osvetlenie-nefunkčné

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Martin 10. októbra 2021

Na komunikácii od OC centrál smer zimný štadión pred OMV pumpou nesvietia dve pouličné lampy. Dane miesto je tmavé a vo večerných hodinách nebezpecne.

10. október 2021

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
13. október 2021

Peter Oravec

Dobrý deň,
nielen pred pumpou, ale na celej Trnavskej v úseku medzi Zimným štadiónom a Trnavským mýtom nesvieti cca 15 lámp.
Prosím o riešenie.
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/58109/nefungujuce-osvetlenie-na-trnavskej-ceste
21. október 2021

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za upozornenie.

Podnety ohľadom nefunkčného osvetlenia, prosím, nahláste prostredníctvom formuláru spoločnosti Siemens Mobility s. r. o., ktorý je dostupný tu: https://new.siemens.com/sk/sk/produkty/mobility/verejne-osvetlenie.html. Formulár Vás po zadaní ulice a popisného čísla presmeruje na mapu s presným vyznačením svetelných bodov pre ich ľahšiu identifikáciu v prípade, že nepoznáte čísla jednotlivých stĺpov verejného osvetlenia.

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
21. október 2021

Peter Oravec

Dobry den.
A co na to admin OPS? Je mozne este nahlasovanie poruch osvetlenia cez portal OPS? Respektive, ma zmysel nahlasovat taketo poruchy cez portal OPS?
Prosim Vas o jasnu a jednoznacnu odpoved. Ak to zmysel nema, prosim o zrusenie prislusnej kategorie podnetov. Alebo si to, prosom, riadne vydiskutujte s magistratom.
Dakujem, s pozdravom.
22. október 2021

Odkaz pre starostu

Dobrý deň, pán Oravec,

v spolupráci s Magistátom pripravujeme riešenie, ktoré by prepojilo databázu OPS a Siemensu, a teda by bolo možné nahlasovať podnety len cez OPS, bez nutnosti vypĺňať formulár Siemensu. Aj keď sa to možno na prvý pohľad možno nezdá, ide o pomerne technicky náročnú zmenu, preto prosíme užívateľov o trpezlivosť a rešpektovanie pokynov Magistrátu. Toto dočasné riešenie je vydiskutované a vzájomne odsúhlasené ako najschodnejšie v danej situácii.

Viac info k novému nahlasovaniu podnetov týkajúcich sa osvetlenia nájdete v ozname Magistrátu z 12.10.2021: https://www.odkazprestarostu.sk/news/view/895

Zároveň by sme chceli podotknúť, že portál funguje po celom Slovensku, nielen v hlavnom meste, preto nedáva zmysel rušiť celú kategóriu kvôli problémom v Bratislave. Sme však si plne vedomí dlhodobo problematickej situácie ohľadom podnetov s osvetlením na území hlavného mesta, preto po dohode s Hlavným mestom došlo tento týždeň k zrušeniu subjektu Siemens na portáli OPS a všetky tieto podnety boli preradené pod správu Magistrátu.

Napriek tomu, že boli na Magistrát presunuté stovky podnetov, verím, že dôjde k výraznému zlepšeniu ich riešenia a zmeny budú badateľné už v krátkodobom horizonte.

Ďakujeme Vám za trpezlivosť a kolegom z Magistrátu držíme palce pri implementácii nového riešenia.

S pozdravom,
Barbora Peregrim
Odkaz pre starostu
22. október 2021

Peter Oravec

Dobry den,
dakujem za odpoved, ale spytam sa presnejsie:
1. Co so starsimi podnetmi na osvetlenie na Odkaze? Treba ich zadat znovu podla novych pokynov magistratu? Alebo netreba a magistrat bude starsie podnety riesit?
2. Nove podnety treba zadavat vylucne len podla novych pokynov magistratu, alebo podla pokynov magistratu a sucasne aj na Odkaz?
Dakujem, s pozdravom.
30. október 2021

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, pán Oravec,

radi by sme sa Vám poďakovali za Vaše otázky.

Zmenou nastavenia sa tieto podnety určite nestratia a budeme sa im aj naďalej venovať. V praxi to znamená, že nebude potrebné podnety opäť zadávať. S kolegami z oddelenia osvetlenia, sietí a energetiky pripravujeme audit všetkých prenesených podnetov.

Ako dočasné riešenie (pokým nesprocesujeme prepojenie databázy OPS a Siemensu a bez toho, aby bolo potrebné formulár vypĺňať) využívajte, prosím, formulár spoločnosti Siemens Mobility s. r. o., ktorý nájdete dostupný na tomto odkaze: https://new.siemens.com/sk/sk/produkty/mobility/verejne-osvetlenie.html . Formulár Vás po zadaní ulice a popisného čísla presmeruje na mapu s presným vyznačením svetelných bodov, pre ich ľahšiu identifikáciu v prípade, že nepoznáte čísla jednotlivých stĺpov verejného osvetlenia.

O realizácii Vás budeme včas informovať, prostredníctvom portálu Odkaz pre starostu.

Ďakujeme Vám za trpezlivosť.

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
31. október 2021

Peter Oravec

Dobry den, Barbora,
prosim Vas a kratku a strucnu odpoved. Vo Vasej odpovedi z 22.10. a v odpovedi magistratu z 30.10. su uvedene dve rozne webove adresy na podnety tykajuce sa osvetlenia:
1. www.slm.lighting...
2. new.siemens.com...
Prosim Vas, ktoru treba pouzivat?
Este jedna otazka: Prosim, kedy predpokladate sfunkcnenie prepojenia OPS so systemami Siemensu, resp. Magistratu?
Dakujem. S pozdravom.
01. november 2021

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

K otázke Siemens formuláru nechávame priestor na vyjadrenie Magistrátu.

Čo sa týka prepojenia formulárov, žiaľ nevieme odhadnúť časový horizont. Boli by sme radi, ak by sa tak udialo čo najskôr, no v hre je množstvo faktorov, ktoré môžu dobu realizácie ovplyvniť. Najdôležitejším z nich je technická náročnosť riešenia, nakoľko na realizácii ešte nezačali pracovať programátori a nevieme teda odhadnúť technické limity na strane OPS alebo Siemensu.

Medzi Magistrátom a OPS však došlo k dohode, čiže všetky ďalšie kroky budú smerovať k tomu, aby toto prepojenie bolo funkčné v čo najkratšom čase.

O úspešnom výsledku Vás budeme informovať v sekcii Oznamy.

Ďakujeme za trpezlivosť.

Barbora Peregrim
Odkaz pre starostu
[email protected]
14. november 2021

Štěpán

Dobrý den, pán Peter Oravec,
bol som s mojimi pripomienkami z iných podnetov odkázaný do tejto prebiehajúcej diskusie, kde sa už podobné veci riešia, a preto si dovolím sa vmiešať svojim komentárom.

Adresa https://new.siemens.com/sk/sk/produkty/mobility/verejne-osvetlenie.html je všeobecná propagačná stránka firmy Siemens, z ktorej vedie odkaz ďalej na stránku pre hlásenie porúch: https://www.slm.lighting/hsvo/p.index.jsp je formulář pre PC - nie som si istý, či je odkaz a formulár responzívny a sám sa na mobile prepne na mobilnú verziu formulára - https://www.slm.lighting/hsvo/m.index.jsp . Z mobilnej verzie formulára vedie odkaz na "klasickú" PC verziu, ale z PC verzie nevedie odkaz na mobilnú verziu. Upozorňoval som na túto chybu Siemens i magistrát pred rokom a pred pol rokom som to urgoval, dodnes ani túto banálnu chybu neopravili. Mobilná verzia formulára je komfortnejšia aj pri použití na PC.

Pri manuálnom zadávaní URL adresy pozor: pokiaľ nezadáte prefix https://, formulár sa otvorí len pod protokolom http:// a tvárí sa takmer ako funkčný, len potom nefunguje GPS lokalizácia, čo robí formulár prakticky nepoužiteľným.

Bohužiaľ, ohlasovací formulár Siemens má mnoho zásadných nedostatkov:
- nie je možné prikladať fotografie ani iné prílohy, ktoré môžu ľahko dokumentovať povahu, rozsah a urgentnosť závady aj pomôcť identifikácii zariadenia.
- mapke vo formulári nie je možné meniť zoom a mapkou nie je možné posúvať - pokiaľ nie je podnet zadávaný priamo z miesta, ale dodatočne, je možné mapku otvoriť iba pomocou zadania úplnej adresy - teda nie je možné pomocou mapy hľadať a nie je možné týmto spôsobom zadať závadu žiadnej lampy, ktorá sa nenachádza v tesnej blízkosti číslovanej budovy, alebo pokiaľ nepoznáte číslo tej budovy. Použitá podkladová mapa pritom paradoxne čísla budov vôbec nezobrazuje a mnohokrát v nej nie je podľa čoho sa zorientovať.
- formulár si vynucuje množstvo redundantných údajov, niekedy musíte vyplniť až 8 kolónok, vo webovej verzii formulára ste navyše obťažovaní aj nutnosťou opisovať kontrolný kód Captcha.

Ohlasovanie porúch firma Siemens navyše výrazne sťažuje tým, že označenia na stožiaroch často chýbajú alebo sú vyblednuté až k nečitateľnosti alebo poškodené - pokiaľ sú svietidlá umiestnené na výložníkoch na stĺpoch elektrického vedenia alebo iných objektoch, potom väčšinou čísla v celých oblastiach a uliciach nie sú vyznačené vôbec. Navyše čísla na starých samolepkách s dvoma trojčísliami nie sú v rámci mesta unikátne – chýba v nich písmenný prefix mestskej časti, takže kto nepozná veľmi dobre administratívne hranice v rámci Bratislavy, tomu formulár ani neumožní závadu ohlásiť.

Na veľmi málo miestach je umiestnený nový druh identifikačnej samolepky, ktorý navyše obsahuje QR kód. Pán Ondrej Reciciar z firmy Siemens mi pred rokom tvrdil, že pomocou tohto QR kódu je posielaných 90 % všetkých hlásení závad. Ťažko tomu možno veriť, pokiaľ prevažná väčšina lámp v Bratislave tento QR kód doposiaľ nemá, a najmä pokiaľ odkaz z QR kódu je už najmenej rok (zrejme od začiatku) úplne nefunkčný. QR kód generuje odkaz vo formáte napr. http://www.siemens.sk/ho/m.report.jsp?city=ba&lp=R049/024, ktorý však neotvorí žiadny predvyplnený formulár, ale je obratom presmerovaný na nešpecifický odkaz https://siemens.com/index.jsp?sdc_p=fml16suo1443343npc163z3, ktorý zobrazí prázdnu stránku s názvom „undefined“. Pred rokom z tejto prázdnej stránky viedlo ďalšie presmerovanie na stránku https://www.siemens.com/global/en.html. Na ohlasovanie porúch osvetlenia sú tieto QR kódy zatiaľ úplne nepoužiteľné. Siemens tento problém za rok a cez opakované urgencie doteraz nedokázal napraviť.

Formulár má úplne nulovú spätnú väzbu. Potvrdzovacia webová stránka po odoslaní podnetu neobsahuje žiadnu rekapituláciu ani identifikátor podnetu. Systém vám nepošle žiadnu potvrdzovaciu SMS ani e-mail a na webe nie je dostupný vôbec žiadny prehľad nahlásených závad a stavu ich riešenia. Údržba osvetlenia zjavne nefunguje, lehoty očividne nie sú dodržiavané, čo vyplýva aj z toho, že nad ich dodržiavaním neexistuje žiadna verejná kontrola. Magistrát nevyvíja patričný tlak na kvalitu služieb firmy Siemens, ale skôr pôsobí dojmom, ako by tento katastrofálny stav dlhodobo kryl. Za posledný rok nepozorujem v ničom žiadny posun k lepšiemu.

Využitie databázy svetelných miest verejného osvetlenia projektom OPS by mohol byť nádejný pilotný projekt, vďaka ktorému by sa OPS mohol postupne naučil pracovať s pasportmi rôznych typov zariadení, komunikácií a plôch, k týmto objektom priraďovať podnety a na základe priradenia ich automaticky okamžite smerovať, čo by celý proces mohlo urýchliť, spresniť a zefektívniť. (V Česku sa dá nájsť niekoľko lokálnych systémov, ktoré ohlasovanie porúch nadväzujú na pasporty zariadení, ale všetky sú zatiaľ skôr v plienkach, jednoduché, jednoúčelové a nedokonalé.) Ideálne by bolo, keby obce, ďalšie veřejné subjekty a správcovia verejných priestorov a zariadení boli zo zákona povinné viesť všetky pasporty v celoštátne jednotnom dátovom systéme a zverejňovať ich ako open data, ale k takému stavu povedie asi ešte dlhá cesta.

Z terajšej "kvality" práce firmy Siemens by som odhadoval, že teraz vôbec žiadny systém práce a evidencie nemajú a teda ak by mali niečo vyvíjať, museli by začínať takmer od nuly. Ak OPS bude vo vývoji napred, mohol by im nastaviť latku náročnosti a tlačiť ich dopredu. Odkaz pre starostu je unikátny, nádejný a mimoriadne úspešný projekt, ktorý by určite nemal stagnovať, ale mal by neustále raziť cestu vpred.
14. november 2021

Peter Oravec

Dobrý deň, pán Štěpán,
ďakujem za informácie.
Ak som to dobre pochopil, Siemensu nefunguje prakticky nič.
Ja osobne budem naďalej využívať na nahlasovanie porúch osvetlenia v BA výlučne portlál OPS.
S pozdravom.
14. november 2021

Štěpán

Pán Peter, zvolil som zatiaľ rovnaký postup ako vy.
15. november 2021

Martin

Dobrý deň, svetlá opäť svietia.
Ďakujem.

S pozdravom,
Martin
18. november 2021

Štěpán

Bohužiaľ , magistrátne Oddelenie vzťahov s verejnosťou naďalej spamuje mnoho ďalších podnetov týkajúcich sa závad verejného osvetlenia propagáciou nepraktického a nedostatočne funkčného formulára firmy Siemens, ktorý nemá absolútne žiadnu spätnú väzbu a neumožňuje akúkoľvek verejnú kontrolu a ktorého vady ani za rok nedokázala firma Siemens odstrániť, namiesto aby došlé podnety magistrát obratom operatívne preposlal správcovi a dôsledne kontroloval včasné odstránenie závad.

Zo stavu verejného osvetlenia v Bratislave je zrejmé, že jeho správa dlhodobo úplne zlyháva. Podiel nesvietiacich lámp je nápadne a neprijateľne vysoký, pravidelná kontrola a údržba nefunguje, identifikačné značenie svetelných miest je v ťažko zanedbanom a neúplnom stave, QR kódy z nových označení sú aj po roku od upozornenia stále úplne nefunkčné, nefunguje ani včasné odstraňovanie nahlásených závad, spätná väzba zo strany správcu je nulová (alebo obsahuje klamstvá a nekonštruktívne výhovorky), verejne transparentná evidencia nahlásených chýba.

Magistrát by mal prestať túto katastrofálnu situáciu kryť a podporovať tohto správcu osvetlenia v jeho nezodpovednosti a nekompetentnosti. Magistrát by mal začať dôsledne sledovať všetky parametre kvality práce správcu (frekvencia a spoľahlivosť periodických kontrol, podiel nesvietiacich svietidiel, včasnosť odstránených nahlásených závad atď.), vyžadovať od správcu transparentnú verejne on-line prístupnú evidenciu, uplatňovať dôsledne sankcie a pokiaľ sa situácia radikálne nezlepší, vypovedať zmluvu a hľadať iného správcu. Pokiaľ svoju úlohu nezvláda magistrát, potom by situáciu mala urgentně riešiť mestská samospráva.

"Odkaz pre starostu" nikdy nesmie pristúpiť na to, aby nejaká samospráva či jej dodávateľská firma sabotovala tento projekt a odrádzala verejnosť od jeho používania na ohlasovanie závad a verejnú kontrolu nad ich riešením.
18. november 2021

Peter Oravec

Dobrý deň, Štěpán,
plne súhlasím.
Len ako ilustráciu uvediem ďalší podnet, kde sa magistrát vyhovára na (nefunkčnú) stránku Siemensu:
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/128300/imricha-karvasa-osvetlenie-nefunkcne
Napísal som magistrátu:
"Dobrý deň, nebudem nahlasovať podnety na nefungujúce osvetlenie nikde inde. Magistrát, máte to nahlésené tu, na OPS. OPS má na nefungujúce lampy príslušnú kategóriu, kde som to nahlásil. Magistrátni zamestnanci, nepchajte hlavu do piesku a riešte aj podnety na OPS. Aj za to ste platení. Admina prosím o preposlanie magistrátu."
S pozdravom.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania