Porušovanie zákazu vjazdu na hrádzi

Zodpovednosť za riešenie: Iné

Neriešený
meno
Majo Koren 08. januára 2012

Hrádza a hausbóty okolo zemníka a jaroveckého ramena.

- ako je možné, že sa po hrádzi v zákaze úplne stále premávajú autá a ohrozujú chodcov, cyklistov atď.? Kde sú policajti a prečo neriešia situáciu?
- ako je možné, že si majitelia hausbótov hocikde pod hrádzou uzavrú kus cesty (územia), dajú tam rampu a sukromničia si na verejnom?
-kto a ako kontroluje, obmedzuje, vydáva povolenia na umiestňovanie hausbótov v tejto časti CHKO Dunajské luhy? Ako je možné, že hausbótov tak nekontrolovateľne pribúda?
-lokalita sa stáva územím zopár vyvlených - kedy to skončí?
-čo robia volení zástupcovia v tejto oblasti a akoá je možnosť spätnej kontroly občanmi?
-ak sa veci nezačnú riešiť, obrátim sa na európske inštitúcie so sťažnosťami na zodpovedných.

11. január 2012

Odpoveď samosprávy

Hausboty sú podľa našich informácií umiestnené na katastrálnom území mestskej časti Jarovce. Prístup je ale z Rusoviec. Mestská časť Rusovce dáva vyjadrenie pre Štátnu plavebnú správu, ktorá ich umiestnenie povoľuje. Pozemky, na ktorých sa nachádza hrádza, nie sú vo vlastníctve mestskej časti Bratislava-Petržalka, ani jej nie sú zverené. Sú vo vlastníctve alebo správe Vodohospodárskeho podniku.
Z uvedených dôvodov nie je zodpovedným za riešenie problému Miestny úrad Petržalka.

Môžem ešte dodať, že aj napriek tomu, že houseboaty sa nachádzajú mimo katastrálneho územia mestskej časti Bratislava-Petržalka a hrádza využívaná ako cyklistická trasa nám nie je zverená do správy, Mestská časť zvolala 21.9.2011 odborné stretnutie dotknutých orgánov (o.i. Slovenský vodohospodársky podnik, Magistrát, STaRZ, Mestská polícia, Policajný zbor SR) za účelom riešenia problémov, ktoré ste popísali vo Vašom podnete. Hlavné témy stretnutia boli:

1. Bezpečnosť na hrádzi – kontrola dodržiavania zákona o cestnej premávke
2. Spoločný postup pri riešení problémov, ktoré vznikajú zvýšeným prejazdom motorových vozidiel k houseboatom (pri ČOV), čím sú ohrozovaný cyklisti prechádzajúci cez MDCC.

Zo záverov a reakcií členov stretnutia môžeme konštatovať, že Mestská polícia má nedostatok príslušníkov na to, aby kontrolovala porušovanie ustanovení zákona č. 8/2009 o cestnej premávke Z.z.. Za policajný zbor SR sa žiaľ nikto nedostavil. Slovenský vodohospodársky podnik ako jeden z orgánov, ktorý vydáva povolenie na umiestnenie houseboatu, registruje problém zvýšeného počtu houseboatov a obmedzuje vydávanie povolení na ich umiestnenie. S prejazdom vozidiel cez hrádzu ako vodohospodárskeho diela zásadný problém nemajú.

Hlavné mesto SR Bratislava, ktoré uzavrelo zmluvu o využívaní vodohospodárskeho diela na účely cyklistiky a rekreácie je zodpovedné za bezpečnosť užívateľov a ako jeden z pozvaných (poradca primátora a technická námestníčka STaRZ) prisľúbil riešenie tejto situácie.
Zo stretnutia ešte vyplynulo, že situácia okolo uzamykanej rampy vznikla v dôsledku toho, že časť vlastníkov – užívateľov houseboatov chcela riešiť dopravnú obsluhu a vyzbierali finančné prostriedky a časť užívateľov sa neskladala na toto riešenie. Výsledkom je uzamykanie rampy cez spevnenú cestu, ktorú si vybudovala časť užívateľov houseboatov.

Súčasná situácia je taká, že príjazdová komunikácia vedie poza ČOV, popred bufet Granát, kde je osadená dopravná značka C8 Cestička pre cyklistov – toto dopravné značenie o.i. prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh a iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané. Dodržiavanie ustanovení zákona č. 8/2009 je výhradne v kompetencií príslušníkov Policajného zboru SR a Mestskej polície.

Milka Podmajerská
vedúca Kancelárie starostu
Miestny úrad Bratislava-Petržalka
Kutlíkova 17, Bratislava
16. január 2012

Majo Koren

Jediné, čo Vám v tomto prípade ide najlepšie je pekné vyvlečenie sa z akýchkoľvek zodpovedností. Síce ste objasnili kto a za čo je zodpovedný, ale problému to k vyriešeniu nepomohlo. Posuňte vec tým, ktorí to majú v kompetencii. Mimochodom uzavretú cestičku som nemyslel od Rusoviec, ale pri veľkom zemníku (ako je prechod kde často lovia rybári - tak kúsok za ním). Stačí dvihnúť zadok z úradníckej stoličky a ísť sa tam pozrieť. Joj len vonku je tak zima, však? A ako spolupracujete pri riešení problémov s inými mestskými časťami? Ak len prehadzovaním zodpovedností, tak toto občanovi, ktorí vás platí zo svojich daní príliš nepomôže.
28. február 2012

Tomas Peciar

Ako clen cyklokoalicie, som sa taktiez zucastnil na stretnuti, kde nam bolo prislubene od pana z Vodohospodarskeho podniku, ze udelene povolenia nam budu zverejnene, nakolko podla zakona tadial moze prechadzat iba auto s povolenim Vodohosp. podniku, STARZ alebo sanitka/pocila. Uvidime, ako sa podnet posunie na jar, ked bude hradza zasa masovo okupovana korculiarmi a cyklistami...Zatial by som odporucil asi iba obciansku neposlusnost a to auto ktore urcite nieje vodohospodarske alebo STARZU nenechat predbehnut...Nakolko mame v CK celkom vela podnetov charakteru mestskej cyklistiky, pan Koren ak by ste sa chceli v tejto cinnosti angazovat, vieme poskytnut kontakty ako i zapis zo stretnutia (dokonca aj zvukovu nahravku...)

s pozdravom
22. marec 2012

domino

zdravím... som zakladajúci člen oz. vlastníkov hausbotou. sami bojujeme proti nespoločenským vlastníkom . na vlastné náklady sme spravili cestu od bufetu až po cestu rozdelujúcu zemník. aby ju mohli využívať všetci a nemuseli jazdiť po dráhe. celé okolie čistíme od odpadkov po rybároch a opileckých partiách.. takže nehádžte všetkých do jedného vreca.. snažíme sa o neakú spolupracu s mestom aby tam bol poriadok ale nedarí sa... nikto nevie za kým máme ísť...
25. júl 2012

Majo Koren

Nové zistenie:
Majiteľom toho gýčového vežičkového hausbotu, ktorý je nafotografovanejší v rôznej tlači je istý sudca (či právnik) Trnovský. On dal príkaz aj na vyklčovanie lužného lesa v okolí, postavil tam osvetlené stojisko pre vozidlá, chodníky a dlažby. Elektrina je na pozemok dotiahnutá ilegálne - pod vodou od hrádze vedie hrubý špeciálny podvodný kábel v cene cca jeden milión korún, ktorý na druhej strane zásobuje elektrinou približne 5 ďalších hausbótov. Ak potrebujete ďalsšie informácie, pýtajte sa. Mimochodom, jeho hausbot chodí 2x za noc na jeho podnet kontrolovať polícia na aute.
25. júl 2012

jaro

Poopravim. Nikto nevie kto ten kabel polozil ale elektrinu pouzivame uplne vsetci co sme tam a nasledne sa rozratava podla hodin... Len tolko k elektrine
14. október 2012

Wenco

Netrepte tu laskavo na rybarov,tí si musia lovne miesto upratat,inak maju problem pri kontrole Rybar.strazou,naopak majitelia hausbotov si vyklcovali lesy na parkoviska a predzahradky,pricom vam patri len hausbot,nepatri vam ani ta voda na ktorej stoji,ani kusok zeme,len hausbot.vyrubali ste a upravujete pozemky v 4.st.ochrany,navyse v case zvysenia hladiny Dunaja sa tí ktorí maju hausboty od Zemnika chodia cez beton.prechod cez rameno a umyvaju tak svoje zaolejovane podvozky aut vo vode ramena,chovate sa tam akoby vam patrili okolite pozemky a lesy,nemate vsak ziaden narok ani na vodu,ani na pozemky.
07. november 2012

M. Podmajerská

Tento podnet bol údajne vyhodnotený ako neriešený. Naša mestská časť, napriek tomu, že sa hausbóty nenachádzajú v jej katastri, sa k téme vyjadrila. Oslovil niekto mestskú časť Jarovce, Rusovce alebo Štátnu plavebnú správu? Nevidím tu ich vyjadrenie... Ak sa neopýtate tých, ktorí k tomu majú čo povedať, potom sa asi nedá len konštatovať, že sa nič nevyriešilo...
12. november 2012

Odpoveď samosprávy

Riešenie porušovania zákazu vjazdu je v kompetencii PZ SR. Rozdelenie kompetencií pri správe pozemkov a vodných tokov v tejto lokalite je nasledovné. Vlastníkom pozemkov je Slovenská republika, ktorú zastupuje Vodohospodárska výstavba, š.p., ktorá rieši nelegálne zábery územia a vydáva povolenie na ukotvenie plávajúcich zariadení. Správcom vodného toku je Slovenský vodohospodársky podnik, š.p., ktorý určuje polohu umiestnenia plávajúceho zariadenia. A treťou organizáciou zastupujúcou Slovenskú republiku je Štátna plavebná správa udeľuje povolenie na státie na vode, osvedčuje hausbót z technického a prevádzkového hľadiska. Mestská časť sa ku konaniu nevyjadruje, uvedené inštitúcie nám neoznamujú začatie ani ukončenie konania, ani vydanie povolenia. Stavebným úradom pre vodné stavby, ktorými sú ukotvovacie prvky, je Krajský úrad životného prostredia. Podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám č. 211/2000 môžete od vyššie uvedených štátnych inštitúcii žiadať odpovede na Vami položené otázky.

Ing. Pavel Škodler, starosta mestskej časti Bratislava - Jarovce
16. november 2012

Odpoveď samosprávy

V k.ú. mestskej časti Bratislava - Rusovce sa nachádza iba časť Jarovského ramena Dunaja a problémy s hausbótmi v tejto časti nie sú vyostrené, ani neúnosné.

Avšak vzhľadom na to, že MČ Bratislava - Rusovce má isté vedomosti o tejto záležitosti, na podnet reagujeme nasledovne:
Mestské časti ako príslušné stavebné úrady (ďalej len stavebný úrad) podľa § 117 zákona č. 50/1976. Zb o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov sú príslušné povoľovať stavby v inundačnom území, ktoré nie sú vodnými stavbami, t.j. konkrétne prípojku elektriny aj s rozvodnými skriňami (v zlúčenom územnom a stavebnom konaní, resp. v konaní o dodatočnom povolení) a terénne úpravy, ktorými sa zrealizovali prístupové komunikácie k brehu cez lesné porasty (povolenie terénnych úprav).
Podkladom pre vydanie povolení sú vyjadrenia dotknutých orgánov, najmä:
- Krajského úradu životného prostredia v Bratislave,
- súhlas správcu toku – Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p.,
- súhlas, resp. nájomná zmluva s vlastníkom pozemku stavbou dotknutého,
- súhlas vlastníka – a správcu zdroja elektrickej energie s napojením a s realizáciou prípojky (káblového vedenia).

Umiestnenie plávajúcich zariadení povoľuje Štátna plavebná správa.
Mestské časti vydávajú podľa § 27 ods. 1 písm. a) zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách (teda nie ako stavebný úrad) súhlasné stanovisko k státiu plávajúceho zariadenia, avšak podmieňuje ho splnením podmienok správcu vodného toku (vodnej plochy), ktorým je Slovenský vodohospodársky podnik, š.p.

Vyväzovacie zariadenia – tŕne, resp. bitvy (t.j. zariadenia, ku ktorým sa plávajúce zariadenia upevňujú) k jednotlivým kotviskám plávajúcich zariadení, ako aj lávky/mostíky s ukotvením do betónových základov, majú charakter vodných stavieb a ich povoľovanie je v kompetencii Krajského úradu životného prostredia v Bratislave – odd. štátnej vodnej správy.
Úprava brehu vodného toku tiež vyžaduje povolenie Krajského úradu životného prostredia v Bratislave – odd. štátnej vodnej správy.
Vzhľadom na to, že mestské časti nemajú právomoc rozhodovať s konečnou platnosťou o umiestnení plávajúceho zariadenia, nemajú k dispozícii ani zoznam vlastníkov, príp. nájomcov plávajúcich zariadení.

Výrub stromov v území tohto druhu mestská časť nepovoľuje a vykonať ho možno len po vyjadrení, resp. so súhlasom Krajského úradu životného prostredia v Bratislave.

Na terénne úpravy musí byť vydané povolenie stavebného úradu; bez neho ide o nepovolené zásahy. Je to paradoxné, ale MČ nemusí poznať vlastníkov vlastníkov nepovolených terénnych úprav a vlastníkov nepovolených stavieb, resp. ich poznanie musí byť preukázateľné.

V inkriminovanom území platí vysoký stupeň ochrany prírody, z čoho vyplýva, že hlavným garantom ochrany územia sú orgány štátnej správy v oblasti životného prostredia.

V princípe ide o výkon štátom prenesených kompetencií, kde je priama kontrola občanov pomerne zložitá.

Tento rok sme zaznamenali viacero podnetov k problematike hausbótov, hoci primárne nejde o k.ú. MČ Bratislava - Rusovce. Viaceré podnety očakávajú jednoduché až zjednodušené riešenie, napr. v podobe vydania rozhodnutia o okamžitom odstránení stavieb. Bohužiaľ, toto očakávanie nie je dostatočne reálne.

Pokiaľ ide o prvú otázku - pohyb áut - MČ Bratislava - Rusovce ju posunula na PZ SR.

PhDr. Oľga Gáfriková
prednostka
Miestny úrad Bratislava - Rusovce
16. november 2012

Odkazprestarostu.sk

Dobrý deň, o vyjadrenie sme požiadali aj ďalšie mestské časti a Krajský úrad životného prostredia v Bratislave.
19. december 2012

Viva

RE: M. Podmajerská
Čo sa tu dookola vyhovárate. Oslovila ste vy mestskú časť Jarovce, Rusovce alebo Štátnu plavebnú správu ? Aký výsledok ste dosiahla ?

Autá po hrádzi jazdia veselo ďalej. Ohrozujú cyklistov a korčuliarov.
Kolízne situácie čo napríklad vznikajú pri prejazde u čističky (na konci Petržalky) je škoda komentovať. Najmä, ak sa tam na vás (ako cyklistu) vyrúti obrovský terénny voz. Ak sa mu stihnete uhnúť, tak vás nezrámuje ...
V tomto "posranom" štáte nič nefunguje (okrem rozkrádania a korupcie). Všetci kompetentní sa len vyhovárajú a vykrúcajú. Načo tam potom sedíte ? Len zbytočne vás všetkých musíme platiť z našich daní.Výsledok je taký istý, ako keby ste tam neboli, akurát my (občania) by sme ušetrili.
19. december 2012

Viva

Tu je podaný ďalší podnet :
http://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/2631/neriesene-parkovanie-a-jazdenie-aut-po-hradzi-chodnikoch-a-pod

takže situácia je neriešená a problém pretrváva.
03. máj 2014

Goran

Inak pristup mozno viac vyuzivany k tymto miestam nieje len od Rusoviec ale aj od Petrzalky od betonarky...

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania

Sledovať riešenie podnetu
Chcete byť informovaní o ďalšom vývoji podnetu? a sledujte jeho riešenie.