16. november 2012
Odpoveď samosprávy
V k.ú. mestskej časti Bratislava - Rusovce sa nachádza iba časť Jarovského ramena Dunaja a problémy s hausbótmi v tejto časti nie sú vyostrené, ani neúnosné.
Avšak vzhľadom na to, že MČ Bratislava - Rusovce má isté vedomosti o tejto záležitosti, na podnet reagujeme nasledovne:
Mestské časti ako príslušné stavebné úrady (ďalej len stavebný úrad) podľa § 117 zákona č. 50/1976. Zb o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov sú príslušné povoľovať stavby v inundačnom území, ktoré nie sú vodnými stavbami, t.j. konkrétne prípojku elektriny aj s rozvodnými skriňami (v zlúčenom územnom a stavebnom konaní, resp. v konaní o dodatočnom povolení) a terénne úpravy, ktorými sa zrealizovali prístupové komunikácie k brehu cez lesné porasty (povolenie terénnych úprav).
Podkladom pre vydanie povolení sú vyjadrenia dotknutých orgánov, najmä:
- Krajského úradu životného prostredia v Bratislave,
- súhlas správcu toku – Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p.,
- súhlas, resp. nájomná zmluva s vlastníkom pozemku stavbou dotknutého,
- súhlas vlastníka – a správcu zdroja elektrickej energie s napojením a s realizáciou prípojky (káblového vedenia).
Umiestnenie plávajúcich zariadení povoľuje Štátna plavebná správa.
Mestské časti vydávajú podľa § 27 ods. 1 písm. a) zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách (teda nie ako stavebný úrad) súhlasné stanovisko k státiu plávajúceho zariadenia, avšak podmieňuje ho splnením podmienok správcu vodného toku (vodnej plochy), ktorým je Slovenský vodohospodársky podnik, š.p.
Vyväzovacie zariadenia – tŕne, resp. bitvy (t.j. zariadenia, ku ktorým sa plávajúce zariadenia upevňujú) k jednotlivým kotviskám plávajúcich zariadení, ako aj lávky/mostíky s ukotvením do betónových základov, majú charakter vodných stavieb a ich povoľovanie je v kompetencii Krajského úradu životného prostredia v Bratislave – odd. štátnej vodnej správy.
Úprava brehu vodného toku tiež vyžaduje povolenie Krajského úradu životného prostredia v Bratislave – odd. štátnej vodnej správy.
Vzhľadom na to, že mestské časti nemajú právomoc rozhodovať s konečnou platnosťou o umiestnení plávajúceho zariadenia, nemajú k dispozícii ani zoznam vlastníkov, príp. nájomcov plávajúcich zariadení.
Výrub stromov v území tohto druhu mestská časť nepovoľuje a vykonať ho možno len po vyjadrení, resp. so súhlasom Krajského úradu životného prostredia v Bratislave.
Na terénne úpravy musí byť vydané povolenie stavebného úradu; bez neho ide o nepovolené zásahy. Je to paradoxné, ale MČ nemusí poznať vlastníkov vlastníkov nepovolených terénnych úprav a vlastníkov nepovolených stavieb, resp. ich poznanie musí byť preukázateľné.
V inkriminovanom území platí vysoký stupeň ochrany prírody, z čoho vyplýva, že hlavným garantom ochrany územia sú orgány štátnej správy v oblasti životného prostredia.
V princípe ide o výkon štátom prenesených kompetencií, kde je priama kontrola občanov pomerne zložitá.
Tento rok sme zaznamenali viacero podnetov k problematike hausbótov, hoci primárne nejde o k.ú. MČ Bratislava - Rusovce. Viaceré podnety očakávajú jednoduché až zjednodušené riešenie, napr. v podobe vydania rozhodnutia o okamžitom odstránení stavieb. Bohužiaľ, toto očakávanie nie je dostatočne reálne.
Pokiaľ ide o prvú otázku - pohyb áut - MČ Bratislava - Rusovce ju posunula na PZ SR.
PhDr. Oľga Gáfriková
prednostka
Miestny úrad Bratislava - Rusovce
Majo Koren