Nuž je to aj preto, že po nich pravidelne jazdia autá či ťažké kosačky Ružinovského podniku verejno-prospešných služieb, a.s. Nielen minulý týždeň videné niekoľkokrát, ale už dlhšie: auto ide po celej šírke chodníka a po zastavení pri malom koši, pracovník vysypáva odpad na korbu. Tam kde chodník končí, pokračuje auto jazdou po tráve (z ktorej sa takto stáva tráva bývalá, a následne pôda a bahno). Kosačky - tie ani nekosili (navyše, čo tu akože robia - kosia ešte v decembri? Kosia to, čo z "nestihli" v lepšom počasí, trávu spolu s neodhrabaným mokrým lístím?).
Predmetné chodníky na sídlisku sú už beztak samý kráter, jama a štrk - nikto zodpovedný nám ich pozdĺž Exnárovej-Ružinovskej v tejto časti, desaťročia neopravuje. Naopak, ešte nám tu tento rok nechali jednu časť využívaného chodníka rozkopať bez náhrady zbíjačkami http://chod.sk/bgtm1 nejakým dovandrovalcom Viscon s.r.o. z Hlohovca - a zvyšok ničí priamo "verejnoprospešný podnik" spomenutým štýlom práce.
Tam, kde musia ľudia kráčať vedľa rozkopaného (=zničeného) chodníka po pošliapanej tráve, im túto trasu ešte ničí RPVPS a robí z nej nepoužiteľné bahnovisko, s rozjazdenými stopami po pneumatikách.
Tento RPVPS by mal v našich priestoroch sám prednostne viac dbať o ochranu zelene i ostatných prvkov občianskej vybavenosti, komunikácií, a ukončiť takéto spôsoby; nie že jazdiť po zeleni autami, vyberajúc takto príručné koše, i po celej šírke chodníka (o.i. porušenie zákona, tiež obmedzenie-ohrozenie chodcov).
Vôbec by zrejme všeobecne mali upustiť od prehnanej mechanizácie - motorizácie svojich úkonov. Napríklad príručné koše vybrať /vysypať ručne trebárs na vozík, a až ten vysypať na korbu auta čakajúceho a jazdiaceho na miestach, kde to dovoľuje zákon o cestnej premávke; či vozík môžu mať trebárs zavesený za bicyklom, či prinajhoršom mopedom-skútrom (lepší by bol už elektrický pohon).
Tiež nemusia lístie rozfukovať hlasitými motorovými fúkačmi (beztak dodnes nestihli na väčšine miest odstrániť opadané lístie ani týmto zdanlivo uľahčujúcim spôsobom), ale bezhlučne a účinnejšie hrablami.
Takisto by niektoré sezónne kosenie mohli čiastočne robiť bezmotorovo ručne, miesto arzenálu 4-5 pojazdných motokosačiek + k tomu 2 ručné + 1 fukár + 2 autá na nevelkej trávnatej ploche medzi činžiakmi = hluk 120+ dB zaručený.
Takže, keď tu už účinkujú, úlohy by mali mať zadané inak, verejno prospešne (a byť aj priebežne kontrolovaní): len opatrovať, udržiavať, ochraňovať, nie miestami aj ničiť a škodiť, prispievať k exhalátom a nadmernému hluku, či na chodníkoch vozidlami zavadzať a ohrozovať.
jass