Bagarova-semafor-zle nastavený

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

V riešení
meno
Vladimír 28. júna 2022

Dobrý deň,
v EU aj vo svete je bežné, že na červenú je možné odbočovať doprava za predpokladu dania prednosti pri vychádzaní na cestu, ktorá má zelenú. Avizuje to blikajúce oranžové svetlo pre odbočenie doprava (viď príklad v priloženom súbore). V USA je to dokonca automatické a vždy.
Pri výjazde z Bagarovej na M.Sch.-Trnavského je presne taký problém. Mnohokrát po Trnavského nejde nič ale je červená a vozidlá sa kopia tak, že sa nedá ani vyjsť z parkoviska.
Je známy fakt, že semafory na rozdiel od kruhových objazdov alebo križovatiek bez semaforov spomaľujú dopravu, hoci zjednodušujú vozidlám prejazd. Zavedenie semaforu na tejto križovatke výrazne spomalilo prejazd vozidiel vo všetkých smeroch. Semafor je zjavne zle nastavený a nezohľadňuje reálnu situáciu hlavne ranné špičky..

28. jún 2022

Odpoveď samosprávy

Váš podnet preposielame na magistrát, ktorý je správcom tejto komunikácie.

Rastislav Bagar, prednosta MÚ BA-Dúbravka
28. jún 2022

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
28. jún 2022

Ondrej I

Súhlasím, tento semafor je z pohľadu plynulosti premávky pohromou. Navyše, vypína sa ako úplne posledný, semafory na väčších križovatkách sú už dávno vypnuté, premávka v Dúbravke je večer po 21:00 už takmer žiadna. Jedine celé dni na tomto semafore autá z každého smeru donekonečna stoja a križovatka prázdna. Navrhujem nechať zapnutý tento semafor iba v špičke, inak je jeho zapnutie kontraproduktívne. Veď do minulého roka tam ani nikdy žiadny semafor nebol.
28. jún 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za podnet, ktorého prijatie týmto potvrdzujeme. Pridelili sme ho kolegyniam a kolegom, ktorí majú riešenie danej agendy v kompetencii. O priebehu riešenia Vás na základe obdržaných stanovísk budeme priebežne informovať.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie dopravného inžinierstva

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
28. jún 2022

Boris

Musel by tam byť pripojovací pruh. Inak by zelená šípka bola kolízna čo nový predpis bude zakazovať.
28. jún 2022

Boris

Resp. šípka je, lenže je zbytočná, lebo ak prvé vozidlo chce odbočiť inde ako doprava, tak všetci ostatní sú zablokovaní...preto ten spomínaný pruh...

Americké riešenia nikoho nezaujímajú, zjednocujeme európsku legislatívu, nie kocúrkovo z rôznych krajín.
01. júl 2022

Michal

Vladimír,

na Slovensku sa musíme riadiť našimi predpismi. Odporúčam, dôkladne preštudovať vyhlášku o dopravnom znační 30/2020 (https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/).

V nej nie je uvedená žiadna blikajúca žltá šípka. Ak ste ju niekde na Slovensku videli, tak signalizácia nie je v súlade s našimi predpismi a v prípade nehody vedia advokáti aj jasného vinníka vymaniť spod odsúdenia a ešte aj pýtať odškodné.

Vyhláška však hovorí o "tabuľkovej/plechovej" značke 730, ktorá znamená, že pri dodržaní určitých pravidiel smiete odbočiť aj na červenú. Jej umiestňovanie je však relatívne silno obmedzené na jednoduchšie výjazdy a zatiaľ sa príliš nepoužíva.

Vo všeobecnosti platí, že cestná svetelná signalizácia dopravu organizuje, NIE urýchľuje. Teda bezpečnosť na úkor plynulosti. Ak nechceme mať kolóny, tak vypnime všetky CSS, potom sa doprava urýchli. Alebo aj nie, lebo na každej križovatke budú policajti razom riešiť nehody každú hodinu :)

Problém tohto výjazdu je, že počas modernizácie električkovej trate sa nepridal jazdný pruh pre samostatné odbočenie. Takže sa vám môže stať, že plánované odbočenie vpravo na doplnkovú šípku vám niekto "zablokuje". Ale to je úplne bežná situácia kdekoľvek inde. Ďalšou teoretickou možnosťou je, že sa vozidlo postaví ďaleko od signalizácie, detektor ho nezaznamená a budete naozaj čakať aj "hodiny"...

V križovatke je implementovaná preferencia električiek aj autobusov - aj to vás "sekne". Ak električka vojde do zastávky a trafí sa, keď ide hlavný smer, tak aj napriek tomu, že ešte stojí v zastávke, tak musíte čakať, pretože trvanie jej staničenia je kratšie ako to, keď by sa riadenie v križovatke na chvíľu "posunulo", vás by pustilo a vrátilo sa naspäť do zelenej pre električku. To nie je účelom a električka v križovatke čakať nesmie (pokiaľ samozrejme všetky dáta prejdú korektne).

Ad Boris a zelená šípka:

Nejde tu o nový predpis, ale obyčajné znenie vyhlášky 30/2020:

§15 ods (5): "Zasvietený doplnkový signál zelenej farby v tvare šípky alebo šípok umožňuje vodičovi pri dodržaní pravidiel cestnej premávky pokračovať v jazde v smere šípky alebo šípok aj vtedy, ak svieti signál červenej farby v tvare plného kruhu."


Prechodné ustanovenia účinné od 30. marca 2022 do 31. marca 2024:
§30a ods (b): "zasvietený doplnkový signál zelenej farby v tvare šípky alebo šípok znamená pre vodiča možnosť pri dodržaní pravidiel cestnej premávky pokračovať v jazde v smere šípky alebo šípok aj vtedy, ak svieti signál červenej alebo žltej farby v tvare plného kruhu, pritom musí dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere."

Laicky povedané, zelená šípka mala byť bezkolízna už od marca tohto roka, avšak vzhľadom na rozsiahlosť zmien v križovatkách, ktoré by si toto znenie vyžadovalo, sa ustanovilo ešte dvojročné prechodné obdobie, kedy ešte platí staré znenie.

M.
10. február 2024

Martin

Dobry den,

prosim, kde je problem, ze doteraz nebola dana odpoved od:

"Pridelili sme ho kolegyniam a kolegom, ktorí majú riešenie danej agendy v kompetencii. O priebehu riešenia Vás na základe obdržaných stanovísk budeme priebežne informovať.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie dopravného inžinierstva

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy"

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania