Saratovská-semafor-zle nastavený

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Pozorovatel 12. augusta 2022

Dobry den,

vo stvrtok 28.7.2022 okolo 18:00 som cakal v kolone na tejto krizovatke na odbocenie v smere na Repašského asi 5 min.
Vystriedali sa niekolkokrat za sebou zelene signaly zo VSETKYCH smerov krizovatky, odbocenie na Repašského vsak nikdy nenabehlo.
Kolona vozidiel z odbocovacieho pruhu siahala skoro az po zastavku elektriciek, cim blokovala lavy pruh pre priamy smer.

Tymto davam podnet na preverenie evidentne nefunkcneho indukcneho snimaca, ktory uz roky robi problemy na tomto odboceni.

Dakujem

12. august 2022

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
12. august 2022

Boris

Vodiči robia chybu a ostanú stáť pred detekčnými bodmi. Systém potom nedokáže identifikovať kongesciu.
12. august 2022

Pozorovatel

@Boris

Mate uplnu pravdu.
Ale odkial maju vodici vediet, kde sa senzor vo vozovke nachadza? Ak 1 sofer z 10 vie, ze tenka drazka v asfalte v tvare obdlznika so skosenymi rohmi je senzor (vid obrazok), tak je to vela.

Preto som sa snazil, aby bolo miesto senzoru vyznacene na vozovke, so zrozumitelnym napisom a piktogramom semaforu s rozsvietenym zelenym signalom.

Niekolko mesiacov som si nekonecne dopisoval so samospravou, (resp. sprostredkovane s policajnym KDI), citoval paragrafy z prislusnej legislativy v tomto podnete:
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/57990/krizovatka-saratovska-repasskeho-indukcny-senzor-pre-odbocenie

Vsetky odpovede boli typu, "ako to nejde", ze vyznacenie senzoru "odporuje" legislative, resp, ako soferi nespravne ponad senzor prechadzaju...
12. august 2022

Boris

Detekčný senzor môže byť priamo v asfalte alebo môže byť na stožiari. Veľmi ťažko by sa to vyznačovalo a po technickej stránke tomu málokto rozumel. Napríklad v Rakúsku majú tabuľku s nápisom, aby vodič išiel až k stop čiare.
12. august 2022

Boris

PS: Dopravné značenie je pevne určené v príslušnej legislatíve a nikto vrátane KDI si nemôže vytvárať nové dopravné značenie. Dokonca ani tí, ktorí legislatívu tvoria nemôžu odbočiť od európskych noriem.
12. august 2022

Pozorovatel

Ano, senzor moze byt zaliaty priamo v asfalte (teda je "neviditelny"), moze byt ulozeny do drazky a zaliaty zivicou (obrys je viditelny) alebo je umiestneny na stoziari semaforu.

Pre vsetky vyssie uvedene pripady by napis na vozovke pomohol, aby vodic vedel, kde ma s vozidlom presne zastavit, aby ho prislusny typ senzora zachytil. Trocha edukacie v mediach a informacia o vyzname sa rychlo rozsiri.
Navrh napisu so symbolom semaforu je tak jednoznacny, ze by ho mala pochopit vacsina vodicov.

Nevidim ziaden problem v tom, ze by sa umiestnenie senzoru v asfalte tazko vyznacovalo, kedze ulozenie v asfalte je zname aj priestor, ktory detekuje senzor na stlpe.

Napr. senzor pre odbocenie na Repasskeho je umiestneny v polohe 2. vozidla v poradi, cize napis ako pouzivaju v Rakusku by sa tu nedal pouzit.

Poznamky k legislative:
- podla § 10 ods. 5 novej vyhlasky MV SR c. 30/2020 je vyznacenie symbolu jednoznacne mozne.
"Na vyjadrenie doplňujúcich informácií sa na povrchu pozemnej komunikácie (ďalej len „cesta“), parkoviska alebo na inej dopravnej ploche môžu použiť aj iné čiary, nápisy alebo symboly, ako sú uvedené v prílohe č. 6, ak je ich význam pre účastníkov cestnej premávky dostatočne zrejmý..."
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401

- § 29 Spoločné ustanovenia:
(1) Na testovacie účely možno dočasne použiť aj inú dopravnú značku a iné dopravné zariadenie ako tie, ktoré sú uvedené v tejto vyhláške.
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401
13. august 2022

Boris

Určite by som to neriešil ako VDZ. V križovatke má vodič riešiť iné veci ako je na vozovke hľadať symboly. Maximálne si viem predstaviť dodatkovú tabuľu s nápisom vyzývajúcim na zastavenie až na stop čiare.
13. august 2022

Pozorovatel

Ake hladanie symbolov na vozovke ???
Symbol vo velkosti snimaca vo forme VDZ, by bol daleko citatelnejsie ako "dodatkova tabulka s textom". Ako som uz pisal vyssie, v tejto krizovatke je senzor umiestneny v polohe 2. vozidla od stop ciary.
15. august 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za podnet, ktorého prijatie týmto potvrdzujeme. Pridelili sme ho kolegyniam a kolegom, ktorí majú riešenie danej agendy v kompetencii. O priebehu riešenia Vás na základe obdržaných stanovísk budeme priebežne informovať.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie správy komunikácii

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
15. august 2022

Michal

Úplne stačí, keď sa vodič postaví ako človek, ktorý pozná vyhlášku 30/2020 a význam VDZ 604 - Priečne čiary: "Značka vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť na príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde! alebo pred križovatkou s riadenou premávkou."

Písal som to v inom podnete, a tam mal iný diskutujúci zrejme pravdu, že na danom mieste STOPčiara obnovená (a teda ani viditeľná) nebola, ale tu podľa priložených (dnes vyhotovených) fotografií, je celkom jasná.
Detektory vo vozovke sú malé čierne kruhy a sú situované ďaleko s rezervou dokonca pre druhé čakajúce vozidlo (na druhej foto dokonca krásne znázornené).
Tak sa opýtam, že ako veľmi musí vodič ignorovať dopravné predpisy, aby sa postavil tak, že detektor ho nezachytí?
PS: videl som mnoho "polovodičov" na nových otočkách v KV, kde sa prejavili experti na oba extrémy - či už ostali stáť 15 m pred stopčiarou, alebo naopak (!!) zastavili vozidlo tak, že celý jeho pôdorys premietnutý na vozovku bol ZA stopčiarou... V oboch prípadoch potom mohli čakať vodiči na zelenú donekonečna, aj keď električka nešla :)
16. august 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

situáciu sme preverili dňa 16.08.2022 a detektor pre ľavé odbočenie do Repašského ulice je v poriadku, v čase cca 11:30 nepresiahlo čakanie v tomto smere bežné hodnoty.
Ak by sa však dlhé čakanie opakovalo, poprosíme Vás opäť o presný čas, kedy sa situácia stala. Vieme si to spätne preveriť.
Zároveň uvádzame, že v súčasnosti správca cestnej svetelnej signalizácie pripravuje nový režim riadenia križovatiek v Dúbravke, ktorý by mal minimalizovať čakanie vozidiel po zaregistrovaní cez detektor.

S pozdravom,
Kedy? 16.8.2022

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
31. august 2022

Lukas Dzunko

Podla mna by mal byt signal zelena zaradeny do cyklu aj ked senzor neregistruje pritomnost auta. Jednak to umozni bezpecny prejazd dopravnym prostriedkom, ktore senzor nevie snimat (bicykel, motorka), popripade aut s vyssim podvozkom a v neposlednom rade pri poruche senzoru nedojde k zablokovaniu smeru na semafore. Podobny problem je napr aj na zjazde z dialnice smerom na lamacku cestu (pri slovnaft pumpe).
31. august 2022

Michal

Nuž, nie je to úplne rozumné riešenie. V tom momente ako sa vyhovie vašej požiadavke a zníži sa úroveň dynamiky v križovatke, pribudne podnet typu "prečo stojím a čakám, keď nikde nie je žiadne auto a dostáva zelenú iný?"... Ďalšia vec je, že detektor je indukčný. Nezáleží od výšky podvozku. Jediné, čo nezachytí, je karbónový bicykel, a aj to je možné vyriešiť dodatočnou montážou pridaním senzora pre cyklistu - otázka na magistrát... Logika detektorov je riešená niečím ako negatívna (opačná) logika, a teda keď sa detektor pravidelne nehlási, berie sa za poruchový a práve vtedy daný smer dostáva zelenú cyklicky. Nieže vôbec. Bolo to nedávno aj vidno, keď tuším aj tu boli sťažnosti typu, ktorý som popísal vyššie, teda ze zlá križovatka a nič nejde a dlho stojím.
31. august 2022

Lukas Dzunko

@Michal ... nesuhlasim. Ja nemyslim, ze sa zaradi plna dlzka zelenej. Ano, to by zrusilo celu podstatu detekcie vozidiel. Ja myslim, tam zaradit zelenu na napr 10-15 sekund, namiesto plnej dlzky. To by umoznilo prejazd vozidiel a v pripade ak by napr. prve nestalo na spravnom mieste, tak by bola sanca, ze dalsie by uz zaregistrovalo. Tym by sa eliminovalo vacsina problemov, ktore na takych semaforoch vidiet.

Co sa tyka samotneho senzoru ... on ma tiez urcitu citlivost a detekcnu vzdialenost. Bicykle / motocykle to nie vzdy zachyti. Tak isto napr offroad vozidla, ak su vyssie posadene ... Ak nedojde k registracii vozidla v aktualnom stave, tak vodic nema inu moznost, ako hrubo porusit dopravne predpisy (e.g. zelenej sa nedocka a musi prejst krizovatku na cervenu).
31. august 2022

Boris

Prvky CSS majú aj samodiagnostiku. Ak dôjde k poruche, tak sa automaticky zapína signálny plán v pevnom režime (vopred definovaný). V Podmienkach riadenia križovatky je to riešené v časti Poruchy detektorov.
31. august 2022

Michal

Ako píšem a to platí. Snažil som sa to vysvetliť trochu laickym spôsobom. Porucha detektora samozrejme automaticky znamená trvalú výzvu na danom detektore. Dnes nie je nutnosť, aby prechádzalo riadenie celej krizovatky kvôli jednému detektoru v poruche, do pevného plánu, nakoľko by sa tým zrušila preferencia MHD. Verte mi, zachytí to aj suv alebo offroady 😊 novšie detektory aj motocykle, aj bicykle, pokiaľ nie sú karbónové, ako píšem skôr. A detekcia cyklistov sa dá riešiť taktiež, no to mal riešiť v prvom rade projektant, a ten to v danom čase (modernizácia električkovej trate z eurofondov) zanedbal. Aj dnes sa dajú však pridať, ale asi je malý tlak cyklistov na mesto, keď sa tak málo osádzajú. Má to len malú nevýhodu, že sa musí na vozovke naznačiť pre cyklistu miesto, kde ho detektor zdeteguje, nakoľko samozrejme nemôže jeden senzor pokryť jeden celý pruh v dĺžke 10 metrov...
31. august 2022

Michal

Lukáš, aj cyklické zaraďovanie odbočky, ktorá by teoreticky mohla byť obsadená, ale vozidlom, ktoré nestojí správne, je drastické potlačenie dynamického riadenia. Medzičasy v tejto krizovatke sú vysoké. Zelená v dĺžke 10 pre ľavú odbočku znamená pre ostatných až do 40 sekúnd čakania... Nech sa vodiči naučia stáť tam, kde majú....

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania