Vajnorská - chýbajúca vodorovná značka

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Uzavretý
meno
Jana Landova 18. októbra 2022

V záujme bezpečnosti cyklistov a kolobežkárov žiadam doplniť vyobrazenie cyklistu na všetky priechody pre cyklistov po celej Vajnorskej ulici. Na fotke je typický príklad vodiča, ktorý zastaví pred čiarou, aby dal prednosť vozidlám idúcim po hlavnej ceste, pričom si neuvedomí, že nejde o čakaciu čiaru v križovatke (značka 605), ale o priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (značka 612). Obe značky sú veľmi podobné (prerušované čiary). Pre prípad dažďa, snehu, zníženej viditeľnosti a postupného oderu vodorovného značenia odporúčam zaviesť aj vhodné zvislé značenie, ktoré tam tiež chýba.

18. október 2022

Ajeťák

Vodič stojí úplne v pohode, pred priechodom by toho asi veľa nevidel pri tak veľkej križovatke..
18. október 2022

Peter Czirak

Co by pripadne znacenie zmenilo na tom, kde by sofer stal? Sofer ma zastavit tak, aby mal dobry vyhlad, co v tomto pripade aj robi.
18. október 2022

Peter Oravec

Len otázka:
Ako by v tejto situácii popred to stojace auto prešiel cyklista?
Ďakujem.
18. október 2022

Boris

Na priechody sa nesmú vyznačovať žiadne piktogramy. Čo príspevok, to hlúposť.
19. október 2022

Jana Landova

@Boris Všetky komentáre sú v poriadku, z rôznych pohľadov.
Vodič postupuje tak, že vidí priechod pre chodcov, nie je tam žiaden chodec, pokračuje ďalej až k čiare, ktorú považuje za čakaciu čiaru. Pozrie sa vľavo a s prekvapením zistí, že stojí už na priechode pre cyklistov (v ideálnom prípade, pretože niekedy to ani nezistí). Ak by tam mal piktogram, spomalí a pozrie vľavo už pred priechodom pre cyklistov a následne sa posunie o meter k čakacej čiare. Keďže cyklistovi podľa §20 (1) musí dať prednosť a cyklista bežne dosahuje rýchlosť 20 km/h, nie je možné to ponechať na náhodu. To, že sa tam ešte nestala nehoda je len o počte cyklistov a štatistike.
@Boris Na niektorých križovatkách tie piktogramy sú, dokonca aj na Vajnorskej. Aj keď sú už zošúchané. Niektoré cyklistické chodníky sú farebne odlíšené, zelenou alebo červenou farbou. Tam nemá žiaden vodič pochybnosti aj bez piktogramu.
19. október 2022

Boris

Na fotke krásne vidno stop čiaru. Ak niekto nerozozná stop čiaru od priechodu, tak nemá čo hľadať za volantom.
19. október 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
ďakujeme za Váš podnet. Táto komunikácia nepatrí do správy MČ BANM, preto postupujem zodpovednosť za riešenie podnetu na Magistrát hl. mesta.

Za porozumenie ďakujem.

S pozdravom
Mgr. Zuzana Kriglerová
Odkaz pre starostu BANM
19. október 2022

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
19. október 2022

milos

Z opačnej strany sú popri cyklochodníku ešte parkujúce autá. Tam bez zastavenia na cyklochodníku nevidno na hlavnú cestu už vôbec.
20. október 2022

Jana Landova

@Boris Ak je to čakacia čiara, potom nie je problém. Cyklisti musia ísť popred auto. Pretože v zákone je jasne napísané: Značka vyznačuje miesto, kde sa vodičovi odporúča zastaviť vozidlo, ak dáva prednosť v jazde. Prikladám fotky zo zákona, aby si každý mohol porovnať priechod pre cyklistov, čakaciu čiaru a fotku z miesta.
20. október 2022

Peter Czirak

To ste pouzili fotku zo Street view?
20. október 2022

Peter Oravec

Dobrý deň,

vodorovná značka, o ktorej je reč, nie je značkou č. 612 Priechod pre cyklistov, ani nie je značkou č. 605 Čakacia čiara.
Ide o značku č. 602 Pozdĺžna prerušovaná čiara, pre ktorú podľa vyhlášky č. 30/2020 Z.z. platí:
"Značka vyznačuje jazdný pruh alebo okraj vozovky. Značku možno prechádzať pri dodržaní pravidiel cestnej premávky. Značka doplnená symbolom bicykla v pravidelných vzdialenostiach vyznačuje ochranný pruh pre cyklistov. Do ochranného pruhu pre cyklistov smie vodič motorového vozidla vojsť len v prípade nevyhnutnej potreby, pričom nesmie ohroziť cyklistov. Ak je značka vyznačená ako dvojitá čiara, vyznačuje jazdný pruh používaný striedavo pre jeden aj druhý smer jazdy.

Z uvedeného vyplýva, že jednoznačne ide o ochranný pruh pre cyklistov.

Z § 25 zákona č. 8/2009 Z. z. ďalej vyplýva, že
"Vodič nesmie zastaviť a stáť ... k) na cestičke pre cyklistov, cyklistickom pruhu a na ochrannom pruhu pre cyklistov,".

Na základe uvedeného sa domnievam, že vodič tým, že zastal na ochrannom pruhu pre cyklistov, porušil pravidlá cestej premávky (zákon č. 8/2009 Z. z.).

Prikladám obrázok značky č. 602 Pozdĺžna prerušovaná čiara.

S pozdravom.
20. október 2022

Michal

Ak tam ten vodič neparkuje, nejde predsta o zastavenie a státie
20. október 2022

Peter Oravec

Dobrý deň, Michal,

státie, zastavenie aj zastavenie vozidla a sú v zákone č. 8/2009 Z. z. presne definované v § 2 ods. 2 písm. t), y) a z):
"t) státím (sa rozumie) uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
y) zastavením (sa rozumie) uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
z) zastavením vozidla (sa rozumie) prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča,".
Parkovanie v uvedenom zákone definované nie je.

Ešte by som si dovolil citovať § 20 ods. 1 a ods. 3 uvedeného zákona:
"Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste vrátane cyklistov idúcich súbežne s hlavnou cestou."
"Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke (...)".

Vodič tam vozidlo nezastavil na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu, ale z iného dôvodu. Vodič v podstate vošiel na križovatku a zastavil v nej. Na základe uvedeného sa naďalej domnievam, že vodič tým, že zastal na ochrannom pruhu pre cyklistov, porušil pravidlá cestej premávky (zákon č. 8/2009 Z. z.).

Nezäväzný výklad zákona môže v Slovenskej republike poskytnúť ktokoľvek, napríklad aj polícia. Záväzny výklad zákona poskytujú v Slovenskej republike výlučne súdy. Takže nevylučujem, že sa v mojom výklade mýlim.

S pozdravom.
20. október 2022

Michal

Ďakujem za odpoveď, prečo potom nemôžeme hovoriť ale o "zastavení vozidla"? Vodič (nezávisle od jeho vôle) musel zastaviť vozidlo, pretože dáva prednosť vozidlám idúcim po hlavnej ceste. Ak by po ochrannom pruhu pre cyklistov išiel cyklista, vodič by musel dať prednosť samozrejme najprv cyklistovi a do ochranného pruhu v takomto prípade nevchádzať.
20. október 2022

Peter Oravec

Súhlasím, je to možný výklad zákona.
Ja osobne sa domnievam, že vodič vošiel na križovatku, hoci bol následne nútený zastaviť vozidlo na križovatke (a ešte k tomu na ochrannom pruhu pre cyklistov), čo je v rozpore so zákonom. Ale uznávam, že nemusím mať pravdu.
S pozdravom.
20. október 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za podnet, ktorého prijatie týmto potvrdzujeme. Pridelili sme ho kolegyniam a kolegom, ktorí majú riešenie danej agendy v kompetencii. O priebehu riešenia Vás na základe obdržaných stanovísk budeme priebežne informovať.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie dopravného inžinierstva

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
20. október 2022

Peter Czirak

Asi sa postupne odklaname od povodnej poziadavky o nakreslenie obrazku cyklistu na zem a nie som si isty, ci je ta debata vobec opodstatnena, pretoze na zabere street view z opacnej strany auta zo Septembra 2022, je na zemi vidiet piktogram cyklistu.
20. október 2022

Jana Landova

@Peter Oravec Z Vášho komentára by človek usúdil, že nie ste vodič. Citujete síce správne všetky paragrafy, ale nie je ich možné uplatniť vodičom na vedľajšej ceste tak ako píšete. Prednosť je možné dať iba vozidlám, o ktorých vodič vie a vidí a ktoré by svojou jazdou mohol obmedziť a na tento účel musí zastaviť vozidlo na mieste, kde má výhľad na vozidlá, ktorým musí dať prednosť. Čiže na priechode pre chodcov. Aj odtiaľ je však obmedzený výhľad, odkiaľ sa dá dať prednosť možno cyklistom do 30 km/h ale nie autám idúcim 50 km/h.
602, 605 alebo 612 - zjavne sú to všetko čiarkované čiary a nie je jednoduché ich jednoznačne rozlíšiť. Môj podnet je práve o tom, aby nebolo dopravné značenie zavádzajúce, keď si môže vodič pomýliť jedno značenie s druhým. Ak sa dobre pozriete na obrázok, 602 je medzi pruhom rovno a pruhom vpravo a je to výrazne iné čiarkovanie ako oddeľovacia čiara cyklistického pruhu, ktorej čiarkovanie sa navyše mení (a nie je to len perspektívou). Pre mňa sú preto možné interpretácie iba 605 a 612 a z nich si podľa počtu použitia na iných križovatkách vodič vyberie 605 - čakaciu čiaru.
Nemusíme však vôbec riešiť či je tam namaľovaná taká alebo hentaká čiara. Podstatné je, aby vodič na vedľajšej ceste vedel, že je tam cyklistický pruh už pred tou čiarou. Ak to nevodiči nechápu, azda to pochopia po prvej nehode. Ale mohlo sa to urobiť správne od začiatku alebo aspoň ako výsledok tohto podnetu.
Ešte podotýkam, že tá čiarkovaná čiara je tam podľa mňa preto, lebo navrhovateľ dopravného značenia si myslel, že tým lepšie dá vedieť vodičom áut odbočujúcim vpravo, že majú dať prednosť cyklistom idúcim v cyklistickom pruhu (keby tam nebola, a nebolo by inak jasné, že je to cestička pre cyklistov, cyklisti by nesmeli predchádzať auto odbočujúce vpravo a teda by nemali prednosť). Aj tí vodiči to však lepšie vedia podľa piktogramu ako podľa tej čiary, ktorú môžu považovať za čiaru oddeľujúcu krajnicu, keďže ten cyklistický pruh je tam naozaj úzky. Cyklista každopádne riskuje, keď predpokladá svoju prednosť pred autom odbočujúcim vpravo cez jeho pruh. A to aj vtedy, keď tam budú piktogramy na každom metri. Je totiž z pohľadu vodiča auta niekedy v mŕtvom uhle. Navrhovateľ dopravného značenia pravdepodobne predpokladá u každého vodiča (aj toho, ktorý prišiel z dediny, kde cyklistické pruhy nemajú) dokonalú znalosť zákona, dokonalý rozhľad okolo vozidla a o dopravnom značení predpokladá dokonalú viditeľnosť do najbližšieho obnovenia.
@Peter Czirak Jeden piktogram nestačí, keď po ňom budeme pravidelne jazdiť. Vodič, ktorý sa postaví napravo od tohto vozidla už o žiadnom piktograme nevie.
21. október 2022

Peter Oravec

Dobrý deň,
s väčšinou z toho, čo ste napísali, súhlasím.
Domnievam sa však stále, že ide o značku č. 602, ale, ako správne uvádzate:
"Nemusíme však vôbec riešiť či je tam namaľovaná taká alebo hentaká čiara. Podstatné je, aby vodič na vedľajšej ceste vedel, že je tam cyklistický pruh už pred tou čiarou.".
S tým tiež súhlasím.
Avšak dôležitejšie než to, čo si myslím ja, bude zaiste vyjadrenie kompetentných.
S pozdravom.
21. október 2022

Robert Baca

Dobry den, Odporucam kazdemu komentujucemu sa ist pozriet ako to funguje na mieste. Uz o malu chvilu pochopite o co ide. Takyto typ pruhov pre cyklistov maju v Amsterdame ale samozrejme je to urobnene v ramci bezpecnosti cyklistov a chodcov. Tento nehorazny vymysel je tak chory ako sam p. Vallo. K zmene pride az vtedy ak tam zomrie zopar ludi.
11. september 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

vodorovné dopravné značenie považujeme za súladné s technickými podmienkami pre používanie dopravného značenia.

Piktogram bicykla sa na križovatke nachádza, no zakrýva ho auto, čo je viditeľné, keď sa na google streetview pohneme späť v smere jazdy.

Na Vajnorskej pri priechodoch pre chodcov nie sú primknuté priechody pre cyklistov, ale sú tam vyznačené cyklopruhy vyznačené hrubou čiarou (0,25m), v kolíznom priestore vyznačené pozdĺžnou prerušovanou čiarou (tiež hrubou (0,25m)) s dĺžkou ťahu 0,5m a medzerou 0,5m.
Čakacia čiara 605-50 sa vyznačuje hrubšia, s polovičnými medzerami.

Pre ďalšie info ohľadom používania čiar:
https://www.ssc.sk/sk/technicke-predpisy-rezortu/zoznam-tp.ssc
najnovšie technické podmienky: TP 117, TP118
a vzorové listy VL 6.2. https://www.ssc.sk/sk/technicke-predpisy-rezortu/zoznam-vl.ssc

Z uvedeného prosíme administrátora o uzavretie podnetu.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie cyklodopravy

Oddelenie služieb občanom
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
11. september 2023

Robert Baca

Ako vodic cez tuto krizovatku prechadzam pravidelne a ziadne znacenie tu nepomoze. Pruh pre cyklistov nie je dobre navrhnuty. Ak idete s vozidlom do krizovatky smerom na vajnorsku nie je mozne mat vyhlad na vozidla iduce z lavej strany bez toho aby ste vosli do cyklopruhu. Ak chcete chranit cyklistov urcite do krizovatky umiestnite retarder - spomalovac pred pruh pre cyklistov. Je len otazkou casu kedy tu pride ku kolizii.
14. september 2023

Jana Landova

Pre Oddelenie cyklodopravy: nehľadáme výhovorky ako odpovedať a podnet uzavrieť, ale nájsť riešenie pre väčšiu bezpečnosť cyklistov v tomto úseku. Ak ste Oddelenie služieb občanom, ako to píšete, potom prosím o naštudovanie príslušných technických predpisov, aby nemuseli hľadať riešenie občania, pretože je to dosť časovo náročné nájsť v tých stovkách strán relevantné informácie.

TP118 kapitola 4.4 bod 2,3,4: Vodorovné dopravné značky v kolíznom a semikolíznom priestore nesmú spôsobom svojho vyznačenia alebo zhotovenia vyvolávať dojem inej úpravy prednosti v jazde ako vyplýva zo zvislých dopravných značiek alebo zo svetelných signalizačných zariadení, musia účastníkov cestnej premávky v akomkoľvek rozsiahlejšom kolíznom a semikolíznom priestore zreteľne a jednoznačne viesť a usmerňovať tak, aby sa minimalizovalo riziko omylu, na križovatkách, na ktorých nie je premávka riadená svetelnými signálmi sa STOP čiary a čakacie čiary pre vodičov dávajúcich prednosť v jazde sa musia vždy vyznačiť na takom mieste, z ktorého má vodič nachádzajúci sa 3 metre pred touto čiarou dostatočný rozhľad do kolízneho priestoru a semikolíznych priestorov, predovšetkým na účastníkov cestnej premávky, ktorým je povinný dať prednosť v jazde.
TP118 kapitola 4.6 - nedáva možnosť pridať ďalšiu čakaciu čiaru v tomto prípade.
TP117 kapitola 4.1.4.5: Cyklistická infraštruktúra, najmä miesta vyžadujúce zvýšenú pozornosť účastníkov cestnej premávky, sa smie podfarbiť neretroreflexnou červenou farbou.

Pre Roberta: Spomaľovač pred pruh pre cyklistov nerieši nič, práve naopak, vodič sa sústredí na prejazd spomaľovačom. Ak tam nebude spomaľovač ako v Petržalke (výška 20 cm, nájazdová dĺžka takisto), čo podľa TP118 6.2.1 byť nemôže (Vertikálne spomaľovače sa majú navrhovať na zistenú rýchlosť v85, pričom táto nemá byť oproti najvyššej dovolenej rýchlosti v blízkom okolí nižšia o viac ako 10 km/h a zároveň nemá byť nikdy nižšia ako 20 km/h.). Pri 20 km/h prejde auto 5 metrov za sekundu.

Preto je mojím odporúčaním podfarbiť cyklistický pruh červenou, najmä v úseku križovatky. Určite to nie je tak finančne náročné ako cyklistické pruhy v centre na nábreží.

Z uvedeného prosím administrátora podnet opäť otvoriť.
14. september 2023

Robert Baca

Pre Janku: presne o to tam ide aby vodic zabrzil este pred vyhladom do krizovatky. Ta krizovatka nikdy nebola navrhnuta na to aby vyhovovala aj cyklistom aj vodicom a je to sialeny a chory napad tam ten cyklopruh takto umiestnit.
14. september 2023

Wiki

Ono by hlavne pomohlo prave v takomto mieste aby ten cyklorpuh NEBOL primknuty. Dokonca by bolo mozno bezpecnejsie, keby bol t tomto mieste zluceny s odbocovacim pruhom, pretoze vodici vchadzajuci do odbocovacieho i tak musia davat prednost priebeznej premavke a cyklista by bol v dostatocnom odstupe od vozidiel, ktore zastavuju kvoli rozhladu a hlavne by cyklistu videli a neboli v koliznom kurze s nim.
14. september 2023

Wiki

Apropo, mozno ten StreetView skresluje, ale ak je ten cyklopruh tak zuzeny, ako je, neviem si predstavit, ako odbocujuce vozidlo moze dodrzat 1,5m odstup od cyklistu - predstava, ze spomali a pojde za nim ked on je natlaceny na obrubniku a ide vyraznej pomaljsie je ... scestna ... presne tu BY MAL BYT odbocovaci zluceny s cyklopruhom, cyklistu uprostred pruhu by nepredbiehal pred odbocenim cez priebezny nikto.
26. september 2023

Jana Landova

Prečo sa to dá spraviť správne na vyústení ulice Hollého na ulicu Špitálsku, v samotnom centre, kde je navyše 30 km/h?

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania