Junácka-Verejný poriadok-iné

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Nové Mesto

V riešení

Stars auditorium, nadmerny hluk Z tejto kupoly vzdy pocut koncerty ako keby bol clovek priamo na mieste. Doteraz vsak nebol problem s nocnym poriadkom. 14.9. - akcia zlaty klinec narusila tento status quo, duniva hudba, silne basy nam nedovoluju spat. V spalni mame 70 db. Privolana MsP s tym nespravila nic, pretoze akcia je ohlasena do 3:00. Podla nich to teda znamena ze mozu robit akykolvek hluk, ktory moze zmerat iba RUVZ. Ziadam teda o preposlanie na RUVZ na preverenie hluku po 22:00, planovane dalsie koncerty su 7.10.2023 a 18.10.2023, dovtedy sa tomu snad stihne niekto venovat. Nasledne by som ocenil napravne opatrenia kedze hned vedla su obytne budovy Dakujem

15. september 2023

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: RÚVZ Bratislava
17. september 2023

somár rámos

Bohužial ,to sa takto nerieši. Toto je len slepý výkrik nahnevaného občana, ktorý dúfa ,že sa toho niekto ujme.Neujme
17. september 2023

somár rámos

Privolané Mestapo sú hnilí psi ,pretože majú na to páky,Ale keď už ste sa dali odbiť ,treba na nich aspoň podať sťažnosť. A privolať štátnych .
Odpoveď: Rušenie nočného kľudu
Podľa ustanovenia § 47 ods. 1 písm. b) zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch platí, že priestupku sa dopustí ten, kto poruší nočný kľud.

Hoci termín „nočný kľud“ nie je v priestupkovom zákone bližšie špecifikovaný, pri jeho vymedzení si možno pomôcť zákonom o ochrane zdravia ľudí, ktorý vymedzuje nočný čas intervalom od 22.00 hod. do 06.00 hod.

Preto pokiaľ dochádza k rušeniu nočného kľudu je na mieste riešiť situáciu privolaním polície, ktorá môže porušovateľovi nočného kľudu uložiť sankciu (pokutu).
02. október 2023

Patrik

Mozem poprosit admina o preposlanie?
02. október 2023

somár rámos

Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v súčasnosti nasledovné:„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav.




Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka — úvod do problematiky
Všeobecná charakteristika, vymedzenie základných pojmov
Zákonom č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola Článkom III. tohto zákona upravená aj zmena zákona č. 40/1964 Zb. (Občiansky zákonník) v z. n. p. (ďalej len „OZ“), a to konkrétne § 5 OZ, kde sa slová „príslušnom orgáne štátnej správy“ nahradili slovom „obci" a slovo „ten“ sa nahradilo slovom „obec". Zdanlivo kozmetické zmeny dvoch slov priniesli prelom do právomoci samospráv. Tento zákon nadobudol účinnosť 1.1.2004.
Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v súčasnosti nasledovné:„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav. Tým nie je dotknuté právo domáhať sa ochrany na súde."
Napodiv jednoduché, stručné a zrozumiteľné ustanovenie je zaradené v prvej časti OZ (všeobecné ustanovenia) a jeho prvej hlave (občianskoprávne vzťahy a ich ochrana).
Uvedené ustanovenie však vo svojej stručnosti a zreteľnosti narobilo množstvo najmä aplikačných problémov a dá sa neskromne povedať, že práve toto ustanovenie OZ prinieslo obciam (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza obec sa má za to, že ide zároveň o mesto) zreteľné navýšenia ich agendy, ktorej riešenie často zostáva na pleciach starostov (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza starosta sa má za to, že ide zároveň o primátora) obcí, pretože práve na menších obciach chýba odborne vyškolený aparát. Nie je preto vôbec neobvyklé, že obce sa bránia vstupovať do tejto pre nich novej a neznámej problematiky, odkazujú navrhovateľov na súd, alebo ich podania podľa § 5 OZ odstupujú na iné orgány.
Už pri zaraďovaní ust. § 5 OZ sa vyskytujú teoreticko-právne problémy - obvykle býva zaraďovaný do sféry ochrany subjektívnych práv. Skutkovým základom pre rozhodnutie obce je poslednýpokojný stav, ktorý existoval pred zrejmým zásahom. Obec zisťuje a aj rieši pri návrhu v zmysle § 5 OZ skutkovéotázky, nie otázky právne.
Cieľom tohto článku je priniesť nové informácie pre zamestnancov samospráv, prezentovať praktické skúsenosti pri uplatňovaní ust. § 52 OZ pre obce tak, aby toto ustanovenie nebolo iba strašiakom a stalo sa pevným základom v rozhodovaní samosprávy.
Pokojný stav
Definovať, čo je pokojný stav, je značne komplikované, ale je možné povedať, že pokojný stav môže byť chápaný ako stav, ktorý nie je nikým rušený, aj ako stav, ktorý nikoho neruší.
Český právny teoretik prof. Viktor Knapp sa pokúsil definovať tento stav ako: „stav, ktorý nikto nevníma na svoju ujmu." Súčasne môže existovať aj nepokojný stav, ten Knapp charakterizuje ako stav, proti ktorému je prípustná svojpomoc.
V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že obec, teda starosta obce, či ním poverený zamestnanec, sa nezaoberá otázkou, či bol zásah do pokojného stavu v súlade s právom, alebo naopak, v rozpore s ním. Zisťuje sa iba, či boli splnené dve základné podmienky, ktoré ustanovuje Občiansky zákonník, a síce:
1. zrejmý zásah do pokojného stavu,
2. existencia pokojného stavu.
Ide o posledný pokojný stav pred zásahom. Rozsah poskytnutej ochrany je opäť daný § 5 OZ. Podľa tohto ustanovenia je obec oprávnená zásah do pokojného stavu:
a) zakázať,
b) rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav,
c) zakázať a rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav.
Pojem zásah
Zásahom sa v zmysle ust. § 5 OZ myslí zmenapokojného stavu takým konaním, že je niekto vo svojom pokojnom stave rušený, a to tak, že skutočnosť, ktorá ho spôsobila, možno niekomu pripísať (opäť Viktor Knapp).
Zásah do pokojného stavu môže byť:
a) jednorazový,
b) opakujúci,
c) trvajúci.
Zásah môže smerovať najmä proti:
• pokojnému ovládaniu nehnuteľnosti, a to napr. zabránenie vstupu do domu, bytu, obťažovanie emisiami, prevismi haluzí podľa § 127 Občianskeho zákonníka,
• inému pokojnému stavu; takýto zásah môže spočívať najmä v odoprení pravidelného plnenia.
Z hľadiska ochrany podľa § 5 OZ ale nie je dôležité, či bolo zásahom porušené niekoho právo, ale to, že bol zmenený pokojný stav.
Ako ďalší problém, ktorý stojí za úvahu, je otázka, či zásah do pokojného stavu môže spočívať iba v ľudskom konaní, alebo aj v skutočnostiach nezávislých na ľudskom konaní? Podľa môjho názoru môže zásah do pokojného stavu nastať akýmkoľvek konaním, teda aj konaním nezávislým na ľudskej vôli, napr. pádom stromu, ktorý spôsobila víchrica, zosuvom pôdy pri zemetrasení a pod. Problémom pri takomto zásahu sa javí tzv. pasívna legitimácia - proti komu možno žiadať ochranu v zmysle § 5 OZ v prípadoch konania nezávislého na ľudskej vôli. Je tu sťažené najmä zisťovanie pasívnej legitimácie.(Poznámka: Absurdná situácia by mohla nastať, ak by sa niekto domáhal ochrany proti zrejmému zásahu na obci proti víchrici, či vetru, ktoré ho rušia v jeho pokojnom stave.)
Zásah ľudským správaním
Ľudské správanie, ktoré možno kvalifikovať ako zásah do pokojného stavu, by malo byť svojpomocné konanie, to znamená, že zásahom do pokojného stavu nie je zásah, ku ktorému došlo so súhlasom toho, v prospech ktorého svedčí pokojný stav. (Ťažko by sa navrhovateľ potom mohol domáhať ochrany na obci proti zásahu, s ktorým súhlasil - prax však potvrdzuje, že sa množia prípady, kedy sa sporné strany presne nerozumeli a každý si súhlas druhého vykladal podľa seba, čím vznikol zrejmý zásah do pokojného stavu.)
Zásah do pokojného stavu spočíva teda vždy v ľudskom správaní, ktoré môže byť vo forme komisívneho alebo omisívneho právneho úkonu.
02. október 2023

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: MÚ Nové Mesto
02. október 2023

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol preposlaný samospráve s upozornením na aktualizáciu.

S pozdravom,
Vladimír Šarčevič
Administrátor Bratislava-Nové Mesto
Odkaz pre starostu
[email protected]
05. október 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
ďakujem za Váš podnet. Podnetom sa zaoberá referát verejného poriadku.

Za porozumenie ďakujem.

S pozdravom
Mgr. Zuzana Kriglerová
Odkaz pre starostu BANM

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania