Laurinská-rušenie nočného pokoja

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Staré Mesto

V riešení
meno
Petra 29. septembra 2023

Po nekonečných nočných reklamáciách na mestskej polícii, ktorá je v BARtislave bezzubým hráčom by som tu chcela podať sťažnosť na neznesiteľný hluk, ktorý cez víkend a už aj v pracovných dňoch uprostred noci produkuje koloniálny podnik Urban House.Nielenže krčma svojou podivnou prístavbou bezočivo ukradla mestu polovicu ulice, urobila z Laurinskej disco bar, ktorého dídžej/reproduktor vyhráva v dokorán otvorenom podniku na celú štvrť a neekologické osvetlenie žiari hádam až na mesiac... Ale krčma hlavne celkom bezočivo nerešpektuje nočný kľud,nepomáhajú ani početné výjazdy a pokuty policajtov. Silné decibely vo dvore rezonujú, krčma tak otravuje celý vnútroblok Gorkého a Laurinskej ulice.Zvukový, svetelný, vizuálny i občiansky! smog: takto my vnímame Urban House. A poprosíme riešiť to!

29. september 2023

Notimportant

Fakt ma veľmi zaujíma, aký postoj zaujme pán Vagač
29. september 2023

somár rámos

Ludia!!!! Základ všetkého je SŤAŽNOSŤ! Samozrejme podporená výsledkom merania hluku .O to treba požiadať , dlhá cesta, RUVZ,alebo certifikované súkromné meranie ,je ich v BA dosť firiem čo to robia . Krok 1, ak je nameraný hluk- sťažnosť na MÚ Staré mesto .Potom sa ukáže ako ďalej, podľa toho ako sa banda z MÚ k tomu postaví. Tu to nik nebude a riešiť a nevyrieši. A pod sťažnosť čo najviac podpisov
30. september 2023

Petra

Lenže o jednej v noci mi žiadny regionálny úrad do spálne merať decibely nepríde...

Naivne verím skôr v zdravý rozum a fair play prístup demokraticky zvolenej samosprávy ako v dobrú vôľu podkupného komerčného sektoru.
30. september 2023

somár rámos

To je fakt naivné.Vieš kedy hrajú ,ergo kedy sú otváracie hodiny ,podáš sťažnosť na RUVZ, skočíš tam ,aby si sa nimi dohodla ,a je vymalované. Alebo ,si najmi-te súkromnú firmu. Nuž domôcť sa práva na Slopácku niečo stojí. Aha a tam sme skončili ,že? Tvoja druhá veta mi pripomína úvod do sci-fi románu ,zistíš. Aha ,ak je to tak ,prečo si nič nerobia z policajtov?
02. október 2023

somár rámos

Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v súčasnosti nasledovné:„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav.



Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka — úvod do problematiky
Všeobecná charakteristika, vymedzenie základných pojmov
Zákonom č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola Článkom III. tohto zákona upravená aj zmena zákona č. 40/1964 Zb. (Občiansky zákonník) v z. n. p. (ďalej len „OZ“), a to konkrétne § 5 OZ, kde sa slová „príslušnom orgáne štátnej správy“ nahradili slovom „obci" a slovo „ten“ sa nahradilo slovom „obec". Zdanlivo kozmetické zmeny dvoch slov priniesli prelom do právomoci samospráv. Tento zákon nadobudol účinnosť 1.1.2004.
Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v súčasnosti nasledovné:„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav. Tým nie je dotknuté právo domáhať sa ochrany na súde."
Napodiv jednoduché, stručné a zrozumiteľné ustanovenie je zaradené v prvej časti OZ (všeobecné ustanovenia) a jeho prvej hlave (občianskoprávne vzťahy a ich ochrana).
Uvedené ustanovenie však vo svojej stručnosti a zreteľnosti narobilo množstvo najmä aplikačných problémov a dá sa neskromne povedať, že práve toto ustanovenie OZ prinieslo obciam (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza obec sa má za to, že ide zároveň o mesto) zreteľné navýšenia ich agendy, ktorej riešenie často zostáva na pleciach starostov (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza starosta sa má za to, že ide zároveň o primátora) obcí, pretože práve na menších obciach chýba odborne vyškolený aparát. Nie je preto vôbec neobvyklé, že obce sa bránia vstupovať do tejto pre nich novej a neznámej problematiky, odkazujú navrhovateľov na súd, alebo ich podania podľa § 5 OZ odstupujú na iné orgány.
Už pri zaraďovaní ust. § 5 OZ sa vyskytujú teoreticko-právne problémy - obvykle býva zaraďovaný do sféry ochrany subjektívnych práv. Skutkovým základom pre rozhodnutie obce je poslednýpokojný stav, ktorý existoval pred zrejmým zásahom. Obec zisťuje a aj rieši pri návrhu v zmysle § 5 OZ skutkovéotázky, nie otázky právne.
Cieľom tohto článku je priniesť nové informácie pre zamestnancov samospráv, prezentovať praktické skúsenosti pri uplatňovaní ust. § 52 OZ pre obce tak, aby toto ustanovenie nebolo iba strašiakom a stalo sa pevným základom v rozhodovaní samosprávy.
Pokojný stav
Definovať, čo je pokojný stav, je značne komplikované, ale je možné povedať, že pokojný stav môže byť chápaný ako stav, ktorý nie je nikým rušený, aj ako stav, ktorý nikoho neruší.
Český právny teoretik prof. Viktor Knapp sa pokúsil definovať tento stav ako: „stav, ktorý nikto nevníma na svoju ujmu." Súčasne môže existovať aj nepokojný stav, ten Knapp charakterizuje ako stav, proti ktorému je prípustná svojpomoc.
V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že obec, teda starosta obce, či ním poverený zamestnanec, sa nezaoberá otázkou, či bol zásah do pokojného stavu v súlade s právom, alebo naopak, v rozpore s ním. Zisťuje sa iba, či boli splnené dve základné podmienky, ktoré ustanovuje Občiansky zákonník, a síce:
1. zrejmý zásah do pokojného stavu,
2. existencia pokojného stavu.
Ide o posledný pokojný stav pred zásahom. Rozsah poskytnutej ochrany je opäť daný § 5 OZ. Podľa tohto ustanovenia je obec oprávnená zásah do pokojného stavu:
a) zakázať,
b) rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav,
c) zakázať a rušiteľovi uložiť, aby obnovil posledný pokojný stav.
Pojem zásah
Zásahom sa v zmysle ust. § 5 OZ myslí zmenapokojného stavu takým konaním, že je niekto vo svojom pokojnom stave rušený, a to tak, že skutočnosť, ktorá ho spôsobila, možno niekomu pripísať (opäť Viktor Knapp).
Zásah do pokojného stavu môže byť:
a) jednorazový,
b) opakujúci,
c) trvajúci.
Zásah môže smerovať najmä proti:
• pokojnému ovládaniu nehnuteľnosti, a to napr. zabránenie vstupu do domu, bytu, obťažovanie emisiami, prevismi haluzí podľa § 127 Občianskeho zákonníka,
• inému pokojnému stavu; takýto zásah môže spočívať najmä v odoprení pravidelného plnenia.
Z hľadiska ochrany podľa § 5 OZ ale nie je dôležité, či bolo zásahom porušené niekoho právo, ale to, že bol zmenený pokojný stav.
Ako ďalší problém, ktorý stojí za úvahu, je otázka, či zásah do pokojného stavu môže spočívať iba v ľudskom konaní, alebo aj v skutočnostiach nezávislých na ľudskom konaní? Podľa môjho názoru môže zásah do pokojného stavu nastať akýmkoľvek konaním, teda aj konaním nezávislým na ľudskej vôli, napr. pádom stromu, ktorý spôsobila víchrica, zosuvom pôdy pri zemetrasení a pod. Problémom pri takomto zásahu sa javí tzv. pasívna legitimácia - proti komu možno žiadať ochranu v zmysle § 5 OZ v prípadoch konania nezávislého na ľudskej vôli. Je tu sťažené najmä zisťovanie pasívnej legitimácie.(Poznámka: Absurdná situácia by mohla nastať, ak by sa niekto domáhal ochrany proti zrejmému zásahu na obci proti víchrici, či vetru, ktoré ho rušia v jeho pokojnom stave.)
Zásah ľudským správaním
Ľudské správanie, ktoré možno kvalifikovať ako zásah do pokojného stavu, by malo byť svojpomocné konanie, to znamená, že zásahom do pokojného stavu nie je zásah, ku ktorému došlo so súhlasom toho, v prospech ktorého svedčí pokojný stav. (Ťažko by sa navrhovateľ potom mohol domáhať ochrany na obci proti zásahu, s ktorým súhlasil - prax však potvrdzuje, že sa množia prípady, kedy sa sporné strany presne nerozumeli a každý si súhlas druhého vykladal podľa seba, čím vznikol zrejmý zásah do pokojného stavu.)
Zásah do pokojného stavu spočíva teda vždy v ľudskom správaní, ktoré môže byť vo forme komisívneho alebo omisívneho právneho úkonu.
12. október 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

vážime si spätnú väzbu, ktorú svojím podnetom dávate našej mestskej časti. Podnet sme posunuli kolegom z príslušného oddelenia, ktorí sa ním budú zaoberať. Ďalšie informácie podáme najskôr, ako to bude možné.

Ďakujeme.
S pozdravom,

Samuel Zahradník

Koordinátor podnetov
Referát komunikácie
Miestny úrad mestskej časti Bratislava-Staré Mesto
Vajanského nábrežie 3, 814 21 Bratislava
www.staremesto.sk

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania