06. jún 2019
Odpoveď samosprávy
Jedna zo základných úloh obecnej polície, na úseku dopravy, je taxatívne vymedzená v ustanovení § 3 zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 564/1991 Zb.“) v ods. 1 písm. f) a to:
„Obecná polícia objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1.z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, nízkoemisná zóna, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóny, pešia zóny, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2.zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel.“
Riešenie parkovania vozidiel na mieste, ktoré je označené dopravnou značkou C9 - Cestička pre chodcov, je z pohľadu výkladu zákona veľmi nejednoznačné preto, že ide o príkazovú dopravnú značku a nie o zákazovú tak ako to vyžaduje zákon.
Dňa 03.05.2016 vydalo Prezídium PZ pod číslom PPZ-OPP2-424-003/2016 stanovisko, podľa ktorého obecná polícia nemá zákonnú kompetenciu pri riešení priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchaných neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho zo zvislých dopravných značiek B37 – Prejazd zakázaný, C8 – Cestička pre cyklistov, C9 – Cestička pre chodcov, C10 – Cestička pre korčuliarov, C11 – Cestička pre jazdcov na koňoch, C12 – Cestička pre vymedzených užívateľov, C25 – Radenie jazdných pruhov pred križovatkou, V9a – Smerové šípky.
Výklad zákona v tomto prípadne považujeme za nejednoznačný ale gramatickým a logickým výkladom v súvislosti s ustanovením § 3 ods. 2 písm. b) Zák. č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, môžeme dospieť k záveru, že MsP nemá oprávnenie riešiť porušenie tejto príkazovej dopravnej značky. Z toho vyplýva, že aj pri riešení priestupkov spáchaných neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho z citovaných dopravných značiek dochádza k rozdielnym postojom zo strany orgánov, ktoré právo aplikujú priamo na mieste. Ani ich bezprostredný nadriadený im nemôže prikázať, aby vec vyriešili určitým spôsobom.
Zjednoznačnenie kompetencií obecných polícií v oblasti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky tvorí súčasť návrhov na zmenu a doplnenie zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke.
Z uvedeného dôvodu odporúčame volať linku PZ - 158.
Ďakujeme za podnet.
ml. kom. Bc. Marcela Sabinová
nezávislý_pozorovateľ
Ľudia nemajú v sebe hanbu, dobrý podnet.