Bezbariérový prístup

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Anonymný užívateľ 24. augusta 2012

Dostať sa na vlakové nástupište pre zdravého človeka s väčšou batožinou je dosť problematické, nehovoriac o starších ľudoch, tehotných mamičkách a invalidoch. Jediný bezbariérový prístup je na 1. nástupište cez východ z nástupíšť. Myslím že to ani ďaľej nebudem komentovať.

25. august 2012

r

Aj v stanicnej budove mas rampu pre vozickarov. Do budovy sa dostanes bez problemov, tie 4 schody v hale vybehnes po rampe a hladko prejdes na 1. nastupiste. Aj tak sa ma o niekolko storoci stanica rekonstruovat, takze marna snaha. Co si vsak ja myslim, ze by mohlo spat dokopy asi 100 eur a pomohlo byt aj kym sa opravi stanica by bolo zaliatie hlbokych dier na nastupistiach autobusov betonom. To by pomohlo urcite aj vozickarom a starym ludom.
11. september 2012

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň. Ďakujeme za Váš podnet. Nepatrí však do kompetencie hl. mesta, pretože hlavnú stanicu spravujú Železnice Slovenskej republiky. Oslovili sme ich s Vaším podnetom, a preto ho zverejňujeme tak ako sme ho obdržali:

Čo sa týka prístupu cestujúcich so zníženou pohybovou schopnosťou, resp. s detským kočíkom na nástupištia v Železničnej stanici (ŽST) Bratislava hlavná stanica, je situácia aj z pohľadu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) nevyhovujúca.
ŽST Bratislava hlavná stanica bola postavená ešte v 19. storočí, takže z tohto pohľadu je pochopiteľné, že tam neboli zohľadnené nároky na prepravu zdravotne postihnutých osôb či matiek s kočíkmi. Aktuálna situácia je taká, že cestujúci (hendikepovaní, či matky s kočíkmi) nemajú možnosť presunúť sa samostatne na iné nástupište ako č. 1 a č. 6. V týchto prípadoch sú odkázaní na pomoc a asistenciu zamestnancov železničnej stanice. Stanica má služobné výťahy, ktorými sa v prípade potreby dá dostať na nástupištia 2 – 4. Výťahy však nie sú samoobslužné, ale je potrebné obsluhovať ich zamestnancami ŽST (výpravcami). Na nástupište č. 5 je však možné použiť len úrovňový prechod. ŽSR sa snažia v každom ohľade vychádzať cestujúcej verejnosti v ústrety.
Vedenie ŽST v spolupráci s nadriadenými zložkami a správcom budov viackrát prehodnocovalo problém bezbariérového prístupu. Vzhľadom na úzke schodištia z nástupíšť, nie je v súčasnosti možné realizovať stavebnú úpravu na týchto schodištiach. Priestor, ktorý je už v súčasnosti dosť úzky, by sa týmto ešte viac zúžil – cca o 1 m, čo by so sebou prinášalo väčší problém, ako je vynesenie, resp. znesenie batožiny „v ruke“. Najmä s ohľadom na plynulosť a frekvenciu prúdov cestujúcich a ich bezpečnosť.
Zabezpečenie prístupu cestujúcich je riešené v prvom rade prostredníctvom Kontaktného centra dopravcu v osobnej železničnej doprave - Železničnej spoločnosti Slovensko a.s. Cestujúci sa riadi inštrukciami v zmysle Cestovného poriadku vlakov osobnej dopravy pre príslušný Grafikon vlakovej dopravy (GVD: strana 56 – Preprava zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou), resp. Prepravným poriadkom ZSSK (strana 16, článok A.6), kde je uvedené za akých podmienok bude zabezpečená preprava. Tieto ustanovenia sa týkajú prepravy imobilných cestujúcich. Najdôležitejšie z uvedeného je, že občan, ktorý je telesne postihnutý má povinnosť u dopravcu si túto dopravu objednať minimálne 48 hodín pred plánovanou prepravou, musí byť zabezpečené sprevádzanie cestujúceho aspoň jedným jeho sprievodcom. Prijatie objednávky neznamená súhlas na prepravu. Ak preprava nebola vopred odsúhlasená, môže byť zo strany dopravcu odmietnutá.
V prípade ak je o požiadavke na prepravu týchto cestujúcich ŽSR včas informovaná, pristavujeme v Bratislavskej hlavnej stanici vlaky v ktorých majú cestovať a ak to dopravná situácia umožňuje na 1.nástupište.
Samozrejme, aj v prípade neohlásenej dopravy sú pracovníci ŽSR pripravení vyjsť cestujúcim v ústrety a pomôcť. Ak sa jedná o neohlásenú prepravu, je dôležité, aby sa cestujúci na stanicu dostavil včas (minimálne 30 minút pred odchodom vlaku) aby mohol informovať zamestnanca železnice (pokladníčku, výpravcu a pod.) o skutočnosti, ktorým vlakom chce cestovať a zistiť si nástupište, na ktoré bude jeho vlak pristavený. Ak bude pristavený na iné ako 1., alebo 6.nástupište zamestnanec stanice (výpravca) zabezpečí presun na požadované nástupište (výťahom, resp. sprevádzaním cez úrovňový prechod).
Časová rezerva je v tomto prípade dôležitá z toho dôvodu, že výpravca nemusí byť cestujúcemu okamžite k dispozícii (pracovné povinnosti, ktoré nie je možné prerušiť, alebo odložiť - vyrozumievanie a výprava vlakov a pod.).
Zamestnanci ŽST venujú pozornosť takýmto prepravám. Vždy urobia, čo je v ich silách, alebo poradia. Zamestnanec stanice (vonkajší výpravca) však musí mať informácie o preprave cestujúceho s obmedzenou schopnosťou pohybu, resp. cestujúceho s detským kočíkom dostatočne včas, aby si vedel zariadiť rozvrh pracovných povinností (hlavne pri neohlásenom nástupe). Ešte dodávame, že nevieme o prípade, že by bol zo strany ŽSR imobilný cestujúci odmietnutý, práve naopak, vychádzame im v ústrety.
V budúcnosti je plánovaná rekonštrukcia Predstaničného námestia (v tomto projekte je však investorom firma Transprojekt s.r.o, nie ŽSR) počas ktorej majú byť zrekonštruované aj priestory stanice. Priestory stanice budú spĺňať všetky parametre modernej staničnej prijímacej budovy, vrátane bezbariérového prístupu (samoobslužné výťahy). Územné rozhodnutie bolo vydané v marci 2010 a dúfame, že ostatné kroky týkajúce sa tejto stavby prebehnú v čo najkratšom čase a mesto Bratislava, cestujúci a zamestnanci železníc budú mať stanicu akú si zaslúžia.
Riešenie prístupu pre imobilných je potrebné brať z hľadiska celoslovenskej pôsobnosti. Je zrejmé, že v sieti ŽSR nie je mnoho nástupíšť s prístupom pre imobilných, a preto táto otázka si vyžaduje komplexné riešenie na celej sieti ŽSR.
Z uvedeného dôvodu, ŽSR v spolupráci s MDVRR SR pripravujú investičnú akciu na dodanie a osadenie zariadení pre imobilných cestujúcich. Investičná akcia bola zaradená do zoznamu projektov financovaných z prostriedkov EÚ a spolufinancovanie štátneho rozpočtu. V rámci uvedeného riešenia je v zozname celkovo 40 železničných staníc, napr. Bratislava hl. st., Devínska Nová Ves, Kúty, Trnava, Žilina, Čadca, Vrútky, Ružomberok, Zvolen, Nitra, Lučenec, Spišská Nová Ves, Prešov, Michalovce, Košice a ďalšie.
Priebeh dodávok zdvíhacích zariadení pre imobilných predpokladáme riešiť v priebehu r. 2012 a 2013, nakoľko je potrebné v jednotlivých ŽST vykonať aj potrebnú stavebnú úpravu pre tieto zariadenia.
Pre ŽSR je v súčasnosti riešenie pohybu ľudí odkázaných na invalidný vozík (bezbariérovosť) v priestoroch vyhradených pre cestujúcu verejnosť jednou z dôležitých podmienok pri modernizácii a rekonštrukcii železničných staníc a nástupíšť. V rámci modernizácie železničných tratí (projekty spolufinancované EÚ – koridorové stavby) sú už všetky nástupištia budované so zabezpečeným bezbariérovým prístupom pre imobilných občanov. Bezbariérový prístup je zabezpečený budovaním výťahov, rámp, resp. montážou plošín na schodiskových ramenách.

Informácie poskytla:
Mgr. Martina Pavliková
e-mail: [email protected]


Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
24. september 2019

Martin

Vyriešené.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania