J.Alexyho - ostré hrany obrubníkov na novom priechode

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

V riešení

Dobry den,

novy priechod pre chodcov na J.Alexyho pri vyusteni ul. Na vrátkach bol zhotovený v rozpore s Manualom dlazdenia a asfaltovania, kedze boli pouzite obrubniky zo stiepaneho kamena bez skosenia hran, co je maximalne nebezpecne.

Dovolím si uviest, že v technických listoch sa na strane 25. v casti KAMENNE OBRUBNIKY (TL 202-2020) uvadza:
3. HORNÁ HRANA KAMENNÉHO OBRUBNÍKA BEZ SKOSENIA MUSÍ BYŤ ZRAZENÁ SO STRANOU ZRAZENIA MIN. 5 mm.
4. AK SA NAVRHUJÚ KAMENNÉ OBRUBNÍKY SEKANÉ (ŠTIEPANÉ), MUSIA MAŤ HORNÚ HRANU ZRAZENÚ SO STRANOU ZRAZENIA MIN. 5 mm.
https://bratislava.sk/sk/technicke-listy-mesta-bratislava

Teda odbornici z magistratuu si uvedomuju, z akeho dovodu je dolezite z hladiska bezpecnosti skosenie ostrych hran, inak by v technickych listoch takuto upravu nepredpisovali.

To, ze su obrubniky so stiepanou ostrou a neopracovanou hranou nebezpecne ako pre chodcov, tak pre motoristov si pracovnici magistratu asi uvedomili, ked boli hrany na uz osadenych stiepanych obrubnikoch dodatocne skosene pri rekonstrukcii Drotarskej cesty (usek Budkova - Na Hrebienku) v 06/2020.

Z uvedeneho dovodu ziadam, oby boli hrany a rohy obrubnikov na tomto priechode upravene.

04. október 2024

Pozorovatel

Zodpovedným je Magistrat BA.
04. október 2024

Odpoveď samosprávy

Komunikácia je magistrátna a aj opravu realizoval magistrát. Podnet im preposielame na vyjadrenie.

Ing. Rastislav Bagar
prednosta MÚ mestskej časti Bratislava-Dúbravka
05. október 2024

Vlado P.

Navrhujem, aby sa to riešilo jednotne pre všetky takéto ulice, nie pre každú zvlášť:

https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/87803/stepna-chodnik-barierovy
05. október 2024

Pozorovatel

Vsak na to maju manual dlazdenia, ktorym sa Vallo stale ohana.

Mesto ma zhotovitela v zmluve zaviazat, aby ho dodrziaval a neprebrat zakazku pokym nie su detailh zhotovene v zmysle manualu.

Inak je manuál drahym marketingovym zdrapom!
05. október 2024

Common Ennemy

Bežne jazdíš tak, že chodíš po obrubníkoch?
05. október 2024

Pozorovatel

Uz si pocul, ze sa clovek poskytne na chodniku a spadne na obrubnik ?
Ak by som nebol svedkom tak nestnastne padu na zladovatelom chodniku a zranenia dochodcu na hlave, tak na to neupozornujem!

Alebo, ze pneumatika pri vyhybani suchne o obrubnik, kroru ori skosenej hrane neorerazi bocnicu?
05. október 2024

Common Ennemy

Na hranu obrubníka môžeš spadnúť (to si asi myslel) aj keď bude ten roh skosený.

Ten obrubník je v takej časti, kde nemáš čo na neho vôbec vojsť. Ak áno, tak si aspoň na plechovici roztrhneš pneumatiku, nech si na to dáš nabudúce pozor.

Vlado tu poslal iné prípady, kde beriem, že je to vyriešené zle.
05. október 2024

Pozorovatel

Pocuj pozeram tvoje podnety, tykaju sa hlavne cyklistov, predpokladam, ze si tiez cyklista.
Nezabudaj, ze aj cyklista moze spadnut na ostru hranu obrubnika!

Tak tu nesir skodoradost, lebo karma je zdarma...
06. október 2024

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste nám tento podnet nahlásili. O postupe kolegýň a kolegov v jeho riešení Vás budeme informovať. Prosíme Vás o trpezlivosť.

S pozdravom,
Kto? Sekcia správy a údržby ciest
Kedy? 2024

Oddelenie služieb občanom
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
06. október 2024

Vlado P.

K technickej podstate veci: Kde sa stretávajú dve steny je hrana a stret s inou hmotou - živou či neživou - prebieha na línii. Skosenie hrany 5mm je podľa tu citovaných technickým listov vraj absolútne minimum. Lenže kde sa stretávajú tri steny nie je hrana, ale roh a prípadný stret s inou hmotou prebieha bodovo. Tu 5 mm nemôže v žiadnom prípade stačit na nejakú ochranu, toľko viem(e) posúdiť aj bez technických listov.
07. október 2024

Pozorovatel

@Vlado P.
Mate absolutnu pravdu uprava stretu 3 stien (roh) je potrebne upravit na velkej ploche.

V mojom podnete po realizacii rekonstrukcie Štepnej v 2020 a osadeni ostro stiepanych obrubnikov bez upravy hran a rohov, ktore neboli do dnesneho dna upravene !!!
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/87803/stepna-chodnik-barierovy

uvadzam citaciu z TL:

V technickych listoch mesta Bratislava, publikovanych 19.5.2020 https://bratislava.sk/sk/technicke-listy-mesta-bratislava, je v detaile TL 107-2020 BEZBARIÉROVÝ VJAZD CEZ CHODNÍK - KAMMENNÝ OBRUBNÍK na strane 21 vo VARIANTE 2 vykresu predpisane vyhotovenie zvislej a vodorovnej hrany obrubníka pri najazdovej ploche ako " ZOŠIKMENÁ HRANA KAMENNÉHO OBRUBNÍKA 50/50 mm"
resp. osadeneho obrubnika pri najazdovej ploche so zaoblenou hranou kamenneho obrubnika R=150mm, ktory je urcite bezpecnejsi ako iba zrazenie zvislej hrany 50/50mm.

Samosprava vo vyssie uvedenom podnete na Štepnej odpovedala, tak ze zastava zdravy rozum, citujem:
"Oddelenie správy komunikácií k podnetu uviedlo, že vjazd na pozemok je dostatočne zabezpečený šírkou plochy vjazdu. Správca komunikácií zamietol pristúpenie k ZNEHODNOCOVANIU kamenných, štiepaných obrubníkov na Štepnej ulici. Týmto podnet považujeme za uzavretý."
08. október 2024

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

skosená hrana pri štiepaných obrubníkoch sa uplatňuje v prípade nových obrubníkov, ktoré prichádzali na stavbu s čerstvo štiepanými plochami a tie vytvárali ostré hrany. Ak sa použijú pôvodné obrubníky, tie nemajú ostrú hranu, keďže ju majú „časom“ vlastne zaoblenú. Tie hrany majú vlastné zaoblenie, aj keď nie pravidelné, ale takéto prirodzené zaoblenia hrán plne nahradia skosenie čerstvo štiepaných obrubníkov.

V prípade obrubníka, nachádzajúceho sa v oblúku novovytvoreného ostrovčeka, majú chodci zamedzený vstup a vozidlá sa pri vchádzaní na diaľničný privádzač k tomuto obrubníku ani nepribližujú (viď foto v prílohe).

Čo sa týka úpravy hrany na styku obrubníkov lemujúcich priechod (tzv. „nulových“) a vyvýšených cestných, tam sa úprava nerobí. Hrana zostáva bez úpravy, nevyžadujú to ani TLMB (viď TL 105-2024).
Úprava sa robí v prípade, ak ide o vjazd, kedy sa tým chránia pneumatiky áut, ktoré by mohli pri prejazde naraziť na roh (viď TL 107-2024). Tento TL sa však nevzťahuje na styk obrubníkov lemujúcich priechod pre chodcov s cestnými obrubníkmi, ako je to v prípade priechodu na ulici Janka Alexyho.

Podľa uvedeného danú stavbu skontrolujeme, v prípade použitia nových štiepaných obrubníkov týmto hranu upravíme.

S pozdravom,
Kto? Sekcia správy a údržby ciest
Kedy? 2024

Oddelenie služieb občanom
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
09. október 2024

Pozorovatel

Autor odpovede uvadza, citujem:
"Ak sa použijú pôvodné obrubníky, tie nemajú ostrú hranu, keďže ju majú „časom“ vlastne zaoblenú. Tie hrany majú vlastné zaoblenie, aj keď nie pravidelné, ale takéto prirodzené zaoblenia hrán plne nahradia skosenie čerstvo štiepaných obrubníkov."
...bol zrejme na americkom kurze marketingu ako Edko H.

Vsak si precitajte este raz po sebe, co ste napisali.

Ale my tu na Slovensku pouzivame zdravy sedliacky rozum a vieme, ze 50 rocny (od vystavby sidliska) stary stiepany cadicovy obrubnik nema mat z coho "časom" zaoblenu hranu, kedze na neho nevplyvaju ziadne mechanicke ani ine sily, ktore by zaoblenie vytvorili pri tvrdosti pouziteho kamena !!!
10. október 2024

Vlado P.

Bez komentára k obsahu, ale naozaj si cením, že magistrát vecne odpísal k danej téme. Dúfam, že z výnimky sa stane pravidlo.
10. október 2024

Pozorovatel

Vecne? 🤣🤣🤣😭
Hladam slova ako odpoved Magistratu slusne okomentovar, ale nachadzam ich...

Magistrat neurobi nic!
Kedze su pouzite stare obrubniky, ktorych hrany su uz podla idpevede Magistratu samozaoblene posobenim "kozmickych sil"
Skoda reci.

P.S.
Sekcia správy a údržby ciest bude teraz mesiac na 200% vytazena (+100% dohodari, cyklokoalicia a MIB) ohladne cyklotrasy na Vajanskeho, po ktorej prejde podla Valla 40 tisic 🤣🤣🤣 cyklistov mesacne. 🤦
11. október 2024

Common Ennemy

Tie staré obrubníky čo sú po meste ti nevadia? Len tieto konkrétne?

Asi by sa mali obrubníky vytrhať z celého mesta.

Btw. ku tým cyklistom. Vidno, že nevieš čítať s porozumením. To sú prejazdy. Nie cyklisti.
40k/mesiac je 1290 prejazdov denne. Dajme tomu, že sledovaný čas je 10hdo denne tzn. 129 prejazdov za hodinu = 2 cyklisti za minútu. A to už je úplne v pohode možné...
11. október 2024

Pozorovatel

@Common Ennemy

1/ ked uz mesto nieco rekonstruuje podla mna by to malo dotiahnut do detailu. A detail vytvara dokonalost.
A pritom tento drobny detail na tomto konkretnom priechode nevyzaduje ziadnu extra energiu, usilie ci financie, ale iba max 30 min s 5min prestavkou na cigaretu.
Ale z vlastnej zivotnej skusenosti vidim, ze dnes je zial v mode vsetko odflaknut a na 10 krat to potom v lepsom pripade s frflanim "dotiahnut", alebo vacsinou sa na to rovno vybodnut.

Iste uznas, ze zrezat hranu a roh obrubnika je mozne aj na osadenom starom obrubniku a nie je ho potrebne vytrhat.

2/ vies mi vysvetlit ako "samopasovany odbornik na citanie s porozumenim", aky je rozdiel v tvojom ponimani medzi cyklistom a prejazdom, ked ti do vypoctu vstupuju prejazdy ale vo vysledku ti zrazu vypadnu cyklisti? 1 prejazd sa rovna kolkym cyklistom?

Dvoch cyklistov za minutu som po Vajanskeho v zivote nevidel ist, ale kazdy si na tieto statistiky Cyklokoalicie, ktora zasobuje Magistrat urobi vlastny nazor.
Ti 2 ci 10 cyklisti za minutu, by sa mohli bicyklovat po Viedenskej ceste na cerstvom vzduchu zo sadu Janka Krala, nie v exhalatoch z kolon, ktore Magistrat vytvoril na nabrezi.
13. október 2024

Pozorovatel

Pekne zhotoveny detail rohu schodu na nam Slobody (roh obrubnika je v podstate to iste), ktory minimalizuje zranenie pri pade.
Doba dodatocnej upravy uz osadeneho obrubnika flexou je max 10 min.
16. október 2024

Common Ennemy

Keď môže cyklista po poviedenský ceste tak auto môže po Einsteinovej 😂 Prejazd značí že jedne človek tadiaľ môže ísť denne aj 5x. 2 cyklistov za minutu neni problém ukázať.
16. október 2024

Common Ennemy

Za mňa viac hranatých obrubníkov nech si ľudia ktorý nevedia jazdiť trhajú pneumatiky.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania