11. november 2015
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
Váš podnet preverilo oddelenie dopravného inžinierstva Magistrátu hlavného mesta. Z nasledujúcich poznámok je zrejmé, že ide o náročnú križovatku, ktorú nie je jednoduché zvládnuť len "pridaním semaforu".
Norma STN 73 6102 Projektovanie križovatiek na pozemných komunikáciách určuje kritériá, z ktorých aspoň jedno splnené preukazuje účelnosť zriadenia cestnej svetelnej signalizácie (CSS) na križovatke:
- kritérium bezpečnosti dopravy – CSS je účelná na veľmi zaťažených a nehodových križovatkách (vychádza sa z údajov o nehodovosti v danej križovatke....)
- kritérium intenzity dopravy z hľadiska vozidiel (kritérium sa posudzuje kapacitným výpočtom neriadenej križovatky...)
- kritérium intenzity dopravy z hľadiska chodcov (zjednodušene, či môžu chodci za bežných podmienok bezpečne prejsť medzerami medzi vozidlami bez svetelnej signalizácie alebo nie...)
V súčasnosti nedisponujeme údajmi o dopravnom zaťažení uvedenej križovatky a ani o dopravnej nehodovosti.
Križovatka je relatívne rozsiahla bez usmernenia fyzickými ostrovčekmi.
Ak by sme riadili túto križovatku CSS, tak sa môžeme rozlúčiť s neriadeným odbočením vpravo na Lamač, trolejbusy spolu s vozidlami by museli stáť v kolóne na Limbovej a potom dostanú zelenú aby prešli cez Patrónku. Alebo by mohla byť trvalo zelená v tejto križovatke v hlavných smeroch, ale nič sa tým nevyrieši, lebo vozidlá z Limbovej budú stáť pred Patrónkou aj v tejto križovatke – musela by byť skoordinovaná s Patrónkou.
Na vstupe od Železnej studienky je hneď v križovatke „piate“ rameno, ktoré je síce zaslepené, ale muselo by sa s ním pri riadení počítať. Na vstupe z Limbovej je zastávka MHD pár metrov od križovatky, taktiež by tu bolo potrebné uvažovať s priechodmi pre chodcov + cyklotrasa. Určite by boli potrebné aj stavebné úpravy v križovatke.
V súčasnosti nie je uvedená križovatka a jej riadenie CDS v zozname investičných akcií mesta.
Oddelenie komunikácie a marketingu
Hlavné mesto SR Bratislava
R.Svebo
Keďže semafór nemusí byť jediným riešením, ktoré ste preverovali, Môžete navrhnúť opatrenia pre zlepšenie prejazdnosti tejto sekundárnej križovatky?
Skúste zvážiť, možno aj vodorovným značením opatrenia, ktoré by vniesli pravidlá do prejazdu týmto úsekom (križovatkou). Denno-denne tam ľudia "chaosia", keďže tam nie sú žiadné "rules" (pravidlá). A prečo nedoplniť a nepomocť pravidlám zákona o cestnej premávke doplnením a riešením, čo uľahčí prejazdu.
Uvítal by som aj značenie dvojitej križovatky s nehodovým úsekom, keďže z Kramárov, tam niekedy vozidlá "vpália" aj vyše 70kmh rýchlosťou.
Odvolávanie sa na investičné akcie nie je riešením, ani pomocou vodičom v tomto mieste. Riešenia je potrebné pripraviť a následne realizovať a pri realizácii sa môžete odvolávať na zoznam investičných akcií.
Z hľadiska efektivity vášho času, keďže ste sa už zapodievali touto vecou, by bolo vhodné navrhnúť a zvážiť opatrenia, ktoré by skúšali riešiť sekundárnu križovatku (nemusí byť zrovna riešená svetelnou signalizáciou). Existuje veľké množstvo dopravných opatrení, viď novely zákona o cestnej premávke, alebo riešenia v iných krajínách.
S pozdravom, Rado