Exhaláty na Furdekovej ohrozujú zdravie obyvateľov

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Anonymný užívateľ 02. decembra 2012

Vazeny pan starosta,

intenzita dopravy na Furdekovej/Lachovej dosiahla take rozmery,
ze exhalaty z prechadzajucich aut su citit az vnutri bytov (mozno len prizemnych, ale citit).
Obyvatelia aj vyssich poschodi kvoli prasnosti neotvaraju okna, stazuju sa na hluk.

Exhalaty ohrozuju zdravie, najma deti (znizena imunita, dychacie problemy, astma, nervove ochoreinja, dokazana karcinogenita).

Viac ako 95% automobilov po Furdekovej len prechadza (asi 20% aut po Lachovej len prechadza), pricom existuju rovnocenne trasy veduce mimo obyvaneho uzemia.

Extremna je situacia na krizovatke Lachova/Furdekova, desiatky stojacich a startujucich aut, bezprostredna blizkost bytov, relativne uzatvoreny priestor bez moznosti ucinneho rozptylenia.

Mozete iniciovat opatrenia na zlepsenie ovzdusia pre obyvatelov tejto lokality bud obmedzenim dopravy alebo vybudovanim bariery od cesty?

Na obmedzenie dopravy ako riesenie navrhujem bud obmedzit rychlost a motivovat prejazd aut rovnocennymi alternativnymi trasami (Starohajska/Dolnozemska/mosty, pripadne Jantarova cesta/mosty), pripadne obmedzit prejazd dopravnym znacenim.

Pri nerieseni sucasnej intenzity dopravy je nevyhnutna bariera medzi cestou a obytnymi domami (najma v casti krizovatky Lachova/Furdekova). Bariera by bola idealna zo zelene, nakolko je pre zdrave dychanie najvhodnejsia (samozrejme, pri respektovani dopravnej prehladnosti a ochrannych hranic infrastruktury - ktora dosial mala prednost pred zelenou), investicne narocnejsia by bola priehladny paravan, pripadne investicne nenarocna zvysena terenna vlna.

Dosial sa ziadne merania kvality ovzdusia na tomto useku neuskutocnili, a ked aj mozno nedostavate dennodenne podnety alebo hromadne staznosti, osobne vnimam nasledok dopravneho komfortu prechadzajucich aut (nepretrvavajucich v lokalite, hnutelnych a nespoplatnovanych za znecistenie) ako zdraviu ohrozujuci obyvatelov tejto lokality (traviacich v lokalite cely den, predovsetkym male deti, obyvatelov platiacich dane za nehnutelnosti, bez moznosti uniku).

Prosim, zvazte zavaznost situacie a prijmite urychlene opatrenia, nakolko situacia je dlhodoba, pretrvavajuca, nikym neriesena.
Zdravie nie je garantovana komodita a vzduch musime dychat.
Mozete to vnimat ako podnet na vytvorenie nizko emisnej zony podla vzoru zapadnych miest, avsak huste osidlenie tejto ulice v tesnej blizkosti cesty nema ine riesenie hodne zdraveho usudku.


Dakujem za pochopenie a iniciovanie zmien.


S pozdravom


J. Busikova

11. december 2012

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

komunikácia na Furdekovej ulici je miestna komunikácia II. triedy v správe hl. m. SR Bratislavy a preto je potrebné požiadať o stanovisko hlavné mesto SR Bratislava. Je to miestna obslužná komunikácie po ktorej sú vedené aj linky MHD. V súčasnosti, pokiaľ stále nie je vybudovaná zberná komunikácia Jantárová cesta ako dopravné prepojenie zo Starého mosta resp. z Bosákovej ulice stredom mestskej časti, nahrádza komunikácia Furdekova funkciu neexistujúcej „chrbtice“ dopravnej obsluhy Petržalky.

Podľa nám dostupných informácii rozhodne nie sú prekročené žiadne kritické hranice, ktoré by indikovali zvýšenie prepravy v danom území. Prirodzený nárast automobilizmu je pochopiteľný so zvyšujúcim sa počtom vozidiel, ktorý od začiatku 90-tych rokov prudko rástol, žiaľ aj na úkor hromadnej dopravy, kde aj deľba prepravnej práce klesala v neprospech hromadnej dopravy.

Jedným z negatív života v meste je aj zvýšená prašnosť, exhaláty, hluk a pod.

Vítame Váš podnet k zavedeniu nízkoemisných zón, avšak je potrebné podotknúť, že aj naše snahy o to, aby parkoviská a vôbec doprava nebola vťahovaná priamo pred bytové domy, sa stretáva s nepochopením práve obyvateľov dotknutých bytových domov. Aj napriek odporúčaniu a vysvetľovaniu je zjavná snaha obyvateľov mať parkoviská priamo pod oknami (najmä na úkor chodníkov a zelene), zhodou okolností sú to aj obyvatelia bytových domov Furdekova 2-4. Našou snahou je koordinovať rozvoj mesta (mestskej časti) tak, aby nedochádzalo k negatívnym vplyvom dopravy najmä v upokojených zónach sídelných útvarov a aby sme nevpúšťali dopravu tam, kde nie je žiadúca.

Milka Podmajerská
vedúca Kancelárie starostu
Miestny úrad Bratislava-Petržalka
12. december 2012

J. Busikova

Dakujem za odpoved,

mojim osobnym motivom je zdravie deti, ktore musia dychat ten vzduch, kde ziju, kde sa pohybuju. A v tejto lokalite je velmi vela najma malych deti.
To je pre mna priorita.
Nie je priorita komfort parkovania pri dome (tiez sa stretavam s nepochopenim, kazdy chce parkovat pri dome).

Po Furdekovej auta z 95% len p r e c h a d z a j u, nezastavju, neodbocuju. Po Lachovej je podiel len prechadzajucich aut priblizne 20%.

Auta prechadzajuce po Furdekovej prichadzaju z nam. Hraniciarov alebo Osuskeho a prechadzaju v drvivej vacsine k mostom (Apollo, Pristavny).

To, o com sa snazim je, aby tieto prechadzajuce auta boli dopravnym znacenim motivovane pouzivat trasu Starohajska/Kutlikova/Dolnozemska.

O kvalite ovzdusia v lokalite svedcia merania meteorologickej stanice SHMU Mamateyova, kde namerane hodnoty prasnosti PM10 za posledne dva tyzdne prekrocili alebo dosiahli limit 4x!!! A to je stanica tzv pozadova, v dostatocnej vzdialenosti od zdroja znecistenia, ktrorym je v tomto pripade z najvacsej casti automobilova doprava (korelacia medzi dopravou a vysokymi hodnotami znecistujucich latok je neodskriepitelna).

Ulice Furdekova je lemovana chodnikom, po ktorej sa najma v case dopravnej spicky pohybuje vacsina ludi, vratane malych deti, ktore su najviac ohrozene. Chodnik je v dychovej zone, na rozdiel od stanice SHMU. Hodnoty, ktore by akakolvek meracia stanica namerala na tomto useku, by s urcitostou boli priblizne, ak nie vacsie, hodnotam na Kamennom namesti.

Chcem Vas poziadat opatovne o nasledovne:

1. obmedzit prejazd aut po Lachovej ulici
2. v spolupraci s hl. mestom Bratislava dosiahnut presmerovanie podstatnej casti osobnej automobilovej dopravy z Furdekovej na Starohajsku/Kutlikovu/Dolnozemsku, aby ste uchranili zdravie svojich najmensich obyvatelov.

Aby sme nevychovavali pacientov s chronickymi ochoreniami dychacich ciest, ktore zapricinili ich komfortni spoluobcania, lahostajnost mestskej casti a hlavneho mesta.

S pozdravom
07. júl 2013

Matej

Viete, prečo po Furdekovej a Lachovej jazdí toľko áut? Pretože nie je dobudovaná Jantárová cesta, proti ktorej niektorí tak vehementne protestovali. Práve absencia Jantárovej cesty núti vodičov jazdiť vnútrosídliskovými komunikáciami, ktoré na to pôvodne neboli určené. A môžme vďačiť len projektantom Petržalky, že aj tieto vnútrosídliskové cesty riešili tak veľkoryso, že takýto nápor dopravy zvládajú.

Sú to však samotní Petržalčania, ktorí si tento problém spôsobili - a to odmietnutím dostavby Jantárovej cesty.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania