Chcel by som upozorniť na dlhoročný, samosprávou úplne ignorovaný a nikým iným neriešený vážny problém – jazdu všetkých možných druhov motorových vozidiel po dunajskej hrádzi. Rovnaký problém sužuje mnohé bratislavské chodníky a samozrejme aj turistické lesné cesty a chodníky v blízkosti mesta. Zároveň mi je úplne jasné, že je to celoslovenský problém. Nedávno som si na túto tému prečítal článok v miestnom Bratislavskom vydaní známych celoštátnych novín, a to, čo som sa dočítal, je morálna aj právna žumpa. Nezáujem, ignorácia a vyhováranie sa zo strany samosprávy, štátnych úradov, štátnych podnikov a polície v kombinácii s pravdepodobne otrasným zákonom spôsobujú nevídaný bordel, anarchiu a ohrozenie životného prostredia a priamo aj života obyvateľov na chodníkoch (v širokom zmysle slova). Už dlho som sa odhodlával stráviť svoj voľný čas posedením na dunajskej hrádzi a zaznamenávaním rôznych automobilov, motoriek, nákladných áut a štvorkoliek, ktoré sa tam každodenne premávajú vysokými rýchlosťami a zaslaním tejto dokumentácie na všetky zodpovedné inštitúcie – vidím ale, že by to bol úplne stratený čas – spomenuté noviny to urobili, dokonca zjavne niekoľko krát, a... NIČ.
„Policajti hrádzu nekontrolujú lebo to nie je cesta.“
Čože?! Podľa môjho skromného názoru policajti hrádzu MUSIA kontrolovať PRÁVE PRETO, lebo to nie je cesta. Jazda po hrádzi, po chodníku či po lesnej ceste/chodníku je, v bežnom jazyku povedané, zločin. Že to tak pravdepodobne oficiálne podľa zákona neplatí je možné a pravdepodobné, no zároveň zlé a smutné. Môj rozum mi hovorí, že kde nie je cesta, nesmú jazdiť predsa žiadne motorové vozidlá, a polícia je tu nato, aby chránila všetkých obyvateľov tejto krajiny pred bezohľadnými vodičmi ničiacimi životné prostredie a posledné miesta, kde sa chodec či cyklista nemusí báť o holý život pred autami a nemusí priamo vdychovať prach a splodiny či počúvať večný hluk.
Prečo by nemali jazdiť autá po hrádzi? Je to cyklotrasa medzinárodného významu, jedna z minima segregovaných cyklotrás v širokom okolí Bratislavy. Je to oddychové miesto, vedie tadiaľ aj turistická značka. Hrádza vedie v tesnej blízkosti alebo je priamo súčasťou CHKO Dunajské luhy. Obklopuje ju príroda a posledné zvyšky lužných lesov - veľká to vzácnosť v blízkosti nevľúdneho mesta. A okrem toho je to aj dôležitá a iste chránená vodohospodárska stavba. Ako obyvatelia Bratislavy vďačíme za naozajstné cyklotrasy v meste a okolí takmer výlučne železnej opone a jej pohraničným cestám a stavbe vodného diela Gabčíkovo a jeho hrádzam. Bezohľadní vodiči nám berú aj toto málo.
Prečo by nemali jazdiť autá po lesných chodníkoch a cestičkách? Lebo sú to značené turistické a cyklistické chodníky, „športoviská“, prírodné rezervácie, miesta oddychu a relaxácie státisícov mestských ľudí. Úplne stačí, že lesné chodníky devastujú lesníci ťažkými mechanizmami po ktorých prejazde sa zmenia na blatoviská a močiare, drancujúci drevo z chránených území Bratislavského lesoparku a ďalších blízkych lesov.
Prečo by nemali jazdiť autá po chodníkoch? Lebo sú to chodníky! Ak to zákon povoľuje, tak je to zlý zákon. Je mi na vracanie, keď počujem alebo čítam policajnú floskulu o jeden a pol metre chodníka – ak je toto naozaj jediná veta v zákone chrániaca chodníky a chodcov, tak sme dokráčali, ďakujem pekne, zhasnime, je koniec. Každá jazda po chodníku, státie na chodníku mimo vyslovene povolených vyhradených miest alebo dokonca, ako je napríklad úplne bežné napríklad v Petržalke, jazda a státie na chodníkoch ku ktorým neprislúcha žiadna cesta – to všetko asi nie je, ale rozhodne by malo byť protizákonné a adekvátne kontrolované a trestané.
Žiadam od samosprávy:
Osadenie a udržiavanie adekvátnych dopravných značiek a pevných zábran na všetky inkriminované miesta (na vjazdy na hrádzu, na lesné chodníky, chodníky vo vnútroblokoch a na terasách) a dôsledná spolupráca s políciou za účelom vynucovania týchto opatrení.
Iniciovanie zmeny v zlom zákone, ktorý absolútne nedostatočne chráni chodcov a cyklistov na úkor prirodzene silnejších a nebezpečnejších motoristov. V samospráve sedia prevažne tie isté strany alebo dokonca aj ľudia ako v parlamente, takže to nemôže byť problém - ibaže by sme boli na Slovensku...
Lolo