Neriešené parkovanie a jazdenie áut po hrádzi, chodníkoch a pod.

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Neriešený
meno
Michal Oravec 10. decembra 2012

Chcel by som upozorniť na dlhoročný, samosprávou úplne ignorovaný a nikým iným neriešený vážny problém – jazdu všetkých možných druhov motorových vozidiel po dunajskej hrádzi. Rovnaký problém sužuje mnohé bratislavské chodníky a samozrejme aj turistické lesné cesty a chodníky v blízkosti mesta. Zároveň mi je úplne jasné, že je to celoslovenský problém. Nedávno som si na túto tému prečítal článok v miestnom Bratislavskom vydaní známych celoštátnych novín, a to, čo som sa dočítal, je morálna aj právna žumpa. Nezáujem, ignorácia a vyhováranie sa zo strany samosprávy, štátnych úradov, štátnych podnikov a polície v kombinácii s pravdepodobne otrasným zákonom spôsobujú nevídaný bordel, anarchiu a ohrozenie životného prostredia a priamo aj života obyvateľov na chodníkoch (v širokom zmysle slova). Už dlho som sa odhodlával stráviť svoj voľný čas posedením na dunajskej hrádzi a zaznamenávaním rôznych automobilov, motoriek, nákladných áut a štvorkoliek, ktoré sa tam každodenne premávajú vysokými rýchlosťami a zaslaním tejto dokumentácie na všetky zodpovedné inštitúcie – vidím ale, že by to bol úplne stratený čas – spomenuté noviny to urobili, dokonca zjavne niekoľko krát, a... NIČ.

„Policajti hrádzu nekontrolujú lebo to nie je cesta.“

Čože?! Podľa môjho skromného názoru policajti hrádzu MUSIA kontrolovať PRÁVE PRETO, lebo to nie je cesta. Jazda po hrádzi, po chodníku či po lesnej ceste/chodníku je, v bežnom jazyku povedané, zločin. Že to tak pravdepodobne oficiálne podľa zákona neplatí je možné a pravdepodobné, no zároveň zlé a smutné. Môj rozum mi hovorí, že kde nie je cesta, nesmú jazdiť predsa žiadne motorové vozidlá, a polícia je tu nato, aby chránila všetkých obyvateľov tejto krajiny pred bezohľadnými vodičmi ničiacimi životné prostredie a posledné miesta, kde sa chodec či cyklista nemusí báť o holý život pred autami a nemusí priamo vdychovať prach a splodiny či počúvať večný hluk.

Prečo by nemali jazdiť autá po hrádzi? Je to cyklotrasa medzinárodného významu, jedna z minima segregovaných cyklotrás v širokom okolí Bratislavy. Je to oddychové miesto, vedie tadiaľ aj turistická značka. Hrádza vedie v tesnej blízkosti alebo je priamo súčasťou CHKO Dunajské luhy. Obklopuje ju príroda a posledné zvyšky lužných lesov - veľká to vzácnosť v blízkosti nevľúdneho mesta. A okrem toho je to aj dôležitá a iste chránená vodohospodárska stavba. Ako obyvatelia Bratislavy vďačíme za naozajstné cyklotrasy v meste a okolí takmer výlučne železnej opone a jej pohraničným cestám a stavbe vodného diela Gabčíkovo a jeho hrádzam. Bezohľadní vodiči nám berú aj toto málo.

Prečo by nemali jazdiť autá po lesných chodníkoch a cestičkách? Lebo sú to značené turistické a cyklistické chodníky, „športoviská“, prírodné rezervácie, miesta oddychu a relaxácie státisícov mestských ľudí. Úplne stačí, že lesné chodníky devastujú lesníci ťažkými mechanizmami po ktorých prejazde sa zmenia na blatoviská a močiare, drancujúci drevo z chránených území Bratislavského lesoparku a ďalších blízkych lesov.

Prečo by nemali jazdiť autá po chodníkoch? Lebo sú to chodníky! Ak to zákon povoľuje, tak je to zlý zákon. Je mi na vracanie, keď počujem alebo čítam policajnú floskulu o jeden a pol metre chodníka – ak je toto naozaj jediná veta v zákone chrániaca chodníky a chodcov, tak sme dokráčali, ďakujem pekne, zhasnime, je koniec. Každá jazda po chodníku, státie na chodníku mimo vyslovene povolených vyhradených miest alebo dokonca, ako je napríklad úplne bežné napríklad v Petržalke, jazda a státie na chodníkoch ku ktorým neprislúcha žiadna cesta – to všetko asi nie je, ale rozhodne by malo byť protizákonné a adekvátne kontrolované a trestané.

Žiadam od samosprávy:

Osadenie a udržiavanie adekvátnych dopravných značiek a pevných zábran na všetky inkriminované miesta (na vjazdy na hrádzu, na lesné chodníky, chodníky vo vnútroblokoch a na terasách) a dôsledná spolupráca s políciou za účelom vynucovania týchto opatrení.

Iniciovanie zmeny v zlom zákone, ktorý absolútne nedostatočne chráni chodcov a cyklistov na úkor prirodzene silnejších a nebezpečnejších motoristov. V samospráve sedia prevažne tie isté strany alebo dokonca aj ľudia ako v parlamente, takže to nemôže byť problém - ibaže by sme boli na Slovensku...

11. december 2012

Lolo

plne suhlasim s tymto podnetom, dufam ze z toho nieco bude...
11. december 2012

Gorilla

a do nich....
11. december 2012

Gorilla

a do nich....
11. december 2012

Viva

Plne sa stotožňujem s týmto podnetom a aj argumentáciou.
Tiež si myslím, že nie je možné, aby jazdenie áut po hrádzi polícia (štátna, mestská) ignorovali ! Dunajská hrádza NIE JE KOMUNIKÁCIA a je vyhradená len pre cyklistov a korčuliarov. Akékoľvek auto (bez príslušného povolenia vjazdu) tam nemá čo robiť a vodiči by mali byť pokutovaní.
11. december 2012

Peter

minule som sa rozpraval v petrzalke s policajtom ktory prave nasadzoval papucu, vodicovi co nedodrzal 1,5m. ze preco nedaju papuce aj otatnym ktori parkuju na chodnikoch, on ze ale tam nechali 1,5m vravim mu ale museli ist autom PO CHODNIKU to je predsa priestupok, on ze to nie je ako dokazat ze isiel autom, mohol si pristavit zeriav a dat tam auto zeriavom. tak ak mi da policajt takuto odpoved no hruuza :(
20. december 2012

VladoB

jdu blejt, velebnosti...
15. január 2013

milos

„Policajti hrádzu nekontrolujú lebo to nie je cesta.“
To je logické. Preto ani nekontrolujú zlodeja, ktorý v noci vychádza z banky, ktorú práve vykradol. Šak je v noci zatvorené.
01. február 2013

Braňo

ak tam uvidíte auto, treba doň hádzať kamene
23. apríl 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za Váš podnet. Samospráva hlavného mesta vie o tomto probléme dlhodobo, nie je však výlučne v našich možnostiach ho vyriešiť.

V prvom rade je nutné zadefinovať pojmy. Hrádza ako taká, a nezáleží na tom či je na nej vybudovaná akákoľvek konštrukcia vozovky, či už spevnená alebo nespevnená, je vodnou stavbou podľa § 52 odstavca c) zák. č. 364/2004 Z. z. Zákon o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č.372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len vodný zákon). Primárne je konštrukcia vozovky na hrádzi vybudovaná pre účely údržby tejto dôležitej vodnej stavby. Správcovia ju vd'aka tomu môžu udržiavať v požadovanom technickom stave pre prípad povodne. Asfaltová konštrukcia vozovky na jej telese nie je cyklotrasa. To, že sa na tieto účely využíva je v podstate dobrá vôľa jej správcu. Akékoľvek činnosti na jej telese, resp. v ochrannom pásme toku je možné vykonávať len so súhlasom správcu tohto toku.
Hlavné mesto SR Bratislava, uzavrelo zmluvu o využívaní vodohospodáskeho diela na účely cyklistiky a rekreácie. Pohyb neoprávnených motorových vozidiel po telese hrádzí je vážnym problémom. Podl'a § 55 ods.1) vodného zákona je zakázané jazdiť po nich motorovými vozidlami s výnimkou miest na to určených.
V súčasnosti sa rieši tento problém koncepciou osadenia vhodného zvislého dopravného značenia v miestach vjazdov na teleso hrádze. Ďalším spomínaným problémom je parkovanie a jazda vozidiel po chodníkoch. V tomto smere príslušné odborné oddelenia magistrátu iniciovali novelizáciu jestvujúceho zákona č.8/2009 Z.z. Zmena by sa mala týkať práve § 55 ods.2), ktorý dovoľuje parkovanie na chodníku, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5m. V navrhovanom riešení by bolo povolené parkovanie na chodníkoch iba na vyhradených miestach, čím by sa efektívne zabránilo parkovaniu v miestach kde ako také ohrozuje či už chodcov alebo premávku.

Čo sa týka jazdy áut po komunikácii, veľkým problémom je aj fakt, že autá cez hrádzu prechádzajú k svojim chatkám či hausbotom, o ktorých sa už veľa popísalo aj v médiách a zatiaľ nie je zákonná možnosť ako ich obmedziť. Po hrádzi však jazdia aj autá, ktoré majú povolenie vydané správcom - Vodohospodárskym podnikom.

V letných mesiacoch vždy žiadame o pravidelné kontroly aj štátnu ako ja mestskú políciu, nie je však v ich kapacitných možnostiach, aby tam boli neustále prítomní. Nezanedbateľným faktom je aj to, že zo zákon a z ústavy môžu štátne orgány konať len to, čo majú v zákone dovolené. A často pri takýchto zložitých právnych vzťahoch ako je komunikácia na hrádzi, nemajú dostatočné kompetencie.

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
29. jún 2013

Heinz

A co tak dat na vjazdi na hradsu rampy?PZ a pod by kluce mali.Majitelom hasbotov predsa nevipliva pri kupe hasbotu automaticki narok sa k nemu dostat autom kedze hasboty su v 4.st.ochrani kde je uz zo zakona vjazd motorov.vozidlom zakazany.Tu si tento problem urady hadzu ako horuci zemiak.Evidentne sa tam kazdi den porusuje zakon ale tu miesto razneho zasiahnutia v danej oblasti sa nerobi nic a les sa devastuje dalej,po hradsi sa jazdi stale,do chranen.oblasti detto a nikto nic.Som rakusan zijuci 17 r v Bratislave ale vazeny stat sa toto u nas v luznych lesoch tak bi to bolo richle vyriesene.U nas si cez hradsu prejst autom nikto nedovoli a do chranenej oblasti ani pomisliet.
Urady SR nevihovarajte sa uz konecne a konajte.Od toho ste tam a zato ste plateni.Ja ak v zamestnani neurobim pracu za aku ma platia tak neuvidim mzdu a tak si robte tu svoju aj vy.Predsi nie je mozne aby sa na hradsi prehanali auta medzi tymi pre ktorich je hradsa urcena.Takisto robte nieco z vjazdami aut,v chranenej oblasti nemaju auta co robit.Naco mate potom zakon ktory zakazuje autam vjazd do chr.oblasti ked sa nedodrzuje a ani nekontroluje.S pozdravem Heinz Ulrich
19. júl 2014

rado

dnes dalsie auto na hradzi
11. august 2014

peter

Čo tak zložiť sa na zopár betónových ihlanov a nainštalovať ich tam?
18. november 2014

Lucia

Policajti hradzu nekontroluju, ale vozit sa tam mozu ???? Nie raz som ich tam videla prevazat sa v aute
04. august 2015

Tomas

Dobry den, prave som sa vratil z hradze a nic sa nezmenilo, kludne by som mohol napisat dalsi rovnaky podnet ako Michal Oravec z decembra 2012, t.j. za 3 roky sa absolutne nic nezmenilo, co treba spravit aby statne organy konali svoje ?povinnosti
13. august 2015

Imre

Dobry den tak mne vadí ,že auto odchadzajuce od hausbotoch jazdia rychlo,teraz podvečer sme ičli smerom do petržalky,ani sa nedalo dychat,arogacia prekvita,žiadám riešenie,Dakujem
08. august 2018

Nivy

existuje množstvo ľudí, ktorí mali svoje pozemky a záhrady na mieste, kde je teraz priehrada Gabčíkovo.
A tým chcete zakázať prístup k Dunaju? Napríklad rybárom?

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania

Sledovať riešenie podnetu
Chcete byť informovaní o ďalšom vývoji podnetu? a sledujte jeho riešenie.