Daň z nehnuteľnosti

Zodpovednosť za riešenie: Magistrát hlavného mesta

Vyriešený
meno
Lenka Vasikova 09. januára 2013

Dobry den, chcem sa spytat, ci by nebolo mozne zaoberat sa problemom ohladne dane z nehnutelnosti v apartmanoch, ktore su vyuzivane na byvanie s trvalym pobytom. Bola som nahlasit na magistrate hl. mesta kupu nehnutelnosti, ktora je nanestastie klasifikovana ako apartman cize nebytovy pristor v komplexe Vienna Gate v Petrzalke. Pani na magistrate mi najprv povedala, ze ak v apartmane byvame a mame tam trvaly pobyt vztahuje sa na nas dan za byty, ale nasledne mi volala, ze pochybila a ze musime zaplatit dan za nebytovy priestor, ktorej sadzba je takmer 3x taka vysoka. Ako mlada rodina s jednym prijmom (kedze som na rodicovskej dovolenke) a hypotekou na krku je pre nas rozdiel zaplatit dat 30 Euro alebo 80 Euro. Preto by som chcela poprosit kompetentnych, ci by sa nemohli zaoberat tymto problemom obyvatelov, ktory byvaju v apartmanoch nakolko mi pride naozaj nespravodlive, aby sme museli platit takmer 3 nasobnu dan ako obyvatelia, ktory byvaju v bytoch. Velmi pekne dakujem za vas cas a ochotu a dufam ze sa problem bude dat nejak vyriesit. S pozdravom, Lenka Vasikova

09. január 2013

expert

a co tak si najprv nastudovat problematiku, pripadne aj legislativu a nevyplakavat nad rozliatym mliekom? vsetko ma svoje pre aj proti. museli ste vediet, ze nekupujete byt, ale nebytovy priestor. mohli ste sa rozhodnut ci?
09. január 2013

Gorilia

No a kupit si byt za 150,000,- na to ste mali? Mali ste pred tym nad tym rozmyslat a nie teraz plakat. Bohuzial, dane budu od nas cucat stale viac a viac....
09. január 2013

Lenka Vasikova

No myslela som, ze je to tu na vyssej urovni ako diskusia na sme.sk. Netreba sa tu do nikoho pustat a osocovat a uz vobec nie riesit od kial mal na byvanie peniaze a kolko (ked uz ide o to, tu cenu mate poriadne nadhodnotenu). Dane od nas budu cucat, ale to neznamena, ze sa nemozme voci tomu minimalne ohradit. Problematiku ohladne dani z apartmanu sme nastudovanu mali, ale to neznamena, ze sa s nou musime aj zmierit bez toho, aby sme minimalne vyjadrili svoj nazor. Ak niekto podnika v priestore na byvanie musi platit dan ako za nebytovy priestor, tak preco by to nemohlo platit aj opacne a ak niekto byva v "nebytovom priestore" vyuziva ho na byvanie a ma tam aj trvaly pobyt nemohol platit za tento priestor dan ako za byt. Podnet na napisanie toho prispevku som dostala po navsteve magistratu kde si tiez mysleli, ze za apartman ktory je uzivany na byvanie s trvalym pobytom by mala spadat dan za byt. Mozno to bude zaujmava tema pre niekoho pred dalsimi volbami.
09. január 2013

Juliette

tak zalezi o aky apartman, ale podla cenniku (http://www.vienna-gate.sk/apartmany/cennik) ten najdrahsi skoro 200.000€, a najlacnejsi okolo 110000€... pre porovnanie priemerny 4izbovy byt v panelaku cca 90.000€ . Nechcem byt zla... ale tiez sa cudujem, ze ked si niekto moze dovolit byt vo Vienna Gate hoci s hypotekou (co dnes si bez nej nikto nic nekupi), tak ma problem s tym ze bude platit viac...
09. január 2013

Lenka Vasikova

Aj tak sa da na to pozriet. My ked sme sa museli stahovat lebo sa nam narodilo dieta, tak sme na 4 izbovy byt za 90.000 Euro v panelaku stastie nemali. Vienna Gate neni nejaky luxus, je to uplny standard novostavieb v Bratislave a ak mate prehlad, tak asi viete, ze je aj najlacnejsia. Toto tu ale nemusime riesit. Da sa na to pozriet aj tak, ze preco by mal niekto, kto byva v apartmane v Petrzalke platit podstatne vysiu dan ako niekto, kto byva v byte na Kolibe alebo v dome pod Slavinom. Mne islo o to, aby som upozornila, ze je tu urcita skupina ludi, ktora podla mna nespravodlivo musi za svoje byvanie platit vysiu dan.... a problem s tym mam lebo to co budeme musiet zaplatit navyse som mohla minut radsej na svoje dieta, to snad ako zena chapete. Ja nie som ziadny drzgros len mi to pride proste nespravodlive.
09. január 2013

expert

Keby ste vedeli kolko veci je nespravodlivych... vas udajny prolem, je ale uplne spravodlivy. Kupilibste si nebytovy priestor. A dan z nehnutelnosti je jasne dana. To, ze vam to developer neozrejmil, je mozno na inu debatu. Ale tiez je na zamyslenie, ze ked v starych bytovkach pytaju za 4i dajme tomu 100.000, v novostavbach 130.000 a v super uzasnej vienna gate vam daju novostavbu za 90.000. Ako pocitam, tak pocitam, niekde je chyba. A najlacnejsia je prave prete, ze sa v druhej vezi predavaju uz len apartmany a nie byty.
10. január 2013

Juliette

hoci stary, ale pekny clanok... http://reality.etrend.sk/byvanie/apartmanova-finta-prezlieka-byty.html ... zaujimava je ta nemoznost prihlasit si trvaly pobyt (ak je to este stale platne)
10. január 2013

expert

k tomu trvalemu pobytu

http://www.sme.sk/c/4049276/obcan-moze-mat-trvaly-pobyt-aj-v-nebytovom-priestore.html

aj ked problematika je to daleko rozsiahlejsia...
11. január 2013

Lolo

Mozem potvrdit ze Vienna Gate nie je ziaden luxus, skorej opacne a riesit tu odkial na to clovek zobral mi pride uplne odveci...
13. január 2013

Blahoslav

Lenka, ked chces citat ozajstny odpad a citat suburoven diskusie, tak chod na diskusiu na topky.sk
13. január 2013

Duro Mak

Pani Vasilkova, chcem sa Vas opytat: Kolko platite za plnu nadrz paliva v aute? Kolko zaplatite za nakup v markete. Nekupili ste si nahodou aj garaz?
Nebol ten poplatok 80 euro jednorazovy?
21. január 2013

emil

ak by bola výnimka pre kohokoľvek, tak sa prehlásia všetky kancelárie(nebytové priestory), že sa tam býva a čo potom?
Je neférové zo strany investora, že takéto niečo robí a slušne poviem, že je naivné, ak si to niekto kúpi. Väčšinou sa byty predávajú ako apartmány (nebytové priestory) lebo často nespľňajú hygienické štandarty, napr. osvetlenie, hluk a pod.
Keď ste si také niečo kúpili, je to Vaše rozhodnutie a Váš problém.
24. január 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.

Oddelenie miestnych daní sa problematike určovania dane z nehnuteľností za apartmány venovalo hneď po jej vzniku, ešte v roku 2010. S touto problematikou sa na základe viacerých požiadaviek stretávajú pravidelne a prerokovávali ju aj so stavebnými úradmi aj s ostatnými partnerskými daňovými orgánmi.

Vo vašom konkrétnom prípade ide o stavbu polyfunkčného domu. Podľa vyjadrenia stavebného úradu, stavba je lokalizovaná pri železničnej stanici v Petržalke, kde územný plán nepredpokladá výstavbu bytov. Na liste vlastníctva sú priestory evidované ako nebytový priestor.

Je potrebné uviesť, že stavebný ani žiadny iný predpis nepozná termín „apartmán“.
Pravdepodobne jedinú oficiálnu zmienku pojmu apartmán uvádza vyhláška Ministerstva hospodárstva o klasifikácii ubytovacích zariadení pre účely cestovného ruchu. Používaním termínu apartmány sa do značnej miery obchádzajú regulatívy dané územným plánom.

Aj nás mrzí neserióznosť staviteľov, ktorý takýmto spôsobom do istej miery zavádzajú a to dokonca viackrát. Najskôr pri zámere, keď tvrdia že ide o polyfunkčnú budovu, aby získali súhlas s územným plánom, potom pri územnom a stavebnom konaní aby získali stavebné povolenie a potom aj pri predaji bytov, keď sa tvária, že to čo predávajú sú byty.

Ako vlastníci ste však pri nadobúdaní vlastníctva vedeli, že kupujete nebytové priestory, čo bolo uvedené aj na kúpnej zmluve a tak je to uvedené aj na liste vlastníctva. Do nebytových priestorov sa nezapisuje trvalý pobyt, čo však nemá vplyv na výšku ani sadzbu dane.

Dovolíme si však uviesť, že aj keby bol apartmán zdaňovaný sadzbou priestoru na bývanie v stavbe na viaceré účely, daň bude takmer rovnaká. V konkrétnom prípade ide o viacpodlažnú stavbu, kde by sa k základnej sadzbe musela uplatniť prirážka k sadzbe dane za všetky podlažia okrem prvého nadzemného podlažia.

Už v roku 2010 sme iniciovali vtedajšiemu Útvaru metodiky daní pracoviska daňového riaditeľstva SR v Bratislave návrh na zmenu zákona, aby sa mohli sadzbou za byty zdaňovať aj nebytové priestory ktoré slúžia na bývanie, avšak vyžadovalo by si to zmenu nielen daňových zákonov, ale aj iných súvisiacich predpisov, napr. celú škálu stavebných predpisov a zákona. K takej zmene zatiaľ nedošlo a nie je v možnostiach samosprávy tieto predpisy meniť.

Ak by ste však chceli využívať nebytové priestory na trvalé bývanie, máte možnosť požiadať príslušný stavebný úrad o zmenu účelu priestoru, a ak dôjde k zmene účelu priestoru na bývanie, oznámiť túto skutočnosť rozhodujúcu pre výšku dane z nehnuteľností správcovi dane z nehnuteľností.

Vybavuje: odd. miestnych daní a poplatkov Magistrátu hl. mesta.

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
25. január 2013

Lenka Vasikova

Dakujem za vyjadrenie pana Papajcika. Som rada, ze o problematike viete a snazili ste sa ju aj riesit. Dufam, ze snad do buducna sa ju podari aj vyriesit. Este raz vdaka za vas cas.
29. január 2013

expert

Ja tiez dufam, ze sa to podari vyriesit... a za vsetky moje kancelarie budem platit nizsiu dan.
29. január 2013

Lenka Vasikova

Pan expert, ak by vam islo o to , aby sa to vyriesilo a vy ste mohol platit nizsiu dan za svoje kancelarie, tak by ste ticho sedel a sledoval co sa bude diat, aby ste to mohol nasledne vyuzit. Netrubil by ste to takto do sveta a tym upozornoval na to... ale vy ste len niekto, kto sedi inkognito za svojim pocitacom a potrebuje provokovat. Ak by ste mal nejake svoje kancelarie, tak by ste teraz mal pracovat a nie riesit problematiku, ktora sa vas netyka. Ja mam pocit, ze v tychto komentoch vystupujem len ja a vy pod viacerymi nickmi. Viac sa s vami o tom ani bavit nebudem, strajte sa o svoje problemy a svoje nehnutelnosti a kancelarie. Mna vas nazor nezaujma a panovi Papajcikovi som za jeho vyjadrenie slusne podakovala lebo jeho vyjadrenie ma zaujma, aj ked neznamena riesenie v moj prospech. Pekny den vam prajem.
29. január 2013

expert

nuz, ked ma niekto svoju kancelariu, tak evidentne si zaraba sam na seba a moze riesit co chce a kedy chce. Ale tak ako nechapete, ze ste kupili nebytovy priestor pod premiovym pojom apartman a mate teraz podla neho v zmysle platnej legislativy platit dan ako za nebytovy priestor, tak evidentne nechapete ani toto... nevadi.
29. január 2013

Lenka Vasikova

Nie, ja nechapem ludi, ktori maju potrebu a cas komentovat a riesit veci, ktore sa ich vobec netykaju. My sme kupili apartman, ale vy nie, tak co vas to vobec trapi? Ved vy si rieste svoje starosti.
29. január 2013

expert

ja zase nechapem ludi, co si kupia nehnutelnost typu nebytovy priesotr a az potom zistuju co vsetko obnasa vlastnictvo a potom vyplakavaju, citia sa ukrivdeny... Ale opat chapem, kazdy sme nejaky. Mozno Vas zaujala cena, mozno vyhlad na zeleznicnu stanicu (aj ked z 5. poschodia to nic moc asi nebude), alebo ste len chceli byvat v apartmane... Je to v konecnom dosledku jedno, len stale neviem kto a kde Vam ukrivdil. Sadzba dane je jasna pocas celeho roka. Druh nehnutelnosti najneskor pri podpise kupnej zmluvy...
29. január 2013

Lenka Vasikova

:-))) dobry noc, pan expert.
Tymto vam prajem aj dobru noc a aj sa s touto temou lucim. Mne sa uz kompetentny k tomu vyjadril a viac tu nepotrebujem travit svoj cas... ale vy si tu kludne mozte aj dalej viest monolog. Ocividne mate potrebu sa tu ventilovat, aj ked sa vas to bytostne vobec netyka, tak ja vam uvolnim tento priestor.

P.S. Dufam, ze ste sa ma nesnazil zaskocit verejne dostupnymi informaciami z katastra.
29. január 2013

Mak

Celkom výdatná dizertačná práca za 50,00 €

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania

Sledovať riešenie podnetu
Chcete byť informovaní o ďalšom vývoji podnetu? a sledujte jeho riešenie.