Hluk z dezolátnych električiek

Zodpovednosť za riešenie: Magistrát hlavného mesta

Neriešený

Zaslal: Jozef, 31. januára 2013

Som obyvateľ Račianskej ulice, v tesnej blízkosti Račianskeho Mýta. Keďže v poslednej dobe sa stalo akosi zvykom zo strany mesta všetko zanedbávať, chcem poukázať na problém hlučnosti električkovej dopravy v tomto úseku. Práve kvôli dezolátnemu stavu koľajiska, ako aj vozňov sme si dali nainštalovať odhlučnené okná, ktoré neboli práve najlacnejšie. Rozhegané električky, ako aj zlé zvary koľají však vyvolávajú také hlukové detonácie, že pri zatvorenom okne som nameral v miestnosti 70dB. Pričom hustá automobilová doprava prepustí cez tieto okná cca 40dB.
Každú zimu, keď do koľajiska nasneží, sa hluk počuteľne zníži.
Nameral som počas snehu 50dB, čo je neskutočný rozdiel.

Okrem dnes všade pomínaného nákupu nových vozňov preto žiadam kompetentných, nech sa zamyslia aj nad zatrávnením tohto úseku, ktorý je jedným z najdoležitejších dopravných uzlov mesta a zaslúži si to. Taktiež do najbližšej rekonštrukcie trate znížiť električkám rýchlosť.

Neviem presne, aké sú hlukové normy, ale nebol by som prekvapený, keby ich spomínaný úsek vysoko prekračoval. V prípade že sa do toho zainteresujú kontrolné orgány, podľa správnosti by mali takúto trať zakázať prevádzkovať...

Stačí sa pozrieť do Brna, alebo Prahy, kde jazdia rovnaké vozne a aj laik rozpozná, že ich chod je neporovnateľne kultivovanejší oproti našim hrkálkam...

01. február 2013

Juliette

ziadat mozte co chcete, nic z toho nebude... uz len to, ze znizit elektrickam rychlost, by vam vsetci co elinami jazdia pekne podakovali. Zatravnenie mozno dobry napad, ale bez rekonstrukcie trate to nepojde. A rekonstrukciu trate v blizkej buducnosti nevidim, pretoze tato trat nie je az v takom zlom stave ako napr v Dubravke.
02. február 2013

Jozef

Je mi jasné, že zníženie rýchlosti cestujúcich asi nepoteší, ale pokiaľ sa má v tejto krajine dodržiavať zákon, tak nejakým spôsobom by hlukové normy dodržiavať mali. Popri tejto trati bývajú tisíce ľudí a toto už je o zdravie...
To že trať v Dúbravke je v horšom stave ako táto mi naháňa strach... Pretože táto rozhodne nie je v poriadku, tak ako v poriadku nie sú podvozky vozňov.
Len príklad. Asi pred rokom som tu stretol partiu robotníkov z DPB. Pýtal som sa ich, čo idú opravovať. Tak chlapi sa začali smiať, že od Račka až po Kraskovu sú úplne povolené koľaje, že to idú dotiahnuť, lebo že električky už lietajú aj s koľajami... Potešil som sa, že to stíchne, ale buď to neurobili dobre, alebo je problém niekde inde... Taktiež keby zvary boli urobené riadne, tak električka len hučí a nevytvára tie nepríjemné detonácie. Stačí sa postaviť hore na Pioniersku k železnici, kde dlhá vlaková súprava ide o 50% tichšie.
Ďalší problém je ten, že otvorené koľajiská sa v každom civilizovanom meste používajú len na perifériach, kde nechodí električka priamo pod oknami. Takže tento typ koľajiska by tu vôbec nemal byť... Konkrétne v Dúbravke žiadne domy nie sú až tak blízko.
07. február 2013

Róbert

Potreboval by som kontakt na autora podnetu, chcel by som o probléme rachotu električiek v Bratislave nakrútiť príspevok. Ak to bude možné, nech sa ozve na robert.petrik@stv.sk alebo 0905 919 213.
Zavolať môže aj hociktorý obyvateľ spomínaných lokalít, ktorý sa nebojí kamery...
28. február 2013

Michal

Zdravim.
Hluk nie je z trate samotnej, ale z vozidiel, čo po nej premávajú. Neviem, či ste sledoval hluk aj pri testovaní električky Bombardier, ktorá po tejto trati premávala. Pri jej prejazde nebolo počuť vôbec nič. Ja som sa na túto temu už pýtal na inom fóre - práve z dôvodu, že som si myslel, že hlučnosť je spôsobovaná traťou. A nuž.... nie je. Resp. nie len, nakoľko aj opotrebovanie koľajníc má vplyv na prejazd. Ale keď si zoberieme, že nám tu jazdia vozidlá z rokov aj 10 rokov staré (rv. 1997), tak sa až tak veľmi čudovať netreba.
28. február 2013

Michal

Zdravim.
Hluk nie je z trate samotnej, ale z vozidiel, čo po nej premávajú. Neviem, či ste sledoval hluk aj pri testovaní električky Bombardier, ktorá po tejto trati premávala. Pri jej prejazde nebolo počuť vôbec nič. Ja som sa na túto temu už pýtal na inom fóre - práve z dôvodu, že som si myslel, že hlučnosť je spôsobovaná traťou. A nuž.... nie je. Resp. nie len, nakoľko aj opotrebovanie koľajníc má vplyv na prejazd. Ale keď si zoberieme, že nám tu jazdia vozidlá z rokov aj 10 rokov staré (rv. 1997), tak sa až tak veľmi čudovať netreba.
04. marec 2013

Jozef

Michal, je mi jasne, ze je to kombinacia rozbitych voznov, spolu s rozbitymi kolajnicami dokopy... Ved v tomto state je uz rozbite okrem Auparku a Eurovei v podstate vsetko... Ano, Bombardier chodil ticho, lenze chodil aj o dost pomalsie, kedze jazdit s nim na nasich kolajach bol v podstate hazard. Stara elektricka, ked ide len o kusok pomalsie, tak je aj o 50% tichsia. Viem ze museli upravovat niektore useky, aby nimi Bombardier vobec vedel prejst.
Ale chodte pozriet na zakrutu od Trnavskeho Myta k Centralu, kde su nove kolajnice. Ide tadial stara elektricka, este k tomu do zakruty a ide uplne ticho... Inde by neznesitelne piskala a skripala, ale tu zrazu nie...
02. máj 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

Ďakujeme za Váš podnet. Odstúpili ho a poprosili sme o stanovisko príslušného správcu koľajovej trate, t.zn. Dopravný podnik Bratislava. Mrzí nás situácia, že stav trate a vozidiel Vám spôsobuje zvýšený hluk. Žiaľ, finančná situácie mesta je zložitá a neumožňuje nám okamžite vyriešiť problém výmenou koľají a novými električkami. Verím však, že sa nájde spôsob, ako zmierniť dopad hluku na okolie.

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
16. máj 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

dopĺňame naše stanovisko o odpoveď Dopravného podniku Bratislava, a.s.

"Električková koľajová trať v úseku Račianske mýto - Ursínyho bola vybudovaná v roku 1991. Ide o otvorený koľajový zvršok, kde koľajnice tvaru S49 sú uložené prostredníctvom podkladníc S4 na betónových podvaloch SB8B. Vo Vami spomínanom úseku Račianske mýto - Ursínyho bola vykonaná obhliadka trate na ktorej bolo zistene :
- v úseku sa nenachádza žiaden lom koľajnice, všetky styky koľajníc sú zvarené
- v úseku sa nachádza dilatačné zariadenie eliminujúce teplotnú rozťažnosť koľajníc
- koľajnice oboch koľají vykazujú opotrebenie, ktoré vyhovuje platnej odbornej norme

Použitý typ koľajového zvršku koľajnica S 49, podkladnica S4 a betónový podval SB8B obsahuje podložky, ktoré majú slúžiť na utlmenie vibrácii a hluku. Nachádzajú sa medzi pätou koľajnice a podkladnicou (hrúbka gumenej podložky je 5 mm) a medzi podkladnicou a úložnou plochou podvalu (hrúbka polyetylénovej podložky je 2 mm). Je možné, že uvedené podložky po dlhšom časovom období zmenia svoje fyzikálne vlastnosti a zníži sa ich schopnosť utlmovať hluk a vibrácie, avšak zmena uvedených vlastnosti v žiadnom prípade neovplyvňuje bezpečnosť električkovej dopravy. Vami opisovaný nadmerný hluk je pravdepodobne spôsobený prejazdom električkových vlakov cez dilatačné zariadenie, ktoré ale nemôžeme vzájomné zváraním spojiť, nakoľko uvedenou úpravou by sme zabránili jednotlivým koľajniciam dilatovať pri zmenách teploty.

Zvyšovanie intenzity električkovej dopravy v ostatných rokoch kladie zvýšené nároky na pravidelnú údržbu koľajového zvršku a spodku v podobe úpravy geometrickej polohy koľaje pomocou automatickej strojnej podbíjačky, pripadne aj brúsenie samotných koľajníc, resp. presnejšie povedané, brúsenie hláv koľajníc (ich pojazdových plôch), teda miest, kde dochádza ku styku "koleso električkových vozidiel - koľajnica". Na základe pridelených finančných prostriedkov prednostne realizujeme opravne prace zabezpečujúce bezpečnosť električkovej dopravy a následné sa riešia problémy ostatne, t. j. komfort dopravy, resp. znižovanie hlučnosti a vibrácii.

Oprava geometrickej polohy koľaje Račianskej radiály (radiálou sa rozumie trať od Račianskeho mýta po obratisko Komisárky) s otvoreným koľajovým zvrškom je plánovaná v roku 2013, resp. 2014 v súvislosti s prípravou električkových koľajových trati na príchod nových električkových súprav, ktorých nákup je z veľkej miery financovaný z európskych fondov.

Vami navrhované zatrávnenie koľajového zvršku je možné realizovať ako následný krok po realizácii kompletnej opravy električkovej koľajovej trate v uvedenom úseku. Vzhľadom na plánovanú životnosť koľajovej trate ( 25 rokov) je v uvedenom úseku plánovaná oprava až v roku 2016 a pri oprave trate budú určíte použité najmodernejšie koľajové komponenty, ktoré zabezpečia tlmenie hluku a vibrácií počas jazdy električiek."

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
16. máj 2013

Jozef

Pan Papajcik, dakujem velmi pekne za vycerpavajucu odpoved. Co sa tyka dilatacie, je mi jasne, ze v istych vzdialenostiach musi byt a ze na nej je logicky vozen hlucnejsi. V tomto pripade vsak vozne tak hucia, vybruju a rezonuju, ze v podstate ani nie je rozpoznatelne, kedy cez konkretnu dilataciu vozen prejde. Ta elektricka totiz robi "ramus" pocas celej jazdy a prehlusi aj hluk z dilatacie. Dalej, asi 20m v smere na Myto za spominanou dilataciou je zvar, ktory viem od odbornika, ze bol termickym zvarom zle zvareny a konkretne na nom robi vozen strasne silne detonacie, ktore o stvrtej rano teda na spanku velmi nepridaju.

Chcem sa preto opytat, ci je aspon v horizonte roku 2016 naplanovana celkova rekonstrukcia trate na 100%. Pretoze v tomto meste je uz skoro pravidlom, ze peniaze sa do niecoho investuju az vtedy, ked to zacne byt zivotu nebezpecne. Co zatial nie je, ako znie stanovisko DPB. To ze je to vsak zdraviu skodlive pre cele okolie, asi velmi kompetentnych nezujima. Bolo by mozne dovtedy urobit aspon udrzbu konkretnemu useku? Prebrusit povrch kolajnic a prekontrolovat tlmiace podlozky?

Ked cestujem po svete, vzdy ma zaujme fakt, ze este v ziadnom inom meste nerobili elektricky taky neskutocny ramus, ako v BA. Dokonca moderne supravy nie je ani pocut a su vyrazne tichsie ako automobilova doprava.
18. júl 2013

Peter Biskup

Dobry den,
v akom stadiu de riesenie tohto problemu? Chcel by som rovnako podat staznost na hluk a detonacie pri jazde elektriciek po nabrezi gen. L. Svobodu. Byvame v bytovom dome v casti od VÚVH po FTVŠ a trať mame rovno pod oknami spolu aj s frekventovanou 4 prudovou cestou. Auta by sa este dali zniest ale tie elektricky robia neskutocny hluk, presne ako popisuje Jozef na Racianskej ulici.
09. september 2013

Jozef

Pan Papajcik, chcem sa opat opytat, ci je na rok 2016 naplanovana obnova Racianskej radialy? ...od maja ste mi totiz neodpovedali.
Pred nejakym casom prisli chlapi z DPB a prebrusili konecne po tisic rokoch zly zvar a elektricka uz aspon nerobi tak velke detonacie... ale to ze podvaly su v smere do mesta kompletne podmyte a pri kazdom prejazde supravy pruzia aj 5cm a pri dopade o zem sposobuju neskutocny hluk je stale nezmeneny fakt. Je to sposobene pravdepodobne aj tym, ze v kolajisku je umiestneny kanalizacny poklop a hlavne v jeho okolo sa stale tvori bahno a odplavuje sa material, ktory je pod podvalmi...

ROBTE S TYM NIECO !!!!!!!
30. jún 2014

Peter

Dobry den,
Z vyjadrenia pana Papajcika vypliva ze oprava geometrie trate mala by vykonana minuly rok, resp. tento. Uz je polka 2014 roka za nami ale ked sa pozriete na trat tak volnym okom je vidiet jej zvlnenie, nehovoriac o praskline ktoru som dnes zazrel z auta! a prehyboch kolajiska pri prejazde elektricky (pri zastavke).
Aky je interval medzi jednotlivymi opravami geometrie?
Ak teda tvrdite ze v 2016 sa bude trat po planovanej zivotnosti (pri pohlade na nu je uz davno po) opravovat najmodernejsimi postupmi a zatravnovat, preco mam pocit ze to bude X rokov po uvedenom roku a sfusovane ako pri dubravskej rekonstrukcii?
Mimochodom, ak pan Jozef nameral v byte pri zavretom okne 70dB a norma pripusta cez den 50dB (45 dB v noci) vo vonkajsom prostredi, nie je uz na case minimalne zbizit rychlost elektriciek, pripadne okamzite vyriesit dezolatny stav trate?
Pri sucastnej hladine hluku by mohli kompetentny uvazovat aj o nahradeni elektrickovej dopravy na tejtro trati v nocnych hodinach autobusmi
01. júl 2014

Peter

Ta prasklina asi nebude prasklinou, ale zvysok textu sedi (okrem preklepov, ....)
21. júl 2014

Hana

Detonacie ktore spomina pan Jozef pocuvame aj o kusok dalej na urovni Legerskeho a Ovrucskej a namerali sme vnutri v byte cez 70db. Okrem detonacii huci elektricka samozrejme cely cas, ale tie rany su ako kladivom do hlavy a za posledny rok sa to dost zhorsilo. ked pozorujem elektricku pri prejazde tymto miestom tak kolaj sa vyrazne prepadne neviem odhadnut o kolko ale urcite viac ako 5cm. Zacina tu ist o zdravie kedze elektricky nas obstastnuju jazdou skoro do polnoci a cez vikendy od stvrtej rano.
v lete je to peklo s otvorenymi oknami mate pocit akoby ste byvali hlavou na kolajach. Aky je termin generalnej opravy? je to naozaj 2016?
dakujem
11. august 2014

Matus

Chcel by som rovnako apelovat na riesenie problemu trate Trnavske myto - Polus, kde elektricky presuvajuce sa do depa a z depa narobia taky hluk ze ani ja, ani manzelka nemame sancu zaspat skor nes o 2:15 v noci a hned pred piatou rano to zacne znova. Elektricky idu sialene rychlo, pojdem to asi natocit na kameru a narobia hluk, ze sa trasu okna a aj podlaha v byte. Byvame na Osadnej ulici, co je paralelna ulica. Prosim, urobte s tym ludia uz konecne nieco, bud prikazte zakonom znizit rychlost elektrickam v case nocneho kludu, alebo ihned zatravnite/opravte danu trat. Cele toto uz hranici s trestno-pravnymi nasledkami, kedze sa tu evidentne porusuje zakon, na nocny klud snad maju vsetci ludia pravo !!! Mozno by stalo za to spravit peticiu a podat hromadnu zalobu na dopravny podnik.
11. august 2014

Matus

Chcel by som rovnako apelovat na riesenie problemu trate Trnavske myto - Polus, kde elektricky presuvajuce sa do depa a z depa narobia taky hluk ze ani ja, ani manzelka nemame sancu zaspat skor nes o 2:15 v noci a hned pred piatou rano to zacne znova. Elektricky idu sialene rychlo, pojdem to asi natocit na kameru a narobia hluk, ze sa trasu okna a aj podlaha v byte. Byvame na Osadnej ulici, co je paralelna ulica. Prosim, urobte s tym ludia uz konecne nieco, bud prikazte zakonom znizit rychlost elektrickam v case nocneho kludu, alebo ihned zatravnite/opravte danu trat. Cele toto uz hranici s trestno-pravnymi nasledkami, kedze sa tu evidentne porusuje zakon, na nocny klud snad maju vsetci ludia pravo !!! Mozno by stalo za to spravit peticiu a podat hromadnu zalobu na dopravny podnik.
13. august 2014

Peter

No "parada":
Prečo nie je predmetom modernizácie aj Račianska radiála, ktorá je podobne stará ako ostatné radiály? Kedy sa bude táto radiála rekonštruovať a ktorý subjekt bude túto rekonštrukciu financovať?

Podľa podkladov z DPB je táto radiála najzachovalejšia. Jej modernizácia by mala byť po roku 2020.

http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/13123/Opytali-sme-sa-mesta-ako-sa-budu-modernizovat-elektrickove-trate.html

Diskusia

Diskusia k podnetu bola uzatvorená.

Podnet bol archivovaný a diskusia k podnetu uzatvorená. Pokiaľ problém pretrváva, prípade sa rovnaký problém vyskytuje opakovane, prosíme Vás o jeho aktualizáciu, alebo opätovné nahlásenie.