Semafory na Štúrovej ulici

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Gabriel P 04. júla 2016

Pri prechode z Dunajskej ulice na Laurinskú sú dlhodobo vypnuté semafory. Nakoľko som chodec tak mi to nevadí, ale zaujímalo by ma prečo je tomu tak? Vodičom tam teda nezávidím

04. júl 2016

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

režim vypnutých semaforov na Kamennom námestí platí od apríla roku 2012.

Tu je zdôvodnenie:

Na základe takmer mesačných odborných meraní o tom rozhodla pracovná skupina, v ktorej pôsobili zástupcovia magistrátu, dopravného podniku a dopravnej polície. Správanie sa chodcov, vodičov osobných áut i prostriedkov hromadnej dopravy bolo monitorované pri zapnutej a vypnutej cestnej svetelnej signalizácii. Počas meraní neboli zistené žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou.



Záverečná analýza správania sa účastníkov cestnej premávky preto odporučila kompetentným inštitúciám pristúpiť k organizácii dopravy v okolí Kamenného námestia a to bez použitia svetelnej signalizácie. Nová situácia má prispieť k zlepšeniu dopravnej priepustnosti územia, a zároveň nezníži bezpečnosť chodcov. Stav, kedy bude na námestí v Starom meste vypnutá svetelná signalizácia, bude trvať tri mesiace a počas ktorých budú odborní zamestnanci samosprávy, policajti monitorovať správanie sa chodcov a taktiež vodičov. V prípade, že by došlo k nebezpečnému ohrozovaniu chodcov, magistrát okamžite tento režim zruší a vráti sa k modelu, kedy správanie sa účastníkov dopravy regulujú semafory.

Bratislavský magistrát v tejto súvislosti okrem iného upozorňuje vodičov, že maximálna povolená rýchlosť je dopravným značením upravená na 30 km/h. Vo vzťahu k chodcom zasa apeluje na väčšiu opatrnosť, hlavne čo sa týka ich povinnosti dať prednosť prichádzajúcej električke. Vodiči električiek pritom boli poučení, aby Kamenným námestím prechádzali s opatrnosťou a maximálnou ohľaduplnosťou voči rodičom s deťmi, starším občanom a zdravotne hendikepovaným občanom.

http://www.bratislava.sk/dopravu-na-bratislavskom-kamennom-namesti-nebude-regulovat-svetelna-signalizacia/d-11032358

Výsledok z vyhodnotenia:
"Zapnutá signalizácia na oboch križovatkách je obmedzujúcim faktorom, keďže križovatky sú schopné zvládnuť jestvujúce dopravné zaťaženie aj ako neriadené. Cestná dopravná signalizácia (CDS) v križovatke nemá opodstatnenie ani z kapacitného ani z bezpečnostného hľadiska. Jediným účastníkom, ktorý z CDS profituje je nevidiaci chodec," uvádza magistrát v záverečnom hodnotení. "Vypnutá signalizácia na oboch križovatkách je najmä z hľadiska časových strát električiek veľmi výhodná. Je predpoklad, že potrebná zvýšená miera vzájomnej tolerancie vodičov električiek a áut ako aj chodcov bude v tejto centrálnej oblasti dodržiavaná. Z tohto dôvodu odporúčame, aby signalizácia zostala na oboch križovatkách naďalej vypnutá minimálne 1 až 3 mesiace, počas ktorých bude ďalšie sledovanie dopravnej situácie zamerané na sledovanie bezpečnosti cestnej premávky (zhromažďovaním štatistiky) a správanie sa nevidiacich chodcov (vizuálnym sledovaním a osobnou diskusiou). V prípade nezaznamenania anomálií bude vhodné ponechať CDS v križovatkách vypnutú až do prípadnej zmeny dopravnej situácie."

Vo vyhodnotení dopravného podniku sa ukázali úspory električiek v desiatkach sekúnd.
Už prvé porovnanie rozdielu v dĺžke jázd električiek ukázalo zlepšenie plynulosti prejazdu električiek. Úspora pre každú jazdu električky predstavuje podľa meraní DPB 13 až 51 sekúnd, celkovo pri sčítaní úspor to je takmer 13 hodín za deň.
Z pohľadu mestského dopravcu je to čas, ktorý sa doteraz neefektívne platil za státie električky v križovatke a čakanie na „zelenú". Z pohľadu cestujúcich je to čas, ktorý by ušetrili pri jazdách električkami.

Okrem toho dochádza aj k úsporám času chodcov, ktorý nemusia zbytočne postávať na priechodoch a čakať na „zelenú". Obavy, že sa tým zníži bezpečnosť chodcov sa nepotvrdili. Všetci účastníci premávky totiž prechádzajú týmto dopravným uzlom opatrnejšie a kolízie, ktoré vznikali pri prebiehaní chodcov na „červenú" sa už nevyskytujú.

Oddelenie komunikácie a marketingu
Hlavné mesto SR Bratislava

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania