Chorvátske rameno, Jantárová, Rusovská

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Petržalka

Vyriešený
meno
Peter Oravec 04. marca 2013

Pani Podmajerská, pán Mikuš,
rok sa s rokom zišiel a bolo by hádam načim konečne niečo robiť s oblasťou, kde sa križuje Chorvátske rameno s Jantárovou a Rusovskou. Myslím, že fotky, aj keď dokumentujú v podstate stále to isté, hovoria za všetko. Podrobnosti pozri, prosím, napríklad aj tu: http://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/1819/nebezpecna-dopravna-situacia-na-namesti-hraniciarov
Urobte, prosím, aspoň niečo s tým priechodom pre chodcov.
Ďakujem, aj keď viem vopred, že nemám za čo.

04. marec 2013

Juliette

co sa tyka cesta/cyklotrasa ...vyhovoria sa na stavbu elektricky... ktora ale mimichodom v I. etape bude koncit len kuuusok pred danym krizovanim cesty a cyklotrasy... takze zas sa nic nevyriesi, len vyhovorky... a na ludi sa bude srat jak doteraz
27. marec 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
odpoveď žiaľ ostáva rovnaká. Podľa našich informácii bola snaha STaRZ zriadiť priechod pre chodcov v trase pešej a cyklistickej trasy pozdĺž Chorvátskeho ramena, avšak Krajský dopravný inšpektorát s návrhom nesúhlasil a opätovne ho zamietol.

Milka Podmajerská
vedúca Kancelárie starostu
Miestny úrad Bratislava-Petržalka
Kutlíkova 17, Bratislava
t.č. 02/63823 065
fax 02/63 823 908
[email protected]
www.petrzalka.sk
28. marec 2013

Peter Oravec

Pani Podmajerská, a to tu už naozaj niekto kompletne zošalel? Vy na ten stav, ktorý je dokumentovaný niekoľkonásobne desiatkami fotografií (neexistencia chodníkov, špina, chaos, bordel, životunebezpečná situácia atď atď.) odpoviete, že nejaký s prepáčením STARZ chcel namaľovať na zem priechod a nejaký policajt mu to zakázal... a Vy túto informáciu prezentujete ako "riešenie" tejto zúfalej situácie v strede Petržalky? Nie je Vám do smiechu zo seba samej? Čo urobila, preboha, mestská časť s týmto donebavolajúcim, desiatky rokov trvajúcim bordelom (prepáčte za výrazy, ale toto už naozaj nemožno označiť inak)? Čo urobilo mesto? Čo ste urobili Vy osobne? Na čo tam, preboha, sedíte, keď toto tolerujete a kašlete na to? Prepáčte, nechal som sa uniesť. Vecne: Na základe Vašej informácie sa obrátim s podnetom aj na Krajský dopravný inšpektorát. S pozdravom.
03. apríl 2013

Peter Oravec

Z Krajského dopravného inšpektorátu som dňa 3.4.2013 dostal nasledovnú odpoveď:
"Ďakujem Vám za zaslanie podnetu, resp. otázky k priechodu pre chodcov/cyklistov cez Rusovskú cestu ponad Chorvátske rameno.
V predmetnej veci bol KDI oslovený, za účelom odsúhlasenia priechodu pre chodcov/cyklistov a vzhľadom na to, že je v pláne úprava križovatky Rusovská/Jantárová, kde sa s predmetným priechodom počíta ako s riadeným prostredníctvom cestnej svetelnej signalizácie, KDI neodporúča zriadiť nový neriadený priechod v nebezpečnom navrhovanom mieste.
V prípade budovania nových priechodov nie je možné zriadiť priechod neosvetlený, alebo inak nezvýraznený, čo vyplýva z vyhlášky č. 9/2009 Z.z. v znení neskorších predpisov.
Umiestňovanie priechodov na komunikáciách je potrebné posudzovať individuálne a prísne a vo zvýšenej miere prihliadať na stav priľahlých komunikácii, chodníkov a dopravných intenzít a vzhľadom na to, že predmetné miesto je čo sa týka rozhľadu a smerového zakrivenia nebezpečné, KDI nesúhlasí s „dočasným“ riešením požadovaným STARZom.
Budovanie priechodu pre chodcov/cyklistov spôsobom jednoduchého „nakreslenia“ na vozovku nie je možné, v tomto prípade by bolo potrebné vyriešiť aj priľahlé chodníky, ktoré nie sú vedené logicky priamo, čo so sebou prináša potrebu vybudovania vhodných dopravných zariadení, akými sú zábradlia, vodiace pásy pre nevidiacich atď."
Takže tak. Nič sa s tým nedá robiť.
09. apríl 2013

Peter Oravec

Z ďalšej diskusie s Krajským dopravným inšpektorátom (KDI):
Otázka (3.4.2013):
1. Kedy je "v pláne" úprava križovatky Rusovská/Jantárová? Vieme predsa, že úprava tejto časti Petržalky je v nejakom pláne už vyše 40 rokov a 40 rokov sa tam nič neupravilo. Bude treba ďalších 40 rokov? V tomto úseku sú nútení prechádzať cez cestu desiatky chodcov, cyklistov, matiek s kočíkmi a deťmi, pričom tam denne riskujú svoje životy. Sám konštatujete, že miesto je nebezpečné. Dokedy bude nebezpečné? Zvýši sa bezpečnosť, ak na ceste nebude vyznačený priechod a ľudia budú behať cez cestu bez vyznačeného priechodu?
2. Ako sa "prísne individuálne posudzuje" a "vo zvýšenej miere prihliada na stav chodníkov a dopravných intenzít", keď sa na tomto mieste 40 rokov doslova predhadzujú chodci pred autá a autobusy? Sami vodiči vedia o nebezpečnosti situácie, ktorá na danom mieste vzniká a pribrzďujú, pretože vedia, že chodci v tomto mieste nemajú inú možnosť, ako vrhať sa do cestnej premávky a doslova si vynútiť prejdenie cez cestu.
3 Ak KDI nesúhlasí s dočasným riešením navrhnutým STARZom (osobne mi je dočasné riešenie navrhnuté STARZom ľahostajné), tak čo navrhuje KDI? Aké riešenie tejto absolútne nezvládnutej križovatky navrhol za vyše 40 rokov KDI? Znovu ďalších 40 rokov neriešenia, odkladania problému a vystavovania chodcov smrteľným nehodám?
4. Veľmi správne píšete, že "by bolo potrebné vyriešiť aj priľahlé chodníky, ktoré nie sú vedené logicky priamo, čo so sebou prináša potrebu vybudovania vhodných dopravných zariadení, akými sú zábradlia, vodiace pásy pre nevidiacich atď.". Otázka ale je, čo urobil KDI za vyše 40 rokov pre riešenie tejto situácie? Alebo sa KDI pozdáva ten chaotický stav, ktorý tam teraz panuje, a s týmto stavom je spokojný?

Odpoveď KDI (4.4..2013):
Ad. 1 Úprava križovatky Rusovská – Jantárová je pridružená aktivita k akcii Petržalka city, t.j. v bezprostrednej blízkosti beží stavba polyfunkčného objektu a v rámci niektorej z etáp ide o vyvolanú aktivitu ktorá bude riešená spolu s Magistrátom. Predmetné smerovanie oblúka je núdzové samo o sebe, t.j. premostenie Ch. ramena je realizované núdzovo a v žiadnom prípade nie je umiestnenie priechodu na takomto mieste bezpečné, samotná „jazda vozidlom“ cez toto miesto je riziková a negatívny vplyv dopravného prostredia je zjavný.
Ad. 2 Tým, že niekde navrhneme priechod, neznamená, že vytvoríme „oázu bezpečia“, ide o to, že napríklad v zimnom období býva na predmetnom mostnom objekte veľmi často námraza, čo je dôležitý aspekt pri posudzovaní napríklad adhézie ako aj iných fyzikálnych veličín.
Nevhodné rozhľadové pomery a neosvetlený úsek sú tiež negatívom v tomto konkrétnom prípade. Chodec smie prechádzať aj mimo vyznačený priechod pre chodcov v zmysle zákona o cestnej premávke, čo samozrejme nie je prioritou.
Ad. 3 Stručne Vám objasním postavenie KDI v hierarchii schvaľovacieho procesu. KDI je dotknutým orgánom štátnej správy vo veciach bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. KDI nehospodári s rozpočtom mesta, neurčuje a neosádza dopravné značenie, neprojektuje dopravné situácie „iba“ sa vyjadruje prípadne vytvára návrhy na zlepšenie dbs. KDI k predloženým návrhom vydáva stanoviská s prihliadnutím na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Z uvedeného vyplýva, že predmetný návrh nie je dobrý, preto volíme cestu neschválenia v tomto štádiu. Predmetný dopravný uzol, navrhnutý ako pridružená aktivita rieši priechod v inom, bezpečnejšom mieste, bližšie k Jantárovej ceste, riadený CSS. KDI vie o súčasnom zlom stave niektorých dopravných uzlov a o niektorých kritických lokalitách, ale všetko je na pleciach cestných správnych orgánov a správcov, t.j. v tomto prípade Magistrátu hl. m. SR Bratislavy, ten je v zmysle zákona č. 135/61 Zb. v znení neskorších predpisov zodpovedný za to čo sa zrealizuje, nezrealizuje atď.
Ad. 4 Súčasný stav nie je uspokojivý, ale odpovede sa nachádzajú priamo vo Vašej otázke a v mojich predchádzajúcich odpovediach, návrhy KDI neboli do dnešného dňa zrealizované na viacerých miestach Bratislavy, predmetný stav v okolí križovatky jantárová – Rusovská samozrejme uspokojivý nie je, ale nie je v našich možnostiach okamžite zrealizovať naše návrhy ktoré by vychádzali z potrieb dopravnej situácie a prispievali by k zlepšeniu dopravno – bezpečnostnej situácie.
V prípade ak bude predložený nový návrh, alebo dôjde k rekonštrukcii jestvujúcej križovatky, budeme žiadať zapracovanie všetkých prvkov aktívneho zvýšenia bezpečnosti a určite nie je cieľom našej práce bojkotovať pešiu alebo cyklistickú dopravu, naopak, sme za rozvoj, ale čiastkové a dočasné riešenia neprinášajú požadovaný efekt.

Doplňujúca otázka (4.4.2013):
1. Môžete, prosím, jasne odpovedať na otázku, či úprava križovatky Rusovská – Jantárová je súčasťou teraz prebiehajúcej etapy stavby polyfunkčného objektu? Z Vašich slov vyplýva, že zrejme nie je súčasťou teraz prebiehajúcej etapy. Potom sa ale znova pýtam na to, na čo ste neodpovedali, a to, či bude treba ďalších 40 rokov na úpravu tejto križovatky?
Ak píšete, že zodpovednosť je na Magistráte, tak určite aj sami viete, že Magistrát s týmto miestom vyše 40 rokov nič neurobil a nie je najmenšia šanca, aby s tým miestom ďalších 40 rokov niečo urobil. Vy i ja dobre vieme, že na tomto mieste budú chodci pobehovať cez cestu minimálne ďalších 40 rokov.
Píšete, že KDI sa „iba“ vyjadruje, navrhuje, vydáva stanoviská... Prosím, aby ste si uvedomili, že tým, že niečo vetujete (vyjadríte sa tak, že je to záväzné), spoluvytvárate realitu a nemôžete sa celkom tváriť, že za nič nemôžete. Situácia na uvedenej križovatke je aj výsledkom postojov KDI (a jeho predchodcov).
2. Chodci (a cyklisti) prechádzajúci okolo Chorvátskeho ramena križujú Rusovskú cestu na križovatke Jantárovej a Rusovskej, pretože nemajú kde inde Rusovskú cestu prejsť. Dnes a už 40 rokov tade prechádzajú chodci (a cyklisti) bez priechodu cez cestu. Nemajú inú možnosť, už 40 rokov. Denne tam riskujú svoje životy. Ako sa zhorší ich bezpečnosť, ak tam na ceste bude namaľovaný priechod? Tých chodcov nepribudne, bude tade prechádzať iba ten, kto ide okolo Chorvátskeho ramena. Tak či tak tade musí chodec idúci okolo Chorvátskeho ramena prechádzať cez Rusovskú cestu. Nemá jednoducho inú možnosť. Dnes tade prechádza bez priechodu, ako štvaná bezprávna zver. O čo by sa zvýšila rizikovosť prechádzania chodcov cez Rusovskú cestu, ak by tam ten priechod namaľovaný bol?
3. Ktorý priechod má použiť chodec (cyklista) idúci okolo Chorvátskeho ramena?
4. Sám uvádzate, že riešenie tejto križovatky je núdzové samo o sebe, premostenie je realizované núdzovo, samotná jazda vozidlom cez toto miesto je riziková. Moja otázka znie: Kde bol KDI (alebo jeho predchodcovia), keď sa schvaľovala táto križovatka? Dnes KDI nemôže urobiť jeden krok na ochranu chodcov („neschválenie v tomto štádiu“). Prečo potom KDI (alebo jeho predchodca) súhlasil s tak absurdným riešením tejto križovatky?

Zatiaľ bez odpovede.
15. apríl 2013

Peter Oravec

KDI, pán kpt. Kiš, už viac neodpovedal a nereagoval ani na opakované prosby o odpoveď..
Myslím, že moje otázky boli aj tak zbytočné. Celá vec teda končí zase ničím. Život v tomto meste sa stáva čoraz viac neznesiteľným vďaka aj takýmto situáciám a rozhodnutiam. Bratislava si kope svoj vlastný hrob prostredníctvom ľudí, ktorí ju majú spravovať a zodpovedať za jej existenciu a rozvoj.
25. apríl 2013

Peter Oravec

Odpoveď KDI, kpt. Kiš, zo dňa 25.4.2013:
Stanovisko KDI je k danej téme jasné a jednoznačné a bolo Vám napísané v predchádzajúcich dvoch e-mailoch, ktoré sú archivované na tunajšom útvare aj v písomnej forme.
KDI je dotknutým orgánom štátnej správy, nerozhoduje a priori o samotnej realizácii stavby, o termínoch jednotlivých etáp už vôbec nie. Predmetné veci sú v kompetencii stavebných úradov a ostatných orgánov verejnej správy a miestnej samosprávy.
Dňa 15. 04. 2013 o 09.30 h prebehlo rokovanie na tunajšom KDI za účelom prerokovania nových možností vedenia cyklistickej trasy, resp. nového priechodu pre chodcov/cyklistov.
Rokovanie bolo zvolané na podnet KDI za účasti zástupcov inžinieringu a investora Petržalka City a spoločnosti STaRZ, za účelom neodkladného riešenia pešej a cyklistickej dopravy v priestore Chorvátskeho ramena a Rusovskej cesty.
Predložený návrh rieši v prvej etape vedenie nového priechodu pre chodcov bližšie k Jantárovej ceste, v polohe budúcej cestnej svetelnej signalizácie a bude vybudovaný ako prvá etapa úpravy križovatky Jantárová – Rusovská. Poloha priechodu bude rešpektovať logické vzťahy a trasovanie chodníkov a jeho poloha sa nebude meniť ani po spustení CSS, priechod bude vybavený ochranným zábradlím, aktívnym nasvietením a zvýraznený bude pomocou zvislého a vodorovného dopravného značenia v najmodernejších bezpečnostných štandardoch. KDI predmetný návrh na rokovaní predbežne odsúhlasilo a bol akceptovaný všetkými účastníkmi.
Predložený projekt bude spracovaný odborne spôsobilou osobou v najbližšom možnom termíne.
KDI v tejto veci vykonalo všetky nutné kroky za účelom zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a vzhľadom na to, že nevieme rozhodnúť o termínoch, kedy budú predmetné veci realizované, nebudem Vám rozpisovať podrobne všetky Vaše otázky na neriešenie situácie za ostatných 40 rokov.
Na všetky predložené otázky som Vám vyčerpávajúco odpovedal v predošlých e-mailoch.
25. apríl 2013

Peter Oravec

Reakcia:
...vecne: naozaj oceňujem, že sa 15.4.2013 konalo Vami uvedené rokovanie. Nechápem však, prečo o tak dôležitých veciach KDI alebo iní účastníci takýchto rokovaní neinformujú verejnosť. Prepáčte, ale z toho celého mám zase pocit, že sa niečo robí za chrbtom verejnosti, bez informovania a bez možnosti verejnosti sa k tomu vyjadriť. Do kedy budú trvať takéto maniere?
Pán Kiš, takýchto rokovaní, ako píšete, už boli určite desiatky. Bol by som veľmi rád, ak by sa v tomto mieste čosi pohlo dopredu, ale jednoducho neverím. Doterajší postup všetkých kompetentných vrátane KDI mi jasne hovorí, že sa tam zase neurobí nič.
30. júl 2013

Peter Oravec

Podľa ostatných informácií krajského dopravného inšpektorátu z 19.júla 2013 je situácia aktuálne takáto:
Investor odkladá budovanie križovatky (Jantárová/Rusovská) v tejto etape stavby.
Krajský dopravný inšpektorát (KDI) na predchádzajúcom rokovaní (apríl 2013) predložil návrh, ktorý bol akceptovaný prítomnými účastníkmi. Teraz na poslednom rokovaní bol už aj investor, ktorý to videl v inom uhle pohľadu.
Investor „Petržalka City“ sám prisľúbil vybudovanie križovatky, ale len v prípade, ak nedôjde k zmene v NS MHD I. a II.
Ide o to, že investor sa vyhýba vybudovaniu križovatky ako riadenej cestnou svetelnou signalizáciou (CSS), ktorú prisľúbili vybudovať v územnom konaní aj s priechodmi.
Jeho argumenty sú, že sa vraj mení celková situácia „Nosného systému MHD“.
Správnym orgánom je Magistrát hl. m. SR Bratislavy, KDI je len dotknutý orgán a nemá právomoci klásť príslušným úradom podmienky, vždy záleží ako rozhodne vecne a miestne príslušný stavebný úrad.
Podľa KDI je mostný objekt cez Chorvátske rameno v havarijnom stave ako aj priľahlé chodníky.
KDI stále trvá na vybudovaní priechodu v jeho definitívnom umiestnení a samozrejme požaduje aj naďalej CSS v predmetnom uzle s prihliadnutím na intenzity a nárast dopravy, pretože k druhej etape výstavby NS MHD tak skoro nedôjde.
30. júl 2013

Peter Oravec

Tu sú návrhy na vytvorenie priechodu:
1. návrh:
30. júl 2013

Peter Oravec

2. návrh:
(...s variantom bližšie ku križovatke nesúhlasí Magistrát, pretože ako neriadený priechod nevyhovuje kapacitne a je blízko križovatky, a druhá pozícia priechodu je v celku v poriadku, aj keď ide o tiež dosť výrazný posun mimo trasovania s nadchádzkou....
16. apríl 2014

Peter Oravec

Dlhodobo neriešenú situáciu na križovatke Janárovej a Rusovskej pri Chorvátskom ramene mesto "vyriešilo" takto.
Neprehľadné miesto sa stalo ešte neprehľadnejším, rizikovejším a nebezpečnejším už nielen pre chodcov, pre ktorých tu dlhodobo nie je žiaden priechod vďaka nezáujmu kompetentných organizácií, resp. ich neschopnosti konať, ale situácia sa zhoršila už aj pre vodičov motorových vozidiel. Otázka je, dokedy? Do skutočne vážnej nehody s fatálnymi následkami?
28. august 2014

Peter Oravec

Milé OPS,
tento podnet je tu už rok a pol. Stavba Petržalka-City pri ňom už bola medzitým dokončená. S križovatkou mesto ani nikto iný odvtedy nič neurobil a ani sa nič s ňou urobiť neplánuje. Okolo podnetu, križovatky i priechodu pre chodcov ostalo úplné ticho. Odporúčam preto status "v riešení" zmeniť na iný, napr. "neriešené". Ďakujem za pochopenie.
28. august 2014

Odkaz pre starostu

Máte pravdu, je to zmenené. V riešení je momentálne cez 380 podnetov (v Petržalke), preto keď narazíte na podnety, ktoré by mali byť vyriešené/neriešené, budem vďačný za aktualizácie a komentáre o súčasnom stave podnetov.

S pozdravom

Michal Haman
Administrátor pre Petržalku
22. február 2016

Peter Oravec

Križovatka celkovo bez zmeny a bez riešenia.
28. jún 2016

Peter Oravec

Informácia od p. Kiša (KDI Bratislava) zo dňa 27.6.2016:
"... posielam Vám odsúhlasenú situáciu priechodu pre chodcov, predmetné bolo odsúhlasené 6/2015 a dodnes deň nedošlo k realizácii, to len aby ste boli informovaný."
Na moju otázku: "Môžem sa, prosím, spýtať, prečo to nebolo zrealizované, resp. či k realizácii ešte dôjde a kedy?"
Pán Kiš odpovedal: "Túto otázku by som smeroval na hlavné mesto, ale zo strany Policajného zboru je to vyriešené, preto som Vám to poslal."
15. júl 2016

Peter Oravec

Priechod bol zriadený, vyriešené. Vďaka.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania