18. marec 2013
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň.
Uvedený problém bol v minulosti viackrát konzultovaný s Dopravným podnikom Bratislava, ktorý následne vydal pokyn vodičom, aby uvedené BUS pruhy využívali. Uvedený pokyn je doteraz zverejnený vo verejných priestoroch vodičov autobusov a trolejbusov Dopravného podniku Bratislava.
Vodiči vozidiel verejnej hromadnej dopravy rovnako využívajú ostatné jazdné pruhy pred miestami, kde budú meniť smer tak, aby sa včas zaradili do príslušného jazdného pruhu a neohrozovali či neobmedzovali plynulosť cestnej premávky v uvedených miestach (príklad je odbočenie tzv. Husákovou spojkou z Brnianskej na Prokopa Veľkého).
Problémom však je nedisciplinovanosť a neohľaduplnosť vodičov individuálnej dopravy a taxislužby, ktorí často uvedené pruhy využívajú ako parkovacie miesta (typický príklad je BUS pruh na Šancovej ulici alebo pred zimným štadiónom) a nedôslednosť Polície SR, ktorá na úseku bezpečnosti a riadenia cestnej premávky má uvedené skutočnosti kontrolovať a takýchto vodičov pokutovať. Aktuálnou snahou Hlavného mesta SR Bratislava je spolupráca s políciou pri kontrole uvedeného nešváru, nakoľko parkujúce vozidlá v BUS pruhu (stačí aj na krátky čas) znefunčňujú uvedené pruhy ako aj ich význam a vodič vozidla hromadnej dopravy musí použiť ostatné jazdné pruhy, aby mohol uvedeným miestom prejsť plynule, čo znamená zaradenie sa do jazdného pruhu v dostatočnom predstihu pred blokovaným miestom (aj vzhľadom na ohľaduplnosť ostatných vodičov).
Druhým a nie menej závažným problémom, s ktorým sa potýkajú všetci vodiči jazdiaci v hlavnom meste je stav povrchu BUS pruhov. Napr. pri zmieňovanom BUS pruhu v podjazde na Hodžovom nám. sú v mieste pripájania pruhov pred Tatracentrom dve priehlbne, ktoré môže vodič vozidla hromadnej dopravy prejsť veľmi zníženou rýchlosťou bez poškodenia vozidla samotného a negatívneho ovplyvnenia cestujúcich, preto z uvedeného dôvodu viacero vodičov hromadnej dopravy využíva druhý jazdný pruh. Podobné problémy majú aj iné BUS pruhy, ktoré má snahu Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy riešiť, avšak je výrazne limitovaný množstvom finančných prostriedkov v rozpočte Hlavného mesta.
V jarných mesiacoch v priazdnivom období bude v jednotlivých BUS pruhoch obnovené vodorovné značenie tak, aby boli opäť jasne odlíšené od ostatných jazdných pruhov.
Peter Bánovec, samostatný dopravný inžinier, kancelária Hlavného dopravného inžiniera Hlavného mesta SR Bratislavy
Petrzalcan