BUS PRUHY

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Peter 17. marca 2013

Dobry den, toto by sa chcel spytat hlavne magistratu a budovatela bus pruhov p. Ftacnika. ako je mozne ze ked maju autobusy svoj pruh tak ho naschval nevyuzivaju. Preco ich potom tie autobusy maju ked namiesto toho pouzivaju bezny pruh pre auta a svoj bus maju komfortne prazdny. Ja ako vodic nemozem ist do bus pruhu ked chcem obiehat ale autobus moze ist do bezneho pruhu. Nemali by za to dostavat pokuty? Ked idem autom vidim pred sebou bus na lavo auto a bus pruh prazdny ako mam takuto dvojicu predbehnut?? toto som videl dokonca ked som isiel cez staromestsku dole podjazdom, tam su dva pruhy, z toho jeden bus pruh. samozrejme ze v tom jednom normalnom bol autobus a bus pruh prazdny!!!

pri tom v zakone je napisane § 12, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodiči vozidiel, pre ktorých je vyhradený jazdný pruh určený, sú povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne.

Toto platí aj pre autobusy MHD, ak majú vyhradený jazdný pruh na svojej trase.

17. marec 2013

Petrzalcan

Na Dolnozemsku (od krizovatky s Kutlikovou po krizovatku Ovsiste) dali zvislu znacku o bus pruhu asi pred 2 mesiacmi, ale vodorovne znacenie nespravili. Cize aj tu vidno nevyuzite moznosti a nedokoncene riesenia, tak ako vzdy.
17. marec 2013

Juliette

1. mily anonymny uzivatel... keby ste sa poriadne presli, videli by ste, ze cesta na Panonskej uz ma svoje odzite a tak to aj vyzera... hlavne v tom kedysi odstavnom a dnes bus pruhu.. a kedze vacsinou tade jazdia nizkopodlazne autobusy, tak pre ne je ta "cesta" uz naozaj nevhodna (HLAVNE v smere od mosta SNP)
2. dalej co mate fotky priamo z vozidla, je to na na krizovatke pri UPC, kde autickari radi vletia priamo pred autobus, takze osobne si myslim ze vodici autobusu sa tak chcu vyhnut koliznej situacii... a z osobnej skusenosti uz ich bolo dost.
17. marec 2013

Peter

panonska cesta vobec nie je na tom tak zle. na zaberoch su hlavne karosy nie nizkopodlazne ale to je jedno zakon plati pre vsetkych. preco ja nemozem do bus pruhu a autobus mi moze zaberat normalny pruh? brzi to plynulost cestnej premavky. nech tam tie pruhy zrusia potom naco su tam? panonsku poznam pri upc su kolizie hlavne pri vychadzani zo shell pumpy a nie kilometer predtym. autobusari sa chcu vyhnut koliznej situacii? to nabuduce ked ja pojdem po hlavnej tak musim predvidat koliznu situaciu a davat pre istou prednost aj ked budem na hlavnej sice budem brzit tych za mnou ale treba predvidat. tu nie je rec len o panonskej stava sa to aj na staromestskej, ked idem zo zochovej v podjazde. kde su len 2 pruhy a z toho ten normalny zabera BUS a bus pruh je volny....fasa nie?
18. marec 2013

Juliette

Kazdy ma svoj nazor... ja som svoje napisala z pohladu cestujuceho v mhd, kde jazda po Panonskej je fakt radost, hlavne v smere z centra kde sa cesta na niektorych miestach prepadava a uz len cakate kedy vas vystreli zo sedadla.
18. marec 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
tento odkaz je priamo adresovaný primátorovi Bratislavy, treba sa preto obrátiť na hlavné mesto SR.

Milka Podmajerská
vedúca Kancelárie starostu
Miestny úrad Bratislava-Petržalka
Kutlíkova 17, Bratislava
t.č. 02/63823 065
fax 02/63 823 908
[email protected]
www.petrzalka.sk
18. marec 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.
Uvedený problém bol v minulosti viackrát konzultovaný s Dopravným podnikom Bratislava, ktorý následne vydal pokyn vodičom, aby uvedené BUS pruhy využívali. Uvedený pokyn je doteraz zverejnený vo verejných priestoroch vodičov autobusov a trolejbusov Dopravného podniku Bratislava.
Vodiči vozidiel verejnej hromadnej dopravy rovnako využívajú ostatné jazdné pruhy pred miestami, kde budú meniť smer tak, aby sa včas zaradili do príslušného jazdného pruhu a neohrozovali či neobmedzovali plynulosť cestnej premávky v uvedených miestach (príklad je odbočenie tzv. Husákovou spojkou z Brnianskej na Prokopa Veľkého).
Problémom však je nedisciplinovanosť a neohľaduplnosť vodičov individuálnej dopravy a taxislužby, ktorí často uvedené pruhy využívajú ako parkovacie miesta (typický príklad je BUS pruh na Šancovej ulici alebo pred zimným štadiónom) a nedôslednosť Polície SR, ktorá na úseku bezpečnosti a riadenia cestnej premávky má uvedené skutočnosti kontrolovať a takýchto vodičov pokutovať. Aktuálnou snahou Hlavného mesta SR Bratislava je spolupráca s políciou pri kontrole uvedeného nešváru, nakoľko parkujúce vozidlá v BUS pruhu (stačí aj na krátky čas) znefunčňujú uvedené pruhy ako aj ich význam a vodič vozidla hromadnej dopravy musí použiť ostatné jazdné pruhy, aby mohol uvedeným miestom prejsť plynule, čo znamená zaradenie sa do jazdného pruhu v dostatočnom predstihu pred blokovaným miestom (aj vzhľadom na ohľaduplnosť ostatných vodičov).
Druhým a nie menej závažným problémom, s ktorým sa potýkajú všetci vodiči jazdiaci v hlavnom meste je stav povrchu BUS pruhov. Napr. pri zmieňovanom BUS pruhu v podjazde na Hodžovom nám. sú v mieste pripájania pruhov pred Tatracentrom dve priehlbne, ktoré môže vodič vozidla hromadnej dopravy prejsť veľmi zníženou rýchlosťou bez poškodenia vozidla samotného a negatívneho ovplyvnenia cestujúcich, preto z uvedeného dôvodu viacero vodičov hromadnej dopravy využíva druhý jazdný pruh. Podobné problémy majú aj iné BUS pruhy, ktoré má snahu Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy riešiť, avšak je výrazne limitovaný množstvom finančných prostriedkov v rozpočte Hlavného mesta.
V jarných mesiacoch v priazdnivom období bude v jednotlivých BUS pruhoch obnovené vodorovné značenie tak, aby boli opäť jasne odlíšené od ostatných jazdných pruhov.

Peter Bánovec, samostatný dopravný inžinier, kancelária Hlavného dopravného inžiniera Hlavného mesta SR Bratislavy
18. marec 2013

Peter

panónska cesta je na tom veľmi zle z pohľadu vodiča autobusu... na záberoch nie sú Karosy, ale vo väčšine SORky (nízkopodlažné), ktoré sa z hľadiska prenosov otrasov na konštrukciu vozidla zrovna neskvejú... dokonca aj s Karosou (jazdím občas linku 59) je to veľmi nepríjemné jazdiť po uvedenom povrchu, v smere do mesta sa to ešte dá, ale v smere od mosta SNP jazdím aj ja v normálnom jazdnom pruhu, my vodiči sme zodpovední aj za vozidlo a tak sa snažíme obchádzať jamy a zlé povrchy ako sa len dá, aby aj cestujúci nemali nepríjemný pocit z jazdy a aby aj vozidlo neutrpelo a moholo aj na druhý deň slúžiť cestujúcej verejnosti... a k samotnej SHELL - je to tam nebezpečné, viackrát som sa v tomto mieste zaradil do bežného pruhu práve z obavy pred nevšímavými vodičmi IAD, nakoľko v autobuse si nemôžete ani nesmiete dovoliť vyšľapnúť brdzu na podlahu ale iba postupným brzdením zastavovať vozidlo (a to aj v prípade hroziacej zrážky - vodič je totiž zodpovedný za cestujúcich), a tak je snahou sa vyvarovať takýmto problémom a nutnosti náhleho brzdenia... nehovorím o tom, že za nehodu prichádzame o prémie či o prácu
18. marec 2013

Peter

takze ked budem mat ja nove auto nebudem si ho chcet nicit mozem porusovat predpisy? to ste chceli povedat? alebo sa treba obratit na mesto necht tie bus pruhy opravi /podla mna nie su v takom zlom stave/ a ked niesu financie nech tie bus pruhy zrusi. 59ka to uz je ina liga tu som v bus pruhu videl snad len na zastavke. hej moze niekto hovorit ze je to expresny spoj, to si mozem aj ja v aute povedat som expresny spoj mozem ist v bus pruhu. vsetci nadavaju na vodicov ako si mozu dovolit pouzit bus pruh a co takto OPACNE, ci nie to sa moze zabudol som....
20. marec 2013

Anonymný užívateľ

Peter Peter, to sú nezmysli. Vadí vám, že ho nepoužívajú, tak nech ho radšej zrušia? To je ale logika :)
Diskutér Peter pred vami to jasne opísal z pohľadu vodiča MHD, nie je o čom. Tá cesta je v dezolátnom stave, cestujúci a aj tí, čo sponzorujú MHD (občania BA) by mu mali byť vďační, že ten bus pruh nepoužíva a neničí autobus!
20. marec 2013

Peter

myslel som to tak nech zrusia, nech to pouziva kto chce ten pruh ale nie iba autobusy ked sa im zachce, ano zachce je to pre nich tak pohodlnejsie jazdit. uz si svoj bus pruh rozmlatili /nikto iny ako busy tam nemuzu/ tak idu rozmlatit aj ostatne pruhy, fasa

inač staci sa ist pozriet na panonsku nie je v takom hroznom stave ako tu vypisujete. denne tade jazdim tak to vidim. aj to ze mi tie busy zavadzaju v beznom pruhu pri tom maju svoj nadštandardný. inac vcera som videl jav cislo 2, isiel som MHD prave takym busom v normalnom pruhu, lepil sa na jedno auto a div mu do kufra nevliezol, hodil sa do svojho pruhu a predbehol ho. takze mame tu predbiehanie zprava co sa zrejme tiez nemoze, pardon BUS moze vsetko zabudol som.
21. marec 2013

Juliette

peter peter - tak asi musis byt slepy, ked hovoris ze Panonska je vlastne ok. ake sak jasne, ked tade jazdis autickom. odporucan min. mesiac sa vozit mhd a uvidis.
22. marec 2013

Doval

Peter Peter - tak si vyskusaj vojst autom do toho BUS pruhu. Prevez sa aj ty v tom "nadstandardnom" pruhu rychlostou 50 km/h a uvidis, ze si rozmlatis obe napravy. Mozno zmenis nazor.
Dalsia vec - ty si v aute jeden a v buse je 100 ludi. Snad si nemyslis, ze kvoli TEBE sa bude obmedzovat 100 ludi? Zabudni.
24. marec 2013

Peter

doval, cim viac ludi tym menej platia pre mna dopravne predpisy? ty zrejme nebudes mat vodicak a ak aj ano tak mozno na piaty pokus... vodici MHD su pohodlni, o nicom inom to nie je. oni nemusia dodrziavat predpisi iba vodici aut musia, oni ten bus pruh pouziju len ak treba auto z prava obehnut alebo len ked im to vyhovuje.
24. marec 2013

Juliette

si mudry jak vrece zemiakov, typicky autickar ktory musi mat pravdu ze... lebo pravda ina nez tvoja neexistuje,,, poznam X soferov MHD, ktori hovoria ze ten bus pruh je dezolatny a preto tade nechodia. Tak miesto reci aki su nevychovani, chod recami burat miestne zastupitelstvo, nech s tym nieco robia. Petrzalka tam povolila X stavieb, s radostou tam nakladiaky stavali v bus pruhoch ale investori nedali ani cent nie to na cestu, ale ani na opravu prilahlej zastavky ktoru maju rovno pod oknom...
24. marec 2013

Peter

natocim ti video, som zvedavy kolko vytlkov tam naratas.
25. marec 2013

abc

Aj ja som si všimla, že vo vyhradených BUS prhoch je veľa výtlkov, otázkou ale je, prečo mesto prednostne nedáva opravovať výtlky najmä v týchto vyhradených pruhoch?! To si radšej nechá poškodzovať mestský majetok (vozidlá DPB)?! Bordel ako vždy, vitajte v AUTOSLAVE, autá pred MHD a chodcami (opravu chodníkov ani nespomínam, čvarge netreba).
25. marec 2013

Juliette

peter peter - nevsimla som si, ze by som niekedy spomenula nejake vytlky, hovorim o komplexnom stave cesty, nie o vytlkoch
28. marec 2013

doval

peter peter - predpisy poznam o dost lepsie nez vacsina ludi, takze vodicak bol s prehladom na prvy pokus.
K teme - jadro problemu je dezolatny bus pruh a spravanie vodicov MHD je iba nasledok. Cize mal si sa stazovat na zly stav BUS pruhu. Ked bude bus pruh OK, tak v nom autobusy budu jazdit a vsetci budu spokojni.
Bus moze ist v hociktorom pruhu, ale prednostne by mal pouzit bus pruh. Ak je bus pruh v stave, ze poskodzuje vodilo, tak vodic vyuziva iny pruh. Je to uplne jasne a prirodzene. Preco by si 100 ludi v buse malo vytriasat svoje krizove stavce? Iba kvoli tomu, ze ty sam ides vedla v aute? Taketo pravidla by mozno fungovali v nejakej inej - este vychodnejsej krajine nez sme my
29. marec 2013

Peter

doval, toto nie je sezonna zalezitost sledujem to uz dlhsie je to celorocna vec aj ked su bus pruhy v poriadku, vobec nie su v dezolatnom stave. prejdi sa od SNPcka po ZST petrzalka, vobec to tam nie je take zle. Vcera som videl v bus pruhu autobus (zjavne mu to neprekazalo tam byt) a vedla neho subezne dalsi bus, volny bol iba jeden. takze jednemu to neprekaza a druhemu ano? nerozumiem tomu fakt. daval by som vodicom mhd presne taku istu pokutu ako vodicom aut ktori pouzivaju bus pruh nech je to spravodlive. ak sa to niekomu nepaci tak treba navrhnut nech tie pruhy zrusia ale vsade. nie ze niekto to bude vyuzivat kedy sa mu zachce a druhy vobec.
30. marec 2013

doval

1. Ake to boli typy autobusov? Lebo niektore mozu ist po rozbitej ceste a ine nie.
2. Vodic MHD nema za co dostat pokutu, pretoze on nic neporusuje
30. marec 2013

Peter

vsetky druhy autobusov, pocnuc karosami , solarismi aj mercedesmi. aha zabudol som autobusy su riadene na dialku ten sofer tam je len na okrasu, ma tam vylozene nohy a nic v tej kabinke nerobi...sorry. tak sa aj ja nabuduce vyhovorim ked pojdem autom v bus pruhu. poviem ze pred 3 km tam bol jeden vytlk takze nemozem ist v mojom pruhu som nuteny pouzivat bus pruh. mam slabe tlmice zoberte mi rovno technicak ked nemozem jazdit nech sa paci....... este raz opakujem skus si prejst cestu od snpcka po ZST petrzalka a potom mi tu pis aka tam je zla cesta.
30. marec 2013

Juliette

fuuu... to musela byt vynimocna situacia, ak si videl solaris na Panonskej, to sa skoro vobec nestava. A k tym busom, ze vymenujes typy je prd platne, linka viac povie... lebo taka 91/191 nezastavuje vsade na Panoskej a preto aj nepouziva bus pruh
30. marec 2013

Peter

a co ked nezastavuje vsade, to ma vynimku v dopravnych predpisoch? tak ako 91 191 a aj 59ka oni nemusia vyhradne pouzivat bus pruhy? to co je za logiku aj oni ich musia pouzivat!!! mna ked zastavi v bus pruhu policajt tiez mu mam povedat ze tu nestojim na vsetkych zastavkach? ukaz mi kde tu vynimku tieto busy maju! si nevidela solaris na panonskej? tak otvor oci. takze najprv kavlita bus pruhu, potom ze tam nezastavuju tie busy... no same hluposti vas napadaju skuste nieco do tretice.
30. marec 2013

Juliette

mozes sa rozculovat kolko chces, aj tak budu busy jazdit ako chcu, nic s tym nespravis :-D
30. marec 2013

doval

Pouzivas zle vyrazy. Autobus nema pouzivat buspruh "vyhradne", ale "prednostne". Pochop, ze bus neporusuje ziadne predpisy tym, ze ide mimo bus pruhu.
31. marec 2013

Peter

su povinni ho prednostne pouzit, zdorazujem slovo povinni. takze ak je volny pruh su povinni ho prednostne pouzit, neviem co tam je nezrozumitelne a kde si nabral vyhradne. takze ak ho prednostne nepouziju tak zrejme porusuju predpisy, nie?
01. apríl 2013

doval

"Vyhradne" som nabral z tvojho prispevku.

Slovo "prednostne" neznamena, ze ho musi pouzit nasilu za kazdych okolnosti. Vyznam slova "prednost":

prednosť -i ž. - väčší nárok na poprednejšie, výhodnejšie miesto
prednostne prísl.

Ide hlavne o to, ze vodic autobusu si vybera pruh, ktory je pre neho vyhodnejsi a ty ako slusny a suvislosti chapajuci vodic auta mas rozumiet, ze bus vezie 100 ludi, ktori sa chcu odviezt podla moznosti plynule a bez natriasania.

Pomer ludi, ktori sa vozia autami a MHD, je priblizne pol na pol. V kazdej kulturnej (rozumej zapadoeuropskej) krajine je uplne prirodzene, ze ta polovica ludi, ktora sa vezie tym "lepsim" dopravnym prostriedkom - autobusom, ma narok na aspon polovicu priestoru na ceste. A ludia, ktori si vybrali ten "horsi" dopravny prostriedok, sa musia prisposobit.

Preco by prva polovica ludi mala mat k dispozicii dva jazdne pruhy a druha polovica iba jeden? Preco by sa vodici aut mali roztahovat v dvoch jazdnych pruhoch a autobus ma ist ponizene iba v jednom jazdnom pruhu, ked odvezie rovnaky pocet ludi ako auta? Ved autobus je velky kus zeleza s masou ludi, tak preco si na neho vyskakuje male auto s jednym cloviecikom? Co si ten cloviecik sediaci pri zemi v chabej plechovej schranke o sebe mysli?

V normalnom svete uz davno na zakladne vlastnych skusenosti pochopili, ze auto je do mesta pre vacsinu ludi uplne nevhodny dopravny prostriedok. Do velkomesta sa nezmesti tolko aut, kolko v nom zije ludi. V mnohych mestach sa pokusali rozsirovat cesty, zvacsovali pocet jazdnych pruhov, ale dosiahli iba to, ze v mestach bolo este viac aut a zapchy boli rovnake. Ked sa prislo po kriticku hranicu a uz sa to viac nedalo udrzat, tak radikalne zmensili pocet jazdnych pruhov. Ludia zistili, ze sa autom nikam nedostanu a zacali pouzivat aj ine formy dopravy. Pozri si fotky z New Yorku. Tam mali iba mrakodrapy a medzi nimi chodniky a 8 prudove cesty. Pocet jazdnych pruhov znizili na polovicu, postavili nove chodniky a vysadili zelen. Maju celkom dobru MHD a kopu cyklociest. Po cestach jazdia iba busy, taxiky a ludia odkazani na auto. Mladi ludia chodia na kratsie vzdialenosti na bicykloch, lebo kym by sa na aute prehrkotali tych 5 km do ciela, tak bicyklom sa za ten cas stihnu aj vratit naspat.
Chod sa pozriet do Kodane alebo Amsterdamu. Cyklista tam ma absolutnu prednost v jazde. Ked ide bicykel, tak auta zastavuju. Ked ide bus, auta ho pustaju. Ked ide elektricka, auta sa uhybaju. Ak by si sa tam ty ako sedlak z vychodnej Europy pokusil vytrubit cyklistu, tak by si ta odchytili najblizsi policajti. Je ich tam dost, preto tam maju poriadok - na rozdiel od tejto nasej rozbitej zaostalej diery.
Pozri si napriklad toto video a uvidis "moc vacsiny". Tiez sa mozno priucis nieco o vzajomnej tolerancii:
Niekedy vsak pokojne vysvetlovanie nepomaha, takze ak stale nechapes ten rozdiel medzi autom a autobusom, tak raz skus vyblokovat autobus a chlapi vezuci sa v nom ti to s hasiacimi pristrojmi v rukach radi "vysvetlia".
01. apríl 2013

Peter

takže mesto vytvori z tvoji dani (teda ak nejsi iba vyciciavajuci vychodniar) bus pruh a autobus sa to rozhodne nepouzivat. ruzumna invesicia.tak to treba zrusit ked to odmietaju pouzivat. ja jazdim takisto autobusom takže viem ake to je. to s tym ostatnym sa chod stazovat na dopravny inspektorat ak je raz v predpisoch ze su ho povinni pouzivat prednoste, opakujem nie je tam napisane kedy sa im zachce, tak to maju pozivat a bodka. prednostne rozumej su povinni mu dat prednost pred inymi pruhmi citujem POVINNI. howgh
01. apríl 2013

doval

Ty jazdis s autobusom? To si mal hned povedat - prosim ta, popros tvojich kolegov, aby s ludmi nejazdili ako s hnojom a nebrzdili na poslednu chvilu. Potom si mozno kupim elektricenku a presadnem z auta do MHD.
Som Petrzalcan, takze nikoho nevycicavam. Ta investicia do bus pruhu mi zrovna zily netrha, kedze v slovenskom ponimani vytvorenie bus pruhu znamena nafarbenie napisu BUS na rozmlateny odstavny pruh a osadenie zopar zvislych dopravnych znaciek. Ziadny novy asfalt v dlzke niekolkych kilometrov sa nevylieval, takze ohladom vysky investicie mozeme byt v klude
01. apríl 2013

Peter

no nechajme to tak nikam to nevedie asi som sa zle vyjadril myslel som ze jazdim autobusom ze nim cestujem nie ze ho soferujem, ale to je jedno, iba chcem aby sa veci pouzivali, na ten vyznam pre ktory boli vytvorene nic viac nechcem, aby soferi autobusov neignorovali svoj bus pruh ktori su povinni prednostne pouzit. (zrejme slovo prednostne si kazdy vyslovuje inak). takze na slovensku davaju pokuty iba soferom aut ktori pouziju bus pruh, ale opacne to nefunguje, som na slovensku tak to chapem tak. pekny den :)
04. apríl 2013

Anonymný užívateľ

Peter Peter, dnes som si dôkladne prezrel tie bus pruhy v oboch smeroch - je to tam totálne rozbité. Ak sa mi podarí, nafotím to a zavesím tu fotky. To, čo píšeš vyššie "skus si prejst cestu od snpcka po ZST petrzalka a potom mi tu pis aka tam je zla cesta." je úplne od veci. Niektoré jamy sú také veľké, že by sa tam mohla skryť dospelá osoba! Ber do úvahy aj to, že bus pruh je užší, ako ostatné dva pruhy a autobus nemá možnosť vyhýbať sa dieram - nie je kam.
05. apríl 2013

Peter

takze ked ja budem mat v normalnom pruhu jeden vytlk a v bus pruhu nebude mozem ho kludne pouzivat poviem policajtovi mal som tam jeden vytlk pred 5 km tak idem v buspruhu, tak to myslis?
13. jún 2013

Peter Peter

paradne vyfrezovany bus pruh, naliaty novy asfalt, vsetko TIP TOP a autobus kde? no jasne ze vedla este nech mi tu niekto napise ze koli vytlkom tam musia chudaci jazdit...
27. máj 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

podľa našich informácii je už podnet vyriešený a autobusy jazdia v bus pruhoch. Ospravedlňujeme sa, že Vám na podnet nebolo v minulosti opätovne odpovedané.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
27. máj 2020

Peter

Ďakujem

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania