21. január 2017
Odpoveď samosprávy
Riešenie dopravnej situácie v Bratislave patrí medzi priority vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Už v súčasnosti zabezpečujeme veľmi silnú ponuku prímestských vlakov medzi Devínskou Novou Vsou a bratislavskou hlavnou stanicou. Osobné vlaky a regionálne expresy sú zapojené do Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja, takže je v nich možné využiť prestupné lístky a kombinovať cestu vlakom, mestskou dopravou alebo prímestským autobusom. V oboch smeroch je v bežný pracovný deň spolu k dispozícii viac než 80 vlakov vrátane medzinárodných regionálnych expresov Bratislava - Viedeň, pričom cesta takýmto vlakom z Devínskej Novej Vsi na hlavnú stanicu trvá len 12 minút.
Všetky uvedené spojenia sú objednané a financované štátom prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR. Na trase Bratislava hl. st. – Bratislava Nové Mesto – Komárno si však štát objednáva železničnú dopravu od iného dopravcu, ktorý sa zatiaľ do integrovaného systému nezapojil. Železničná spoločnosť Slovensko nemôže do stanice Bratislava Nové Mesto prevádzkovať z hlavnej stanice viac ako malý počet vybraných vlakov (z vlakov zapojených do IDS BK sú to aktuálne dva spoje v smere na hlavnú stanicu) pre viaceré dôvody:
- trať je v celom najviac vyťaženom úseku Bratislava hl. st. – Bratislava Nové Mesto jednokoľajná a prevádzka väčšieho počtu vlakov ZSSK nie je v čase dopravnej špičky realizovateľná (v čase dopravného sedla by to išlo, ale obtiažne – s pobytom na hlavnej stanici) vzhľadom na kapacitu - priepustnú výkonnosť a možnosti traťového úseku po technickej stránke,
- prišlo by súčasne k obmedzeniu počtu priamych vlakov Kúty respektíve Malacky – Devínska Nová Ves – Bratislava hl. st. – Pezinok respektíve Trnava. (Vytvorenie priameho spojenia Malacky – Bratislava Nové Mesto / Pezinok nie je sučasne realizovateľné). Zmena by negatívne ovplyvnila súčasných cestujúcich ako aj využitie vozidiel ZSSK.
Tomáš Kováč
riaditeľ Odboru komunikácie
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK)
Martin