21. september 2018
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
vo veci Vášho podnetu Vás informujeme nasledovne:
K umiestneniu „oranžového panáčika“ ako informáciu pre vpravo odbočujúcich vodičov z centra mesta na Vrančovičovu ulicu“ o prítomnosti chodcov na priechode pre chodcov uvádzame:
Cestná dopravná signalizácia (CDS) bola zrealizovaná podľa projektovej dokumentácie od autorizovaného projektanta.
Predmetný vjazd do križovatky z centra mesta je riadený návestidlami s plným svetlom (S1a, S1b, S1c). Vyhláška 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke v §9, ods.(3), písmeno c) presne vymedzuje, čo pre vodiča znamená signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ a akú má povinnosť pri odbočovaní vpravo alebo vľavo, ak mu dopravná značka odbočenie umožňuje - „...dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť...“ Vzhľadom na vyššie uvedené znenie vyhlášky sa k návestidlu s plným zeleným svetlom ani doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare chodca (S 11b) a ani signál so žltým svetlom v tvare chodca (S6a) neumiestňuje. Signál S6a sa umiestňuje len k signálu so zeleným svetlom pre jeden smer (S 2c) alebo pre kombinovaný signál so zeleným svetlom pre dva smery (S 3c), ľudovo povedané - k smerovým signálom, ako je uvedený príklad križ. Vajnorská - Bajkalská. Obhliadkou na mieste bolo zistené, že vodič idúci z centra odbočujúci vpravo na zelený signál vidí na chodecké návestidlo, kde svieti taktiež zelený signál. Riadenie svetelnej signalizácie je nastavené tak, že zelený signál pre chodca zasvieti min. o 2s skôr ako zelený signál pre vodičov, aby ich vodiči zaregistrovali.
K dopravným značkám:
Taktiež obhliadkou nebolo zistené, žeby zvislé dopravné značky po pravej strane v smere jazdy bránili rozhľadu. Rozmery dopravných značiek a ich použitie určujú technické podmienky (TP). Na ceste I. triedy nie je možné umiestniť dopravné značky zmenšených rozmerov. DZ C 25 Radenie jazdných pruhov pred križovatkou sa vyhotovuje len v základnom rozmere.
Avšak ako uvádzate, v nočných hodinách DZ C 6a Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo podsvietená LED svetlom môže robiť problémy v rozhľade. Preto sme upravili prevádzku CDS na nepretržitú. Zároveň sme dali preveriť firme, ktorá zabezpečuje prevádzku a údržbu CDS v meste, či nie je možné upraviť podsvietenie tejto DZ, prípadne podsvietenie vypnúť.
Požiadavky sme konzultovali aj s Krajským dopravným inšpektorátom.
Ďakujeme za porozumenie a ostávame s pozdravom
Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
Miro
odpoved nepovazujem za postacujucu pre riesenie situacie v smere do mesta. Kazdy den tade odbocujem a uvedene dopravne znacenie naozaj brani vo vyhlade a pri vypnutych semaforoch sa protiiduce vozidla zjavia spoza znacenia na poslednu chvilu. Hlavne pri zasnezenej alebo zladovatelej ceste je odbocovanie dolava najma pre menej skusenych vodicov naozaj nebezpecne. Riadnemu vyhladu brani uvedene dopravne znacenie a na zasnezenej vozovke nie je mozny rychly rozbeh. Prikladam fotku, na ktorej je sipkou oznacene, kde znacenie obmedzuje vyhlad.
Ziadam o opatovne preverenie tejto situacie. Tento problem sa da jednoducho riesit posunutim znacenia na ostrovceku (na mojej fotke smerom doprava).
S pozdravom
Miro Liedl