17. september 2018
Odpoveď samosprávy
Environmentálna výchova v materských a základných školách
V súčasnosti sa výchove v oblasti ekológie realizuje veľa programov nielen v základných, ale aj materských školách.
1. Materské školy
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie (materské školy) ukladá výkonové štandardy zamerané na environmentálnu výchovu: oblasť zvaná Zdravie a pohyb je zameraná na udržiavanie poriadku vo svojom okolí a oblasť Človek a príroda na triedenie odpadu. Učiteľky riešia s deťmi rôzne úlohy spôsobom primeraným ich veku, využívajúc Deň Zeme, Deň vody na aktivity zamerané na ochranu zeme, separáciu odpadu, ochranu vody a vodných zdrojov. V budove školy sa nachádzajú koše rôznych farieb, do ktorých deti triedia odpad, vonku sú kontajnery na papier, plasty a komunálny odpad. Deti do nich vynášajú odpad z triedy a tak môžu lepšie pochopiť separovanie. Počas pobytu vonku pri dodržaní hygienických pravidiel (gumené rukavice) deti čistia a upravujú dvor a okolie materskej školy. Školy sú tiež zapojené do environmentálneho programu Zelená škola. V tomto programe školená environmentálna koordinátorka zapája deti do tzv. 7 krokov Zelenej školy.
V rámci Týždňa Zeme premietajú na interaktívnej tabuli prezentácie, pracujú s počítačovým programom pod názvom Príroda okolo mňa, sadia kvety a pod.
Deti systematickými krokmi vedú k ochrane životného prostredia a pochopeniu, že miesto, kde žijeme, je pre nás jedinečné.
2. Základné školy
V edukačných dokumentoch v primárnom vzdelávaní je environmentálna výchova prierezovou témou, kde na jej praktickej realizácii a aplikácii sa majú podieľať viaceré vzdelávacie oblasti školských vzdelávacích programov konkrétnej školy. Štátny vzdelávací program ju charakterizuje ako prierezovú tému a v popise uvádza: „Environmentálna výchova vedie žiakov ku komplexnému pochopeniu vzájomných vzťahov medzi organizmami a vzťahom človeka k životnému prostrediu. Ide o rozvíjanie a najmä pochopenie nevyhnutného prechodu k udržateľnému rozvoju spoločnosti, ktorý umožňuje sledovať a uvedomovať si dynamicky sa vyvíjajúce vzťahy medzi človekom a prostredím, kde sú vzájomne prepojené aspekty ekologické, ekonomické a sociálne.”
Na realizácii prierezovej témy sa podieľajú viaceré vzdelávacie oblasti (učebné predmety). Vzájomným prepojením, rozšírením, upevňovaním a systematizáciou vedomostí, špeciálnych návykov a zručností upozorňujeme žiakov na súvislosti medzi poznatkami, ktoré si už osvojili na pochopenie problematiky zo širšieho pohľadu. Len tak dokážu skutočne pochopiť globálne problémy. Pochopenie je základnou podmienkou aktívneho prístupu žiakov k efektívnej ochrane a udržateľnému stavu životného prostredia. Environmentálna výchova zahŕňa v sebe tematické okruhy:
• Ochrana prírody a krajiny
• Zložky životného prostredia
• Prírodné zdroje, ich využívanie, ochrana
• Ľudské aktivity a problémy životného prostredia
• Vzťah človeka k prostrediu
Škola je zapojená do projektov ochrany životného prostredia. Máme na škole koordinátorov environmentálnej výchovy, kde sa v rámci záujmovej ale aj výchovno-vzdelávacej činnosti deti podieľajú na rôznych projektoch – Deň Zeme, Deň vody, Zelená škola. Cieľom je vzbudiť u detí záujem o ochranu životného prostredia, poskytnutie informácií o stave životného prostredia, príprava na osvojenie si zručností a návykov ochrany prostredia, vzťah k prírode ako takej.
Obsahom výchovy u nás je sledovať otázky starostlivosti o životne prostredie (začínajúc čistotou školy, školského areálu ale aj okolia), usmerňovanie konania človeka a predvídanie vývoja kvality prostredia – týmto sú naši žiaci systematicky vedení a usmerňovaní či už na vyučovaní, v ŠKD ale aj mimoškolských aktivitách.
mesto Senec
Janka