Bez teplej vody a so studenými radiátormi

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Petržalka

Uzavretý
meno
Anonymný užívateľ 28. septembra 2013

Dobrý deň,

chcel by som sa spýtať, ako je to s vykurovaním v Petržalke. Niekoľko rokov po sebe počas jesene sledujem, že keď je cez deň teplo a ľudia sú v práci, tak radiátory kúria a v noci, keď je vonku pod 10°C, tak radiátory sú studené.

Aj dnes v noci bolo 7°C, nekúrilo sa a malým deťom bola zima. Teraz vyšlo slnko, teplomer ukazuje 17°C a radiátory začali hriať. Kedže je sobota a slnečno, tak ľudia chodia často von a keď sa večer vrátia domov a ochladí sa, tak sa kúrenie opäť vypne.

Toto sa stalo tento rok už viac krát, napríklad minulý týždeň v noci bolo 8°C a nekúrilo sa. Keď som potom poobede prišiel z práce, tak bolo pekných 18°C a radiátory hriali.

V noci sa vôbec nekúri a keď sa ráno začne kúriť, tak pri odchode do práce radiátory vypnem. V konečnom dôsledku sú teda radiátory stále studené. Napriek neustále studeným radiátorom sa však hovorí, že "sa začala vykurovacia sezóna". To z môjho pohľadu nie je pravda, lebo radiátory mám stále studené. Skôr ma napadá, že keď mám cez deň radiátory na nule, tak aj tak platím 70% nákladov na vykurovanie, aj keď vôbec nekúrim. Teda poplatky platím, ale teplo vôbec nespotrebovávam.

Chcel by som sa preto spýtať:

- Podľa akého pravidla a kto určuje, kedy sa zapne a vypne kúrenie?

- Prečo sa vlastne v noci v 7 stupňovom chlade úplne vypína kúrenie, keď väčšina ľudí má na radiátoroch termostatické hlavice? Kto chce, ten si môže v noci vypnúť kúrenie aj sám a ten, kto má malé deti, by si nechal kúriť. Zbytočne sme teda v našom dome investovali do termostatických hlavíc, pretože na studenom radiátore sa už nedá nič regulovať.

- Prečo sa v Petržalke v noci vypína aj teplá voda?

- Ako sa má zohriať človek, ktorý príde po nočnej zmene z práce, vonku je 7-10°C a jemu nejdú ani radiátory a ani sa nemá ako osprchovať?

Ďakujem za odpovede

29. september 2013

Peter

Ja byvam na Mlynarovicovej a radiatory su pre zmenu uplne studene vo dne v noci...
29. september 2013

Peter

tych 70 percent je vaša chyba ako si to odhlasujete na schôdzi tak to budete mat. my mame 60 na merace a 40 podla plochy. som z petrzalky a radiátory zatial len tempeteruju ako som sa informoval na bytovom druzstve.
29. september 2013

Juliette

Je to zalezitost aj bytoveho druzstva... a nie vsetky domy v Petrzalke patria pod jedno bytove druzstvo. My patrime pod SBD1 a mame teplu vodu 24h denne => ale tym padom teda platime viac.

Co sa tyka kurenia - jedine co viem, ze kurit sa zacne ak DENNA teplota minimalne 3 dni po sebe neprekona 13°C . A hold pod 13°C posledne dni nebolo.
29. september 2013

Vlado

Ano, posledne dni mozno nebolo cez den pod 13°C, ale preto je cudne, ze sa kuri cez den v 17°C...
30. september 2013

petrzalsky gafor

vlastna kotolna a mozete kurit 24/7 kazdy den v roku...
01. október 2013

Madam Buterfly

152
VYHLÁŠKA Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zo 6. apríla 2005 o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 16 ods. 2 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike ustanovuje:
________________________________________
§ 1
Určený čas dodávky tepla
(1) Určený čas dodávky tepla na vykurovanie (ďalej len „vykurovacie obdobie“) sa začína spravidla 1. septembra príslušného kalendárneho roka a končí sa 31. mája nasledujúceho kalendárneho roka.
(2) Teplo na vykurovanie začne dodávateľ1) tepla (ďalej len „dodávateľ“) dodávať, ak
a) vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období klesne počas dvoch za sebou nasledujúcich dní pod 13 oC a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať zvýšenie vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni nad túto hodnotu a
b) vonkajšia priemerná denná teplota, ktorá tvorí štvrtinu súčtu vonkajších teplôt meraných o 7.00 h, o 14.00 h a o 21.00 h v tieni s vylúčením vplyvu sálania okolitých stien bytových domov, pričom teplota meraná o 21.00 h sa započítava dvakrát, nie je vyššia ako 13 oC.
(3) Dodávateľ preruší vykurovanie, ak vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období vystúpi počas dvoch za sebou nasledujúcich dní nad 13 oC a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať pokles vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni pod túto hodnotu. Dodávateľ obnoví vo vykurovacom období vykurovanie po splnení podmienok dodávky tepla podľa odseku 2.

Pokiaľ platí bod (2) § 1 uvedenej vyhlášky a vo Vašom dome sa nekúri, je potrebné sa obrátiť aj na správcu objektu, či skontroloval všetky „uzávery“ tepla v dome, ktoré by bránili riadnemu prívodu tepla do domu resp. do bytov.
01. október 2013

Slniečko

Bolo by dobré, keby "anonymný užívateľ" napísal aj číslo domu, nielen ulicu, aby bolo ľahšie identifikovateľné, v ktorom dome sa to nekúrilo ?
02. október 2013

Vlado

Madam Butterfly odpovedala na prvu otazku (za co jej dakujem, aj ked ten ich nimi vymysleny a verejnostou nedobrovolne akceptovany vypocet ovladam) a teraz by to chcelo odpoved aj na ostatne otazky, napriklad preco sa v Petrzalke cez den v teple kuri a v noci v zime uz nie (hoci teraz im krivdim, lebo teraz v 7°C uz velmi jemne a opatrne temperuju). A este by ma zaujimalo, preco v noci nepustaju teplu vodu. To som nezazil zatial nikde, aj v najposlednejsom mestecku sa dalo v noci osprchovat.
02. október 2013

Madam Buterfly

Odpoveď Vladovi: Ja tiež bývam v Petržalke, ako všetci čo tu reagovali. Zaujíma ma to tiež a tak som sa pýtala najprv správcu domu, ktorý mi povedal, že dodávka TUV 24 hod denne je predmetom dohody všetkých odberateľov okruhu výhrevne, vraj máme o tom na nasledujúcej schôdzi vlastníkov hlasovať, ale prináša to aj zvýšené náklady tak ako to vo svojom príspevku píše vyššie Juliette, tak som zvedavá, či sa na tom dohodneme všetci, my mladší, čo sa chceme sprchovať aj po polnoci a aj tí starší, ktorí sa možno sprchujú len raz za týždeň zo šetriacich dôvodov (tým nechcem nikoho uraziť). Ale je to tak, že ľudia sa dnes častejšie správajú podľa svojej "peňaženky" ako podľa osobných potrieb.
08. október 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
dodávku tepla pre bytové domy napojené na centrálne vykurovanie zabezpečuje spoločnosť Dalkia. Tu je jej vyjadrenie :
Vykurovacie obdobie je definované Vyhláškou MH SR 152/2005, ktorá hovorí:
§ 1
Určený čas dodávky tepla
(1) Určený čas dodávky tepla na vykurovanie (ďalej len „vykurovacie obdobie“) sa začína spravidla 1. septembra príslušného kalendárneho roka a končí sa 31. mája nasledujúceho kalendárneho roka.
(2) Teplo na vykurovanie začne dodávateľ tepla (ďalej len „dodávateľ“) dodávať, ak
a) vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období klesne počas dvoch za sebou nasledujúcich dní pod 13 °C a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať zvýšenie vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni nad túto hodnotu a
b) vonkajšia priemerná denná teplota, ktorá tvorí štvrtinu súčtu vonkajších teplôt meraných o 7.00 h, o 14.00 h a o 21.00 h v tieni s vylúčením vplyvu sálania okolitých stien bytových domov, pričom teplota meraná o 21.00 h sa započítava dvakrát, nie je vyššia ako 13 °C.
(3) Dodávateľ preruší vykurovanie, ak vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období vystúpi počas dvoch za sebou nasledujúcich dní nad 13 °C a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať pokles vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni pod túto hodnotu. Dodávateľ obnoví vo vykurovacom období vykurovanie po splnení podmienok dodávky tepla podľa odseku 2.
Pokiaľ sa vykurovacie obdobie začalo a v dome sa nekúri, je potrebné obrátiť sa na správcu objektu. Možné technické problémy na začiatku vykurovacieho obdobia:
• systém nie je odvzdušnený,
• nie sú otvorené všetky prívody tepla v dome,
• zle vyregulovaný systém,
• zle nastavené resp. zaseknuté, zanesené regulačné armatúry, termostatické ventily.
Čas dodávky tepla počas dňa je tiež definovaný Vyhláškou MH SR 152/2005, ktorá hovorí:
§ 1
Určený čas dodávky tepla
(7) Dodávku tepla na iné využitie, ako je uvedené v odsekoch 5 a 6, je dodávateľ povinný dodávať podľa odberového diagramu dohodnutého v zmluve o dodávke a odbere tepla.
Počas vykurovacieho obdobia dodávku tepla počas dňa určuje odberový diagram, teda tzv. vykurovacia krivka, ktorý je definovaný v zmluve o dodávke a odbere tepla. Táto zmluva je uzatvorená medzi dodávateľom tepla (Dalkiou) a odberateľom (správcovskou spoločnosťou, spoločenstvom vlastníkov bytov a pod.). Je na samotných obyvateľoch daného domu, aby nahlásili svoje požiadavky správcovi domu a dohodli sa na požadovaných zmenách.
3/ Dodávku teplej úžitkovej vody (TÚV) definuje tá istá vyhláška, Vyhláška MH SR 152/2005, ktorá hovorí:
§ 1
Určený čas dodávky tepla
(5) Dodávku tepla na prípravu teplej úžitkovej vody je dodávateľ povinný dodávať denne od 4.00 h do 23.00 h, ak sa s odberateľom nedohodnú inak.
(6) Teplú vodu je dodávateľ povinný dodávať denne v čase od 5.00 h do 23.00 h alebo v inom čase dohodnutom v zmluve o dodávke a odbere tepla.
Spoločnosť Dalkia a.s. v júli listom vyzvala všetkých svojich odberateľov (správcovské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov,...) v MČ Petržalka, aby informovali konečných spotrebiteľov o možnosti 24 hodinovej dodávky TÚV a do konca novembra informovali Dalkiu či majú obyvatelia záujem o túto dodávku.
Znenie listu Dalkie:
„Na základe viacerých požiadaviek koncových odberateľov - vlastníkov bytov - o nepretržitú dodávku TÚV, je našou snahou vyhovieť tejto žiadosti a zabezpečiť jej dodávku aj mimo hodín od 5.00 h do 23.00 h určených legislatívou v MČ Petržalka.
K nepretržitej 24 hodinovej dodávke je potrebný súhlas všetkých odberateľov odovzdávacej stanice tepla (OST) resp. okruhu výhrevne. Zároveň treba pripomenúť, že nepretržitá dodávka TÚV prináša so sebou aj mierne zvýšené náklady v priemere 0,45 € na 1 m3 TÚV, čo pri priemernej mesačnej spotrebe vody pre jednu osobu predstavuje zvýšenie nákladov o cca 0,93 € za mesiac.
Výsledky boli spracované na základe overenia nepretržitej dodávky TÚV na jednom vykurovacom okruhu v MČ Petržalka. V čase medzi 23.00 h a 05.00 h bola dodávaná TÚV zo zariadenia dodávateľa o teplote cca 48°C a nočná spotreba vody predstavovala cca 7 % z celkovej dennej spotreby. Celkové zvýšené mesačné náklady sú orientačné a závisia od množstva odobranej vody a počtu osôb.
Dovoľujeme si Vás požiadať o zabezpečenie rozhodnutia vlastníkov bytov a nebytových priestorov k nepretržitej dodávke TÚV. Prosíme Vás o zaslanie tohto vyjadrenia do konca novembra 2013.
Po spracovaní všetkých rozhodnutí Vás budeme písomne informovať o výsledku. V prípade 100% záujmu o nepretržitú dodávku TÚV v rámci jedného vykurovacieho okruhu OST resp. okruhu výhrevne, na základe podpisu Dodatku k zmluve na dodávku a odber tepelnej energie a TÚV, túto službu radi zabezpečíme.
Zároveň by sme vás radi informovali, že v prípade záujmu, spoločnosť Dalkia s ochotou pripraví návrh oznamu o možnosti nepretržitej dodávky TÚV pre potreby komunikácie s koncovým odberateľom v časopise vašej správcovskej spoločnosti, prípadne v e-mailovej komunikácii.
V prípade akýchkoľvek otázok alebo potreby podrobnejších informácií sú Vám plne k dispozícii pracovníci klientskeho servisu na telefónnom čísle 02/6820 7207, ktorí v prípade záujmu radi prerokujú predmetnú ponuku so zástupcami vlastníkov bytov, resp. na domovej schôdzi.“
V prípade akýchkoľvek problémov s dodávkou tepla alebo TÚV odporúčame obyvateľom kontaktovať ich správcu, príp. 24 hodinový dispečing Dalkie 0850 325 542 (cena miestneho hovoru).


Milka Podmajerská
vedúca Kancelárie starostu
Miestny úrad Bratislava-Petržalka
Kutlíkova 17, Bratislava
t.č. 02/63823 065
fax 02/63 823 908
[email protected]
www.petrzalka.sk
08. október 2013

marcel

toto zaujima aj mna stale sledujem pocasie http://pocasie.pozri.sk a som zvedavy co budeme robit ked skonci babie leto....... bude nam vecer zima ked budeme doma a cez den sa bude kurit........... este by ma zaujimalo kedze slabe vykurovanie moze byt aj zle odvzdusnenymi radiatormi... vela ludi si totiz meni radiatory samozrejme inych rozmerov ako mali co je tiez problem..... ale odvzdusnovat ich nema kto!!!
09. október 2013

Madam Buterfly

Odpoveď Marcelovi: naozaj výmeny radiátorov za iné rozmery (iné dimenzie) sú tiež problémom, ak je vyregiulovaný dom, môže sa stať, že pri vyýmenách radiátorov za väčšie je potrebné doregulovať systém kúrenia v dome. odvzdušňovanie radiátorov v bytoch si musia robiť vlastníci/nájomníci bytov sami, ak to nevedie, nech požiadajú správcu domu.
05. december 2013

Martin

Všetko má na svedomí monopol Dalkia. Mali sme tie isté problémy. Vyriešili sme to vlastnou domovou kotoľňou a solárnym systémom na streche, ktorý nám ohrieva vodu na TÚV. Kúrime si ako potrebujeme a teplá voda tečie vo dne v noci.
13. máj 2014

peter

V petrzalke neziju normalni ludia. Teda vacsina.. inak si to neviem vysvetlit. Pretoze spravcovia domov o tom dali hlasovat a toto je vysledok:

"Do 31. 12. 2013 na požiadavku realizácie prieskumu reagovalo prostredníctvom správcov 63 objektov. Z toho len 2 objekty vyslovili záujem o 24-hodinovú dodávku TÚV."

Ja to proste nepochopim... To sa ludom zda jedno euro mesacne navyse vela zato aby zili v 21. storoci?? Nam ostatnim asi ostava len sa prestahovat niekam, kde tepla voda tecie nonstop.

http://www.petrzalskenoviny.sk/petrzalka/09/2013/studene-petrzalske-noci/
13. máj 2014

Vlado

Napriklad v nasom dome sa o nicom nehlasovalo, nic nebolo na nastenke a dokonca nedavno bola aj domova schodza a tam tiez nic nezaznelo.
07. august 2019

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
na základe uvedeného považujeme tento podnet za uzavretý.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania