25. november 2013
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň, Váš podnet sme odoslali Dopravnému podniku Bratislava a tu je ich stanovisko:
"Vyskyt drobneho piesku v kolajovom zvrsku v niektorych zastavkach je sposobeny elektrickovou dopravou, presnejsie samotnymi elektrickovymi vozidlami. Kazde vozidlo je vybavene tzv. piesocnikmi, ktore su umiestnene pri podvozkoch vozidiel. V piesocnikoch je ulozeny strk jemnej frakcie a v pripade sklzu vozidla je strk vysypavany na hlavu kolajnic, aby bolo zabezpecene bezpecne brzdenie vozidla. Vozidla sa dostavaju do sklzu aj pri rozbiehani, ale castejsie pri brzdeni pri vchadzani do zastavok. V novsich typoch vozidiel je sypanie strku ovladane automaticky v pripade, ze elektronika vozidla detekuje neotacanie sa kolies. Starsie typy vozidiel maju ovladanie piesocnikov manualne - povelovym tlacidlom. Vysypany strk na kolajnice je rozomielany kolesami vozidiel a tak vznika Vami opisovany jemny prach, ktory sa usadzuje v zliabkoch kolajnic, resp. v priestore medzi kolajnicou a krytom kolajoveho zvrsku (zamkova dlazba, asfalt a podobne). Uvedene dosledky sa najvyraznejsie prejavuju v jesennom obdobi a v okoli tych zastavok, ktore maju vo svojom okoli stromy, alebo kry - opadavajuce listie totiz vyrazne znizuje trenie v mieste styku koleso elektriciek - kolajnica. Cistenie kolajovych trati a zastavok je realizovane v pravidelnych cykloch a aj v pripade vyssej frekvencie cistenia nebude mozne dosiahnut stav, ze plocha zastavky, resp. kolajoveho zvrsku bude cista viacero dni - dovod je zrejmy : intenzita elektrickovej dopravy.
S Vasim podnetom sme oboznamili hlavneho majstra prevadzky kolajovych trati, ktory zabezpeci na vytypovanych zastavkach vyssiu frekvenciu cistenia, nez bola doteraz. Uvedenym opatrenim by sa mal Vami opisovany nedostatok odstranit, resp. zlepsit."
Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
Jozef