06. október 2020
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
časť cesty okolo letiska, kde sa nachádza kritické prepadnuté miesto nebezpečné pre cyklistov, je účelovou komunikáciou letiska, je to cesta v majetku letiska. Slúži predovšetkým pre prevádzkové potreby letiska (napr. na kontrolu perimetra letiska bezpečnostnými zložkami) a v prípade mimoriadnej udalosti slúži na rýchly zásah záchranných zložiek. Vyplýva nám z legislatívy, aby sme ako prevádzkovateľ letiska mali takúto cestu voľnú pre potreby záchranných zložiek. Z toho dôvodu má aj zákazové dopravné značenie, ktoré má vylúčiť komerčné využite civilistov. Napriek jej nedokonalému stavu nám na dané prevádzkové účely táto cesta postačuje, a z finančného hľadiska sme mali doposiaľ iné priority ako jej obnovu (letisko je z dôvodu rekonštrukcie budovy letiska v strate, preto muselo finančný plán investícií vždy doposiaľ dôkladne zvažovať a vzhľadom na finančné straty, ktoré spôsobuje letisku zákaz civilných letov a obmedzená prevádzka v čase pandémie koronavírusu, je takmer vylúčené, že bude letisko investovať do obnovy tejto časti cesty v dohľadnej budúcnosti).
Na túto cestu je stále oficiálne zakázaný vjazd, ktorý platí nie len pre autá (s výnimkou tých, ktoré majú povolenie), ale aj pre cyklistov. Napriek tomu, že na časti cesty, ktorá patrí Slovenskému vodohospodárskemu podniku, je už vybudovaná cyklotrasa z/do Vrakune, či z/do Ivanky, ktorá na našu cestu nadväzuje, na našej časti cesty by cyklisti žiaľ byť nemali. Doposiaľ neexistuje povolenie letiska, aby sa na tejto časti cesty cyklisti nachádzali. Ak by sme mali oficiálne povoliť vjazd cyklistov na toto miesto, stavebne by si to určite vyžiadalo rozsiahlu investíciu, ktorej by mala predchádzať riadna pasportizácia celej objazdovej komunikácie, a následné spracovanie projektovej dokumentácie, následne by bolo potrebné schváliť vedením letiskovej spoločnosti zmenu účelu komunikácie z účelovej komunikácie na komunikáciu pre cyklistov. V minulosti vedenie bezpečnosti letiska z hľadiska bezpečnostnej ochrany perimetra letiska s týmto nesúhlasilo. Navyše, ak by sme mali byť my ako letisko za takúto cyklotrasu zodpovední, vyžadovalo by si to z našej strany náklady na jej udržiavanie a vystavili by sme sa aj riziku prípadných žalôb a zodpovednosti, ak by sa niekomu na našej cyklotrase niečo vážne stalo. Pre zaujímavosť, táto cesta mala byť dokonca v minulosti pôvodne vedená ako súčasť letiska a nachádzať sa až za plotom letiska (plot mal byť posunutý za ňu), čím by bola verejnosti úplne neprístupná, bola by len z vnútornej časti prístupná letisku pre jeho potreby.
A teraz k technickým dôvodom prepadu cesty:
Prepad cesty, v ktorej sa zdržiava voda, spôsobuje nerovnosť terénu, terénna vlna. Odvodnenie nemá význam riešiť jednorazovo či opakovane lokálne (jama tam bude neustále vznikať a voda sa v nej zdržiavať). Vyžiadalo by si to komplexnú obnovu, možno dokonca vybudovanie kanalizácie na odvádzanie vody, čo by boli vysoké investičné náklady. Bolo by určite potrebné v tomto mieste upraviť výšku cesty, zvýšiť ju až nad základ plota, tým by sa nám však zvýšil aj základ oplotenia a vyžadovalo by si to navyše aj úpravu oplotenia samotného.
S pozdravom
Mgr. Veronika Ševčíková
hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. (BTS)
Peter Oravec
1. "Komunikácia nie je určená pre osobné autá." Nie, nie je určená pre osobné autá, je tam zákaz vjazdu. Ani som v podnete netvrdil, že komunikácia je určená pre osobné autá. Chodia tade však denne stovky cyklistov i chodcov, ktorí tam vjazd ani vstup zakázaný nemajú.
2. "Je to obslužná komunikácia preletisko." Chápem, ale otázka je, v koho vlastníctve/správe sa komunikácia nachádza, napriek tomu, že ju používa letisko. Ten. v koho vlastníctve/správe sa komunikácia nachádza, by ju mal opraviť.
Ďakujem.