Olejkárska-MHD-technické problémy

Zodpovednosť za riešenie: Dopravný podnik Bratislava, a.s.

Uzavretý
meno
nezvladate.to 01. júla 2019
02. júl 2019

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
Dopravný podnik Bratislava má vymenený takmer celý vozidlový park 120 trolejbusov, má 60 nových električiek, 190 nových autobusov a 18 elektrobusov. Všetky tieto nové vozidlá sú nízkopodlažné a plne klimatizované. Okrem toho, ešte je 78 autobusov vybavených celoplošnou klimatizáciou staršieho typu. Spolu má teda DPB klimatizáciou vybavenú cca 50% vozidlového parku a všetky tieto vozidlá sú označené piktogramom (autobusy spolu: 513, z toho 286 klimatizovaných, trolejbusy spolu: 130, z toho 120 klimatizovaných, električky spolu: 194, z toho 60 klimatizovaných).

Obnova vozidlového parku DPB, a.s. sa robí postupne v závislosti od finančných prostriedkov a špecifikáciou každého novokúpeného vozidla, už je aj výkonná klimatizácia. Nákup nových vozidiel je finančne náročný a pomerne zdĺhavý postup. Potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa všetky vozidlá MHD vymenia za nové vozidlá s klímou. V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie, si však kvôli komfortu cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku, a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy, mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi. Na nasledujúce mesiace pripravujeme domontáž klimatizácií do 70 autobusov a do 29 električkových vlakov a plánujeme tiež nákup 84 nových klimatizovaných vozidiel. Do leta 2020 sa tak zvýši percento klimatizovaných autobusov na 78% a električiek na 61%. V roku 2021 DPB plánuje nákup 50 nových, 12m dlhých klimatizovaných autobusov a 16 nových klimatizovaných trolejbusov. V roku 2022 je naplánovaný ďalší nákup a obnova 100 nových klimatizovaných autobusov a 30 plne nízkopodlažných klimatizovaných električiek. To znamená, že v lete 2022 by mal mať DPB vo svojom vozovom parku už 100% klimatizovaných autobusov, 95% trolejbusov a 82% električiek.

Vozidlá, ktoré sú dnes vybavené klimatizáciou ju aj používajú, v ostatných je ventilácia vzduchu. Funkčnosť klimatizácie vo vozidlách MHD je kontrolovaná denne. V prípade, že nastane porucha klimatizácie, pracuje sa na jej odstránení. Problémy s klimatizáciou sú prevažne technického charakteru a DPB ich zaznamenáva prevažne u starších typov vozidiel, kde k nim prichádza hlavne z dôvodu poddimenzovania a zastaranosti klimatizačných jednotiek. Tieto musia pracovať neustále na maximálny výkon z dôvodu častého otvárania okien cestujúcimi a tiež častého otvárania dverí (dochádza pritom k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach). S problémami tohto typu sa stretáva DPB na dennej báze, avšak v čo najkratšom možnom čase sa snaží prípadné poruchy odstrániť. Od začiatku leta Dopravný podnik navýšil počet pracovníkov zaškolených na servis klimatizácií, rozšíril kapacity špecializovanej servisnej techniky a zabezpečil dodatočné kapacity externých dodávateľov servisných služieb. Denne pracuje na odstránení problémov s klimatizáciou cez 20 pracovníkov.

Mrzí nás, že komfort cestujúcich v MHD a zvlášť v letných mesiacoch, nie je na takej úrovni, akú by sme si aj sami želali. Bratislava má veľký investičný a technologický dlh, ktorý sa v rámci finančných možností mesta snažíme čo najrýchlejšie doháňať. Všetci by sme si želali, aby to bolo skôr, ako je reálne možné.
03. júl 2019

nezvladate.to

"My to do tých knižiek môžeme písať, koľko chceme."
- VODIČI (DPB)

*

Odpoveď DPB potvrdzuje NEKOMPETENTNOSŤ jeho vedenia.
https://finstat.sk/00492736/obchodny_register

Pozn.: KĹBOVÉ autobusy SOR majú klimatizačné jednotky PODDIMENZOVANÉ - ich výkon je nepostačujúci pre daný OBJEM kabíny/vzduchu.
03. júl 2019

nezvladate.to

Najčastejšie príčiny problémov s autoklimatizáciou:

Medzi najčastejšie príčiny nefungovania alebo obmedzeného fungovania klímy je nedostatok chladiaceho média v systéme, ktoré prirodzene uniká a po niekoľkoročnej prevádzke je ho v systéme málo. Klíma nielen, že horšie chladí, ale nadmerne sa opotrebováva kompresor, pretože olej, ktorý v systéme obieha s chladivom sa k nemu dostáva v obmedzenom množstve. Iné príčiny slabého výkonu systému sú upchatý vysúšač, nefuknčný expanzný ventil, opotrebovaný kompresor apod. Ak sa jedná o nadmerný únik chladiaceho média, pomocou elektronických detektorov dokážeme určiť, kde je chyba a opraviť ju.

Postup riešenia:

Odsajeme staré chladiace médium a presne zmeriame jeho množstvo
Urobíme skúšku tesnosti systému a detekujeme miesto úniku
Systém vyčistíme a naplníme novým médiom v predpísanom množstve
Skontrolujeme výkon a tesnosť systému
Ak je potrebné, kroky opakujeme dovtedy, kým je systém 100%ný

http://www.autoklim.sk/index.html
03. júl 2019

nezvladate.to

Ku kontrole klimatizácie patria tieto úkony:

Kontrola množstva, tlaku a prípadné doplnenie správneho chladiaceho média.

Kontrola tesnosti tlakového okruhu chladiaceho média a výparníka, ktorá sa vykonáva najmä vtedy, keď chladiace médium stráca tlak.

Kontrola funkčnosti kompresora a čistoty lamiel chladiča klimatizácie. Takáto kontrola by je veľmi dôležitá najmä pri starších vozidlách, pretože nečistoty, prach, či hmyz môžu zvonku zaniesť samotný chladič.

Kontrola a vyčistenie takzvaného vodného kanálu od usadením, lístia či ihličia. Vodný kanál sa nachádza pod mriežkou vstupu vzduchu pod čelným sklom, nahromadené nečistoty môžu do kabíny vniesť hnilobný zápach.

Vyčistenie usadenín na lamelách výparníka klimatizácie. Odporúča sa skontrolovať odvod skondenzovanej vody.

Vyčistenie potrubí a výduchov v kabíne vozidla. Potrubie treba dezinfikovať od plesní a baktérií, najlepšie poslúži ultrazvukový čistič, no pomôžu aj penové či sprejové čističe. Ak sa auto pohybuje v prašnom prostredí, Robert Hukel odporúča vetracie potrubia čistiť aj mechanicky.

Výmena takzvaného kabínového (prachového a peľového) filtra. Cez tento filter prechádza vzduch zvonku auta do kabíny a postupne sa zanáša prachom, peľom či sadzami.

https://auto.sme.sk/c/20852334/servis-klimatizacie-plnenie-klimatizacie-dezinfekcia.html
03. júl 2019

nezvladate.to

Vždy optimálna klíma vo vozidle

Klimatizácia sa stala neoddeliteľnou súčasťou väčšiny moderných automobilov a pre jej dlhú životnosť je nutná jej pravidelná údržba. Pokiaľ klimatizačný systém nie je riadne vyčistený, tak sa okrem straty chladiacej kvapaliny môžu vytvárať baktérie a plesne, a tým môžu v kabíne vozidla vznikať nepríjemné zápachy. Okrem toho je nutné vysúšač najneskôr po dvoch rokoch vymeniť. Od odborníkov v autoservisoch siete Bosch Car Service možno očakávať profesionálnu údržbu systému klimatizácie a zároveň kontrolu nezávislého kúrenia. Aby ste si mohli vždy nastaviť požadovanú teplotu vo vozidle – či už mrzne, alebo je horko.

Pravidelná kontrola je zásadná

Vozidlá so systémom klimatizácie by mali prejsť kontrolou aspoň raz ročne, a to v špecializovanom autoservise. V neposlednom rade preto, že systém každý rok stráca 8 % chladiva. Je takisto dôležité skontrolovať stav opotrebenia najdôležitejšieho dielu – vysúšača. Je zodpovedný za odstránenie vlhkosti z cirkulujúceho chladiva a zníženie mechanického opotrebenia. Podobne ako filter motorového oleja, má aj vysúšač iba obmedzenú životnosť. Najlepší čas na údržbu klimatizácie v našom autoservise je na začiatku jari, než sa výrazne oteplí a peľ začne obťažovať alergikov.

Venujte pozornosť čistote

Zápachy zo systému klimatizácie sú spôsobené baktériami a plesňami. Vypnutím systému päť minút pred dojazdom do cieľa možno tomuto javu predísť. Pretože nie je nasávaný žiaden vzduch, je ťažko možné, aby v systéme zostávala vlhkosť. Ale najlepším riešením pre vašu klimatizáciu je jej vyčistenie a dôkladné odstránenie všetkých baktérií a nečistôt. Výhoda: Žiadne nepríjemné pachy a zaručené optimálne čistenie vonkajšieho vzduchu – čo je dôležité najmä pre alergikov.

Naši experti odporúčajú

Klimatizáciu vášho vozidla odporúčame používať celoročne. Najlepšie je nechať bežať systém každý mesiac počas najmenej 10 minút, aby sa utesnili tesnenia, a tak sa zabránilo úniku chladiva. Pravidelnou prevádzkou možno eliminovať nepríjemné pachy vznikajúce ako výsledok vlhkosti vo filtre alebo z nazhromaždených baktérií.

https://www.boschcarservice.com/sk/sk/servisne_sluzby/servis_klimatizacii_a_kurenie/servis_klimatizacii/servis_klimatizacii
03. júl 2019

nezvladate.to

ANTI-BAKTERIÁLNE/-ALERGICKÉ (KABÍNOVÉ) FILTRE

V záujme ochrany ZDRAVIA CESTUJÚCICH a VODIČOV je žiaduce nasadiť do vozidiel filtre s najvyššou účinnosťou:

BOSCH FILTER+
https://de.bosch-automotive.com/de/parts_and_accessories/service_parts_1/filters_1/standard_cabin_filters/standard_cabin_filters_1

MANN FreciousPlus
https://www.frecious-plus.com/en
26. september 2019

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, ďakujeme za nahlásenie podnetu. Pokiaľ vozidlo, ktoré disponuje klimatizáciou, ju nemá zapnutú, znamená to, že má poruchu. Nejde pritom len o dopĺňanie chladiva do jej okruhov. V roku 2019 sme v tomto smere výrazne posilnili servisné kapacity a veríme, že budúci rok už bude výpadok klimatizácie len veľmi ojedinelým javom. Ospravedlňujeme sa a ďakujeme za pochopenie.

odbor marketingu a komunikácie Dopravného podniku Bratislava, akciovej spoločnosti

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania