02. júl 2019
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
Dopravný podnik Bratislava má vymenený takmer celý vozidlový park 120 trolejbusov, má 60 nových električiek, 190 nových autobusov a 18 elektrobusov. Všetky tieto nové vozidlá sú nízkopodlažné a plne klimatizované. Okrem toho, ešte je 78 autobusov vybavených celoplošnou klimatizáciou staršieho typu. Spolu má teda DPB klimatizáciou vybavenú cca 50% vozidlového parku a všetky tieto vozidlá sú označené piktogramom (autobusy spolu: 513, z toho 286 klimatizovaných, trolejbusy spolu: 130, z toho 120 klimatizovaných, električky spolu: 194, z toho 60 klimatizovaných).
Obnova vozidlového parku DPB, a.s. sa robí postupne v závislosti od finančných prostriedkov a špecifikáciou každého novokúpeného vozidla, už je aj výkonná klimatizácia. Nákup nových vozidiel je finančne náročný a pomerne zdĺhavý postup. Potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa všetky vozidlá MHD vymenia za nové vozidlá s klímou. V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie, si však kvôli komfortu cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku, a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy, mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi. Na nasledujúce mesiace pripravujeme domontáž klimatizácií do 70 autobusov a do 29 električkových vlakov a plánujeme tiež nákup 84 nových klimatizovaných vozidiel. Do leta 2020 sa tak zvýši percento klimatizovaných autobusov na 78% a električiek na 61%. V roku 2021 DPB plánuje nákup 50 nových, 12m dlhých klimatizovaných autobusov a 16 nových klimatizovaných trolejbusov. V roku 2022 je naplánovaný ďalší nákup a obnova 100 nových klimatizovaných autobusov a 30 plne nízkopodlažných klimatizovaných električiek. To znamená, že v lete 2022 by mal mať DPB vo svojom vozovom parku už 100% klimatizovaných autobusov, 95% trolejbusov a 82% električiek.
Vozidlá, ktoré sú dnes vybavené klimatizáciou ju aj používajú, v ostatných je ventilácia vzduchu. Funkčnosť klimatizácie vo vozidlách MHD je kontrolovaná denne. V prípade, že nastane porucha klimatizácie, pracuje sa na jej odstránení. Problémy s klimatizáciou sú prevažne technického charakteru a DPB ich zaznamenáva prevažne u starších typov vozidiel, kde k nim prichádza hlavne z dôvodu poddimenzovania a zastaranosti klimatizačných jednotiek. Tieto musia pracovať neustále na maximálny výkon z dôvodu častého otvárania okien cestujúcimi a tiež častého otvárania dverí (dochádza pritom k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach). S problémami tohto typu sa stretáva DPB na dennej báze, avšak v čo najkratšom možnom čase sa snaží prípadné poruchy odstrániť. Od začiatku leta Dopravný podnik navýšil počet pracovníkov zaškolených na servis klimatizácií, rozšíril kapacity špecializovanej servisnej techniky a zabezpečil dodatočné kapacity externých dodávateľov servisných služieb. Denne pracuje na odstránení problémov s klimatizáciou cez 20 pracovníkov.
Mrzí nás, že komfort cestujúcich v MHD a zvlášť v letných mesiacoch, nie je na takej úrovni, akú by sme si aj sami želali. Bratislava má veľký investičný a technologický dlh, ktorý sa v rámci finančných možností mesta snažíme čo najrýchlejšie doháňať. Všetci by sme si želali, aby to bolo skôr, ako je reálne možné.
nezvladate.to
- VODIČI (DPB)
*
Odpoveď DPB potvrdzuje NEKOMPETENTNOSŤ jeho vedenia.
https://finstat.sk/00492736/obchodny_register
Pozn.: KĹBOVÉ autobusy SOR majú klimatizačné jednotky PODDIMENZOVANÉ - ich výkon je nepostačujúci pre daný OBJEM kabíny/vzduchu.