13. september 2019
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
Železnice SR (ŽSR) zodpovedajú za stav a bezpečnosť koľají a koľajiska, do čoho spadá aj osadzovanie návestí (tzv. „pískačov“), ktoré prikazujú trúbiť na označených miestach. Podľa platnej legislatívy Slovenskej republiky (SR) sa návestidlá umiestňujú pred nezabezpečenými priecestiami na určenú vzdialenosť podľa technickej normy a pred miesta na traťových úsekoch, kde nie je dostatočný priestor na pobyt osôb pohybujúcich sa na trati počas chodu vlaku, najmä pred tunelmi, mostami, zárezmi, ... Na trati pri železničnej zastávke Vrakuňa zastávka sa nachádza mostný objekt. Potrebu použitia tejto návesti presne deklaruje legislatíva SR - Vyhláška č. 351/2010 Z .z. MDPaT z 19. augusta 2010 o dopravnom poriadku dráh. Trúbenie, pískanie vlakov, označené ako zvuková návesť „Pozor“, je dávaná dlhým zvukom vlakovej píšťaly (vysoký tón nižšej intenzity) alebo vlakovou húkačkou (hlboký tón vyššej intenzity). Je však tiež pravdou, že rušňovodič je povinný trúbiť aj pri spozorovaní pohybu osôb na koľajach, prípadne pri spozorovaní niečoho neštandardného, čo môže byť aj v tomto prípade. Neúmerné trúbenie sa netýka výlučne ŽSR (musia dodržať platnú legislatívu SR), ale aj spoločností, ktoré sú zamestnávateľmi rušňovodičov (napr. dĺžka signálu, intenzita ...). Je však dôležité zdôrazniť, že použitie tejto zvukovej návesti je v praxi dávané len vtedy, ak je to nutné, nie svojvoľné vytrubovanie, ako sme zvyknutí napr. v cestnej premávke. Každopádne však trúbenie vlakov je spôsobované len zo špecifických dôvodov, ktoré z hľadiska bezpečnosti nemožno zakázať alebo obmedzovať.
S pozdravom
ZSR
Odkazprestarostu.sk
podnet opätovne posielam ZSSK a Regiojetu.
S pozdravom
Jana Žabka
Odkaz pre starostu