17. júl 2014
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
V súčasnosti mesto mesto zintenzívnilo boj proti nelegálnej reklame, najmä nosičom v stredových pásoch. Koná v rámci kompetencií a možností, ktoré mu zákony umožňujú, to však neznamená, že môže toto zariadenie len tak odstrániť.
Cez uplynulý víkend realizovalo výlep upozornení - Zákaz lepenia plagátov a súčasne upozornenia na nelegálne reklamné zariadenie v stredových pásoch cestných komunikácii s termínom na odstránenie do 15. augusta. Ide o
reklamné zariadenia, ktoré su na mestských pozemkoch a nemajú s mestom nájomné zmluvy. Na zákalde dohody reklamných spoločností s primátorom mesta mali byť odstránené do 20.12.2012. Kedže sa tak do dnešného dna nestalo, magistrát aj touto formou upozorňuje na rozpínavosť nelegálnej reklamy v meste a plni si svoju oznamovaciu povinnosť. Snaha o reguláciu reklamných zariadení v Bratislave sa začala uz v roku 2011, niektoré agentúry na základe rokovaní svoje
nelegálne nosiče reklamy odstránili, niektoré požiadavky mesta dodnes ignorujú a dokonca tvrdia, že mesto ani čiernu stavbu zo svojho pozemku nemôže odstrániť, nakoľko ide o ich súkromné vlastníctvo.
Mesto postupuje len v zmysle legislatívnych možností a je na zvážení veľkých firiem, ktoré zadávajú reklamu, či chcú aby ich spájali s nelegálnymi čiernymi bilboardami.
Reklamne stavby v zmysle stavebného zákona - billboardy a bigboardy, povoľuje mestská časť ako príslušný stavebný úrad v zmysle stavebného zákona. Mnoho z nich je dedičstvom z minulosti, nakoľko tento druh stavieb je spravidla povoľovaný na 5 rokov ako dočasna stavba a po uplynutí tejto lehoty stavebník musí opäť žiadať o stavebné povolenie. Mestská časť však nemá veľa právnych možností ako stavebné povolenie nepredĺžiť, musí postupovať v zmysle platných zákonov.
Podľa našich informácií má byť predložená do NRSR novela stavebného zákona ako aj novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý
by mala situáciu s premnoženými reklamnými stavbami účinnejšie riešiť a do ktorej pripomienkovania sa aktívne zapojilo aj mesto Bratislava.
Pokiaľ sa jedná o reklamné zariadenia umiestnene na stĺpoch verejného osvetlenia tie prenajíma Mesto Bratislava, do konca roka 2014 sú platné zmluvy z roku 2009, podpísané bývalým primátorom mesta. Hneď po uplynutí platnosti zmlúv, mesto pripraví jasné pravidlá pre umiestňovanie reklamných zariadení na stĺpy, ktoré obmedzia ich počet a výskyt v križovatkách, na stĺpoch kde sa zároveň nachádzajú dopravné značky a pod.
Mgr. Marek Papajčík
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
meno