02. júl 2022
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
poukázali ste na problém, o ktorom Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vedia a majú snahu ho riešiť. Prítomnosť neprispôsobivých občanov vo vestibuloch železničných staníc, alebo v ich okolí je sprevádzaná hlukom, väčším znečistením a zápachom, neraz sú pod vplyvom alkoholu. Zamestnanci ŽSR nie sú schopní sami účinne riešiť tento problém. Na dohováranie neprispôsobiví občania reagujú často podráždene a človeku, ktorí k nim s týmto úmyslom prehovára, často adresujú množstvo vulgarizmov, v minulosti sa vyskytli v iných staniciach aj fyzické napadnutia. Zamestnanci ŽSR využívajú všetky dostupné zákonné prostriedky a možnosti na udržanie poriadku vo zverených priestoroch. Aj keď neprispôsobivých občanov vyvediete zo stanice, tieto osoby sa zvyčajne do priestorov stanice vracajú krátko po vyvedení. Zamestnanci ŽSR vykonávajú popri svojich prevádzkových povinnostiach aj kontrolu dodržovania čistoty vnútorných aj vonkajších priestorov zverených objektov. Tieto aktivity našich zamestnancov sa opakujú v pravidelných časových intervaloch. Pravidelne dané priestory kontrolujú a prítomnosť osôb, ktoré svojim správaním, znečisteným odevom, hlukom a zápachom ohrozujú ostatných cestujúcich vyzývajú (ak to neohrozuje ich bezpečnosť), na dodržiavanie zásad spoločenského správania a pravidiel správania sa cestujúcich na železničnej stanici, ktoré sú zverejnené vo vestibule. Zamestnanci ŽSR pri zistení nedostatkov, ktoré nie sú v našich možnostiach doriešenia volajú mestskú políciu, resp. inú zložku policajného zboru SR – teda tak, ako to môže urobiť každý občan, cestujúci. V tomto kontexte však pripomíname, že zákrok niektorej zo silových zložiek je efektívny a najúčinnejší pri včasnom ohlásení danej skutočnosti samotným cestujúcim, prípadne svedkom protiprávneho konania priamo v čase, keď je to aktuálne. Na túto možnosť, teda zákonné právo, sú cestujúci upozornení výveskami, ktoré sú umiestnené na viditeľnom mieste v každej železničnej stanici s uvedením telefónnych čísel kontaktných osôb a spôsobu ohlasovania. Stále v tejto oblasti poukazujeme na to, že cestujúci podávajú sťažnosti s oneskorením buď listom, alebo elektronicky. Vôbec nevyužívajú svoje zákonné právo pri spozorovaní trestného činu, priestupku, príp. udalosti, ktorá ich ohrozuje volať políciu.
Napriek spomenutým opatreniam nemôžeme eliminovať všetky možné nedostatky ako je i Vami spomínaný, nakoľko naši zamestnanci majú aj ďalšie pridelené povinnosti súvisiace s prevádzkou stanice.
Chceme tiež poukázať aj na to, že ide o celospoločenský problém tejto skupiny ľudí, ktorú však nemôžu riešiť a vyriešiť ŽSR. Je to skôr otázka na príslušnú samosprávu.
Konkrétne k ŽST Čadca:
priestory stanice upratuje a dezinfikuje súkromná firma. Zamestnanci firmy vykonávajú čistenie a dezinfekciu podľa dohodnutej zmluvy a vždy v prípade potreby, keď si to situácia vyžaduje. Podlaha vo vestibule ŽST Čadca sa umýva 2x v priebehu 24 hod umývacím strojom a okrem toho aj mimoriadne po vykázaní neprispôsobivých občanov z vestibulu.
Prajem pekný deň!
Ing. Ľubomír Mitas
Manažér externej komunikácie
Odbor komunikácie a marketingu
ŽSR - Železnice Slovenskej republiky
Klemensova 8, 813 61 Bratislava
+421 903 520 132
+421 2 2029 5983
Odkaz pre starostu