21. december 2012
Odpoveď samosprávy
Na základe podnetu občanov prezentovaného prostredníctvom portálu Odkazprestarostu.sk na web stránke mesta, Mesto Kežmarok požiadalo Letecký úrad SR, ako kompetentný orgán pre riadenie a usmerňovanie leteckej prevádzky, o prešetrenie dodržiavania letových podmienok lietadiel prelietavajúcich ponad územie mesta a prijatie opatrení na elimináciu negatívnych dopadov preletov.
Letecký úrad SR odstúpil žiadosť Mesta Kežmarok Ministerstvu obrany SR.
Dňa 5.11. 2012 Mesto obdržalo stanovisko MO SR, v ktorom sa uvádza :
„V zákone o ozbrojených silách SR je konštatované, že hlavnou úlohou ozbrojených síl je zaručovať obranu SR a bezpečnosť štátu pred vonkajším ozbrojeným napadnutím cudzou mocou a plnenie záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná a zachovávať, podieľať sa na zachovávaní verejného poriadku a bezpečnosti štátu, jeho zvrchovanosti, územnej celistvosti a nedotknuteľnosti hraníc. Z toho dôvodu vzdušné sily musia zabezpečovať nedotknuteľnosť vzdušného priestoru Slovenskej republiky. Na zabezpečenie tejto úlohy musia byť dostatočne vycvičené a z toho dôvodu musia aj vykonávať lety nadzvukovou rýchlosťou v dennej a nočnej dobe.
Na zabezpečenie informovanosti obyvateľstva SR, Ozbrojené sily SR vypracovali postup na informovanie o plánovaných letoch nadzvukovou rýchlosťou, prostredníctvom ktorého sa o každom druhu tohto letu dostáva informácia do médií.
Za účelom zmiernenia následkov vykonávania letov nadzvukovou rýchlosťou sa výcvikové lety plánujú a vykonávajú po určených rozhonových tratiach. Lety nadzvukovou rýchlosťou v noci možno vykonávať v letnom období najneskôr do 22.hod, v zimnom období do 21. hod., pri lietaní sú stanovené povolené letové hladiny. Lety pohotovostných vozidiel sa pri plnení bojovej úlohy môžu odchýliť od pravidiel lietania nadzvukovou rýchlosťou. Po každom lete sa vyhodnocuje dodržiavanie uvedených parametrov.
K termínu 17.10. vykonali Ozbrojené sily SR v roku 2012 52 preletov nadzvukovou rýchlosťou z toho 12 v noci. Piloti lietadiel musia byť vycvičení ovládať svoju techniku vo všetkých režimoch letu aj z dôvodu, čo najrýchlejšej pomoci najčastejšie civilnému lietadlu v núdzi, kde môžu minúty a sekundy rozhodovať o splnení úlohy. Aj v týchto prípadoch platia obmedzenia pre nadzvukovú rýchlosť stíhacieho lietadla tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti obyvateľstva a majetku občanov SR.“
Na záver chceme požiadať občanov mesta o toleranciu a pochopenie v situáciách, kedy pri plnení zverených úloh v súlade s predpismi a v prospech všetkých, nie je možné úplne eliminovať všetky negatívne vnímané sprievodné javy činnosti.
Eva Kelbelová
janca