Donská-parkovanie-chýbajúce miesta

Zodpovednosť za riešenie: MsÚ Nad jazerom

Uzavretý
meno
Tomáš 08. októbra 2022

Dobrý deň, chceli by sme sa informovať, či existuje nejaký plán alebo návrh ako riešiť situáciu s chýbajúcimi parkovacími miestami pre obyvateľov v lokalite Donská, Azovká, kvôli novostavbe Bukovecká najprv na úrovni mestskej časti, následne na úrovni mesta. Problém s nedostatkom parkovacích miest nie je iba večer ale aj v popoludňajších hodinách, niekedy aj cez deň. Ďakujeme

10. október 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň. Parkovaciu politiku má v rukách v zmysle platnej legislatívy vrátane Štatútu mesta Košice samotné mesto. Napriek tomu Mestská časť Košice - Nad jazerom od roku 1991 do 2022 riešila stav výstavbou ďalších parkovacích plôch. Nakoľko však pozemky v sídlisku vlastní mesto Košice je našou povinnosťou rešpektovať požiadavky mesta. Podľa ich stanoviska nie je už možný záber zelene a v stratégii dopravy navrhujú stav riešiť viacpodlažnými parkovacími domami. Keďže mesto je príjemcom poplatku za parkovanie predpokladáme, že z týchto prostriedkov bude riešiť potrebné parkovacie domy. Zároveň je treba uviesť, že sídlisko disponuje 9.000 bytovými jednotkami a 4.566 parkovacími miestami. Mestská časť má spracovanú podrobnú analýzu statickej dopravy. Výstavba sídliska zo 70-tych rokov minulého storočia, ktorá pozostáva prevažne z desaťpodlažných bytových domov vo vysokej koncentrácií zástavby, neumožňuje vytvoriť povrchové parkovacie miesto každému obyvateľovi sídliska ani pri zastavaní všetkej verejnej zelene.
Na skúmaných miestnych komunikáciách dochádza aj počas dňa, teda v čase nižšej obsadenosti ako v noci, k státiu vozidiel v rozpore s platnou vyhláškou, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, pričom šírka prejazdného priestoru je často pod 2,5 metra. Odhliadnuc od skutočnosti, že predmetný stav je v rozpore s viacerými predpismi a technickými normami, máme právny názor, že pri sporných dopravných nehodách či pri mimoriadnych udalostiach by príslušný správny celok – Mesto Košice mal niesť zodpovednosť, že umožnil takéto konanie vodičov, čo nemení nič na skutočnosti, že dochádza k riziku znemožnenia prejazdu záchranných zložiek v prípade potreby.
Poskytnutie parkovania je potrebné chápať ako službu, ktorú dnes samospráva nevie fyzicky z objektívnych príčin poskytnúť každému obyvateľovi bez regulácie a zavedenia pravidiel vrátane spoplatnenia tejto služby, na ktorú sa dnes skladajú aj obyvatelia bez motorových vozidiel, bude systém neudržateľný, chaotický, poškodzujúci životné prostredie.
Riešené lokality zo skúmania územia, správania vodičov a získaných údajov poukazujú na skutočnosť, že najlepšia disciplína v dodržiavaní platnej legislatívy na úseku parkovania a dopravy a dobrá prejazdnosť je na komunikáciách, kde je obojstranné kolmé státie v kombinácií s viacnásobným dopravným značením obmedzujúcim zastavenie na obojsmernej komunikácií.
Avšak prevažná časť miestnych komunikácií (95%) s dlhodobo neregulovanou statickou dopravou vykazuje obsadenosť v čase najvyššej dopravnej zaťaženosti nad 110 % a celkový priemer obsadenosti je 141 %. Najzaťaženejšie komunikácie sú obsadené na približne 180 %, čo predstavuje moment, kedy vodiči využívajú okrem parkovania na komunikáciách, státie na chodníkoch, zeleni, plochách po prašiakoch alebo inak spevnených plochách, pričom ďalšiemu navyšovaniu obsadenosti v týchto lokalitách, okrem absencie plôch, bráni aj dostupnosť a prejazdnosť.
Zásadný posun v riešení statickej dopravy môže vykonať iba orgán, ktorý je správcom komunikácií a spravuje kompetencie v oblasti parkovacej politiky t.j. Mesto Košice.
Optimálne výsledky sa dostavia iba kombináciou razantnej regulácie parkovania
• právo rezidenčnej karty na 1 vozidlo pre 1 bytovú jednotku za spoplatnenie
• vozidlá bez naviazania na trvalý pobyt a bytovú jednotku ako napr. firemné, obyvatelia iných obcí a vozidlá v poradí druhé a každé ďalšie v domácnosti, spoplatnené v inej cenovej hladine, tak aby boli majitelia motivovaní riešiť parkovanie napr. vo firemných areáloch
a budovaním nových parkovacích stojísk predovšetkým vo viacpodlažných parkovacích domoch bez záberu ďalšej verejnej zelene, čo si vyžaduje značné investície a finančné zdroje získavané za takto poskytovanú službu.
V ďalších stupňoch riešenia je potrebné vypracovať urbanistické štúdie najvyťaženejších lokalít alebo územný plán zóny pre Mestskú časť Košice – Nad jazerom s prioritou na dopravné riešenia. Tieto dokumenty sú však finančne a v prípade územného plánu zóny aj časovo náročné, nakoľko podliehajú schvaľovaciemu režimu územnoplánovacích dokumentácií v zmysle zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku.

Odd. V a IČ, MČ Košice - Nad jazerom
10. október 2022

Tomáš

Dobrň deň, ďakujem veľmi pekne za Vašu odpoveď, avšak ako bolo možné schváliť výstavbu polyfunkčného objektu Bukovecká a vôbec samotný odpredaj pozemkov pod týmto objektom, na ktorých boli dovtedy parkovacie miesta pre obyvateľov ulíc Azovská, Donská, prípadne Amurská a Bukovecká. Pred výstavbou tam boli minimálne 30 parkovacích miest, ale po výstavbe boli tieto miesta odobraté ľuďom a presunuté pod súkromného developera bez možnosti kompenzácie. Stav parkovania celkovo v Košiciach je alarmujúci, ale stále sa budujú nové obytné jednotky bez podpory ďalšej kritickej infraštruktúry akou je parkovanie. Súhlasím, že služobné vozidlá zaberajú veľkú časť aktuálnych parkovacích miest a samotná politika parkovania je zarážajúca. Čiže v prípade ďalších otázok sa mám obrátiť priamo na mesto Košice? Ďakujem ešte raz za odpoveď.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania

Sledovať riešenie podnetu
Chcete byť informovaní o ďalšom vývoji podnetu? a sledujte jeho riešenie.