17. máj 2018
Odpoveď samosprávy
Stanovisko k problému od spoločnosti LF Development Krásna plus, s. r. o.:
Ako je všeobecne známe, koncepcia odvádzania dažďových vôd z celého územia medzi Krásnou a Zdobou v k.ú. Krásna bola riešená v rámci pozemkových úprav k.ú. Krásnej. Súbežne s týmto riešením bola spracovaná koncepcia odvádzania dažďových vôd z hranice územia lokality Na hore – IBV. Projekt pozemkových úprav bol schválený v r. 2011, kde boli navrhnuté odvodňovacie kanály z celého územia do Torysy. Na tento účel sú v rámci pozemkových úprav vyčlenené parcely, po ktorých majú byť tieto odvodňovacie kanály vedené. Aj naša spoločnosť vyčlenila na tieto kanály vlastné pozemky, viď. list vlastníctva a katastrálna mapa.
Celá koncepcia odvádzania dažďových vôd bola schválená v rámci ZaD ÚPN so súhlasným stanoviskom všetkých zainteresovaných.
Je nutné konštatovať, že projekt pozemkových úprav je značne rozsiahly, zahŕňa územie o rozlohe cca. 800 ha a doteraz nebol realizovaný, i keď na niektoré stavebné objekty už bolo vydané aj stavebné povolenie.
Keďže neboli vybudované odvodňovacie kanály v zmysle projektu kde investorom a vlastníkom na to určených parciel je Slovenská republika a mesto Košice, nemá ani naša spoločnosť sa na čo napojiť s odvodom dažďových vôd z lokality Na hore a treba poznamenať, že napriek tomu je stav v zaplavovaní pozemkov napravo od cesty na Košickú Polianku lepší ako pred realizáciou projektu Na hore, nakoľko dažďové vody sú zdržiavané stavebnými prekážkami ako je štrkové podložie ciest, základy domov, základy plotov, atď.
Je známe, že Na hore je nepriepustná hlinitá pôda a všetky dažďové vody pred výstavbou lokality Na hore stekali po svahu až na cintorín a Smutnú ulicu a pre zabránenie zaplaveniu obce bolo nutné vyorávať poza cintorín hlbokú brázdu. V súčasnej dobe sa takáto extrémna situácia nevyskytla.
Pokiaľ ide o odvádzanie vôd zo samotnej lokality Na hore, toto je riešené v zmysle schváleného ÚPN – Z, a to povrchovým odtokom po cestách, pričom cesta bola vybudovaná so spádom od osi k obrubníkom tak, aby voda nezalievala celú časť cesty ale max. 1 m cesty od obrubníka. Toto riešenie sa ukázalo ako vyhovujúce, nakoľko voda nezaplavuje celú cestu a pri sklonoch ciest veľmi rýchlo odteká a aj pri prudkých dažďoch sa netvoria na cestách mláky. Naopak, výhodou tohto riešenia je, že na cestách sa nenachádzajú kanalizačné šachty, ktoré vytvárajú nerovnosti na cestách (priehlbiny), cesty sú pri daždi zmývané od prachu a aj prípadná potreba čistenia je menej častá a technicky nenáročná oproti čisteniu kanalizačných rúr. Pri obhliadke ciest počas výdatného dažďa je vidieť, že cesty Na hore I. sú v podstatne lepšom stave pokiaľ ide o dažďové vody ako cesty, kde je vybudovaná podzemná dažďová kanalizácia. Dňa 16.5.2018 počas výdatného dažďa sme osobne skontrolovali stav odvádzania vôd komunikáciami, stav je vyhovujúci. Zároveň sme skontrolovali vsakovacie jamy Na hore I, Na hore II, ktoré dokonale plnia svoju funkciu, na ktorú boli navrhnuté.
Na záver uvádzame, že havária Fabie a prerazenie do ihriska nebolo spôsobené zľadovatenou cestou z dažďových vôd, ale nočným snežením a neprispôsobením rýchlosti stavu a povahu vozovky. Za tento priestupok bola vodička pokutovaná a poznamenávame, že na celom území lokality Na hore platí maximálna rýchlosť 20 km/h a pri dodržaní tejto rýchlosti a zabezpečení riadnej údržby ciest nemôže dôjsť k dopravným kolíziám z titulu zamrznutých dažďových vôd.
Čo sa týka nafotených parciel a zmývania blata z nich, tento problém bude odstránený po ustaní daždivého počasia v najbližšom období.
Odstránenie tohto problému je v harmonograme prác spoločnosti LF DEVELOPMENT KRÁSNA PLUS, s.r.o.
JUDr. Marek Kažimír, starosta
Viktor
Zimna udzrba kamienkami nepomaha kedze mnozstvo vody je tak obrovske. Budeme radi ak tento problem nas pan starosta vyriesi promotne.