Cesta mládeže-parkovanie-problémové

Zodpovednosť za riešenie: Malacky

V riešení
meno
Jana 24. novembra 2019

Parkovanie vozidiel v krizovatke pri vyjazde z ulice Ernsta Wiesnera. Vozidla zaberaju celu sirku pruhu. Parkovanie sposobuje neprehladne situacie, stazeny vyjazd a z obojsmernej ulice vytvara len jednosmernu.
prosime o kontrolu zo strany Mestskej policie.

26. november 2019

Odpoveď samosprávy

dobrý deň,
podľa ustanovenia § 23 ods. 1 – zák. o cestnej premávke:
Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.
Zákon o priestupkoch vo svojich úvodných ustanoveniach uvádza, že priestupkom je zavinené konanie, ktoré je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone a na základe uvedeného by porušenie zákazu vjazdu, zákaz zastavenia, zákaz státia, resp. iného zákazu napĺňalo formálnu stránku spáchania priestupku. Avšak ďalšou zákonnou podmienkou (materiálnou stránkou) spáchania priestupku je to, že konaním, ktoré napĺňa formálne znaky priestupku, sa zároveň poruší alebo ohrozí záujem spoločnosti (§ 2 ods. 1 zákona o priestupkoch).
V meste Malacky je veľký počet ulíc, kde by pri odstavení vozidla pri okraji cesty nezostala potrebná šírka 6 metrov - jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy – resp. pri jednosmerke 3 metre. Z tohto pohľadu by bolo za priestupok považované i krátkodobé odstavenie vozidla. Stačilo by teda, ak bude vozidlo, kde nezostane požadovaných 6 m resp. 3 m, v pokoji dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie (t. j. čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu).
V týchto prípadoch by sa priestupku mohli dopustiť nielen tí vodiči, ktorí odstavia vozidlo na ceste po dlhšiu dobu, ale aj tí, ktorí na ceste zostanú chvíľu - hoc len minútu (pokiaľ nemanipulujú s nákladom alebo neriešia nástup alebo výstup prepravovaných osôb). V týchto prípadoch by tiež mali za povinnosť odstaviť vozidlo mimo cesty. Takisto by nemohol nechať vozidlo na ceste vodič, ktorý príde na návštevu. Vo väčšine prípadov ulice v meste nedisponujú zbernými parkoviskami, kde by bolo možné vozidlo v dostupnej vzdialenosti odstaviť a potom sa presunúť k domu peši.
Mesto Malacky sa postupne snaží vytvárať podmienky k tomu, aby presun s vozidlom v rámci mesta bol bezproblémový a pritom vytvára kapacity i na vhodné zaparkovanie vozidiel. O tomto svedčia zrevitalizované zóny. Tam, kde sa vytvorili zároveň i vhodné podmienky pre parkovanie vozidiel, na tých miestach zameriavajú príslušníci mestskej polície svoju pozornosť. Konanie, ktorým sa tu napĺňa formálna priestupku (napr. porušenie vyššie uvedeného zákazu státia) napĺňa zároveň i stránku materiálnu, t. j. že porušuje alebo ohrozuje záujmy spoločnosti a v tomto prípade napĺňa definíciu priestupku, ktorý príslušníci zároveň i riešia.
Ulice, kde v dostupnej vzdialenosti od domov nie sú vytvorené dostatočné kapacity na odparkovanie vozidiel, nie je možné za danej situácie považovať za miesta, kde samotné naplnenie formálnej stránky priestupku zároveň naplní i stránku materiálnu. T. j. že by porušovalo alebo ohrozovalo záujmy spoločnosti, a to predovšetkým väčšiny ľudí, ktorí v danej lokalite bývajú. Z tohto pohľadu nemožno takéto konanie za priestupok považovať a príslušníci mestskej polície z vlastnej iniciatívy do odstavovania vozidiel ani nezasahujú. Výnimkou z tohto by mohla byť situácia, ak by sa zároveň s porušením vyššie uvedeného zákazu státia naplnila i formálna stránka iného priestupku (napr. vozidlo by stálo pred vjazdom na cestu z dvora rodinného domu, znemožňovalo chodcom užívať chodník, resp. iným spôsobom vytváralo prekážku v cestnej premávke), alebo by boli inak ohrozené záujmy spoločnosti (napr. nemožnosť vývozu odpadu, dodávky iných služieb). V takýchto prípadoch príslušníci konajú buď na základe iniciatívy obyvateľov z danej lokality (a predovšetkým záujmy týchto by mali byť chránené) alebo podnetu dodávateľov takýchto služieb. To znamená, že ak by napr. poskytovateľ MHD označil niektoré odstavenie vozidla ako neprejazdné, príslušníci začnú konať v tom smere, aby vozidlo bolo z daného miesta odstránené.
V husto osídlených oblastiach by mali príslušníci s prihliadnutím na hore uvedené citlivo posudzovať i čiastočné parkovanie na chodníku a požadovaná šírka 150 cm by nemala byť striktná. Pri tomto je potrebné posudzovať i samotný dopad parkovania. Napr. iná situácia bude na chodníku, kde prejde veľký počet ľudí, naproti situácii, kde chodník využívajú predovšetkým obyvatelia posudzovanej lokality. I tu by však mal byť určitý limit, napríklad aby bolo možné prejsť po chodníku bez problémov s kočíkom.
Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 – zák. o obecnej polícii obecná polícia je poriadkový útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní obecných vecí verejného poriadku, ochrany životného prostredia v obci a plnení úloh vyplývajúcich zo všeobecne záväzných nariadení obce, z uznesení obecného zastupiteľstva a z rozhodnutí starostu obce.
Podľa § 3 ods. 1 písm. f – cit. zákona Obecná polícia objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho:
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, nízkoemisná zóna, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel.
Z vyššie uvedených ustanovení vyplýva, že mestská polícia nie je orgánom prioritne určeným na riešenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v meste a za týmto účelom nemá ani osobitne zriadené zložky. Taktiež je oprávnená riešiť len vymedzený okruh priestupkov. K dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky je prioritne určený Policajný zbor SR. Tam je možné dožadovať sa úkonov spojených s riadením premávky nad rámec a možnosti činnosti mestskej polície.
Ako vyplýva i z vyššie uvedeného ustanovenia zákona, obecná polícia tiež pôsobí pri plnení úloh vyplývajúcich z uznesení obecného zastupiteľstva. Predovšetkým poslanci mestského zastupiteľstva ako volení zástupcovia obyvateľov sú najlepšie oboznámení s podmienkami pre život ľudí vo svojich volebných obvodoch a vo svojej podstate vedia najlepšie posúdiť záujmy obyvateľov v danej lokalite bývajúcich. Pritom majú možnosť prostredníctvom uznesenia mestského zastupiteľstva ovplyvniť i činnosť mestskej polície. To znamená, že môžu upraviť výkon služby tak, aby bol nad rámec vyššie uvedených činností v oblasti cestnej premávky. Pritom by sa však obmedzil výkon služby v iných oblastiach, z dôvodu ktorých bola mestská polícia zriadená, a to najmä tam, kde absentuje činnosť Policajného zboru SR.
Neuvážené opatrenia vykonané na základe tlaku jednotlivcov sa môžu dotknúť všetkých vodičov a v konečnom dôsledku by mohli byť v rozpore s očakávaniami väčšiny obyvateľov v určitej lokalite bývajúcich.
Prosím Vás teda o určitú mieru tolerancie. Snažíme sa riešiť veci tak, aby boli v záujme obyvateľov nášho mesta.

Vladislav Kunák
MsP MsÚ MA
27. november 2019

Ernst Wiesner

Chcel by som sa teda spýtať ,že prečo my, obyvatelia ulice Ernsta Wiesnera, sme si na svojom pozemku, za ktorý sme zaplatili, museli nechať 2 a 1/2 parkovacieho miesta a nemohli sme namiesto toho stáť na ceste?
Alebo dám príklad. Obyvatelia centra mesta (napr. na Záhoráckej ulici), ktorí keď nemôžu zaparkovať svoje autá v blízkosti svojho domu, tak musia hladať volné parkovacie miesto vo vzdialenosti niekoľkých 10tok až 100viek metrov od svojho domu. Nikto sa ich nepýta, že či sa im to páči alebo nie. Nemajú na výber ale predsa to nerieša tak, že svoje auto nechajú na ceste.
28. november 2019

Katarína

tento istý problém je aj pri vedľajšej ulici na začiatku ul. Ludwiga Angerera. Pri bytovke je rovnaký problém, keďže sa tam teraz stavia nová bytovka na začiatku ulice.A myslím, že to je dôsledok aj Vášho problému na ul. E.Wiesnera. Dúfam, že tento problém sa vyrieši po prevzatí parkoviska k tomuto bytovému domu. Stavajú sa tu bytovky ako huby po daždi a nikto nerieši parkovanie. Ako viem pri bytovke, ktorá už je postavená si môžu majitelia zakúpiť miesto ale nemusia, takže tu je dôležité pri rozhodovaní o stavbe už nariadiť aby bolo ku každému bytu aspoň jedno miesto povinné. Lebo ináč to tu bude vyzerať na zaplakanie.Takisto ako bolo horeuvedené, že domy musia mať 2,5 miesta. Prečo bytovky nie. V tejto dobe majú pomaly jeden byt/dom 2 autá a parkovanie sa nerieši. Hlavne, že sa stavia. a takisto aj celá doprava v malackách je na zaplakanie. Niekedy si pripadám ako v Bratislave v zápchach. Takže z horeuvedeného citovaného vyplýva, že sa to nevyrieši, iba ak by tam boli značky zákaz statia. A vieme nejako požiadať o takéto značky? Na koho sa obrátiť?
28. november 2019

Odpoveď samosprávy

V našom meste sa pripravuje parkovacia politika. Forma zavedenia parkovacej politiky zatiaľ nie je ustálená a vzhľadom k tomu, že táto téma sa dotkne bežného života všetkých obyvateľov, návštevníkov aj podnikateľov v meste, budú o konečnej verzii rozhodovať poslanci MsZ. So žiadosťou na osadenie dopravnej značky sa môžete obrátiť na Mesto Malacky, Mestský úrad Malacky Bernolákova 5188/1A 901 01 Malacky.

Vladislav Kunák
MsP MsÚ MA
28. november 2019

Katarína

To ma teší, že sa uvažuje nad parkovacou politikou. Musíme sa s tým naučiť žiť, že bude čoraz viac áut na cestách aj v meste. Ale budeme radi, keď sa k taketo situácii bude pristupovať s dôrazom na terajšiu situáciu a DOBU, a tým mesto, samospráva a iné orgány sa budú zaujímať a podieľať na probléme. Ďakujeme.
21. január 2020

Daniela

Pavla Hallona-parkovanie-chýbajúce miesta

opakovane ziadam o riesenie situacie na ulici, ktora spaja ulice Hallona, Wiesnera, Angerera.
Nielenze tu parkuju auta v krizovake (ano viem, je to krizovatka do tvaru T, ale vozidla nenechavaju pozadovany pruh o sirke 3m), ale uz si tu zacinaju parkovat aj dodavky a dodavky s privesom.
Situacia pri vychadzani je neprehladna a ponechana sirka od parkujicich vozidiel nedostatocna. Uz mali problem vyjst aj vozidla Tekosu.
21. január 2020

Odkaz pre starostu

Dobrý deń,
podnet sme na základe aktualizácie otvorili a opätovne preposlali samospráve na vyriešenie.
S pozdravom
Adninistrátorka portálu
16. júl 2020

Daniela

Dobry den,

opakovane uverejnujem podnet na neprehladne parkovanie pri Ulici Ernsta Wiesnera a ziadam o jeho aktivne riesenie.
Vozidla zacali parkovat po oboch stranach a situacia je pri vychadzani z Ulice Ernsta Wiesnera velmi neprehladna. Nakolko je to blizko oznacenia "Obytna zona", v danej oblasti je vysoky vyskyt pohybujucich sa deti (na bicykli, kolobezkach, behom...).
Odstavene auta parkuju na chodniku, deti pouzivaju na presun cestu a za vysokymi autami (nakladne, SUV) su tazko viditelne a hrozi stret s vozidlom!
V danej situacii nie je dodrzana definovana ponechana sirka po odstaveni vozidla a je i naplnena podstata ohrozenia.
Prosim o riesenie daneho stavu s ohladom na bezpecnost deti a vodicov, ktori z danej ulice vychadzaju a krizovatka je kvoli parkujucim vozidlam neprehladna
19. júl 2020

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,
podnet sme opätovne preposlali samospráve.
S pozdravom
Administrátorka portálu OPS
04. február 2024

Peter

Čo sa prosím rieši už viac ako 4 roky? Vozidlá tam parkujú naďalej v rozpore so zákonom. Vznikajú často kolízne situácie, pretože stoja aj v neprehľadnej križovatke, ktorá síce je tvaru T, ale nenechávajú voľný pruh v každom smere min. 3 metre. To skutočne niekto čaká až sa stane nehoda so zranením alebo ešte niečím vážnejším. Možno by sa mohlo nájsť pár euro na dopravnú značku, alebo osadiť zrkadlá, ev. keď každé ráno okolo 6:00 prechádza hliadka mestskej polície vozidlom po Ceste mládeže odbočiť a "riešiť" porušovanie dopravných predpisov. Alebo počkáme až všetky deti vyrastú a bude po probléme.
05. február 2024

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet sme opätovne preposlali samospráve.

S pozdravom
Anna Rybáriková
Odkaz pre starostu
[email protected]

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania