26. november 2019
Odpoveď samosprávy
dobrý deň,
podľa ustanovenia § 23 ods. 1 – zák. o cestnej premávke:
Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.
Zákon o priestupkoch vo svojich úvodných ustanoveniach uvádza, že priestupkom je zavinené konanie, ktoré je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone a na základe uvedeného by porušenie zákazu vjazdu, zákaz zastavenia, zákaz státia, resp. iného zákazu napĺňalo formálnu stránku spáchania priestupku. Avšak ďalšou zákonnou podmienkou (materiálnou stránkou) spáchania priestupku je to, že konaním, ktoré napĺňa formálne znaky priestupku, sa zároveň poruší alebo ohrozí záujem spoločnosti (§ 2 ods. 1 zákona o priestupkoch).
V meste Malacky je veľký počet ulíc, kde by pri odstavení vozidla pri okraji cesty nezostala potrebná šírka 6 metrov - jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy – resp. pri jednosmerke 3 metre. Z tohto pohľadu by bolo za priestupok považované i krátkodobé odstavenie vozidla. Stačilo by teda, ak bude vozidlo, kde nezostane požadovaných 6 m resp. 3 m, v pokoji dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie (t. j. čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu).
V týchto prípadoch by sa priestupku mohli dopustiť nielen tí vodiči, ktorí odstavia vozidlo na ceste po dlhšiu dobu, ale aj tí, ktorí na ceste zostanú chvíľu - hoc len minútu (pokiaľ nemanipulujú s nákladom alebo neriešia nástup alebo výstup prepravovaných osôb). V týchto prípadoch by tiež mali za povinnosť odstaviť vozidlo mimo cesty. Takisto by nemohol nechať vozidlo na ceste vodič, ktorý príde na návštevu. Vo väčšine prípadov ulice v meste nedisponujú zbernými parkoviskami, kde by bolo možné vozidlo v dostupnej vzdialenosti odstaviť a potom sa presunúť k domu peši.
Mesto Malacky sa postupne snaží vytvárať podmienky k tomu, aby presun s vozidlom v rámci mesta bol bezproblémový a pritom vytvára kapacity i na vhodné zaparkovanie vozidiel. O tomto svedčia zrevitalizované zóny. Tam, kde sa vytvorili zároveň i vhodné podmienky pre parkovanie vozidiel, na tých miestach zameriavajú príslušníci mestskej polície svoju pozornosť. Konanie, ktorým sa tu napĺňa formálna priestupku (napr. porušenie vyššie uvedeného zákazu státia) napĺňa zároveň i stránku materiálnu, t. j. že porušuje alebo ohrozuje záujmy spoločnosti a v tomto prípade napĺňa definíciu priestupku, ktorý príslušníci zároveň i riešia.
Ulice, kde v dostupnej vzdialenosti od domov nie sú vytvorené dostatočné kapacity na odparkovanie vozidiel, nie je možné za danej situácie považovať za miesta, kde samotné naplnenie formálnej stránky priestupku zároveň naplní i stránku materiálnu. T. j. že by porušovalo alebo ohrozovalo záujmy spoločnosti, a to predovšetkým väčšiny ľudí, ktorí v danej lokalite bývajú. Z tohto pohľadu nemožno takéto konanie za priestupok považovať a príslušníci mestskej polície z vlastnej iniciatívy do odstavovania vozidiel ani nezasahujú. Výnimkou z tohto by mohla byť situácia, ak by sa zároveň s porušením vyššie uvedeného zákazu státia naplnila i formálna stránka iného priestupku (napr. vozidlo by stálo pred vjazdom na cestu z dvora rodinného domu, znemožňovalo chodcom užívať chodník, resp. iným spôsobom vytváralo prekážku v cestnej premávke), alebo by boli inak ohrozené záujmy spoločnosti (napr. nemožnosť vývozu odpadu, dodávky iných služieb). V takýchto prípadoch príslušníci konajú buď na základe iniciatívy obyvateľov z danej lokality (a predovšetkým záujmy týchto by mali byť chránené) alebo podnetu dodávateľov takýchto služieb. To znamená, že ak by napr. poskytovateľ MHD označil niektoré odstavenie vozidla ako neprejazdné, príslušníci začnú konať v tom smere, aby vozidlo bolo z daného miesta odstránené.
V husto osídlených oblastiach by mali príslušníci s prihliadnutím na hore uvedené citlivo posudzovať i čiastočné parkovanie na chodníku a požadovaná šírka 150 cm by nemala byť striktná. Pri tomto je potrebné posudzovať i samotný dopad parkovania. Napr. iná situácia bude na chodníku, kde prejde veľký počet ľudí, naproti situácii, kde chodník využívajú predovšetkým obyvatelia posudzovanej lokality. I tu by však mal byť určitý limit, napríklad aby bolo možné prejsť po chodníku bez problémov s kočíkom.
Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 – zák. o obecnej polícii obecná polícia je poriadkový útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní obecných vecí verejného poriadku, ochrany životného prostredia v obci a plnení úloh vyplývajúcich zo všeobecne záväzných nariadení obce, z uznesení obecného zastupiteľstva a z rozhodnutí starostu obce.
Podľa § 3 ods. 1 písm. f – cit. zákona Obecná polícia objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho:
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, nízkoemisná zóna, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel.
Z vyššie uvedených ustanovení vyplýva, že mestská polícia nie je orgánom prioritne určeným na riešenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v meste a za týmto účelom nemá ani osobitne zriadené zložky. Taktiež je oprávnená riešiť len vymedzený okruh priestupkov. K dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky je prioritne určený Policajný zbor SR. Tam je možné dožadovať sa úkonov spojených s riadením premávky nad rámec a možnosti činnosti mestskej polície.
Ako vyplýva i z vyššie uvedeného ustanovenia zákona, obecná polícia tiež pôsobí pri plnení úloh vyplývajúcich z uznesení obecného zastupiteľstva. Predovšetkým poslanci mestského zastupiteľstva ako volení zástupcovia obyvateľov sú najlepšie oboznámení s podmienkami pre život ľudí vo svojich volebných obvodoch a vo svojej podstate vedia najlepšie posúdiť záujmy obyvateľov v danej lokalite bývajúcich. Pritom majú možnosť prostredníctvom uznesenia mestského zastupiteľstva ovplyvniť i činnosť mestskej polície. To znamená, že môžu upraviť výkon služby tak, aby bol nad rámec vyššie uvedených činností v oblasti cestnej premávky. Pritom by sa však obmedzil výkon služby v iných oblastiach, z dôvodu ktorých bola mestská polícia zriadená, a to najmä tam, kde absentuje činnosť Policajného zboru SR.
Neuvážené opatrenia vykonané na základe tlaku jednotlivcov sa môžu dotknúť všetkých vodičov a v konečnom dôsledku by mohli byť v rozpore s očakávaniami väčšiny obyvateľov v určitej lokalite bývajúcich.
Prosím Vás teda o určitú mieru tolerancie. Snažíme sa riešiť veci tak, aby boli v záujme obyvateľov nášho mesta.
Vladislav Kunák
MsP MsÚ MA
Ernst Wiesner
Alebo dám príklad. Obyvatelia centra mesta (napr. na Záhoráckej ulici), ktorí keď nemôžu zaparkovať svoje autá v blízkosti svojho domu, tak musia hladať volné parkovacie miesto vo vzdialenosti niekoľkých 10tok až 100viek metrov od svojho domu. Nikto sa ich nepýta, že či sa im to páči alebo nie. Nemajú na výber ale predsa to nerieša tak, že svoje auto nechajú na ceste.