06. február 2020
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň, situácia s nastavením semaforov vo všeobecnosti nie je jednoduchá a obávam sa, že váš podnet vyriešiť nevieme. Doba signálu voľno pre chodcov nemá byť kratšia, než je nutné, aby chodec, ktorý vstúpil na začiatku signálu voľno na priechod, pohodlne prešiel aspoň 2/3, najmenej však ½ šírky vozovky. V momente, keď sa rozsvieti červené svetlo, pre chodca začína plynúť tzv. medzičas, po ktorom sa môžu spustiť kolízne signálne skupiny. Medzičas je počítaný pre rýchlosť chodca 1,2 m/s. Dôležitými parametrami sú aj dĺžka priechodu, cez ktorý prechádzame, a vzdialenosť STOP-ČIARY kolíznej vozidlovej skupiny. Pri dlhších priechodoch je medzičas, pochopiteľne, väčší ako pri kratších. Je zabezpečené, že ak chodec vstúpi na priechod pre chodcov v poslednej sekunde svietenia zeleného svetla, pri rýchlosti 1,2 m/s bezpečne prejde celým priechodom pre chodcov.
Čo sa týka súčasného spúšťania zelenej pre autá z vedľajšej cesty a na priechode, na hlavnej ceste je vodič povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.
V tomto prípade každá pridaná sekunda zelenej na priechode sa prejaví niekoľkými sekundami červenej na hlavnom ťahu. Semafor je nastavený odborníkmi a momentálne je toto jeho najefektívnejšie nastavenie, optimalizovať takýto systém je viac než zložité, preto toto nastavenie ponecháme tak, ako je. Ďakujeme za pochopenie.
Mgr. Veronika Štrba Škultéty
Referent komunikácie a protokolu
Kancelária primátora
Peter