25. marec 2024
Odpoveď samosprávy
Ďakujeme za podnet.
Mestu Piešťany nie je ľahostajná bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Preto neustále pracuje na zlepšeniach organizácie dopravy v podobe zmien dopravného značenia, vydávaním všeobecne záväzných nariadení napr. aj pre reguláciu statickej dopravy, opravou a údržbou miestnych ciest, chodníkov a verejných priestranstiev atď. Zároveň prevádzkuje aj oddelenie Mestskej polície, ktorá dohliada na dodržiavanie zákonov a nariadení v teréne.
K prevádzke kolobežiek sa mesto od prvej myšlienky stavia zodpovedne. Okrem dohľadu nad dodržiavaním zákona o cestnej premávke z pozície Mestskej polície, vypracovalo základné podmienky pre prevádzkovanie verejných systémov zdieľaných kolobežiek a bicyklov. Z pravidiel uvádzame napr. definované:
- Zóny zákazu jazdy kolobežiek, kde kolobežka nefunguje v elektrickom režime a je možné ju len tlačiť
- Zóny zníženej rýchlosti, kde kolobežka má obmedzenú rýchlosť do 15 km/h
- Lokality parkovania, kde sa sústreďujú kolobežky, aby nezavadzali chodcom
- Oblasti, kde nie je možné zaparkovať kolobežku
Ďalej boli vypracované pravidlá pre parkovanie, spoločnosť Bolt napr. vyžaduje pri každom zaparkovaní fotografiu kolobežky na posúdenie správnosti parkovania a prípadné uloženie sankcie.
Spoločnosť Bolt spracovala taktiež pravidlá jazdy na kolobežkách, ktoré sú dostupné na stránkach Boltu a v aplikácii.
Každoročne zasiela výročnú správu o prevádzke kolobežiek, kde za rok 2022 neeviduje žiadnu nehodovú udalosť takejto zdieľanej kolobežky.
Taktiež v roku 2023 zaviedli systém kontroly tandemových jázd, detekciu spôsobu parkovania a test kognitívnych schopností proti jazde pod vplyvom alkoholu.
Systémy zdieľaných kolobežiek a bicyklov hodnotí mesto Piešťany veľmi pozitívne. Systém je teda pod prísnou reguláciou a spolu so zavedenými opatreniami v súčasnosti neevidujeme žiadnu nehodovosť. Zdieľané systémy zabezpečujú zníženie dopravných zápch, znečistenia ovzdušia, ako aj poskytujú dostupný a bezpečný dopravný prostriedok nielen obyvateľom mesta, ale ako služba najmä návštevníkom.
Ako nebezpečnejší a väčší problém s bezpečnosťou považuje Mesto súkromné elektrické kolobežky, ktoré zväčša používajú osoby mladšie ako 18 rokov, často jazdia nebezpečne, rýchlo a bez akéhokoľvek dohľadu prevádzkovateľa. Jedinou reguláciou je zákon o cestnej premávke a polícia.
S pozdravom
Ing. Miroslav Kadlíček, referent pre koncepciu dopravy, Odbor stratégie a rozvoja mesta
PRAVO REZIDENTA
ZAKAZ ELEKTRICKYCH KOLOBEZIEK V MESTE NITRA
https://www.peticie.com/stopka_elektrickym_kolobezkam