29. november 2021
Odpoveď samosprávy
Mesto Prešov po doručení Vášho podnetu požiadalo spoločnosť euroAWK, spol.
s r.o. vlastníka reklamného zariadenia o vykonanie čistenia predmetného citylightu, avšak je
potrebné uviesť, že za posledné obdobie spoločnosť eviduje znečistenie veľkého počtu
citylightov a prístreškov, ktoré sa opakuje (popísané grafitmi a pod.), čo sťažuje ich udržiavať
čisté. Teda výzor týchto zariadení v prevažnej miery závisí aj od občanov a ich správaniu sa
k majetku, ktorý slúži pre všetkých.
Ďakujem Vám za Váš podnet a vážime si Vašu pozornosť ako vnímavého občana tohto
mesta a za predpokladu doručenia ďalších podnetov sme pripravení na ich riešenie.
Odbor financií a mestského majetku MsÚ
Michal
Dá sa s ňou súhlasiť a zároveň vysloviť poľutovanie nad správaním sa časti populácie, ktorá poškodzuje verejné aj súkromné zariadenia.
Na druhej strane je potrebné taktiež uviesť, že podmienky údržby Citilightov boli zmluvne dohodnuté medzi mestom Prešov a spoločnosťou euroAWK a teda by mali byť buď dodržiavané, alebo zmluva zmenená, prípadne vymenený dodávateľ.
Navyše mesto má nástroje – VZN, Mestská policía, kamerový systém a i., ktorými môže tento druh vandalizmu, síce nie úplne odstrániť, ale aspoň do značnej miery zamedziť. Žiaľ, zdá sa,. že ich využíva veľmi málo, resp. neefektívne.
Môže mesto, napr. informovať, koľko vandalov bolo za posledné tri roky prichytených, či už priamo pri čine, alebo dodatočne identifikovaných prostredníctvom kamerového systému?
Za všetky, len jeden príklad: Všetky tri parkomaty na nedávno zrekonštruovanej Jarkovej ulici – všetky pod dohľadom kamerového systému (dome kamery) a prostredný dokonca v tesnej blízkosti sídla MsP boli posprejované grafiti. Páchateľ/páchatelia, zdá sa doteraz nenájdený/ní, parkomaty mesiace neočistené a mesto, zdá sa, že sa hrá na mŕtveho chrobáka a, napr. na podnety počnúc 5. októbrom doteraz neodpovedá.
https://www.odkazprestarostu.sk/presov/podnety/122555/jarkova-vandalizmus-graffiti
Mestu je, predpokladám, známy fakt, že následky neporiadku, špiny, grafiti, vandalizmu, ktoré sa včas neuvedú do štandardného stavu, situáciu len zhoršuje a tieto javy sa hromadia, či ešte rýchlejšie pribúdajú.
Nerozumiem, napríklad, v čom je problém zabezpečiť nákup spreja za max. 10 € a prestriekanie týchto parkomatov (resp. požiadať o to zmluvného partnera) a v ďalších dňoch, týždňoch pravidelne, min. raz denne, priamo, či v kamerovom systéme monitorovať (pridať medzi rutinné denné postupy pracovníkov na MsP monitorujúcich kamerový systém), či nedošlo k ich posprejovaniu, prehľadať kamerové záznamy, identifikovať páchateľov, adekvátne, exemplárne riešiť (zmeniť VZN, ak treba) a verejne o tom pravidelne informovať, aby sa informácia dostala aj medzi "grafiti kruhy"a prípadne ďalších "ešte negrafiťákov" odradila od tohto spôsobu prezentovania ich "umenia".
Nápad, ktorý mi skrsol počas písania, bez dôkladného premýšľania, isto nie dokonalý, ale mesto ho môže vylepšiť.
Takže ak mesto chce apelovať, či dokonca presúvať zodpovednosť na občanov, bolo by žiaduce, aby sa predovšetkým samo zamyslelo, či spravilo a správne robí všetko, čo môže a čo má.