Malookružná 49 parkovanie

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Prievidza

V riešení
meno
Jana 01. júna 2015

Dobrý deň chcem sa opýtať na budovanie parkoných miest na malookružnej 49 . V okolitých obytných domoch sa budovali minulý rok parkovné miesta ale na našej časti nevznikli žiadne. Môžem dostať info či sa to plánuje zmeniť a ak áno kedy ?

Ing. Cifrová

02. jún 2015

Odpoveď samosprávy

Mesto Prievidza eviduje desiatky požiadaviek na budovanie odstavných stojísk len na sídlisku Píly. Taký objem požiadaviek výrazne prevyšuje finančné možnosti rozpočtu mesta. V roku 2015 budú budované odstavné stojiská na sídlisku Píly po konzultácii s Výborom volebného obvodu okolo ulice Svätoplukova. Požiadavky na odstavné stojiská vo Vami definovanej lokalite evidujeme a sú zaradené do zoznamu pre nasledujúce roky.

Dušan Kohút
referent výstavby
Mestský úrad
02. máj 2016

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
podstatou uvedeného problému je ničenie zelene pri parkovaní vozidiel. Tento problém narastá po daždivom počasí v čase rozmočenia terénu.

Z toho vznikajú ďalšie komplikácie a nimi je blato na chodníkoch, ktoré je výsledkom nezodpovedného správania sa vodičov áut. Tí často prechádzajú cez zeleň alebo parkujú priamo na zeleni a potom vzniká neporiadok aj na chodníkoch a cestných komunikáciách.

Môžeme povedať a zrejme sa všetci zhodneme na tom, že po celom sídlisku Píly sú naprojektované cesty ktoré nespĺňajú šírkové parametre. Dopravné normy hovoria jasne, pri státí vozidla musí zostať jazdný pruh v šírke aspoň 3 metre pre každý smer jazdy. Okrem toho, odparkované vozidlá, ktoré ničia zeleň môžu mestskí policajti klasifikovať ako porušenie VZN č. 145/2013, o zdravom životnom prostredí v meste Prievidza.

Situácia na sídlisku Píly je však jedinečná v tom, že takmer všetky cestné komunikácie nespĺňajú základné normy a to z pohľadu ich šírkových parametrov. Teda takmer každé vozidlo parkuje na verejnej zeleni, alebo pri jeho odstavení nie je zachovaná požadovaná šírka – 3 m. Staré sídlisko bolo budované v časoch kedy sa nepočítalo s takou frekvenciou dopravy.

Obrazne vzaté, ak by sme mali napĺňať dodržiavanie všetkých noriem, potom by sme mali pre motorové vozidlá uzavrieť polovicu ciest na sídlisku Píly. (Banícku, Baniča, Svätopluka atď.)
Zvýrazňujem fakt, že autá porušujú predpisy už len tým, že v obojsmernej prevádzke zastanú na tak úzkych cestách ako sú na sídlisku Píly. Je jasné, že 99 % všetkých parkujúcich áut, ktoré stoja na zeleni porušujú nejakú normu.

Je niekoľko riešení súčasného stavu, na úvod ale uvedieme, že ich aplikáciu do praxe nepovažujeme za správny krok.
1. riešiť akýkoľvek dopravný priestupok mestskou alebo dopravnou políciou. (takými môžu byť odparkované vozidlo na zeleni, či neponechanie 3 m voľný pruh pri státí vozidla atď.)
2. zákaz vjazdu všetkým (!) motorovým vozidlám na sídlisko Píly.
3. budovanie odstavných plôch na úkor zelene v každom dvore sídliska.

Najschodnejšia možnosť riešenia problému je možnosť č.3, ale výstavba odstavných plôch je problematická hneď z viacerých dôvodov.
- Na sídlisku Píly je veľmi komplikovaná spleť inžinierskych sietí a teda nie je jednoduché vybudovať odstavnú plochu všade, kde ľudia vhodnú voľnú plochu pre budovanie parkoviska vidia.
- Mesto jednoducho nemá dostatok finančných prostriedkov na to, aby dláždilo všetky zelené plochy, len preto, lebo obyvatelia o to žiadajú. Pripomíname, že každé sídlisko (obzvlášť Zapotôčky) si žiada budovanie parkovacích kapacít. Každý rok pribudne na sídlisku Píly aspoň jedna odstavná plocha. viď články: http://www.prievidza.sk/spravodajstvo/najkritickejsie-miesta-s-novymi-parkoviskami/
http://www.prievidza.sk/spravodajstvo/nove-parkoviska-na-sidlisku-pily/
- Budovanie parkovísk musí mať svoj systém. Nesystémové rozširovanie dláždených plôch na úkor verejnej zelene sa stalo terčom kritiky a to obzvlášť pri budovaní parkoviska na Ul. Fándlyho.

Riešenie v udržovaní poriadku a zachovaní upravenej verejnej zelene na sídlisku Píly spočíva v ohľaduplnom parkovaní. V prípade daždivého počasia by ľudia mali zvážiť, či odparkujú svoje vozidlo v blízkosti svojho bytového vchodu a to na úkor zničenia povrchu trávnatej plochy, alebo budú preferovať odparkovanie vozidla na vzdialenejšej ale spevnenej ploche. Napr. najbližšej cestnej komunikácii.

Riešením tohto stavu vôbec nie je osádzanie značiek - zákaz státia/zákaz zastavenia na každej jednej ulici . Takýto postup nemá význam a zmysel už len z pohľadu, že spôsobuje duplicitu vo vyznačení pravidiel cestnej premávky. To znamená, že ak je už právnou normou upravený zákaz parkovania na chodníkoch, potom je osadenie dopravnej značky nepotrebné. Vzhľadom k šírkovým parametrom väčšiny cestných komunikácií na sídlisku Píly by bolo osádzanie dopravných značiek finančne neúnosné a aj nezodpovedné.

Na záver je potrebné si uvedomiť, že o prerozdeľovaní peňazí na budovanie parkovacích miest rozhodujú poslanci za príslušný volebný obvod. Preto ak máte požiadavku na budovanie parkovacích miest, mali by ste svoje požiadavky smerovať na výbor volebného obvodu. Zoznam o rokovaní jednotlivých výborov je TU: http://www.prievidza.sk/samosprava/stretnutia-vyborov-volebnych-obvodov/



Michal Ďureje
hovorca mesta

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania