Nezmyselne vyznačená hranica križovatky

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Prievidza

Uzavretý
meno
Anonymný užívateľ 19. júla 2017

V križovatke ulíc Mariánska - Hviezdoslavova je vyznačená dopravná značka V 5a - priečna súvislá čiara, ktorá označuje hranicu križovatky. Umiestnenie značky je ale úplne nezmyselné, lebo čiara pre smer jazdy rovno a doprava je približne 2 metre ďalej ako čiara pre odbočenie doľava.

Preto majú autá odbočujúce vľavo úplne blokovaný rozhľad do križovatky autami stojacimi v jazdnom pruhu pre smer rovno a doprava. A hoci by aj mohli odbočiť, kvôli nulovému rozhľadu doprava musia zbytočne čakať. Pritom nie je ŽIADNY dôvod pre umiestnenie značky V 5a v rôznych vzdialenostiach. Rozhľad do križovatky by pri posunutí čiary na jednu úroveň (na fotke) zostal bez zmeny.

Kedy bude hranica križovatky vyznačená na jednej úrovni ?

19. júl 2017

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.
Ďakujeme za nahlásenie podnetu.
Stanovisko k nemu pripraví referát dopravy MsÚ Prievidza.

Marián Kucman
referent pre projekty a podnety obyvateľov
Mestský úrad Prievidza
19. júl 2017

Sonic

A preto ked bude ciara posunura na uroven prvej, a pojde autobus od kruhaca vam pekne obehne zanym oolesom auto!!! Jaj ale to by niekto musel chapat naco je to tak nalreslene. A za dalsie, ked nemoze ist auto doprava alebo rovno znamena to ze ani dolava sa neda odocit. Haha logia. Ale za predpokladu ze auto od kostola ide ku kruhacu dole sa da odbocit bezproblemov sucasne aj od severu do lava ku kniznici. Asi len na preskusanie treba poslat autora.
20. júl 2017

vigoo vigoo

podstatnejší problém podľa môjho názoru je, keby vyznačili pruhy pre rovný smer a odbočovací do prava zvlášť. Nakoľko niektorí "pribrzdení", ktorí idú rovno do centra sa postavia do stredu, dávajú prednosť vozidlám prichádzajúcich od kruhovej križovatky a za ním musia chtiac nechtiac stáť aj vodiči odbáčajúci smer kruháč. TZN mať tam tri samostatne značené pruhy. Zmestia sa v pohode.
24. júl 2017

...

Sonic podnet nepochopil, posúvať sa mala čiara pre smer jazdy rovno a doprava na úroveň čiary pre odbočenie doľava (smerom ďalej od križovatky) a nie naopak !

Za druhé, keď nemôže ísť auto rovno alebo doprava, auto doľava odbočiť môže! V to v celkom bežnom prípade, ak v smere od okružnej križovatky odbočuje auto doprava smerom do centra a žiadne nejde rovno alebo doľava na Mariánsku. Asi treba poslať na preskúšanie samotného Sonica.

Vyznačiť samostatné jazdné pruhy pre jazdu rovno a doprava nie je možné kvôli šírke vozovky. Stačí sa pozrieť, ako diletanti vyznačili jazdný pruh pre odbočenie doprava do Necpal na výjazde z Prievidze, má šírku necelé 2 metre. Bordel pre Slovensko úplne typický.
24. júl 2017

Sonic

Pozaidajte mesto o nove zrkadlo albo semafor :)
25. júl 2017

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.
Predmetné vodorovné dopravné značenie je zrealizované, resp. obnovené správne. Vami uvedené rozdielne cca 2-metrové posunutie je z dôvodu stavebného usporiadania priesečnej križovatky. Rameno, resp. vstup križovatky od Záhradníckej ulice, nie je priamo oproti ramenu/vstupu od kruhového objazdu. V prípade, že by boli posunuté obidve hranice križovatky na rovnakú úroveň (“nižšie“), vozidlá prechádzajúce z Ulice záhradníckej na cestu I/64 by museli zachádzať v podstate do protismeru vozidlám, ktoré idú opačným smerom. Okrem iného takéto usporiadanie predraďovacích pruhov, resp. ich hraníc, robí priaznivejší polomer zatáčania pre vozidlá idúce z kruhového objazdu (I/64) smerom na Mariánsku ulicu. Posunutie priečnej súvislej čiary na úroveň tej “vyššej“ by znemožnilo vytvorenie tzv. rozšíreného vjazdu vpravo (možnosť čiastočného radenia sa vpravo) pre predraďovací pruh, ktorý je spoločný pre priamy smer a smer vpravo. Okrem toho, že takáto úprava by nebola možná z priestorových možností, znížila by sa aj priepustnosť križovatky z pohľadu jej kapacitných možností.

Roman Bartoš
vedúci strediska miestnych komunikácií a správy parkovísk
Technické služby mesta Prievidza
26. júl 2017

Anonymný užívateľ

V odpovedi pána Bartoša je uvedených niekoľko nesprávnych a zavádzajúcich informácií, ktoré je potrebné uviesť na správnu mieru:

1. Rameno križovatky z Vinohradníckej ulice je PRESNE oproti výjazdu z okružnej križovatky, ktorý bol vybudovaný zámerne oproti Vinohradníckej, aby tam nevzniklo nezmyselné "esíčko". Pri výjazde z Vinohradníckej ulice smerom k okružnej križovatke jazdia autá PRIAMO, čo je vidieť na fotkách.

2. Priečna súvislá čiara je a od začiatku bola vyznačená nezmyselne:
- je umiestnená UPROSTRED križovatky (úplne zbytočne, keďže rozhľad do križovatky je bezproblémový)
- autá idúce z Vinohradníckej ulice na okružnú križovatku prechádzajú viac ako meter za čiarou označujúcou hranicu križovatky !

3. Pre jazdu rovno a doprava je vyznačený jeden jazdný pruh, jazda 2 áut v takomto pruhu je v rozpore s pravidlami cestnej premávky. Pojem "predraďovací" jazdný pruh platné dopravné predpisy nepoznajú a nič také neexistuje.

4. Priestorové usporiadanie križovatky je nesprávne a ukážkovo diletanské. Z akého dôvodu sú tesne za hranicou križovatky na Mariánskej ulici vyznačené parkovacie miesta ?! Ich zrušením by sa získal dostatok miesta na vyznačenie samostatných jazdných pruhov pre jazdu rovno a doprava. Týmto sa ale pochopiteľne nikto nebude zaoberať, veď predsa súčasné riešenie je najlepšie možné a nikto problematike nerozumie lepšie ako samospráva.

Mimochodom, o posúvaní čiary pre odbočenie vľavo smerom dopredu sa v podnete vôbec nehovorilo (keďže ide o nezmysel).

Jediným a definitívnym riešením je prebudovanie križovatky na okružnú križovatku. V čase dopravnej špičky je prejazd cez križovatku utrpením a o plynulosti cestnej premávky nie je možné vôbec hovoriť.
27. júl 2017

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.
dovolím si k danému podnetu už iba poslednú reakciu. Začnem s tým s čím s Vami v podstate súhlasím, že posunutie "čiary" smerom dole je nezmysel. Ale musím sa úprimne priznať a z pohľadu na diskusiu asi nie jediný som pochopil, že to bol zámer ako príspevku. Z toho dôvodu som si dovolil tam uviesť dôvody, prečo by práve takáto úprava zhoršila situáciu a v podstate ste to vo vašej argumentácií aj potvrdili, že takéto riešenie by nebolo vhodne, v tom sme sa zhodli. Pre Vás, resp. pre vyjadrenie k predmetnému podnetu mala slúžiť druhá časť odpovede a to týkajúce sa posunutie "čiary" smerom k ZŠ Mariánska:
Posunutie priečnej súvislej čiary na úroveň tej “vyššej“ by znemožnilo vytvorenie tzv. rozšíreného vjazdu vpravo (možnosť čiastočného radenia sa vpravo) pre predraďovací pruh, ktorý je spoločný pre priamy smer a smer vpravo. Okrem toho, že takáto úprava by nebola možná z priestorových možností, znížila by sa aj priepustnosť križovatky z pohľadu jej kapacitných možností.
S týmto vyjadrením súvisí Váš bod číslo 3, preto mi dovoľte sa k nemu vyjadriť. Nikto netvrdí, že jazda dvoch áut v jednom pruhu je dovolená. Možno Vás zmiatlo vyjadrenie možnosti čiastočného radenia sa vpravo. Bolo tým myslené využívanie práve spomínaného rozšírenia vjazdu vpravo, kde pri správnom radení vozidiel na hranici križovatky prispieva k zvýšeniu jej priepustnosti (viď obrázok). Okrem iného výraz “predraďovací pruh“ možno cestný zákon nepozná, ale môžem Vás ubezpečiť, že odborná literatúra tento pojem pozná veľmi dobre a je bežne používaný (viď obrázok). Okrem iného Vaše navrhované definitívne riešenie a to vybudovanie kruhové objazdu vo vzdialenosti cca 120 m od existujúceho kruhové objazdu by problém vyriešilo ..., dovolím si tvrdiť, že pri dnešnej intenzite dopravy, ktorá je na prieťahu mestom (I/64 – Necpalská cesta) by to problém vôbec nemuselo vyriešiť, práve naopak, ale toto je opäť na dlhšiu diskusiu a nemyslím si, že tu je na ňu priestor. Tu je moja mailová adresa: roman.bartos@tsmpd.sk, pokojne ma kontaktujte, poprípade sa môžeme stretnúť priamo na mieste a priamo v teréne danú problematiku podrobnejšie rozdiskutovať a môžeme sa dotknúť aj problematiky parkovacích miesť či už na Ulici Mariánskej, alebo parkovacích miest ktoré sa nachádzajú na ceste Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktoré sú v súčasnosti vyhradené pre pozemkový úrad.


Roman Bartoš
vedúci strediska miestnych komunikácii a správy parkovísk
Technické služby mesta Prievidza
27. júl 2017

Lubica

A NIE SU TIE CIARI ZNACENIE NAHODOU ZE AUTO TAM MA ZASTAVIT KEBY TAM BOL SEMAFOR ? KED TAM NENI SEMAFOR TAK MOZES ZASTAVIT AJ DALEJ AKO PRED TOU CIAROU , TAK SI TO PAMATAM S AUTOSKOLY
28. júl 2017

Anonymný užívateľ

Rozšírený vjazd vpravo je praktický, ale jeho umiestnenie je nevhodné vzhľadom na vetvu križovatky zo Záhradníckej ulice. Na fotkách je krásne vidieť, že autá idúce priamo zo Záhradníckej ulice prechádzajú cez hranicu križovatky vyznačenú priečnou súvislou čiarou. A toto je teda poriadny nezmysel a s správnosti takto vyznačenej hranice križovatky je určite namieste pochybovať.

Problémom je, že križovatka bola vybudovaná v čase, keď bola podstatne nižšia intenzita premávky ako je v súčasnosti. Prejazd križovatkou v niektorých smeroch je v čase špičky doslova adrenalínový zážitok. Avšak nejakých úprav križovatky sa tak skoro určite nedočkáme, keďže by ju musel financovať aj TSK, čo je viacmenej nereálne.

Je pravdou, že odborná literatúra uvádza pojmy, ktoré slovenská legislatíva nepozná, avšak pri kvalite našich zákonov to neprekvapuje. Hlavne, keď sú stále v platnosti takmer 20-ročné Zásady pre používanie dopravného značenia, ktoré sú mimoriadne zastaralé a častokrát idú nad rámec ustanovení zákona o cestnej premávke a príslušnej vyhlášky, čo je skutočne unikát. Stačí sa pozrieť ako vyzerajú obdobné technické predpisy v ČR, rozdiel je priepastný.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania