Parkovanie na ulici Gorkého

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Prievidza

Vyriešený
meno
Anonymný užívateľ 25. septembra 2013

Už dlhší čas je problematické parkovanie (nielen) na ulici Gorkého. Avšak je zaujímavé sledovať, ako sa situácia s parkovaním neustále zhoršuje a nikoho to evidentne netrápi.

Nové parkovacie miesta už v tejto lokalite nie je kde vytvoriť, avšak autá pribúdajú neustále. Avšak ani v takejto situácii mesto živelné parkovanie vôbec nereguluje a zrejme sa spolieha, že prípadné porušenie dopravných predpisov vyrieši mestská polícia, čo je samozrejme ilúzia.

Po dokončení súvislej opravy na Gorkého ulici bola vedľa stanovíšť nádob na komunálny odpad vyznačená vodorovná dopravná značka V 12b - žltá súvislá čiara, ktorá na uvedených miestach zakazuje zastavenie a státie motorových vozidiel. Hoci na uvedených miestach problém s parkovaním vozidiel problém nikdy nebol. Avšak už nikoho nenapadlo namaľovať žltú súvislú čiaru na kritické miesta na tejto ulici, kde parkujúce vozidlá obmedzujú premávku. Jedným z takýchto miest je úsek na fotkách. Ešte pred niekoľkými týždňami tam vozidlá parkovali iba sporadicky, avšak v súčasnosti je v popoludňajších hodinách na tomto mieste parkovanie už úplne bežné.

Podľa zákona o cestnej premávka musí pri státí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Takýto stav samozrejme na takýchto komunikáciách nikto nemôže vyžadovať. Ak však pri státí vozidiel zostane jazdný pruh široký nanajvýš 2,5 metra pre obidva smery jazdy tak naozaj neviem, akým spôsobom tade prejde smetiarske auto, hasiči alebo sanitka. Riešením v žiadnom prípade nie je ani neustále volanie mestskej polície.

Problematickým miestom Gorkého ulice je tiež asi 20 metrový úsek od križovatky s ulicou Clementisa po odbočku na veľkokapacitné parkovisko. Na tomto mieste vozidlá parkujú v priebehu celého dňa, spravidla kvôli návšteve neďalekej pošty. To, že častokrát parkujú na chodníku, ktorý má šírku iba približne 1 meter, už nikoho neprekvapuje. Avšak tieto vozidlá výrazným spôsobom obmedzujú vozidlá vychádzajúce na ulicu Clementisa a tiež vozidlá prichádzajúce z tejto ulice. Riešením by bol zákaz zastavenia a státia vozidiel na tomto úseku (označené na fotke žltou čiarou). Namiesto toho môžu vozidlá zaparkovať na priľahlom parkovisku, prípadne na Gorkého ulice bližšie ku zdravotnému stredisku, a nie v bezprostrednej blízkosti frekventovanej križovatky.

Bude aspoň na týchto miestach vyznačená na vozovke žltá súvislá čiara ? Aj najväčší ignoranti dopravných predpisov si takýto jednoznačný zákaz všimnú a určite si dobre rozmyslia, či na takomto mieste zaparkujú. Akým spôsobom vlastne plánuje mesto regulovať parkovanie na sídlisku Kopanice ? Ak má byť riešením súčasná anarchia v štýle nech si každý zaparkuje, kde ho napadne, potom môžeme rovno zrušiť aj dopravné predpisy.

Zaujímavo tiež pôsobia nové vodorovné dopravné značky pozdĺžna prerušovaná a súvislá čiara na časti Gorkého ulice. S takýmito vodorovnými dopravnými značkami som sa na ceste podobného významu v Prievidzi ešte nestretol, každopádne to vyzerá efektne.
Na fotke je teraz aspoň zreteľne vidieť, aká časť jazdného pruhu zostáva pre jazdu vozidiel v smere na ulicu Clementisa. Čo je mimoriadne výhodné pred následnou zákrutou, z ktorej sa po nedávnej rekonštrukcii krytu vozovky neraz veľkou rýchlosťou prirúti nejaký inteligent a vodič sa mu nemá kedy a ani kam vyhnúť. Lebo na Gorkého ulici je maximálna povolená rýchlosť 50 km/h a v kombinácii s novým asfaltom si nie je ťažké domyslieť, ako rýchlo sa tam v skutočnosti častokrát jazdí.

25. september 2013

Anonymný užívateľ

Takto vyzerá parkovanie vozidiel na križovatke ulíc Gorkého a Clementisa. A častokrát je tam za sebou zaparkovaných aj 5 áut.
26. september 2013

miro

Vážený anonymný užívateľ, jedným riešením je ako navrhujete, vyznačiť žltú súvislu čiaru, ale zákon č.8/2009 hovorí:Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh širokýnajmenej 3 m pre oba smery jazdy. Lenže na obrázkoch je zachytené státie a nie len zastavenie. Z toho vyplýva, že tie vozidlá tam stáť nesmú už teraz, a preto tu nie je nutné striekať žltú čiaru. Teda pre tých čo nevedia počitať uvádzam, že 3 m pre jeden smer a 3 m pre druhý smer je dokopy 6 m. Ak má cesta 5,5 m tak to znamená, že tam nesmie stáť nikto. Zastaviť však môže. Vašu poznámku citujem "Takýto stav samozrejme na takýchto komunikáciách nikto nemôže vyžadovať." - to ste mysleli ako? že zákon platí iba niekde? na Gorkého nie? Nech si každý zabezpečí parkovacie miesto legálne a nie na úkor porušovania zákona. Je zarážajúce, že mestská polícia tento stav nerieši, resp. toleruje. Čiže lacnejšie riešenie je dôsledné uplatňovanie zákona č.8/2009 §23 - mestskou políciou, pretože počet značiek, ktoré by bolo nutné osadiť, by bol zase ohromujúci.
26. september 2013

Anonymný užívateľ

Počítať samozrejme viem, rovnako ovládam aj dopravné predpisy. Avšak nie som utopista, aby som žiadal na bezvýznamnej miestnej komunikácii státie vozidiel striktne podľa predpisov. Týmto krokom by sa len na tejto ulici okamžite zrušilo takmer 30 parkovacích miest a ich vodiči by jednoducho nemali kde parkovať.
A nie je úlohou vodičov zabezpečiť si parkovacie miesta, to je v prvom rade úlohou samosprávy.
Podstatou podnetu je požiadavka na primerané regulovanie parkovania na danej ulici, lebo súčasná anarchia je už neudržateľná.
27. september 2013

miro

Len dve veci sa chcem opýtať: 1. ked sa časť ulice zaplní v jednom jazdnom pruhu odstavenými vozidlami na úseku od križovatky ku zdravotnému stredisku až po križovatku s ulicou Novackého - ako budete riešiť prednosť vozidiel ktoré budú prechádzať týmto úsekom? To budú všetci idúci v smere od zdr. strediska musieť cúvať aj 50-100 m, keď sa im niekto objaví v protismere? Pretože podľa Vášho riešenia tam vozidlá stáť môžu a vyhnúť sa nebude dať(okrem úseku v ktorom navrhujete žltú čiaru).Riešením by bolo (možno) zjednosmernenie ulice. 2. Podľa akého predpisu je povinná samospráva poskytovať vodičom a ich vozidlám parkovacie miesta? - toto ma skutočne zaujíma, prosím Vás ak jestvuje takýto predpis, tak ma prosím informujte (nemyslím to ironicky).
P.S. tých 30 parkovacích miest - to nie sú parkovacie miesta - je to len arogancia vodičov a benevolencia MsP.
27. september 2013

Jana

Odpoveď na podnet bude aj tak v zmysle, že daná situácia je v poriadku a nebude sa s tým nič robiť. A potom majú všetky debaty nulový význam.
27. september 2013

Anonymný užívateľ

1. Podľa Zákona o cestnej premávke vodič nesmie zastaviť a stáť v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti. Takže takýto problém by nemal vzniknúť a v zákrute autá tiež nikdy nestáli.
2. Pri novostavbách je povinnosť vytvárať parkovacie miesta v zmysle normy STN 73 6110 - Projektovanie miestnych komunikácií Slovenského ústavu technickej normalizácie.

Prakticky všetky pozemky pod miestnymi komunikáciámi a priľahlými parkoviskami patria mestu Prievidza. Počet parkovacích miest zodpovedal predpisom v čase výstavby sídlisk a hádam nikto nečaká, že sa má samospráva tváriť, akoby sa jej problém nedostatku parkovacích miest netýkal a nech si to zabezpečia samotní občania. To je už dosť postavené na hlavu. To už môžu všetci, ktorí nevlastnia automobil, spísať petíciu proti výstavbe nových parkovacích miest....
27. september 2013

miro

Ahoj anonymný užívateľ: 1.vodiči parkujúci v tejto zákrute už teraz ignorujú pravidlo o ktoré ste spomenuli. Neverím tomu že s tým nebude problém. V súlade s nárastom áut sa tento problém už len znásobí - viď Vaša titulná fotka, kde vozidlá parkujú ešte aj v protismere.
2. Norma nie je retroaktívna. A podľa stavebného zákona pri novostavbách by tento problém mal riešiť majiteľ budovy a nie priľahlého pozemku.

Ja hlavne upozorňujem na to, že ako vodič nemôžem odstaviť vozidlo proti vyhláške. A argument, že mi to má zaistiť mesto, je postavený na hlavu. Mesto pri tom môže akurát pomôcť. Mesto Vás nenútilo kúpiť si auto. Predsa nemôže byť starosťou mesta vytvoriť parkovacie miesto akonáhle si niekto kúpi auto a kvoli svojej lenivosti ho odstaví tak, že poruší zákon. Vlastne mesto Vám to už umožnilo tým, že tieto priestupky MsP toleruje. Dúfam že sa čoskoro nejaké parkovisko vybuduje.

Aj tak má pravdu Jana :-)
27. september 2013

Anonymný užívateľ

Ahoj Miro, opakujem, že podstatou môjho podnetu je aspoň čiastočne začať regulovať živelné parkovanie. Nové parkovacie miesta na starých sídliskách (a na mestských pozemkoch) vytvára iba mesto, nikto iný si parkovacie miesto na cudzom pozemku asi nedovolí spraviť. Môžeme byť radi, že sa v tomto samospráva snaží urobiť maximum, stačí ísť napríklad do Trenčína, kde je to s parkovaním na zaplakanie. Ale každopádne, vyhráva Jana :)
04. október 2013

Odpoveď samosprávy

Ďakujeme za nahlásenie podnetu. Odpoveď a prípadné riešenie predmetného podnetu, ako aj informovanie o ďalšom postupe zabezpečí referent dopravy z Oddelenia výstavby a životného prostredia MsÚ.

Michal Ďureje
Hovorca mesta

04. október 2013

Dopravný analytik

Odkedy je samospráva zodpovedná za to že má súkromná osoba kde parkovať vozidlo?? Ja som názoru, že keď som si auto kúpil nesiem zodpovednosť za to kde a ako budem parkovať, auto mi nekupovalo mesto ani kraj!! Ak si to neuvedomujem tak by som to auto nemal mať. V rodine vlastníme tri vozidlá a ani jedno nestojí na komunikácií a neblokuje premávku či zásah záchranných zložiek.
STN 736110 hovorí o parkovaní a o výpočte parkovacích miest, avšak treba si to pozorne prečítať a zistíš že prepočet sa robí pri zmene charakteru užívania stavby alebo pri stavebných úpravách a nie preto že nemáš kde parkovať!
Jedinou možnosťou pre parkovanie na Kopaniciach je budovanie parkovacích domov. Som však zvedavý kto si zakúpi státie v taktom objekte za 10 000 €.
07. október 2013

Anonymný užívateľ:

Dopravný analytik, vôbec som netvrdil, že podľa STN 736110 sa má robiť prepočet počtu parkovacích miest, keď ich začne byť nedostatok. Tak mi to láskavo nedávaj do úst !

A parkovacie domy nie sú riešením, ale iba elegantným spôsobom, ako sa má na nedostatku parkovacích miest nabaliť nejaký podnikateľ !
09. október 2013

Odpoveď samosprávy

Na základe podnetu prijatého prostredníctvom oficiálneho portálu mesta Prievidza, vykonal cestný správny orgán miestne šetrenie, ktorým sa zistilo nasledovné:

- parkovanie na Ul. Gorkého je v rozpore so zákonom 8/2009 Z.z. o cestnej premávke, nakoľko šírkové pomery miestnej komunikácie nespĺňajú §23 o cestnej premávke, ktorý stanovuje šírku jazdného pruhu pri státí najmenej 3 m, pre jeden jazdný pruh pre oba smery jazdy. Uvedený priestupok je možné riešiť jedine s mestskou políciou, nakoľko držiteľ vodičského preukazu je povinný ovládať zákony o cestnej premávke. Vozidlá, ktoré parkujú v danej lokalite porušujú zákon.
- s vyznačením žltej čiary v spomínanej lokalite sa momentálne neuvažuje.

“Problematickým miestom Gorkého ulice je tiež asi 20 metrový úsek od križovatky s ulicou Clementisa po odbočku na veľkokapacitné parkovisko. Na tomto mieste vozidlá parkujú v priebehu celého dňa, spravidla kvôli návšteve neďalekej pošty. To, že často krát parkujú na chodníku, ktorý má šírku iba približne 1 meter, už nikoho neprekvapuje. Avšak tieto vozidlá výrazným spôsobom obmedzujú vozidlá vychádzajúce na ulicu Clementisa a tiež vozidlá prichádzajúce z tejto ulice. Riešením by bol zákaz zastavenia a státia vozidiel na tomto úseku (označené na fotke žltou čiarou). Namiesto toho môžu vozidlá zaparkovať na priľahlom parkovisku, prípadne na Gorkého ulice bližšie ku zdravotnému stredisku, a nie v bezprostrednej blízkosti frekventovanej križovatky.“

- dopravné značenie sa smie používať len v takom rozsahu a takým spôsobom ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. V tomto prípade ide opäť o nezodpovednosť vodiča, ktorý porušuje §25 a §52 ods. 2 zákona 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Priestupok sa môže riešiť s mestskou políciou. Cestný správny orgán vyzve Mestskú políciu k vykonaniu intenzívnejšej kontroly v spomínanej lokalite.


Ing. Dujničová Lucia
referent dopravy
Mestský úrad
21. október 2013

Anonymný užívateľ

Podnet bol vyznačený ako vyriešený, hoci sa NIČ nevyriešilo a zrejme sa ani nevyrieši. Občania nebudú pri každom porušení dopravných predpisov volať mestskú políciu, veď to by mohli volať prakticky nepretržite. Vozidlá aj naďalej na uvedenej ulici parkujú ako je uvedené v podnete.

Avšak čo je podstatnejšie, podľa vyjadrenia pracovníka MsP po telefonáte na linku 159:

1. Žltá súvislá čiara (na fotografii) podľa MsP NIE JE vodorovnou dopravnou značkou a iba označuje stanovisko kontajnerov na komunálny odpad.
2. Parkovanie na takto označených častiach vozovky MsP nekontroluje a ani nesankcionuje, nanajvýš údajne v prípade, ak by ich kontaktovali priamo smetiari, že sa nemôžu dostať ku smetným nádobám.
3. Ak navyše v dôsledku státia vozidiel nie je dodržaná minimálna šírka vozovky 3 metre pre každý jazdný pruh, tak sa máme obrátiť na štátnu políciu, nakoľko toto údajne nespadá do kompetencie MsP.

Ak pracovníci MsP neovládajú zákon o obecnej polícií, tak nemajú v Mestskej polícii čo robiť. Lebo §3 tohto zákona jasne hovorí, že medzi základné úlohy obecnej polície patrí aj objasňovanie priestupkov:
"proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel".

Tak o čom je celé vyjadrenie Mestského úradu, že "Cestný správny orgán vyzve Mestskú políciu k vykonaniu intenzívnejšej kontroly v spomínanej lokalite", keď MsP uvedené porušenia predpisov údajne nekontroluje a nesankcionuje ?
Ak aj niekto zavolá na MsP, má sa následne hádať s pracovníkom na linke, čo patrí alebo nepatrí do kompetencie MsP ?! V každom prípade by určite príslušníkom MsP prospelo preškolenie z platných zákonov týkajúcich sa ich činnosti.
07. november 2013

Peter

Jedmosmerka
15. november 2013

Anonymný užívateľ

Podnet bol "vyriešený" a výsledok "intenzívnejšej kontroly mestskou políciou" je vidieť na priložených fotkách. Automobily stoja na ceste tak ako doteraz, a preto by bolo načase Gorkého ulicu čiastočne zjednosmerniť.
15. november 2013

Anonymný užívateľ

17. november 2013

miro

Zdravím Anonymného užívateľa, len jednu vec doplním, a to že na druhej strane ulice Gorkého - od lesoparku je hneď v prvej zákrute osadená značka B34 - zákaz zastavenia. Takže na tejto strane ulice to v minulosti išlo (hoci šírka komunikácie je rovnaká), ale na ostatných úsekoch to už netreba - podľa vyjadrenia MsÚ.
17. november 2013

Anonymný užívateľ

Ja iba doplním, že kvôli šírkovým pomerom na Gorkého ulici je státie vozidiel v súlade s dopravnými predpismi iba na vyznačených parkovacích miestach (státie šikmé alebo kolmé). A zastaviť nemožno iba na úsekoch, kde to zakazuje dopravná značka (2 úseky na ulici), inak je samozrejme krátkodobé zastavenie vozidiel možné.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania