Cestná svetelná signalizácia

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Prievidza

Vyriešený
meno
Anonymný užívateľ 10. júna 2014

Pred niekoľkými dňami bola konečne zrekonštruovaná cestná svetelná signalizácia vjazde do Prievidze. Hoci by sme z toho mali všetci nadšení, samotná rekonštrukcia vyvoláva niekoľko zásadných otázok:

1. Z akého dôvodu sú na stožiaroch v smere Prievidza - Nováky a Sv. Cyrila v smere do Bojníc dopravné návestidlá natočené výrazne doľava a nie kolmo na vozovku ?

2. Bude aspoň na tejto križovatke použité pravidelné striedavé zhasínanie a rozsvecovanie signálu "Voľno" (blikajúca zelená) upozorňujúca na skončenie platnosti signálu "Voľno" ? Nakoľko bude križovatka dynamicky riadená, a teda dĺžka intervalov pre jednotlivé jazdné smery sa bude meniť pre vodičov nepredvídateľne, bolo by jeho použitie určite opodstatnené.

3. Z akého dôvodu bol zrušený v smere Sv. Cyrila - Bojnice svetelný signál S11 b - doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare chodca (pred rekonštrukciou bol použitý a jeho použitie na tomto mieste bolo jednoznačne opodstatnené).

4. Z akého dôvodu sa ani pri takejto komplexnej rekonštrukcii neuvažovalo s použitím číselného odpočtu svetelných signálov, hoci Vyhláška č. 9/2009 jeho inštaláciu umožňuje ?

11. jún 2014

John Deere

to odpočitavanie by bolo super
13. jún 2014

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, ďakujeme za nahlásenie podnetu. Na vaše odborné otázky zodpovie príslušný zamestnanec mestskej spol. Technické služby mesta Prievidza. Pokiaľ ide o otázku č.2: blikajúca zelená, ktorá signalizuje ukončenie voľného prejazdu áut je v režime. T.j. semafor túto službu a signalizáciu využíva.

Michal Ďureje - hovorca mesta
13. jún 2014

Odpoveď samosprávy

1. Podľa našich informácií je toto návestidlo otočené zámerne tak, aby bolo viditeľné hlavne pre prvé vozidlo, ktoré má horné návestidlo nad sebou a nevidí ho. Ostatné vozidla sa môžu riadiť aj horným návestidlom z diaľky, bočným návestidlom v tesnej blízkosti pred hranicou križovatky.

2. Tento signál je v signálnom pláne križovatky a funguje, vaša poznámka teda nie je pravdivá.

3. Tento signál je v signálnom pláne križovatky a funguje, vaša poznámka teda nie je pravdivá.

4. Číselný odpočet je možný iba na križovatkách s pevným časom dĺžky signálov. Naša križovatka je však dynamicky riadená, čo bola hlavná požiadavka pri jej rekonštrukcií, keď že sú počas dňa všetky smery rôzne a hlavne premenlivo vyťažované. To teda znamená, že pokiaľ kamery vidia ďalšie autá tak predĺžia dobu zelenej v danej fáze ihneď v reálnom čase...To by sa prejavilo pri odpočítavaní nasledovne: 13,12,11,10,20,19,18,17,16,23,22,21 a určite by to zmiatlo vodičov.


Matúš Richter
Vedúci strediska verejné osvetlenie TSMPD
03. júl 2014

Anonymný užívateľ

V prípade pána Richtera by som odpovede formuloval opatrnejšie, nakoľko autora podnetu nepriamo obvinil z klamstva.

K bodu 1: Dopravné návestidlá umiestnené na pravej strane stožiarov sú natočené tak výrazne, že hlavne za slnečného počasie je ich svetlo jasne viditeľné iba niekoľko metrov pred križovatkou, z aj trochu väčšej vzdialenosti je svetlo viditeľné iba veľmi slabo. Na priložených fotkách je to zreteľne vidieť. S takto natočenými návestidlami som sa nestretol na žiadnej križovatke na Slovensku a ide o svojvoľné rozhodnutie zhotoviteľa so súhlasom objednávateľa. Ak je vyžarovací uhol led svietidiel v dopravných návestidlách menší ako vyžarovací uhol v minulosti používaných klasických žiaroviek, potom nemôže návestidlo vyhovovať platným normám. Argumentácia p. Richtera nemá žiadnu logiku, ak bude v pravom jazdnom pruhu autobus, dodávka alebo nákladné auto, návestidlo nebude viditeľné tak či tak. Jediným dôsledkom natočenia je, že návestilo nevidieť poriadne v žiadnom jazdnom pruhu.

Úplne nezmyselne sú spolu s návestidlami natočené aj svetelné signály S 10 (v smere Matice slovenskej - Nadjazdová) a Sv. Cyrila - Matice slovenskej. Tieto svetelné signály je potom vidieť nedostatočne, hlavne, že ich vidia vodiči v jazdnom pruhu,
pre ktorý signál neplatí. Doplnkové návestidlá je pritom možné natočiť samostatne !

Vrcholom nekompetentnosti dodávateľa a súčasne aj investora sú dopravné návestidlá zo smeru Sv. Metoda. Návestidlo na pravej strane cesty je výrazne natočené doľava, hoci slúži výlučne pre pravý jazdný pruh (smer jazdy rovno a doprava). Ľavý odbočovací pruh má pritom samostatné návestidlo na ľavej strane cesty ! Prebratie takto diletantsky vykonanej rekonštrukcie svedčí o "kvalite" práce všetkých zúčastnených strán.

K bodu 2: V čase zaslania podnetu nebol signál striedavého zhasínania a rozsvecovania signálu "Voľno" aktivovaný, čo nie je problém overiť.

K bodu 3: v smere Sv. Cyrila - Bojnice (presnejšie Sv. Cyrila - Matice slovenskej) sa svetelný signál S11 b - doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare chodca skutočne nachádza. Autor podnetu, a určite nielen on, tento signál prehliadol, nakoľko je umiestnený absolútne nezmyselne a úplne mimo zorného poľa vodiča. Že bol takto hlúpo umiestnený aj v minulosti nie je ospravedlnením a tento signál má byť umiestnený priamo na stožiari vedľa hlavného návestidla pod svetelným signálom S 10 - Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky. Bude tento svetelný signál premiestnený tak, aby bol namontovaný v súlade s platnými predpismi ?

Vzhľadom na závažnosť popisovaných skutočností požadujem stanovisko dopravného inžiniera ODI PZ, ktorý môže poskytnúť skutočne relevantné a objektívne stanovisko. Podnet NEBOL vyriešený.
03. júl 2014

Anonymný užívateľ

Doplňujúce fotky.
03. júl 2014

Anonymný užívateľ

Doplňujúce fotky.
01. august 2014

Odpoveď samosprávy

Bod 1: Stále platí to, čo sme uviedli, že z diaľky je viditeľné horné návestidlo, pre prvé čakajúce autá je viditeľné bočné, nakoľko horné nevidia ak majú zastať na čiare. Keďže sa dotaz opakuje, preveríme u dodávateľa, projektanta a okresného dopravného inžiniera všetky smery. Návestidlo nie je problém pootočiť kedykoľvek. Ale pripomíname, že pre ďalšie autá čakajúce na križovatke je určené vrchné návestidlo, ktoré je viditeľné aj z diaľky.

Bod2: Čo bolo v čase zaslania podnetu nevieme, možno stavba ešte len prebiehala, no v čase dokončenia a prebratia stavby, t.j. 12.6.2014 ráno bol tento signál plne aktívny a od vtedy sa nerobil žiadny zásah do signálneho plánu križovatky.


Bod č.3 Signál S11b slúži pre auta prichádzajúce od Nábr. Sv. Cyrila odbočujúce vpravo na smer ZA, MT. áno, je osadená tam kde bola aj pred tým, projekt vypracováva odborne spôsobilý projektant a odsúhlasuje okresný dopravný inžinier. Tým Vám vychádzame v ústrety a podávame informácie so stanoviskom dopravného inžiniera ODI PZ.
Ďalšie žiadosti nie sú technicky možné a vhodné pre túto križovatku.


Matúš Richter
Vedúci strediska verejné osvetlenie TSMPD
22. august 2014

Odpoveď samosprávy

13. október 2014

Odpoveď samosprávy

Dovolím si parafrázovať vyjadrenie ODI. : Akékoľvek vyjadrenie sme poskytli pri realizácii projektu. Naše odborné stanoviská a pripomienky boli zakomponované do finálneho sytsému križovatky. Križovatka spĺňa všetky potrebné požiadavky a nároky. Nebudeme na našom stanoivisku nič meniť.

Michal Ďureje
hovorca mesta
10. december 2014

Anonymný užívateľ

Natočenie dopravných návestidiel je možné akceptovať, avšak s výnimkou:

1. Pravého návestidla zo smeru Sv. Metoda, ktoré je výrazne natočené doľava. Toto návestidlo slúži výlučne pre pravý jazdný pruh (smer jazdy rovno a doprava)
a jeho natočenie je úplne nelogické. Ľavý odbočovací pruh má pritom samostatné návestidlo na ľavej strane cesty. Bude pravé návestidlo natočené kolmo na vozovku, aby ho zreteľne videli vodiči, ktorým je určené ?

2. Pravého návestidla zo smeru Sv. Cyrila, ktoré je natočené extrémnne vľavo. Toto návestidlo je pritom určené aj pre vozidlá v pravom jazdnom pruhu odbočujúce vpravo.
Bude pravé návestidlo pootočené vľavo tak, aby ho zreteľne videli aj vodiči v pravom jazdnom pruhu ?

3. Svetelné signály S 10 v smere Matice slovenskej - Nadjazdová a Sv. Cyrila - Matice slovenskej sú natočené výrazne vľavo, čo nemá absolútne žiadnu logiku.
Budú tieto signály natočené kolmo na vozovku tak, aby boli zreteľne viditeľné vodičom jazdiacim v pravom jazdnom pruhu, ktorým sú výlučne určené ?

Je pritom mimoriadne zaujímavé, že napríklad v križovatke Bojnická cesta - S. Chalupku nie sú dopravné návestidlá takmer vôbec natočené a vodiči teda svetelné signály vnímajú zrejme podvedome. Hlavne v smere z Bojníc, kde je jazdný pruh pre priamy smer jazdy umiestnený vľavo a podľa logiky natočenia návestidiel v križovatke na ulici M. Slovenskej by nemalo byť svetelné signály vôbec vidieť.

Natočenie návestidiel a svetelných signálov je na fotkách skreslené, pri jazde autom je ho ale zreteľne vidieť.

Pri formulovaní odpovedí chcem požiadať kompetentných o použitie zdravého rozumu.
10. december 2014

Anonymný užívateľ

Pre ilustráciu návestidlá v križovatke na Bojnickej ceste.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania