Kostolná-MHD-zlé nastavenie cestovného poriadku

Zodpovednosť za riešenie: Žilinský samosprávny kraj

Uzavretý
meno
Vinco 22. júla 2022

Dobrý deň pán primátor,
obraciam sa na Vás s nasledovným podnetom:
V rámci Žilinského kraja sa spustil Integrovaný dopravný systém, ktorý podľa Ing. Jurinovej mal priniesť viacero výhod - lacnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie cestovanie verejnou dopravou. Žiaľ realita je úplne iná-zrušené autobusy, zrušené automaty na cestovné lístky na vlak...Napr. keď sa chce človek dostať do práce na 6tu hod. ráno, ide len bus o 4:41, neskorší zrušili...Toto je naozaj ironicky povedané - rýchlejšie, jednoduchšie cestovanie.. Ďalšia vec čo sa týka vlakového spojenia Rajec-Žilina je, že zrušili automaty na cestovné lístky. To si myslíte že každý má mobil s internetom, aby si mohol cestovný lístok zakúpiť...? Vyzerá to tak, že chcete aby ľudia viac chodili autami a nie verejnou dopravou...

24. júl 2022

Miro

Vďaka vylepseniam ktoré sa zaviedli v doprave moja zena musi chodit o hodinu skor z domu do prace aby to stihla a vrati sa domov o 40 minut neskor. Aby odpracovala 8 hodin, je z domu prec skoro 12 hodin. Dakujem vam z celeho srdca za vas zaujem o nas obcanov. A za vylepsenia ktore nam pripravujete. Mimochodom vobec sa mi nepaci ten nazov s.r.o. Znie to ako by to bola sukromna firma. A hned to smrdi dohadzovanim statnych zakaziek.
25. júl 2022

Dávid

Už by ste aj vy, kompetentní, mohli zareagovať odpoveďou, čakáte načo? Ďakujem.
27. júl 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

mrzí nás, že vám nové nastavenie cestovania a grafikon skomplikoval dopravnú situáciu.
Ako ste vyššie v podnete uviedli, nastavenie celého systému je v právomoci VÚC Žilina.
Mesto Rajec nemá v tejto veci rozhodovaciu kompetenciu.
Váš podnet sme preposlali VÚC Žilina na vyjadrenie a prijatie riešenia.
S pozdravom

Ján Jasenovec
prednosta MsÚ Rajec
27. júl 2022

Vinco

Dobrý deň p. Jasenovec,
na VÚC posielať nemusíte, obdobný dotaz bol zaslaný aj na VÚC Žilina. Mám od nich dlhú odpoveď,že pri najbližších zmenách cest.poriadkov to možno zmenia. Ale v odpovedi uviedli aj to, že nové cest.poriadky boli najskôr predložené starostom, aby s nimi oboznámili svojich občanov a vraj následne prebehlo stretnutie starostov, kde starostovia predostreli spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja požiadavky svojich občanov. Pýtam sa, kedy pán primátor oboznámil občanov s novými cestovnými poriadkami????? I keď mesto nemá rozhodovaciu kompetenciu, určite má kompetenciu zastupovať záujmy svojich občanov a pripomienkovať takéto veľké zmeny.
28. júl 2022

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Žilinský samosprávny kraj
04. august 2022

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
ďakujeme za Váš podnet. Čo sa týka všeobecne zmeneného systému vedenia autobusových liniek v rajeckej doline, je nevyhnutné uviesť, že sme bohužiaľ museli zmeniť systém liniek „odvšadiaľ všade“ na systém nadväzných vzájomne previazaných spojov. Doteraz zaužívaný systém vedenia liniek bol neufinancovateľný z pohľadu krajskej samosprávy. Autobusy chodili po súbežných trasách do všetkých obcí a boli poloprázdne. Takže spoje, využívané cestujúcimi, určite nie sú povynechávané, len nadväzujú v prestupných miestach na vlaky príp. autobusy na kostrovej linke. Spoje v čase prepravných špičiek sme podľa možností nechali priame. Zvýšená potreba prestupov v čase prepravného sedla a počas víkendov je kompenzovaná zvýšeným počtom spojov.

K problematike tvorby cestovných poriadkov nám dovoľte uviesť, že ide o veľmi náročnú a odbornú prácu. Zostaviť cestovný poriadok, ktorý by vyhovoval všetkým cestujúcim je veľmi náročné až priam nemožné. Vždy sa nájde niekto, komu nebude dokonalé vyhovovať čas príchodu alebo odchodu toho ktorého konkrétneho spoja. Vo všeobecnosti platí, že systém verejnej dopravy nemôže nahrádzať individuálne potreby cestujúcej verejnosti, resp. potreby jednotlivcov, ide o hromadnú prepravu osôb. Veľakrát, to čo sa zdá veľmi jednoduché z pohľadu cestujúceho je pre dopravného technológa, resp. dopravcu veľmi ťažko vykonateľné. Jednoduché posunutie spoja o 10-15 min. spôsobí celú sériu komplikácií v podobe obratu spoja, ovplyvní čas práce vodiča (pre ozrejmenie, je nemožné posunúť spoj, ktorý ide v jednom smere a naváža cestujúcich, aby odišiel na druhý smer ešte 10-15 min. pred príchodom do konečnej zastávky). V tomto prípade musíte zaviesť do systému nové vozidlo a vodiča, ktorého keď nedokážete dostatočne využiť počas celého dňa (v čase dopravného sedla je hustota spojov dostačujúca) je to vysoko neefektívne a stratové riešenie. Aktuálnymi časmi odchodov spojov v rannej špičke sa dá hýbať len veľmi obmedzene. Ak by sme posunuli odchod ranného spoja na neskôr, nestíhali by sme do Žiliny naviesť cestujúcich, ktorí začínajú pracovať o 6:30 a tiež zamestnanci, ktorým končí pracovná smena o 6:00 by museli dlho čakať na autobus domov.

Na záver si dovolím uviesť naše stanovisko k zrušeniu automatov na „rajeckej železnici“:
Integrovaná doprava Žilinského kraja ponúka sortiment cestovných lístkov, ktorý je na území ŽSK využiteľný vo všetkých módoch dopravy. V prípade, že využívate iba jeden druh dopravy, konkrétne v tomto prípade železničnú dopravu, je potrebné si kúpiť CL podľa pravidiel na železnici, t. j. železničného dopravcu - ZSSK. V prípade zrušenia predajných automatov na trati Žilina – Rajec musíme konštatovať, že prevádzkovanie predajných automatov bolo v správe DPMŽ a ukončenie systému predaja papierových cestovných lístkov bolo dohodnuté vo vzájomnej zmluve medzi DPMŽ a ZSSK, práve ku dňu spustenia predplatných cestovných lístkov v IDS ŽSK. Hlavným dôvodom bola zastaranosť systému, nemožnosť zasielania lístkov do zúčtovacieho centra IDS a samotná finančná náročnosť správy a údržby automatov. Systém predaja v rámci železničnej dopravy a postupný prechod na samoobslužný výpravný systém aj na iných tratiach je faktom a rozhodnutím, na ktorý ako organizátor IDS ŽSK nemáme dosah, nakoľko objednávateľom železničnej dopravy je samotný štát. My, ako organizátor v našom kraji, nie sme plne stotožnení s daným systémom odbavenia cestujúcich v rámci železničnej dopravy, avšak nie sme schopní nateraz s tým nič urobiť. Nespokojnosť cestujúcich budeme tlmočiť pri najbližšom pracovnom stretnutí, prípadne sa obráťte na ZSSK ako železničného dopravcu na danej trati, resp. na samotné Ministerstvo dopravy a výstavby SR ako ich objednávateľa.


Váš podnet opätovne prehodnotíme pri najbližších zmenách cestovných poriadkov v rajeckej doline.

Žilinský samosprávny kraj

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania

Sledovať riešenie podnetu
Chcete byť informovaní o ďalšom vývoji podnetu? a sledujte jeho riešenie.