25. január 2019
Odpoveď samosprávy
Na základe podnetov sme oslovili projektanta (všetkých svetelných križovatiek) v meste SNV k vysvetleniu fungovania novonavrhnutej cestnej svetelnej križovatky. Nakoľko je to dlhší a odbornejší príspevok na úvod opätovne poukazujeme na to, že svetelná križovatka sa navrhla, aby sa zvýšila bezpečnosť všetkých jej užívateľov (motoristov, chodcov, cyklistov) a aby sa umožnilo aj bočným ramenám križovatky lepšie vyprázdňovanie.
Citácia projektanta: Kritika zo strany verejnosti na činnosť cestnej svetelnej signalizácie (CSS) vždy bola a vždy bude, vo väčšine prípadov je subjektívna, inak to vidí vodič, čakajúci pred križovatkou na signál „Voľno“, inak chodec. Pritom ani jeden z nich nepozná skutočné dopravno-inžinierske riešenie riadenia dopravy kritizovanej križovatky a nepozná ani detailnejšie skutočnú činnosť a reálne možnosti CSS.
Kritizujúci si často neuvedomuje širšie súvislosti, ako napríklad že riadenie dopravy na tejto križovatke nie je izolované, ale koordinované s ďalšími riadenými križovatkami na Štefánikovom nám. a Duklianskej ul., že táto križovatka je vo vzťahu k týmto križovatkám podriadená, že začiatky a konce jej signálov „Voľno“ museli byť odvodené od križovatky Štefánikovo nám. – Školská a ich časová poloha v riadiacom cykle sa nemôže zásadne meniť, inak by nebola možná koordinácia v zelenej vlne, že križovatka je riadená nie v statickom, ale v dynamickom režime, čo znamená, že síce v základnom stave je riadená v štvorfázovom cykle (trojstranná uzávera), avšak ak nie sú kamerovými detektormi detegované vozidlá z jedného alebo dvoch vedľajších komunikácii (z Rázusovej ul. a Starej cesty) a súčasne tlačidlá pre chodcov na jednom alebo na oboch priechodoch pre chodcov cez Elektrárenskú ul. nie sú chodcami aktivované, riadiaci program automaticky vynechá nepožadované signály „Voľno“ a zo štvorfázového cyklu prejde na trojfázový, alebo na dvojfázový, v ktorom sú aktivované len dopravné smery po Elektrárenskej ul. a súbežné priechody pre chodcov.
Pri návrhu riadenia dopravy križovatky ul. Elektrárenská – Rázusova sa vychádzalo zo stavebného usporiadania križovatky, existujúceho vodorovného dopravného značenia, intenzít premávky a najmä z potreby koordinovaného režimu riadenia dopravy tejto križovatky s existujúcou líniovou koordináciou CSS na lokalitách Duklianska – Kaufland, Duklianska – Starosaská, priechod pre chodcov pri COOP Jednota a Štefánikovo nám. – Školská.
Základnou prioritou riadenia dopravy tejto križovatky je koordinovaný dynamický režim riadenia. Dynamický režim umožňuje operatívne modifikovať prebiehajúci signálny program v závislosti od dopravy v reálnom čase. Prostredníctvom dopravných senzorov – kamerových detektorov a tlačidiel pre chodcov dopravný radič získava informácie o prítomnosti vozidiel z vedľajších dopravných smerov a chodcov na dvoch priechodoch cez Elektrárenskú ul. V prípade ich neprítomnosti operatívne modifikuje signálny program zo štvorfázového (trojstranná uzávera) na trojfázový, alebo dvojfázový.
Cieľom koordinovaného riadenia v zelenej vlne je také zosúladenie signálov „Voľno“ na viacerých križovatkách koordinovaného ťahu, aby vozidlá plynulou jazdou prešli cez viac križovatiek bez zastavenia, alebo len s krátkodobým zastavením. Pritom je potrebné si uvedomiť, že koordinované riadenie premávky na viacerých križovatkách nie je možné nastaviť úplne ideálne pre obidva dopravné smery, vždy sa jedná o určitý kompromis. Problémom sú najmä rôzne vzdialenosti medzi riadenými križovatkami, nedostatočná šírka medzikrižovatkových komunikácii (neexistencia 2-pruhových komunikácií pre každý koordinovaný smer), výskyt pomalých vozidiel v koordinovaných ťahoch, existencia neriadených priechodov pre chodcov v koordinovaných trasách, vysoké intenzity vozidiel z vedľajších dopravných smerov na niektorej z križovatiek a pod.
Aby bolo možné do existujúceho systému koordinácie zapojiť aj križovatku ul. Elektrárenská – Rázusova (čo predstavuje nie líniovú, ale už plošnú koordináciu), muselo sa jej navrhované riešenie prispôsobiť existujúcej koordinácii. Začiatky a konce signálov „Voľno“ na oboch vjazdoch do križovatky z Elektrárenskej ul. boli odvodené od začiatkov a koncov signálov „Voľno“ vjazdov z Elektrárenskej a Školskej ul. križovatky Štefánikovo nám. – Školská ul. pri uvažovaní rýchlosti jazdy vozidiel 40 – 50 km/h. Časové polohy oboch navrhovaných signálov „Voľno“ sú však veľmi odlišné, preto nie je možné ich realizovanie v rovnakom časovom intervale (tak ako by to bolo ideálne na izolovane riadenej križovatke). Ďalej boli doplnené signály „Voľno“ vedľajších dopravných smerov z Rázusovej ul. a zo Starej cesty.
K zmene doby vypínania cestnej svetelnej signalizácie (CSS) križovatky ul. Elektrárenská – Rázusova sa neviem zodpovedne vyjadriť, keďže nemám k dispozícii údaje o intenzitách vozidiel a chodcov v inkriminovaných časoch. Domnievam sa však, že vypínanie CSS v skorších časoch by mohlo mať negatívny dopad na bezpečnosť chodcov, prechádzajúcich cez priechody pre chodcov na Elektrárenskej ul., najmä pri zhoršenej viditeľnosti (zimné obdobie, hmly a pod.).
Na záver by sme za mesto chceli reagovať na čas vypínania CSS. Križovatka sa navrhovala na základe požiadavky okresného dopravného inšpektorátu, prieskumu sčítania intenzity dopravy tak na novonavrhovanej ako aj na hlavnej križovatke. Prieskum sa vykonáva podľa predpisov v čase od 6:00 ráno do 18:00 večer. Ak si porovnáme údaje z prieskumu, čas rannej špičky (7-8 hod) 1371 vozidiel, čas poobednej špičky (15-16 hod) 1466 vozidiel, s údajmi z poslednej meranej hodiny (17-18 hod) 1108 vozidiel, z toho nám vyplýva, že aj vo večerných hodinách minimálne v meranom čase ešte nedochádza k výraznému poklesu dopravy. Samozrejme, že v čase od 18-20 už dochádza k zvoľneniu premávky, no bezpečnostné hľadisko tak ako je to uvedené aj v príspevku projektanta je pre nás prioritné. Neevidujeme ani požiadavku dopravnej polície na prípadnú zmenu nastavenia. Len pre zaujímavosť uvádzame aj celodenné počty vozidiel, t.j. v čase merania od 6-18 hod. prešlo predmetnou križovatkou 13957 motorových vozidiel, čiže viac ako 1100 vozidiel priemerne za hodinu. Tieto čísla sú dôkazom opodstatnenosti predmetnej križovatky a jej riešenia. Sme pripravení osobne rokovať s každým záujemcom o projektovej dokumentácii a prijať relevantné návrhy na zlepšenie
Ing. Peter Susa
vedúci oddelenia výstavby a dopravy
Kamil