Križovatka s novými semaformi na obtiaž

Zodpovednosť za riešenie: Spišská Nová Ves

Vyriešený
meno
Kamil 02. novembra 2018

Semafory, ktoré pribudli na križovatke Elektrárenská/Rázusová mimoriadne spomaľujú dopravu v hlavnom južnom ťahu z mesta. Bez semaforov tu čakali autá idúce len z vedľajšej cesty, aj to len krátko, teraz čakajú všetci a neprimerane dlho! Semafory navyše sú zbytočne zapnuté do neskorých hodín a autá musia čakať hoc i keď s iných smerov žiadne autá nejdú! Cez pracovné dni po 18. hod a v nedeľu je to tak vlastne celý deň, kedy by semafory mali byť určite vypnuté, a nie tieto brzdia premávku každý deň bezdôvodne až do 20.00 hod. Takto máme plynmi znečistené mesto nielen na veľkej križovatke, ale týmto už aj v okolí Hornádu! Jedine tu vhodne riešenie je predsa kruhový objazd, na ktorý je na križovatke bezpochyby dostatok miesta. Ostáva len dúfať, že kompetentní situáciu čo najskôr začnú riešiť.

03. november 2018

Kamil

Navigácie zobrazujú túto hlavnú cestu červenou farbou, vedľajsie nie (viď foto), čo taktiež potvrdzuje, že semafory neprimerane zdržiavajú premávku práve hlavného ťahu! A nehovoriac radšej o nelogickom usporiadaní pruhov, keď ani na zelenú sa autá nemôžu začať hybať.
05. november 2018

lubomir

presne tak a v povodnom projekte tam bol kruhac!!!kto to zmenil a shrabol prachy??prdsa kruhac je neporovnatelne lacnejsi a efektivnejsi.
06. november 2018

Odpoveď samosprávy

Cestná svetelná signalizácia sa navrhuje práve na dopravné uzly, kde hlavný smer podstatne sťažuje užívanie bočných smerov, prípadne chodcov. Takto zvyšuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Táto križovatka bola navrhnutá a zrealizovaná aj v zmysle dlhodobej požiadavky dopravnej polície, ktorá toto riešenie preferovala pred úvahou o okružnej križovatke. Pre okružnú križovatku s dvomi jazdnými pruhmi nie je dostatok miesta bez vykonania rozsiahlejších zásahov do okolitých nehnuteľností (budova VSD), prípadne pozemkov, ktoré nepatria mestu. Navyše je to križovatka s dvomi ramenami ciest v správe KSK, a dvoma miestnymi komunikáciami.
Súčasná svetelná signalizácia je spracovaná v súlade s požiadavkami dopravného inšpektorátu a na základe dopravného prieskumu. Funguje v dynamickom režime, ktorý preferuje hlavné smery a taktiež napomáha jej efektívnejšiemu vyprázdňovaniu. Okrem hlavnej križovatky v centre všetky svetelné križovatky sú funkčné do 20 hod, prevažne v 120 sekundovom cykle, čo nie je neprekonateľne dlhý časový úsek. Bezpečnosť všetkých účastníkov premávky je pre nás prioritná, preto neuvažujeme v blízkej dobe s úpravami jej režimu.


Ing. Peter Susa
vedúci odd. výstavby a dopravy
07. november 2018

peter

Mna by este velmi zaujimalo financovanie tejto krizovatky, kedze povodne sa hovorilo, ze Billa ako investor bude mat tuto krizovatku ako vynutenu investiciu. Kazdpadne v zozname faktur mesta SNV sa nachadza faktura v hodnote viac ako 86.000 eur za svetlenu signalizaciu. Tak ako je to, kto to nakoniec financoval?
07. november 2018

Kamil

To riešenie možno je podľa požiadavky dopravnej polície, tá avšak zjavne buď nevie odhadnúť alebo nemá záujem zohľadňovať negatívne dôsledky takéhoto zásahu do plynulosti premávky, ako je radikálne ubrzdenie dopravy na hlavnom ťahu, tobôž nie znečisťovanie prostredia kvôli zbytočnému zastavovaniu vozidiel idúcich po hlavnej ceste! Kým na toto dopravná polícia absolútne nedbá, pracovníci mestského úradu by avšak mali! Veď to, že iné semafory sú zapnuté až do 20. hod., je absolútne irelevantné. Zjavne ide len o úradnícky alibizmus kvôli nezáujmu situáciu riešiť, keďža každá križovatka má mať semafory vypnuté podľa potreby, nie podľa toho, ako sú zapnuté niekde inde... Potom to takto vyzerá, že autá na hlavnom ťahu stoja na červenú, hoc i keď z vedľajšich ciest nejdú žiadne vozidlá; a my obyvatelia, keď vyjdeme z domu, dýchame namiesto čerstvého vzduchu výfukové plyny!
07. november 2018

lubomir

Presne tak ,je to pre ľudí mesta alebo pre políciu?treba začať petíciu nech sa ukáže kto tie semaforu vlastne chce.a akože koľko stojí kruháči? Smiešne,stačí nakresliť bieli alebo žltý kruh a do stredu dať kužeľ
.toto všetko .aký problém?
09. november 2018

Anna Uhrová

Podnet bol opätovne preposlaný samospráve na vyjadrenie,

Pavla Rachelová
[email protected]
09. november 2018

Odpoveď samosprávy

Billa realizovala stavebné úpravy križovatky, chodník, cyklochodník a mesto svetelnú signalizáciu

Ing. Peter Susa
vedúci odd. výstavby a dopravy
09. november 2018

Michael

Ukážkovo škodná svetelná signalizácia! Ľudia sa môžu aj podusiť a súčasnému vedeniu mesta a pracovníkom mestského úradu to je jedno!
09. november 2018

lubomir

treba ist volit a vymenit stare za nove a potom sa to pohne.zajtra je ten den::::....
14. november 2018

Kamil

Kruhove krizovatky vznikli aj na ovela mensich priestoroch ako je tu, tato krizovatka by teda bezpochyby mohla byt riesena ako kruhova bez rozsirovania priestoru. Na Mestskom urad sa zjavne ale rozhodli, ze problem budu ignorovat...
15. november 2018

Kamil

Samosprava problem nijakym sposobom neriesila, a navyse ani len neodovodnila to, preco by tieto semafory nemohli byt vypinane o nieco skor, ked uz nie su absolutne potrebne a premavku so vsetkych smerov len a len blokuju. A zvlastne je, ze vec je oznacena ako uzavreta, ked ludia ocakavaju, ze situacia sa bude riesit! Ved ak sa vec planuje riesit, je "V rieseni", avsak ked samosprava vec zjavne odmieta riesit, oznacenie by malo byt "Nevyrieseny" alebo "Nerieseny".
15. november 2018

Odkaz pre starostu

Samospráva bola opätovne informovaná o tejto diskusii s prosbou o vyjadrenie.

Juraj Hurný
[email protected]
21. december 2018

Michael

Prešlo vyše mesiaca a od samosprávy žiadna reakcia?
22. december 2018

Anna Uhrová

Podnet bol opätovne preposlaný samospráve,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]
23. december 2018

Martin Louma

Je uplne amaterske v takej krizovatke kde hlavny tah ma 4 prudy, pouzivat tzv. 3-cestny uzaver. Vazeny pan veduci vystavby atd., prezrite si ako to funguje v ostatnych mestach kde su samostatne semafory pre smer rovno+doprava a dolava. Nemusite ani chodit daleko, len si to prezrite v susednej krizovatke
25. január 2019

Odpoveď samosprávy

Na základe podnetov sme oslovili projektanta (všetkých svetelných križovatiek) v meste SNV k vysvetleniu fungovania novonavrhnutej cestnej svetelnej križovatky. Nakoľko je to dlhší a odbornejší príspevok na úvod opätovne poukazujeme na to, že svetelná križovatka sa navrhla, aby sa zvýšila bezpečnosť všetkých jej užívateľov (motoristov, chodcov, cyklistov) a aby sa umožnilo aj bočným ramenám križovatky lepšie vyprázdňovanie.
Citácia projektanta: Kritika zo strany verejnosti na činnosť cestnej svetelnej signalizácie (CSS) vždy bola a vždy bude, vo väčšine prípadov je subjektívna, inak to vidí vodič, čakajúci pred križovatkou na signál „Voľno“, inak chodec. Pritom ani jeden z nich nepozná skutočné dopravno-inžinierske riešenie riadenia dopravy kritizovanej križovatky a nepozná ani detailnejšie skutočnú činnosť a reálne možnosti CSS.
Kritizujúci si často neuvedomuje širšie súvislosti, ako napríklad že riadenie dopravy na tejto križovatke nie je izolované, ale koordinované s ďalšími riadenými križovatkami na Štefánikovom nám. a Duklianskej ul., že táto križovatka je vo vzťahu k týmto križovatkám podriadená, že začiatky a konce jej signálov „Voľno“ museli byť odvodené od križovatky Štefánikovo nám. – Školská a ich časová poloha v riadiacom cykle sa nemôže zásadne meniť, inak by nebola možná koordinácia v zelenej vlne, že križovatka je riadená nie v statickom, ale v dynamickom režime, čo znamená, že síce v základnom stave je riadená v štvorfázovom cykle (trojstranná uzávera), avšak ak nie sú kamerovými detektormi detegované vozidlá z jedného alebo dvoch vedľajších komunikácii (z Rázusovej ul. a Starej cesty) a súčasne tlačidlá pre chodcov na jednom alebo na oboch priechodoch pre chodcov cez Elektrárenskú ul. nie sú chodcami aktivované, riadiaci program automaticky vynechá nepožadované signály „Voľno“ a zo štvorfázového cyklu prejde na trojfázový, alebo na dvojfázový, v ktorom sú aktivované len dopravné smery po Elektrárenskej ul. a súbežné priechody pre chodcov.
Pri návrhu riadenia dopravy križovatky ul. Elektrárenská – Rázusova sa vychádzalo zo stavebného usporiadania križovatky, existujúceho vodorovného dopravného značenia, intenzít premávky a najmä z potreby koordinovaného režimu riadenia dopravy tejto križovatky s existujúcou líniovou koordináciou CSS na lokalitách Duklianska – Kaufland, Duklianska – Starosaská, priechod pre chodcov pri COOP Jednota a Štefánikovo nám. – Školská.
Základnou prioritou riadenia dopravy tejto križovatky je koordinovaný dynamický režim riadenia. Dynamický režim umožňuje operatívne modifikovať prebiehajúci signálny program v závislosti od dopravy v reálnom čase. Prostredníctvom dopravných senzorov – kamerových detektorov a tlačidiel pre chodcov dopravný radič získava informácie o prítomnosti vozidiel z vedľajších dopravných smerov a chodcov na dvoch priechodoch cez Elektrárenskú ul. V prípade ich neprítomnosti operatívne modifikuje signálny program zo štvorfázového (trojstranná uzávera) na trojfázový, alebo dvojfázový.
Cieľom koordinovaného riadenia v zelenej vlne je také zosúladenie signálov „Voľno“ na viacerých križovatkách koordinovaného ťahu, aby vozidlá plynulou jazdou prešli cez viac križovatiek bez zastavenia, alebo len s krátkodobým zastavením. Pritom je potrebné si uvedomiť, že koordinované riadenie premávky na viacerých križovatkách nie je možné nastaviť úplne ideálne pre obidva dopravné smery, vždy sa jedná o určitý kompromis. Problémom sú najmä rôzne vzdialenosti medzi riadenými križovatkami, nedostatočná šírka medzikrižovatkových komunikácii (neexistencia 2-pruhových komunikácií pre každý koordinovaný smer), výskyt pomalých vozidiel v koordinovaných ťahoch, existencia neriadených priechodov pre chodcov v koordinovaných trasách, vysoké intenzity vozidiel z vedľajších dopravných smerov na niektorej z križovatiek a pod.
Aby bolo možné do existujúceho systému koordinácie zapojiť aj križovatku ul. Elektrárenská – Rázusova (čo predstavuje nie líniovú, ale už plošnú koordináciu), muselo sa jej navrhované riešenie prispôsobiť existujúcej koordinácii. Začiatky a konce signálov „Voľno“ na oboch vjazdoch do križovatky z Elektrárenskej ul. boli odvodené od začiatkov a koncov signálov „Voľno“ vjazdov z Elektrárenskej a Školskej ul. križovatky Štefánikovo nám. – Školská ul. pri uvažovaní rýchlosti jazdy vozidiel 40 – 50 km/h. Časové polohy oboch navrhovaných signálov „Voľno“ sú však veľmi odlišné, preto nie je možné ich realizovanie v rovnakom časovom intervale (tak ako by to bolo ideálne na izolovane riadenej križovatke). Ďalej boli doplnené signály „Voľno“ vedľajších dopravných smerov z Rázusovej ul. a zo Starej cesty.
K zmene doby vypínania cestnej svetelnej signalizácie (CSS) križovatky ul. Elektrárenská – Rázusova sa neviem zodpovedne vyjadriť, keďže nemám k dispozícii údaje o intenzitách vozidiel a chodcov v inkriminovaných časoch. Domnievam sa však, že vypínanie CSS v skorších časoch by mohlo mať negatívny dopad na bezpečnosť chodcov, prechádzajúcich cez priechody pre chodcov na Elektrárenskej ul., najmä pri zhoršenej viditeľnosti (zimné obdobie, hmly a pod.).
Na záver by sme za mesto chceli reagovať na čas vypínania CSS. Križovatka sa navrhovala na základe požiadavky okresného dopravného inšpektorátu, prieskumu sčítania intenzity dopravy tak na novonavrhovanej ako aj na hlavnej križovatke. Prieskum sa vykonáva podľa predpisov v čase od 6:00 ráno do 18:00 večer. Ak si porovnáme údaje z prieskumu, čas rannej špičky (7-8 hod) 1371 vozidiel, čas poobednej špičky (15-16 hod) 1466 vozidiel, s údajmi z poslednej meranej hodiny (17-18 hod) 1108 vozidiel, z toho nám vyplýva, že aj vo večerných hodinách minimálne v meranom čase ešte nedochádza k výraznému poklesu dopravy. Samozrejme, že v čase od 18-20 už dochádza k zvoľneniu premávky, no bezpečnostné hľadisko tak ako je to uvedené aj v príspevku projektanta je pre nás prioritné. Neevidujeme ani požiadavku dopravnej polície na prípadnú zmenu nastavenia. Len pre zaujímavosť uvádzame aj celodenné počty vozidiel, t.j. v čase merania od 6-18 hod. prešlo predmetnou križovatkou 13957 motorových vozidiel, čiže viac ako 1100 vozidiel priemerne za hodinu. Tieto čísla sú dôkazom opodstatnenosti predmetnej križovatky a jej riešenia. Sme pripravení osobne rokovať s každým záujemcom o projektovej dokumentácii a prijať relevantné návrhy na zlepšenie


Ing. Peter Susa
vedúci oddelenia výstavby a dopravy
25. január 2019

lubomir

A kde je aspon slovo o KRUHACI???Nepotrebujem vediet kolko aut prejde a ine nepodstatne veci ktore ludi nezaujimaju.Ludia sa chcu dozvediet preco neni tam kruhac,ale semafor....nuž prečo?
28. január 2019

Kamil

Samosprava ako reakciu na nespokojnost obyvatelov mesta poslala vela zbytocnej teorie, namiesto toho, aby vnimala skutocne problemy, ktore v praxi vidiet, a ktore takto zle navrhnute riesenie tejto krizovatky prinieslo. Ide najma (ale nielen) o blokovanie dopravy na hlavnom tahu, a zial mimoriadne znecistovanie ovzdusia exhalatmi zo semaformi blokovanych vozidiel!
Projektant krizovatky sa zameral na niektore technicke faktory, na tie podstatne avsak pozabudol, a co je najhorsie zjavne uplne odignoroval a nezohladnil dosledky na zivotne prostredie a na plynulost hlavneho tahu juh-sever a sever-juh! Navyse tato krizovatka takzvanu tu zelenu vlnu nepozna!
Najvacsi problem stale ostavaju cakajuce vozidla na hlavnom tahu, hoc z vedlajsich smerov ziadne vozidla nejdu.. Nehovoriac o uplne zbytocnej a teda nespravne nacasovanej prevadzke tychto semaforov, ktore su zapnute aj neskoro vecer a cez vikendy, a to v casoch, ked krizovatkou jazdi uz len malo vozidiel! Dokazom neprimeraneho zdrziavania sposobeneho semaformi su navigacie, ktore ukazaju hlavny tah cervenou farbou, hoc pred zapnutim semaforov bol tento tah, ale aj vedlajsie cesty priechodne - ziadne cervene vyznacenie v navigaciach! Pred osadenim semaforov na tuto zle navrhnutu krizovatku bola krizovatka plynulo priechodna a z vedlajsich smerov sa jazdilo len s minimalnym zdrzanim - a to vsetko dokonca aj v casoch spicky! Zrazu podla teorie uradnikov, musia byt semafory zapnute az do neskorych hodin, pretoze vraj tak su zapnute aj ine semafory v meste.
Ukazalo sa teda, ze to mnostvo teorie je len irelevantny uradnicky alibizmus, nie vsak odovodnenie tak velkych problemov, ktore tymito semaformi vznikli! Uradnici taktiez dalej mlcia o podstatne plynulejsom rieseni, akou kruhova krizovatka bezpochyby je!
A napriek tomu, ze nikto z uradnikov tieto problemy s krizovatkou nema zaujem riesit (a ti posielaju len teoriu, ako sa to zmenit neda), podnet na tejto stranke je oznaceny ako vyrieseny! A to dokonca aj ked autor krizovatky priznava, ze k niektorym veciam sa nevie zodpovedne vyjadrit! Pri takomto pristupe nam nadalej ostava cakat a zbytocne stat na cervenych, a dychat cim dalej tym viac vyfukovymi plynmi zamoreny vzduch!
28. január 2019

Martin Louma

Pan Susa,
pisete, ze "riadenie dopravy na tejto križovatke nie je izolované, ale koordinované s ďalšími riadenými križovatkami na Štefánikovom nám. a Duklianskej ul., že táto križovatka je vo vzťahu k týmto križovatkám podriadená", dnes som tam bol, situacia bola nasledovna: zo smeru Roznavy som isiel ja a spolu so mnou dalsie 2 auta vo vedlajsom pruhu, zo smeru porodnice stalo auto, zo smeru skolska stalo takisto auto, z posledneho smeru neslo nic. Ked som prisiel ku krizovatke, mal som stastie ze akurat zasvietila zelena, no v dialke som uz videl ze na dalsej krizovatke skolska/letna/zimna uz naskocila cerstvo cervena, musel som teda cely cyklus cakat - takze otazka, kde je to detegovanie kamerami?

Co sa tyka kamier na dynamicku zmenu, mnohokrat som zazil ze z 3 stran stali auta zatial co zelena bola z prazdneho smeru kde nijake auto necakalo. V duchu som neskutocne preklinal autora tohto genialneho napadu - teraz uz aspon viem, ze ste to vy.
A vazene mesto, to mi chcete nahovorit ze 20 rokov nevadilo, ze tam nie su semafory, ludia prechadzali cez prechod zivi a zdravi a zrazu sa ukazuje ze je to riziko pre chodcov? Nehnevajte sa, ale vasa argumentacia je neskutocne alibisticka podobne ako cela europska unia, podla ktorej
znizenie rychlosti na 30 km/h znizi dopravne nehody. Tak ked chcete ist metodou alibistov, tak dajte tam rovno zakaz vjazdu, potom nebudu nijake dopravne nehody.

Cize suma sumarum - zistili sme, ze pan Susa je amater, ktory je ocividne nekvalitikovany vykonavat svoje povolanie a takisto vedenie mesta nekompetentne mat mandat zastupovat obcanov mesta SNV. A ako bonus vrchol ignoracie oznacit pripad za "vyrieseny", ved papier znesie vsetko.
29. január 2019

Bibiána

Presne tak, ako píšu občania.. Mesto je neschopné riešiť problém, resp. nemá žiaden záujem, a napriek tomu odkazprestarostu.sk sa tvári, že problém sa vyriešil! A pritom nič sa nezmenilo! Je to vizitka úradníkov na mestskom úrade, ale taktiež tejto stránky! A podobne je to aj pri ostatných podnetoch...
04. február 2019

lubomir

ze podnet vyrieseny.....pekne vyriesene.V snv sa to tak riesi,ze sa to prekryje inym problemom.a hotovo,zabudne sa na to tym padom vyriesene:::!
09. február 2019

Roland

Neviem, prečo toľko kritiky na mesto! Bývam na ul. Nábrežie Hornádu, od vtedy, čo boli zrealizované semafory, sa cítim ako vodič ale aj ako chodec na tejto križovatke oveľa bezpečnejšie! Zabudli ste už na to, koľko odvahy a nervov to chcelo prejsť križovatku počas dopravnej špičky???
09. február 2019

Martin Louma

No ved jasne, presne kvoli ignorantskym chodcom je nutne taketo semafory davat, pretoze mnoho pubertakov so sluchatkami na usiach sa ani nepozrie na cestu, citia sa ako bohovia a este aj stat ich ochranuje nezmyselnymi zakonmi kde chodec ma prednost. Ja osobne takych co sa mi hadzu pred auto vytrubujem. Uz dlho nijakeho chodca nezramoval autobus alebo kamion, asi sa musi nieco take stat aby si vazeni chodci uvedomili existenciu fyzikalnych zakonov. Co chodec, to holub ...
17. február 2019

Michael

Roman, ty si mal strach jazdit cez tu krizovatku? Ved bola prehladna a hlavne plynula, nie ako teraz! A chodcov tam prechadza minimum, na nich sa netreba vyhovarat!
A je to fakt zvlastne, ze odkazprestarostu oznacil vec ako vyriesenu, aj ked nikto z uradu nie je ochotny nic s tym robit...Uradnikov asi bavi brzdit dopravu :)

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania