Okružná-vertikálna značka-neaktuálna

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Stupava

Vyriešený
meno
Anonym 20. júna 2020

Lokalita: Bytový komplex ZIPAVA (Okružná ul.), parkovisko medzi bytovými domami A2 (parcela 284/27, LV 8460) a A3 (parcela 284/28, LV 8952)

Problém: Pri oboch bytových domoch sú osadené nesprávne vertikálne dopravné značky, ktoré nezohľadňujú vlastnícke vzťahy k týmto pozemkom (foto 1, 2). Všetky vonkajšie (riadne očíslované) parkovacie miesta pozdĺž oboch bytových domov (foto 3) sú v súkromnom vlastníctve FO a PO (viď kataster), mali by tam byť teda umiestnené dopravné značky IP16 Parkovisko - parkovacie miesta s vyhradeným státím (foto 4) spolu s E13 - Dodatková tabuľa pre vyhradené parkovanie, na ktorej by bol uvedený napr. počet miest (boxov resp. státí).

Otázka: Kto a v akom časovom horizonte zabezpečí nápravu tohto dopravného značenia?

22. jún 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
ďakujeme za podnet. Požiadal som o bližšie informácie. Po ich obdržaní Vás budem informovať.

S pozdravom
Peter Kubička, za MsÚ Stupava poverený riešením podnetov občanov v aplikácii Odkaz pre starostu pre Stupavu
14. júl 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
obdržal som informáciu z Oddelenia územného plánovania a dopravy:
"Dopravné značenie „Parkovanie“ označuje miesto alebo priestor, kde je dovolené zastavenie a státie vozidiel. Neslúži na upresňovanie vlastníckych vzťahov k pozemkom. Toto dopravné značenie je osadené v súlade projektom dopravného značenia schváleným Okresným dopravným inšpektorátom.
Súkromné parkovacie miesta sú povinní označiť si príslušným dopravným značením ich vlastníci. "

S pozdravom
Peter Kubička, za MsÚ Stupava poverený riešením podnetov občanov v aplikácii Odkaz pre starostu pre Stupavu
15. júl 2020

Anonym

Ďakujem za informáciu. Znamená to teda, že ak sa pri jednom obytnom dome nachádza 25 parkovacích miest a pri hneď oproti stojacom obytnom dome ďalších 25 parkovacích miest (ide totiž o jedno parkovisko s 50 miestami medzi 2 bytovými domami oddelenými cestou), ktorých vlastníkmi sú fyzické a právnické osoby, "vyrastie" nám tu 50 dopravných značiek? S takýmto odporúčaním sa zrejme stotožní málokto...
16. júl 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
myslím, že stanovisko Oddelenia územného plánovania je zrozumiteľné po právnej stránke. Ako inak to riesiť ako dodržiavaním zákona? Čo by ste navrhovali?

S pozdravom
Peter Kubička, za MsÚ Stupava poverený riešením podnetov občanov v aplikácii Odkaz pre starostu pre Stupavu
22. júl 2020

MonikaVyskupova

Dobrý deň p. Chmurná, dovolím si reagovať v diskusii. Ako obyvateľka Okružnej som sa presne na toto dopytovala, pretože sme viaceré vlastníci vonkajších státí mali snahu minimalizovať vizuálne znečistenie a prekážky na chodníku a umiestniť spoločnú parkovaciu značku pre viacero miest. Dopravný inšpektorát v Malackách nám však v konaní oznámil, že na jednu parkovaciu značku môžme vztiahnuť maximálne 6 parkovacích miest resp. 6 ŠPZ. Dokonca ani náš záujem vyznačiť na dodatkovej tabuli len čísla boxov a zmierniť tak veľkosť značky nebol podľa úradu v súlade so zákonom. Podľa týchto pokynov sme aj postupovali pri riešení označenia parkovacích miest. Súčasne nám bolo oznámené, že aj napriek tomu, že na viacerých miestach (nielen) v Stupave (ideálny prípad je areál Cevaservisu) nachádzaj mnohé tabule IP16 s dodatkovými tabuľami s viacerými ŠPZ, číslami boxov alebo počtom miest a podobne, tieto vraj nie sú v súlade so zákonom a DI v Malackách ich nepovolil - dokonca vraj danú situáciu komunikovali v minulosti na mesto, ktoré však v tomto smere nepodniklo žiadne ďalšie kroky. Otázkou preto zostáva, či v prípade problému s parkovaním na týchto miestach má vlastník takto označeného miesta právo privolať políciu a riešiť to ako priestupok, keďže označenie miesta nie je v súlade s platnými právnymi predpismi.
22. júl 2020

Anonym

Dobrý deň pani Vyskupová, ďakujem za zdieľanie Vášho názoru a Vašej skúsenosti. Kladiem si otázku, ako je možné, že už existujúce vertikálne dopravné značenie na území tohto mesta nie je v súlade so zákonom, ak o ňom rozhoduje jeden jediný orgán - Dopravný inšpektorát v MA. V právnom štáte je aj také niečo možné? Nemali by sa jednotliví pracovníci DI riadiť tými istými predpismi a rešpektovať tie isté pravidlá v rámci celého katastrálneho územia? Alebo v rozhodovacom procese (konaní) zavážia iné atribúty prípadne kritériá?

Ako to vyzerá v praxi, dokladujú aj dve priložené fotografie - pozrite si prosím dodatkové tabule E13:
foto č. 1 - bytový dom na Bezručovej ul. 28 (exaktne uvedený počet parkovacích miest)
foto č. 2 - bytový dom na Bočnej ul. (počet parkovacích miest uvedený nie je; ide o označenie súkromných pozemkov, ktorých vlastníkov je možné zverifikovať v katastri) --- nestačilo by takéto dopravné značenie aj na Okružnej (bytový komplex ZIPAVA), kde sa medzi 2 bytovými domami nachádza 50 parkovacích miest, pričom len 1 z nich (pre osoby so ŤZP) je vo vlastníctve mesta? Kto by mal iniciovať osadenie takéhoto dopravného značenia? V minulosti už na to projekt vypracovaný bol a odvtedy nastala jediná zmena: zmena vlastníctva, investor jednoducho predal parkovacie miesta (údaje o vlastníkoch týchto pozemkov sú voľne dostupné v katastri). Aké kroky (a z čej strany) je teda ešte potrebné podniknúť? V tejto súvislosti dávam do pozornosti o. i. aj § 5 ods. 6 Vyhlášky MV SR č. 9.

Pán Kubička: Navrhujem rešpektovať právne predpisy, v praxi aplikovať ich jednotný výklad, implementovať rovnaké riešenia pre problémy rovnakej právnej resp. dopravnej povahy a nezabúdať pri tom používať zdravý sedliacky rozum. V konečnom dôsledku aj autori zákonov sú len ľudia a robia chyby, či nie? Ak na území jedného mesta nachádzame viacero druhov dopravného značenia (avšak schvaľovaného tým istým štátnym orgánom), tak to o transparentnom konaní podľa mňa nesvedčí.
23. júl 2020

Marian

Tento problem sa tu risiel uz v roku 2015, tiez to neprinieslo ziadny vysledok.
Vsetky parkovacie miesta maju nainstalovana parkovacie zabrany, takze ich treba zacat pouzivat.
Len pre zaujimavost, tie parkovacie zabrany su tam nainstalovane tiez bez potrebnych povoleni, kedze podla vyjadrenia samospravy v jednom zo starsich podnetov citujem "sa jedná sa o nepovolené zariadenie, nakoľko ORPZ-ODI v Malackách neschválilo toto zariadenie a nie je určené ani cestným správnym orgánom mesta Stupava"
https://www.odkazprestarostu.sk/stupava/podnety/22887/parkovanie-zipava
23. júl 2020

Anonym

Dobrý deň Marián, stĺpiky na vonkajších parkovacích miestach boli svojho času namontované vtedajším majiteľom týchto pozemkov (ZIPP) a s veľkou pravdepodobnosťou tam boli už v čase kolaudácie bytového komplexu. Znamená to teda, že by aj tieto zariadenia mali byť v súlade s platnou legislatívou.

Stĺpiky samotné nie sú postačujúcim riešením, navyše mnohé z nich sú už poškodené - či už arogantnými resp. nepozornými vodičmi (najmä pri cúvaní) alebo adolescentami pohybujúcimi sa v danom okolí, ktorí nevedia čo s voľným časom a ktorí očividne neboli oboznámení s pojmom "poškodzovanie cudzieho majetku" a konzekvenciami z toho plynúcimi.

Presne ako uvádzate, ide o problém dlhodobý (vznikol ešte pred r. 2015) a keď sledujem komunikáciu medzi jednotlivými vlastníkmi parkovacích miest s príslušnými pracovníkmi MiÚ a DI MA, či poznajúc ich osobné skúsenosti s miestnou MsP, kladiem si otázku, či títo pracovníci majú vlastne záujem o konštruktívny dialóg a snahu doriešiť tento problém.
23. júl 2020

Marian

Je pravda ze ich montoval vtedajsi vlasnik, ale bolo to az po kolaudacii. Ked sme tam v roku 2009 zacali byvat, vsetky vonkajsie parkovacie miesta boli volne pristupne. Asi po roku boli vsetky parkovacie miesta zablokovane. Bol to sposob ako prinutit vlasnikov bytov kupit parkovacie miesta ktore su v suterene bytoveho domu. Prislubili ze ak bude vacsina vnutornych parkovacich miest predana, tak ze vonkajsie prevedu na vlastnikov bytov. To sa nikdy nestalo a aj napriek prislubu zacali vonkajsie parkovacie miesta predavat.
Urcite by som niekde nasiel ten list ktory nam vtedy poslali.
23. júl 2020

Anonym

Marián, podľa môjho názoru je celkom zbytočné a irelevantné zaoberať sa prísľubmi spred 10 rokov. Už vtedy vám všetkým muselo byť jasné, že ak je tu cca 120 parkovacích miest a niekoľkonásobne viac vlastníkov bytových a nebytových priestorov (nehovoriac už o počte nimi používaných motorových vozidiel), tak nie je možné uspokojiť požiadavky každého z nich (prevedením pozemkov na všetkých obyvateľov bytových domov resp. firiem nachádzajúcich sa v ich nebytových priestoroch). Matematika jednoducho nepustí.

Pri riešení problému s dopravným značením treba vychádzať z aktuálneho stavu. Jednotlivé vonkajšie parkovacie miesta majú svojich konkrétnych vlastníkov - sú nimi fyzické osoby, právnické osoby (obchodné spoločnosti) a aj mesto Stupava (v prípade parkovacích miest slúžiacich pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím). Zverifikovať si to viete tu:

https://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=19&c=17.025309,48.269474&it=point&dt=owners#/detail/kataster/parcela-c/859338/284_51?zoom=false
24. júl 2020

Marian

Samozrejme ze to uz nie je dolezite, iba som Vam chcel objastnit za akych okolnosti ste sa dostali k aktualnemu stavu.
Zial, aktualny stav je taky ze vlastnici parkovacich miest maju na svojich pozemkoch instalovane ilegalne zariadenie. ORPZ-ODI ani nikto z mesta Vam nedovoli si legalne nainstalovat znacky s oznacenim sukromneho parkoviska. Tych pokusov riesit to bolo niekolko, vzdy ale skoncili neuspechom.
Je este otazne ci by znacky pomohli, ked tam aj niekto zaparkuje tak ako by ste to riesili....
24. júl 2020

MonikaVyskupova

Pán Marián, dovolím si Vás opraviť - Vaše tvrdenie neplatí pre celú Zipavu. Síce nám to trvalo vyše roka, ale podarilo sa nám niektorým vlastníkom pred bytovým domom poslednej etapy osadiť si parkovaciu značku legálne - so schválením DI v Malackách aj so súhlasom mesta. A rovnako sme tiež zabezpečovali súhlas majiteľov dotknutého chodníka, na kt. je značka umiestnená. Pretože ak máme na to ísť v zmysle nastavených pravidiel, okrem schválenia POD DI, povolením na osadenie značky od mesta je potrebný aj súhlas vlastníka miesta, kde značku osádzate (či už ide o chodník alebo napr. stĺpy verejného osvetlenia), ak Vám ten pozemok nepatrí. Ak je značenie súkromného parkovacieho miesta legálne a v súlade s predpismi, otázne by skôr malo byť, či pomôžu ilegálne značenia bežne osádzané nielen v miestach koncentrácií bytových domov.
24. júl 2020

Anonym

Marián, akonáhle sa stanete majiteľom pozemku (v danom prípade parkovacieho státia), máte právo - po splnení určitých podmienok (viď komentár pani Vyskupovej) - na jeho označenie zvislou dopravnou značkou IP16 spolu s dodatkovou tabuľou E13, na ktorej sa uvádzajú bližšie údaje (napr. evidenčné číslo motorového vozidla oprávneného tam parkovať). Je to celkom legálny postup. Mimochodom, mnohí z nás si parkovacie státia zakúpili cca pred 10 rokmi už so stĺpikom (montáž zabezpečoval vtedajší vlastník týchto pozemkov). Otázne je, prečo sú stĺpiky tŕňom v oku niektorých spoluobčanov, keďže tieto sa nachádzajú na dnes už súkromných pozemkoch a nedochádza k žiadnemu obmedzovaniu, ani poškodzovaniu vlastníckych práv tretích osôb.

Samotné dopravné značenie problém nevyrieši, v tom vám obom dávam za pravdu. V našej spoločnosti sa žiaľ vždy nájdu ľudia nerešpektujúci vlastnícke práva ostatných, či už z nevedomosti, alebo úmyselne. V takom prípade má však vlastník možnosť vymáhať si ich - osobne priamo na mieste alebo privolaním policajnej hliadky. Jeho vlastnícke práva sú totiž nespochybniteľné - v katastri si každý z nás má možnosť zverifikovať potrebné údaje, a to dokonca online.
18. september 2020

Marian

Pani Vyskupova,
Pre par dnami som bol na navsteve v Zipave a pozrel som sa aj na Vase oznacenie vyhradeneho parkovacieho miesta. Podla vyhlasky je mozne jednou znackou Vyhradene parkovisko vyhradit maximalne 4 parkovacie boxy. Na tej Vasej dodatkovej tabuly je az 6 boxov. Taktiez z oznacenia nie je jasne o ktorych 6 boxov by sa malo jednat. Silne tak pochybujem ze DI odsuhlasilo dopravne znacenie v takej forme ako je vyhotovene! Z toho vyplyva ze Vase znacenie nie je legalne a ani v sulade s predpismi.
18. september 2020

MonikaVyskupova

Pán Marián, pokojne pochybujte. Práve kvôli takýmto situáciám sme si nechali značku schváliť mestom. A áno, je osadená aj v súlade s POD schváleným DI v Malackách. Rovnako tak počet parkovacích miest je daný podľa ich požiadaviek (ak to DI požadoval v rozpore s vyhláškou toť otázka na DI), jednotlivé miesta sú viditeľne očíslované , uvedené sú k jednotlivým číslam na tabuli dokonca konkrétne SPZ. Ide o štandardný spôsob vyznačenia parkovacích miest.
18. september 2020

Marian

Myslim ze vyhlaska je v tomto pripade jednoznacna a nic z toho nesplnate:
Na nosnej konštrukcii zvislého dopravného značenia označujúceho vyhradené miesto, bude možné umiestniť jednu značku č. IP16 – Parkovacie miesto s vyhradeným státím, jednu dodatkovú tabuľku č. E7 – Smerová šípka a maximálny počet 4 kusy dodatkových tabuliek s evidenčným číslom motorového vozidla.
Zvislé dopravné značky musia poskytnúť jednoznačnú identifikáciu, kde je prvý a posledný vyhradený parkovací box a to aj v prípade zasneženia vodorovného dopravného značenia.
18. september 2020

Marian

Pre vylucenie pochybnosti prosim skuste zverejnit obrazok so situaciou odsuhlaseneho dopravneho znacenia ODI Malacky. Dakujem
30. september 2020

Anonym

Dobrý deň pán Kubička, ako zadávateľ tohto podnetu som zistila všetky potrebné informácie, k čomu v určitej miere prispela aj táto diskusia, za čo ďakujem. Navrhujem preto podnet uzavrieť ako vyriešený.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania