Prostredná-riešenie dopravnej situácie-nebezpečné

Zodpovednosť za riešenie: Svätý Jur

V riešení
meno
Peter 22. novembra 2019

Dobry den pan Gabura,
obraciam sa na Vas po rozhovore so susedmi - obyvatelmi Prostrednej ulice. Sme uz dost frustrovany z toho ako sa jazdi po Prostrednej a prilahlych uliciach, ktore patria do obytnej zony, kde ma chodec prednost a ma sa jazdit max 20km/h. Ranna cesta do materskej skolky, resp. skoly je boj s autami ... co ako rodic urcite chapete, ze nieje prijemne.

Takisto my chapeme, ze mesto na to nema priamy dosah, ale predpokladam a z vlastnej skusenosti viem, ze mesto vie iniciovat opatrenia v spolupraci s policiou a preto by sme chceli poprosit o riesenie.

Dakujem,
Peter

25. november 2019

Igor O

+dovolujem sa pridat k tejto teme,nakolko suvisi tiez s Prostrednou ulicou. Zaujimalo by ma, kedy sa vyriesi vyjazd z ulice Hergottova na ulicu Prostredna, ako som spominal v jednom podnete z 18.03.2019, nakolko stale nedoslo k akemukolvek viditelnemu kroku. Je potrebne teda kontaktovat prislusny dopravny inspektorat vlastnou iniciativou? Alebo sa caka na pripadnu DN? Myslim, ze je lepsie, ked sa aplikuju preventivne opatrenia... Vdaka.
26. november 2019

Michal

Obytná, pešia a školská zóna - hlavné rozdiely
Paragraf 59 Zákona o cestnej premávke spája povinnosti a práva platné v obytnej, školskej a pešej zóne, ale určité rozdiely existujú. Jeden z rozdielov spočíva v tom, že do pešej zóny majú povolený vjazd výhradne tie vozidlá, ktorým to povoľuje dopravná značka, ale do obytnej a školskej zóny môžu všetky vozidlá okrem tých, ktoré majú uvedený zákaz vjazdu dopravným značením.

Rozdiel medzi obytnou a školskou zónou spočíva v situovaní, školské zóny sú spravidla pri školách. V školských zónach nie je v porovnaní s obytnými deťom povolené hrať sa na ceste. Okrem toho v školskej zóne môžu autá aj stáť, ak tým neobmedzujú chodcov.

Chodci, deti a zvieratá na ceste
Vo všeobecnosti platí, že chodci majú na pohyb používať chodníky, zákon dokonca hovorí o konkrétne pravej strane chodníka. Lenže chodci v obytných zónach majú výnimku a nemusia dodržiavať § 52 cestného zákona. V obytnej zóne môžu chodci používať nielen chodník, ale aj celú šírku vozovky, pričom pred motorovým vozidlami majú chodci vždy prednosť. Na celej šírke vozovky môžu osoby tlačiť detský kočík, hrať sa a vôbec sa voľne pohybovať.

Zároveň platí, že chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. Deti síce poznať zákony nemôžu, mali by však byť poučené rodičmi, že prechádzajúce auto a motorku musia vždy nechať prejsť.

Voľný pohyb domácich zvierat je na ceste zakázaný (§ 57) aj v obytnej zóne, za ich zabezpečenie je zodpovedný ich chovateľ alebo poverená osoba.

Maximálna povolená rýchlosť vozidiel
V obytnej, školskej i pešej zóne platí spoločné pravidlo, že vozidlá môžu jazdiť rýchlosťou maximálne 20 km/h. Pritom je vodič povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť.

V obytnej zóne sa môžu pohybovať aj cyklisti na bicykloch.

Parkovanie áut na ceste
Obytné a pešie zóny majú spoločný zákaz státia motorových vozidiel. To znamená, že autá, dodávky a motorky sa v obytných zónach pohybovať môžu, môžu zastaviť (napríklad pre vykládku nákladu či nástup osôb), ale nemôžu tu stáť (parkovať).

Výnimku nemajú ani rezidenti. Obyvateľ obytnej zóny nesmie svoje auto parkovať na ceste ani pred vlastným domom, vchodom či pozemkom. Obytné zóny sú zriaďované v prípade, že sa v nich nachádzajú vyhradené parkovacie státia a/alebo v prípade, že rezidenti disponujú vlastným pozemkom pre odparkovanie vozidla.

Teda odpoveď na otázku, či môžem parkovať v obytnej zóne na ceste pred vlastným domom, je nie.

POZOR: V školskej zóne môžu motorové vozidlá stáť, ak neobmedzujú chodcov, zároveň však musia dodržiavať všetky štandardné pravidlá státia (najmenej 5 m od prechodu pre chodcov, najmenej 5 m od rohu križovatky a pod.).

Úplné znenie zákona:
Zákon č. 8/2009 Z. z. § 59 (Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov)

Osobitné ustanovenia o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne

(1) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahuje § 52. Hry detí na ceste sú dovolené len v obytnej zóne.

(2) Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka.

(3) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km h-1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V obytnej zóne a pešej zóne je státie motorových vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov.

(4) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne.

(5) Ak v tejto hlave nie je ustanovené inak, platia pre premávku v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne ostatné ustanovenia tohto zákona.
28. november 2019

Odpoveď samosprávy

Ďakujem za podnet. Mesto opätovne požiada Okresný dopravný inšpektorát, aby obnovil meranie rýchlosti na Prostrednej ulici. V každom prípade sa s najväčšou pravdepodobnosťou v roku 2020 technickými úpravami pripraví ulica na zavedenie kontrolovaného prejazdu a aj parkovania (ak poslanci Mestského zastupiteľstva schvália prostriedky v rozpočte mesta) . Následne sa systém zavedie od 1.1. 2021 (taký je momentálne plán riešenia dopravy a parkovania na námestí).
Viac o budúcom parkovacom systéme budeme písať v Svätojurských ohlasoch počas roku 2020.

Šimon Gabura
primátor mesta Svätý Jur
28. november 2019

Peter

Dobry den, dakujem panovi Michalovi za vysvetlenie legislativy a panovi Gaburovi za iniciativu, vazim si to. Pan Gabura mozte nam prosim problizit o co konkretne sa bude jednat?
dakujem
29. november 2019

Odpoveď samosprávy

Ozaj len v krátkosti: Idea je veľmi podobná Starému mestu v Bratislave. Na vjazde a výjazde by mal byť masívny stĺpik, ktorý po nasnímaní EČV pustí vozidlo do priestoru námestia. To je prvý bod, ktorý predpokladá, že niektoré vozidlá cez námestie ani nepôjdu, pretože na vjazde a výjazde "stratia" cca 20 sekúnd. Druhý bod je parkovanie ako také. Keďže máme požiadavku, aby to bol úplne automatický a autonómny systém je potrebné vyriešiť situáciu s rezidentami - konkrétne keď vozidlo vojde do námestia a následne zaparkuje vo dvore. Po určitom čase preparkuje majiteľ vozidlo na námestie a neopustí zónu. Je to celkom zložité vyriešiť bez použitia reálneho pracovníka.
Toľko veľmi stručne. Písal som "mal by byť" pretože je to ešte poslancami Mestského zastupiteľstva neschválená idea . Podotýkam ešte, že cena len automatických stĺpikov najvyššej rady sa pohybuje niekde na úrovni 8.000 Eur/kus a mesto na námestie bude potrebovať 4 kusy. Takže zavedenie systému nebude zrovna lacné.

Šimon Gabura
primátor mesta Svätý Jur
09. december 2019

Igor O

Pripadám si už niekedy ako priesvitný... A to si myslím, že som sa vždy pýtal slušne...Nevadí. Zaujalo ma aj riešenie formou kontrolovaného prejazdu (čo by dajme tomu bolo aplikovateľné aj na môj podnet :-) ). Da sa teda ocakavat, ze sa spominany vyjazd vyriesi najskor za rok?

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania