15. máj 2015
Dobrý deň,
Mesto Trnava v snahe o riešenie problematiky všetkých druhov dopráv sa v prvom rade snaží a bude snažiť o podporu ekologických a udržateľných druhov dopráv najmä pešej a cyklistickej a samozrejme hromadnej autobusovej dopravy. Tento fakt bude mať aj sekundárny pozitívny vplyv na automobilovú dopravu v zmysle myšlienky „Čím viac peších, bicyklov a autobusov, tým menej áut na cestách a parkoviskách“
Rovnakým trendom sa postupuje všade vo svete. Veľmi dobre je to popísané v nedávno uverejnenom článku „Konec věku automobilů: Města se zbavují automobilové dopravy“ (zdroj.:
http://www.blisty.cz/art/77266.html)
Problémy s automobilovou dopravou neustále narastajú a začínajú byť neudržateľné. Po prieskume statickej dopravy z roka 2012 pre mesto Trnava (prieskum iba bytových domov), chýba na území mesta približne 7 770 parkovacích miest. Pri prepočte a uvažovaní 25 m2 na jedno parkovacie miesto by sa muselo (Mesto nutne pri spolufinancovaní tých obyvateľov, pre ktorých by boli určené) vybudovať 19,4 ha spevnených plôch. Jedno futbalové ihrisko má približnú rozlohu 0,7 ha. Po prepočte len v súčasnosti potrebuje Trnava niečo cez 13 futbalových ihrísk spevnených plôch pre odstavovanie vozidiel, ktoré 96 % svojho života stoja odparkované bez povšimnutia, blokujú drahocenné miesto pre zeleň a strácajú na hodnote.
Preto aj mesto Trnava smeruje rovnakým prístupom k riešeniu mestskej dopravy a snaží sa pripojiť k mestám, ktoré už prvé kroky v podpore nemotorovej dopravy vykonali. Medzi významné metropoly, v ktorých je povolená jazda bicyklov v pešej zóne, sú Londýn, Paríž, Berlín, Drážďany a mnohé iné veľkomestá. Z tých Slovenských, ktoré sa k tejto koncepcii pridali už dávnejšie sú to napríklad, Bratislava, Banská Bystrica, Martin, Žilina – Hlinkovo námestie, Košice, Prešov, Trenčín a iné.
Mestá s ktorými mesto Trnava komunikuje, mali podobné negatívne ohlasy s režimom vpustenia cyklistov do peších zón, avšak tieto sa v praxi nepotvrdili. Všetko funguje na princípe slušnosti a ohľaduplnosti.
Legislatívne je vjazd bicyklov upravený obdobným spôsobom ako napr. vjazd vozidiel zásobovania a SBS, ktoré môžu vojsť do pešej zóny avšak nesmú ohroziť chodcov. Túto skutočnosť upravuje priamo Zákon o cestnej premávke §59 odsek. 3. V prípade akejkoľvek kolízie či už cyklistu, alebo vozidla s chodcom je vždy na vine cyklista, alebo vodič motorového vozidla.
Z historického hľadiska je v Trnave najsilnejší ťah cyklistov cez pešiu zónu v smere Východ – Západ. Tomuto silnému ťahu nie je možné brániť, pretože máme len jeden verejný priestor, ktorý by mal byť využívaný bezpečne a najmä efektívne. Pešiu zónu nie je možné preklenúť mostom ani tunelom, preto jediné reálne riešenie je legálne vpustiť cyklistov do pešej zóny so stanovenými zásadami správania sa, čo pri princípe tolerantnosti, slušnosti a ohľaduplnosti musí fungovať tak isto ako v spomínaných mestách.
Odbor územného rozvoja a koncepcií
kolombo