Parkovanie - zásobovanie

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

V riešení

Dobrý deň, chcel by som sa niekoho rozumného spýtať ako je to s parkovaním v Trnave v "centre" zóna A a B v prípade zásobovania. Zákon ani VZN nepoznajú podľa vyjadrenia zamestnanca MsÚ TT pojem "Zásobovanie". Je možné pokutovať vozidlo podľa posúdenia mestskej policajtky? Aj keď skôr mám osobne pocit, že sú iba parkovacie asistentky - pomoc občanovi iba taká, že mu z vrecka vytiahnú peniaze, aby za ne náhodou nekúpil niečo svojmu dieťaťu... Určite to poznáte - mestský policajti - pokutovanie parkovania ako hon na líšku ... Čím viac, tým viac. Takže, ak je auto označené jasným nápisom Zásobovanie - zásobuje prevádzku na čas nevyhnutný vykonania úkonu... niekedy 5min inokedy 30min, musí si kupovať parkovací lístok hoc prevádzka v centre Trnavy PLATÍ DANE do mestskej pokladne???? Musí mať nejaký tvar to auto (iba dodávka a kamión? je zásobovanie? Osobné auto nie? Musí byť biele? Čierne nie?)??? Poprosím ozaj kompetentného človeka a nie pána, ktorý mi v telefóne včera povedal, že odpoveď na moj mail mi už asi nepošle, lebo je piatok a už sú 2 hodiny (14:00, že čo by som chcel od úradníka v piatok, že?). Ďakujem.

14. február 2015

Jožo

Podľa mňa si musíte zakúpiť parkovný lístok-VZN nemá výnimku zo zásobovania.Treba počkať na odpoveď kompetentných-to bude najpresnejšie.A tie policajtky?Od policajtov majú veľme ďaleko!Nejaký pán tu spomínal,že v Piešťanoch to robí jeden dôchodca,tak v Trnave to môžu robiť dvaja!A mesto by určite ušetrilo.
14. február 2015

Flego

Mňa asi jebne, pred rokom a pol sme už toto riešili https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/6619/pomahat-a-chranit dal som im tam komplet znenie vyhlášok o tom aký je rozdiel medzi zastavením a státím a oni to ešte dodnes nevedia???? Asi sa prihlásim za náčelníka MsP.
14. február 2015

Tóno

No chcelo by to určite výmenu!
14. február 2015

Jožo

Počkaj flego,teraz je otázka,či musí mať parkovací lístok.Smutné je,že na starý podnet nikto z mestske polície neodpovedal!!!!Asi si mysleli,že poriadne prestrelii!Tak ostal podnet neriešený.
14. február 2015

Flego

Keď si klikneš na ten vyššie uvedený link, tak vykonávacia vyhláška k zákonu hovorí, že značka B33 ktorou sú označené všetky vjazdy do mesta sa používa v prípadoch keď je nutné umožniť zastavenie najmä na účely zásobovania. Skúsim to sem skopírovať a ak nebudem lenivý vyhľadám aj definíciu parkovania,
Zákon 8/2009 o cestnej premávke, paragraf 2 vymedzenie základných pojmov, bod 2 na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:
písmeno s: STÁTÍM uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie
písmeno x: ZASTAVENÍM uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo zloženie nákladu.
Predpis 9/2009 vyhláška MV SR ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, príloha 1, II.diel, článok 3 zákazové značky:
bod 37: značka Zákaz státia ( B33) sa používa najmä v prípadoch, keď je nutné v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a s prihliadnutím na miestne podmienky zakázať státie vozidiel a UMOŽNIŤ iba ICH ZASTAVENIE napríklad NAJMä na účel zásobovania.
Z použitia slovíčka "najmä" vyplýva, že nemusí ísť len o vozidlá označené "zásobovanie" ale môže ísť o akékoľvek vozidlo. Táto značka umožňuje KAŽDÉMU urýchlene naložiť alebo zložiť náklad bez toho, aby vozidlo zaparkoval. Ak by mesto chcelo vylúčiť takúto možnosť, muselo by na tabuli ZÓNA použiť značku B34 Zákaz zastavenia.
14. február 2015

Flego

Zdá sa, že parkovanie ako také, nieje zvlášť definované, ale vychádza z definície zastavenia a státia
(13) K značke IP 12:
Značka Parkovisko ( IP 12) označuje miesto alebo priestor, kde je dovolené zastavenie a státie vozidiel; ak je použitá spolu s dodatkovou tabuľkou E 10 s príslušným symbolom druhu vozidla, označuje miesto alebo priestor, kde je dovolené státie vozidiel len pre určitý druh vozidiel.
Ak sa značka použije ako predbežná značka, údaj o polohe alebo o vzdialenosti možno vyznačiť v spodnej časti značky alebo možno použťi príslušné dodatkové tabuľky, napríklad dodatkovú tabuľku. E 7 alebo E 2. Ďalšie spresňujúce údaje možno uviesť na dodatkovej tabuľke E 12.
(22) K značke IP 17a:
Značka Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím ( IP 17a) informuje o povinnom platenom parkovacom státí a označuje parkovisko,
kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky. Inak je vodičom vozidiel na
takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.
14. február 2015

Lukáš

Mne z toho vychádza, ak bude zásobovanie platiť pokuty do mestskej kasy, tým pádom je nútené prestať zásobovať prevádzku... (už niekoľko dodávateľov odmietlo kvôli tomuto problému dodávať tovar) a takto bude obchodník nútený odísť z prevádzky v centre mesta na iné miesto. Toto je ako super vymyslené, pánovi náčelníkovi posielam pozdrav... Dúfam, že už strihá ten svoj meter.....
14. február 2015

Flego

Nie Lukáš,
bod 37: značka Zákaz státia ( B33) sa používa najmä v prípadoch, keď je nutné v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a s prihliadnutím na miestne podmienky zakázať státie vozidiel a UMOŽNIŤ iba ICH ZASTAVENIE napríklad NAJMä na účel zásobovania.
Z použitia slovíčka "najmä" vyplýva, že nemusí ísť len o vozidlá označené "zásobovanie" ale môže ísť o akékoľvek vozidlo. Táto značka umožňuje KAŽDÉMU urýchlene naložiť alebo zložiť náklad bez toho, aby vozidlo zaparkoval. Ak by mesto chcelo vylúčiť takúto možnosť, muselo by na tabuli ZÓNA použiť značku B34 Zákaz zastavenia.
Značka B33 je podľa mňa na tabuli ZÓNA použitá zámerne, aby bolo umožnené zastavenie na naloženie a vyloženie nákladu pre zásobovanie a iné vozidlá. Ak policajtky takéto vozidlá pokutujú, robia to podľa mňa v rozpore so zákonom.
14. február 2015

Peter

Flego,máš pravdu to s tým státim aj zastavením,ale pozri si VZN 400,tam nemá žiadnu výnimku šofér čo povedzme zásobuje prevádzku.Pozri si VZN 400 o dočasnom parkovaní je to z roku 2012.Je to na stránke mestskej polície-dokumenty-VZN alebo na stránke mesta.Výnimku tam má invalid,PZ.....záchranná služba.Ono to je všetko o tolerancii MSP!!!
14. február 2015

Flego

Idem to pozrieť, ale je základná zásada, že VZN sa môže pohybovať len v rámci platných zákonov. Pokiaľ je VZN v rozpore so zákonom o cestnej premávke a vykonávacou vyhláškou, nemôže byť platné.
14. február 2015

Flego

VZN 400 hovorí o parkovaní http://www.trnava.sk/userfiles/file/Ordinance/vzn_c._400.pdf
Nenašiel som nikde definíciu parkovania, ale podľa môjho názoru za parkovanie sa nemôže pokladať nakladanie a vykladanie tovaru. Ak by chcelo mesto takúto možnosť vylúčiť, musela by byť na tabuli ZÓNA značka B 34 zákaz zastavenia, ktorá vylučuje zastavenie na nakladanie a vykladanie tovaru, a vtedy by vodič mohol vykladať až po zaparkovaní a zaparkovať by mohol až po zaplatení. Tak ako je tabuľa ZÓNA v Trnave koncipovaná, za parkovanie nemožno pokladať nakladanie a vykladanie tovaru, pokiaľ je vodič pri vozidle. Aby sa jednalo o parkovanie, musel by vodič opustiť vozidlo. Foto tabule ZÓNA tu https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/6619/pomahat-a-chranit
14. február 2015

Jozef A

Páni, ja neviem, podľa mňa, ak vozidlom zastavím, pretože chcem naložiť/vyložiť tovar, ľudí alebo niečo iné, môžem to bez problémov urobiť aj v zóne s regulovaným parkovaním. Neviem si predstaviť, že by ma niekto pokutoval za to, že moje auto je odstavené a ja pri ňom pendlujem zľava doprava - to by sa nejednalo o parkovanie. Ak ale na mieste stojím 5 - 30 minút, je to podľa mňa už parkovanie - ak teda nemám otvorené dvere a permanentne nenosím veci z auta/do auta, alebo v ňom nesedí závozník. Prečo by som nemal zaplatiť za parkovanie? Odídem do kancelárie vystaviť faktúru? Parkujem. Bodka. Nie som stotožnený s momentálnym systémom plateného parkovania, ale uznávam, že je určitým spôsobom stanovený, takže dokiaľ sa nezmení, musím ho akceptovať, inak mám smolu.
to Flego: hoci s vami takmer na sto percent súhlasím (čo sa týka iných príspevkov), odkaz na konkrétny prípad je podľa mňa od veci, v živote by mi nenapadlo zastaviť s autom v druhom rade áut, smerom ku stredu cesty a vykladať tovar. Logika by mi povedala, že keď tam nie je miesto v jednom rade, tak bohužiaľ, počkám, kým sa neuvoľní miesto, alebo zaparkujem o sto metrov ďalej. To, že chcem preniesť šperky do prevádzky, je úplne irelevantné. Odôvodnenie MP bolo v tomto prípade na hrane, skôr na škodu, ako na osoh. Vozidlo v tomto prípade vytváralo prekážku. Nebudem hľadať, kde sa o tom presne v zákone píše, podľa mňa stačí zdravý rozum. V tomto prípade MP dala pokutu oprávnene, len to vysvetlenie mohlo byť možno o dosť lepšie.
14. február 2015

Jozef A

To Lukáš: Ak niekoľko dodávateľov odmietne dodávať do prevádzky tovar, pretože má problém zaplatiť 50 centov za prípadné parkovanie, tak už teda neviem, kde sme. Neštítia sa chodiť po tráve (typicky - trafika, stánok s pečivom), sú na prášky, keď majú prejsť pešo dvadsať metrov, lebo by museli neustále zamykať a odomykať auto, asi.... Nech nechajú v aute závozníka, ten im tých 50 centov ušetrí, pretože vtedy auto neparkuje, iba stojí.
15. február 2015

Fredy

Flego, mám pocit, že pre vodičov to vyzerá zle. Inšpiroval som sa Tvojím vyjadrením, že platí základná zásada, že VZN sa môže pohybovať len v rámci platných zákonov.

Pozrel som sa na foto veľkej zónovej tabule z podnetu https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/6619/pomahat-a-chranit , vľavo hore je dopravna značka IP 17a = Značka Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím a pozrel som znova na výklad priamo v zákone 8/2009 – zákon o cestnej premávke a tu sa píše : K značke č. IP 17a:
Značka Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím (č. IP 17a) informuje o povinnom platenom parkovacom státí a označuje parkovisko, kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.

Z textu vyplýva, že značka /tým aj spoplatnenie/ platí aj pre zastavenie. Takže na základe tejto značky môžeš dostať pokutu podľa VZN za nezákupený parkovací lístok v spoplatnenej dobe aj iba pri zastavení, a je nepodstatné, či je to z dôvodu zásobovania, alebo nie.

Vpravo dole je dopravná značka B33 – Zákaz státia a podrobný výklad si už tiež napísal vyššie: B33 má ale dodatkovú tabulu „Okrem vyznačených parkovacích miest“. Nazdávam sa ,že výklad pojmu „zastavenie“, ktorý si už napísal, treba chápať tak, že je možné v takejto zóne ZASTAVIŤ aj MIMO vyznačených parkovacích miest a nedostať za to pokutu, že si nezastavil na vyznačenom parkovacom mieste. Ale pokutu za to, že v spoplatnenom čase nemáš parkovací lístok dostať môžeš.

V prípade, ak zastavíš na nevyznačenom parkovacom mieste a neponecháš voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy, môžeš dostať pokutu za porušenie §23 ods 1.

Ako umožniť legálne nespoplatnené zastavenie pre zásobovanie?

Nazdávam sa, že na veľkej zónovej tabuli by bolo nutné k značke IP 17a Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím pridať dodatkovú tabuľu E12 s textom „OKREM ZÁSOBOVANIA“. Ale ako čitam zákon ďalej, E12 podľa vyhlášky možno použiť iba k vymenovaným zákazovým a príkazovým značkám /IP17a tam nie je/, resp. dodatkovú tabuľku s textom (č. E 12) možno použiť k značkám ako spoločnú dodatkovú tabuľku na spresňujúce údaje. Je to napísané nejednoznačne.

Z toho vyplýva, že asi jediná legálne schodná cesta by bola novelizácia VZN č. 400 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta Trnava o časť, že v článku 5 – Oslobodenie, by sa doplnil text : „ a vozidlá vykonávajúce zásobovanie“ . Alebo E12 s textom „OKREM ZÁSOBOVANIA“ , ak by to nejednoznačný text vyhlášky-textu pri dodatkovej tabulke E12 k IP17a umožňoval.

Ukazuje sa, že je to zamotanejšie, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

V zákone pri IP 27a Zóna s plateným alebo regulovaným státím sa zase píše Vyznačuje oblasť, kde státie vozidiel je dovolené len na vyznačených parkovacích miestach a za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitého symbolu príslušnej značky a spresňujúcich údajov, napríklad času regulácie alebo platenia, spôsobu platenia alebo regulovania a podobne. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom území stáť zakázané. Takže text na značke môže byť,ale možno nie na dodatkovej tabulke E12.=nejednoznačné s textom vo vyhláške pri E12.

A motá sa to ešte viac.

Uzáver: Podnikatelia, treba dať podnet na mesto na legalizáciu nespoplatneného zásobovania. Až to mesto s podporou podnikania v spoplatnenom centre myslí vážne, malo by to v poslaneckom zbore nájsť podporu. Čo sa týka tej motanice, mesto má právne oddelenie, ktoré iste dohliadne na to, aby to bolo v súľade so zákonom.

Dovtedy to bude na ľubovôli mestkej polície, ako konkrétnu situáciu vyhodnotí.

Ad absurdum. Keď čítam VZN 400 a budem sa držať iba toho, čo je napísané a nepoužijem bežnú logiku, tak zisťujem, že pokutu môžem dostať v spoplatnenej zóne v spoplatnenom čase v dobe medzi zaparkovaním a zakúpením parkovacieho lístka. Stačí, ak si policajt postaví hlavu. Chýba tam formulácia cca Vodič je povinný po zaparkovaní vozidla bezodkladne si zakúpiť parkovací lístok v najbližšom automate alebo formou SMS správy. Doba medzi zaparkovaním vozidla a bezodkladným zaplatením parkovného sa nespoplatňuje. Znovu podotýkam, že toto je už úvaha „ad absurdum“ , je na to určený manipulačný čas 10 minút, ktorý sa pridáva k zakúpenému času zdarma– ale absurdná je aj situácia pri zásobovaní, resp. aj každom iba zastavení – pri striktnom výklade vyznamu značky IP 17a.
Pre úplnosť, na tej zónovej značke je ešte max. povolená rýchlosť 30 km/h a max. hmotnosť 5 ton. Minimálne aj za tú rýchlosť by bolo možné rozdávať pokuty tiež, snáď s výnimkou Halenárskej všade inde pri vyššej rýchlosti hrozí vbehnutie najmä detí do jazdnej dráhy, resp. náhly pohyb-odjazd vozidla z parkovacieho miesta. Výhľad býva mizerný.

To Jozef A. Zákon za stanovených podmienok umožňuje zastaviť v druhom rade – viz § 23 ods 1. Výklad , že auto so závozníkom neparkuje, ale iba stojí, v zmysle značky IP17a neobstojí.
15. február 2015

Jozef A

To Fredy: práve pre tú možnosť zastavenia v druhom rade, ak zostáva 3m pre každý smer jazdy, som napísal, že odôvodnenie pokuty v tomto prípade nebolo OK,pokuta ale bola v poriadku. Čo sa týka ostatného, myslím, že MP nebude pokutovať zásobovačov, ak budú vykladať a nakladať tovar, preto spomínam závozníka - v čase keď šofér nesie škatule s tovarom do obchodu, nezostane auto zaparkované, resp. závozník situáciu vysvetlí a každý normálny človek to pochopí. Ale samozrejme, problém by mal byť vyriešený jednoznačne legislatívou. Resp. zdá sa, že aj je, lenže asi nie najlepšie.
15. február 2015

Fredy

To Jozef A. Určenie, či sa jedná o státie alebo zastavenie je podstatné v tom, že pri zastavení vozidlo môže legálne vytvárať prekážku, ktorá sa dá obísť vo voľnom jazdnom pruhu min. 3m širokom, ale spoločnom pre oba smery jazdy. Pri státí treba miín. 3m široký pruh pre každý smer jazdy.

Pre jednoznačnosť citácia §23 ods 1: "Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy."

V ods 2 je v našom prípade najpodstatnejšie to, že ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich, ale neplatí to pre zastavenie.

Prax, najmä na sídliskách a v uličkách s rodinnými domami, je taká, že 3m v každom smere je utópia, Niekedy pomôže zjednosmernenie, ale nie vždy je to vhodné. Nazdávam sa, že v tejto podmienke je situácia prakticky neriešiteľná v plnom súľade so zákonom. Úspechom býva, ak sa aspoň smetiarom podarí prejsť bez problémov.
Pozn. Šírka bežného nákladného auta je 2,5 m.
15. február 2015

Flego

Chlapci, vy ste tuším ani nespali :-) tie posledné komentáre museli byť po polnoci. O tých 3 metroch sa mi večer snívalo, len som to už nemal silu vyhľadať. A ešte ma napadá jedna vec, nieje zásobovanie CMZ povolené len do určitej hodiny, kedy je voľných miest ešte relatívne dosť?
15. február 2015

Jozef A

To Flego: Ja chodím štandardne spávať riadne po polnoci :-). Čo sa týka toho zastavenia/státia, keď vodič vyberie tovar z auta, zatvorí a zamkne auto a tovar odnesie do predajne, už sa podľa mňa jedná o státie, nie zastavenie. Aby to bolo zastavenie, tak by sa od auta nemal vzdialiť, podľa môjho názoru. Preto by to možno naozaj vyriešil ten závozník, ktorý by v aute zostal a "riešil" políciu a preto to v tomto prípade MP ocenila pokutou, myslím.
15. február 2015

Flego

Áno, tiež som toho názoru, že uzamknutie a opustenie auta už nemožno považovať za zastavenie. Ak si dobre spomínam, stará vyhláška čas zastavenia aj limitovala, tým, že nesmel presiahnuť 3 minúty. Aj keď dnes žiadny časový limit neexistuje, ja to riešim tak, že ak potrebujem niečo ťažké zobrať a nie je v okolí voľné parkovisko, nechám zapnuté výstražné blinkre, aby bolo policajtovi jasné, že auto neparkuje.
16. február 2015

jaro

Ste sa tu pekne vyonanovali.
25. február 2015

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
v Trnave je v platnosti VZN č. 400 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta Trnavy a VZN č. 418, ktorým sa vyššie uvedené VZN mení a dopĺňa (Nájdete ich aj na našej webovej stránke: http://www.trnava.sk/sk/vseobecne-zavazne-nariadenia?s=400&o=NumericCode_DESC&t=valid).

Odbor dopravy a komunálnych služieb
26. február 2015

Lukáš

Odpoveď samosprávy, rovnako ako ich zamestnancov P. Nováka a Ivanoviča je, že parkovať v CMZ Trnava sa smie iba na vyznačených parkovacích miestach a iba s platným zakúpeným parkovacím lístkom (uhradením poplatku za parkovanie)! Každé iné parkovanie je PRIESTUPKOM a ak niekto uvidí zásobovanie stáť v CMZ bez úhrady za parkovanie, volajte pánovi náčelníkovi 159, ktorý pošle hliadku na tom 1 aute, ktoré MsP Trnava využíva v prípade výjazdov (ak ich občan potrebuje pre iný priestupok ako parkovanie). MsP Trnava je veľkou hanbou mesta, priestory, ak pôjdete uhradiť pokutu na Trhovú ulicu, sú v odbornom stave, peniaze za pokuty smerujú inam než by bolo potrebné! MsP Trnava = parkovací asistenti! Nič viac, nič menej nevedia a hlavne NEROBIA! hanba!!!
26. február 2015

Lukáš

Priestory MsP Trnava sú v odPornom stave nie odbornom! Hnus, špina, kachličky z čias komančov, kto neverí nech ich navštívi....

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania